Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #1 Skrevet 3. desember 2020 Jeg trenger litt innspill fra dere kloke folk. Min eksmann kjøper fond for halvparten av barnetrygden og mener bestemt at den andre halvparten er nok til å dekke alt av klær, utstyr, forsikringer, treningsavgiften, mobilabonnement etc til barna på 10, 12 og 14 år og dermed skal ikke han bidra med noe av egen lomme. Han kjøper aldri noe som helst så jeg står for innkjøp av alt til barna, ned til detaljer som sokker de trenger påfyll av hos ham. Samværsavtale har han heller aldri signert så det er ikke noen ekstra barnetrygd inn. (Har vært skilt i tre år) Er det noen som klarer å holde barna med alt de trenger utenom mat for 500kr/mnd? Mitt forslag for å rette opp i skjev økonomisk belastning er å sette barnetrygden inn på konto begge har tilgang til og vi i tillegg setter inn 1000 hver (333,- pr barn) Så kan han ta av kontoen til sparingen og jeg kjøper inn det barna trenger og skriver i kommentarfeltet hva jeg har kjøpt. Og skulle det bli et stort overskudd på kontoen kan vi vente litt med å sette inn noe annet enn barnetrygden, evt justere innskuddet litt ned. Virker dette som et rimelig forslag? Ideer/innspill til måter å håndtere det på når vi har så ulik forståelse av hva det koster å ha omsorg for barn/unge mottas med takk. Anonymkode: 8bc0a...8c0
Nyttårs barn Skrevet 3. desember 2020 #2 Skrevet 3. desember 2020 Hva skal fondene gå til? Er det sparing til ungene så ville jeg ikke laget et nummer av det. Men, det koster nok mer enn barnetrygden å drifte et barn. Hvem betaler for fritidsaktiviteter og annet utstyr? Ville fått fastsatt bidrag så får han se svart på hvitt hva det koster.
TheWitch Skrevet 3. desember 2020 #3 Skrevet 3. desember 2020 (endret) Men om han mener det er nok kan du ikke gjøre det slik at han står for ALLE utgiftene også overfører du halve barnetrygden til han? Endret 3. desember 2020 av TheWitch
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #4 Skrevet 3. desember 2020 Nyttårs barn skrev (2 minutter siden): Hva skal fondene gå til? Er det sparing til ungene så ville jeg ikke laget et nummer av det. Men, det koster nok mer enn barnetrygden å drifte et barn. Hvem betaler for fritidsaktiviteter og annet utstyr? Ville fått fastsatt bidrag så får han se svart på hvitt hva det koster. Det helt fint at han/vi sparer til barna så det er greit. Men det er litt fortvilende at han ikke forstår at alt annet, inkl fritidsaktiviteter og utstyr koster mer enn en halv barnetrygd og vi må dele på dette. Anonymkode: 8bc0a...8c0
Nyttårs barn Skrevet 3. desember 2020 #5 Skrevet 3. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det helt fint at han/vi sparer til barna så det er greit. Men det er litt fortvilende at han ikke forstår at alt annet, inkl fritidsaktiviteter og utstyr koster mer enn en halv barnetrygd og vi må dele på dette. Anonymkode: 8bc0a...8c0 Du kan be om bidrag? Eller så tenker jeg du må få ham til å forstå hva ting koster. Hvis dere har 50/50 så må begge bidra med klær, utstyr, fritid og lommepenger.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #6 Skrevet 3. desember 2020 Nyttårs barn skrev (1 minutt siden): Du kan be om bidrag? Eller så tenker jeg du må få ham til å forstå hva ting koster. Hvis dere har 50/50 så må begge bidra med klær, utstyr, fritid og lommepenger. Ja og det er hovedsakelig for å slippe bidrag han vil ha dem 50/50, men det poenget med at begge da bidrar har gått ham hus forbi. Jeg har sendt ham oversikt over alt som er kjøpt og avgifter som er betalt, men det ser han ikke på. kan SIFO modellen kanskje hjelpe? Den er det ikke jeg som har funnet opp så kanskje lettere å tro på den... Anonymkode: 8bc0a...8c0
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #7 Skrevet 3. desember 2020 TheWitch skrev (11 minutter siden): Men om han mener det er nok kan du ikke gjøre det slik at han står for ALLE utgiftene også overfører du halve barnetrygden til han? Jo tanken har slått meg, men spørs om jeg orker å se på at ungene går rundt med høyvannsbukser og for små sko 🙈 Anonymkode: 8bc0a...8c0
TheWitch Skrevet 3. desember 2020 #8 Skrevet 3. desember 2020 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ja og det er hovedsakelig for å slippe bidrag han vil ha dem 50/50, men det poenget med at begge da bidrar har gått ham hus forbi. Jeg har sendt ham oversikt over alt som er kjøpt og avgifter som er betalt, men det ser han ikke på. kan SIFO modellen kanskje hjelpe? Den er det ikke jeg som har funnet opp så kanskje lettere å tro på den... Anonymkode: 8bc0a...8c0 Men hvorfor ikke endre det så han heretter må forta innkjøp av klær (eller i alle fall sette av penger til det), betale treninger, mobil ++ så kan du spare halve barnetrygden til uforutsette utgifter.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #9 Skrevet 3. desember 2020 Sett opp et budsjett da, og spør hvordan han vil fordele. Klær, både sommer og vinterklær, undertøy osv Utstyr som sykkel, ski, skøyter osv Fritidsaktiviteter Mobilabonnement, busskort osv Lommepenger, de må jo få ukelønnn/månedslønn Hygieneartikler som barbersaker, sjampo, deo osv Forsikring Gaver til venners bursdager Anonymkode: dfd37...c71
TheWitch Skrevet 3. desember 2020 #10 Skrevet 3. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jo tanken har slått meg, men spørs om jeg orker å se på at ungene går rundt med høyvannsbukser og for små sko 🙈 Anonymkode: 8bc0a...8c0 Men da tar du din halve del av barnetrygden til klær og sko også tar han sin halve del av barnetrygden til mobil, fritidsaktiviteter, bursdager, bussbilletter osv.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #11 Skrevet 3. desember 2020 Hva med å kalle inn til et møte på familievernkontoret? Ta med oversikt over hvilke utgifter barna genererer og bli enig om hvilket nivå kostnadene bør ligge på. Om far ønsker cubus-klær og mor ønsker gant-klær så må dere bli enige. Bli også enige om hvilket utstyr det er naturlig at barna har med seg frem og tilbake, skal de f.eks. ha gummistøvler både hos mor og far? Husk alle utgifter, transport, sportsutstyr, klær, hygiene, treningsavgifter osv. Anonymkode: 730a9...515
TheWitch Skrevet 3. desember 2020 #12 Skrevet 3. desember 2020 Forresten du vet at han faktisk kan bli bidragspliktig selv ved 50/50? Dersom hans inntekt er større enn din så kan han ende opp å skulle betale så jeg tror jeg ville sjekket det ut med NAV. Jeg la inn sånn kjapt i bidragskalkulatoren et barn på 10 år (må ta det via nav ved flere barn), en foreldre tjente 600.000(bidragspliktige) og den andre tjente 400.000, at barnet hadde delt bosted så skulle det fortsatt betales rundt 650-750 kroner i bidrag. Fordelingen av kostnader er da på 58% og DETTE må også tas med. Det koster deg rundt 1000 å få beregnet dette via nav så det ville jeg vurdert om jeg var deg.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #13 Skrevet 3. desember 2020 TheWitch skrev (1 minutt siden): Forresten du vet at han faktisk kan bli bidragspliktig selv ved 50/50? Dersom hans inntekt er større enn din så kan han ende opp å skulle betale så jeg tror jeg ville sjekket det ut med NAV. Jeg la inn sånn kjapt i bidragskalkulatoren et barn på 10 år (må ta det via nav ved flere barn), en foreldre tjente 600.000(bidragspliktige) og den andre tjente 400.000, at barnet hadde delt bosted så skulle det fortsatt betales rundt 650-750 kroner i bidrag. Fordelingen av kostnader er da på 58% og DETTE må også tas med. Det koster deg rundt 1000 å få beregnet dette via nav så det ville jeg vurdert om jeg var deg. Takk for tips! Det skal jeg vurdere å få gjort Anonymkode: 8bc0a...8c0
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #14 Skrevet 3. desember 2020 Så han tror at du skal stå for alt, og siden han har de 50/50 slipper han bidrag itillegg? Hvor er logikken? Du kan presentere for han at poenget med 50/50 er ikke bare hvor mye barna er på hvert sted. Det er også halvparten av alle utgifter. Han må stå for alle klær, alt utstyr, mat osv hos seg. Som du må hos deg. Da er det vanlig å spleise på sykkel, ski, fritidsaktiviteter osv. Du må få han til å forstå, evt fvk. Advokat eller noe. Anonymkode: ae776...816
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #15 Skrevet 3. desember 2020 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Så han tror at du skal stå for alt, og siden han har de 50/50 slipper han bidrag itillegg? Hvor er logikken? Du kan presentere for han at poenget med 50/50 er ikke bare hvor mye barna er på hvert sted. Det er også halvparten av alle utgifter. Han må stå for alle klær, alt utstyr, mat osv hos seg. Som du må hos deg. Da er det vanlig å spleise på sykkel, ski, fritidsaktiviteter osv. Du må få han til å forstå, evt fvk. Advokat eller noe. Anonymkode: ae776...816 Det er ingen logikk.... nå har jeg forsøkt så lenge å få til noe uten å belaste offentlige instanser med det, men ser egentlig ingen utvei utover å prøve å få ham til å delta på møte hos fvk. Anonymkode: 8bc0a...8c0
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #16 Skrevet 3. desember 2020 Det er ikke alle som har samme logikk har jeg kommet fram til etter x antall år med å ikke forstå min eks. Hans logikk var f.eks. at siden sønnen vår var mest hos meg, så burde også jeg betale mest. Det var også logisk for han at siden jeg er gift med en mann som også jobber, så burde han slippe å betale bidrag siden han er gift med en dame som ikke jobber, slik at han må forsørge kone og tre andre barn alene. Så enkelte ser bare ting på en helt annen måte, og gjennom alle år, så har jeg forsøkt å få han til å se ting som jeg syns er logisk, men jeg har gitt opp å få det til. Så nå har han ikke betalt bidrag iallfall de siste 3-4 årene. Jeg syns det høres fornuftig ut å ta seg en tur på familievernkontoret for å få noen andres innspill. I tillegg kan det være lurt å få nav til å regne ut bidrag. Vi hadde det i alle år gjennom nav. Anonymkode: c1966...256
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #17 Skrevet 3. desember 2020 V betaler inn 8000 hver i måneden til en felles konto som går til alt av utstyr og fritidsaktiviteter samt mobilabonnementer og månedskort til buss og trikk. Og skolepenger. Anonymkode: 5f539...dfa
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #18 Skrevet 3. desember 2020 Hvorfor ikke foreslå at du sparer din den av barnebidraget, og han betaler alle utgifter? Anonymkode: 7c64e...baf
TheWitch Skrevet 3. desember 2020 #19 Skrevet 3. desember 2020 Før du bestiller time hos fvk ville jeg sendt inn de papirene til Nav om beregning av bidrag, slik at du også kan ta det med der. Selv om dere får det Bergen så betyr det ikke at dere må godta avtalen men der vil Nav si hva de sier er et normalt forbruk på barna i denne situasjonen.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #20 Skrevet 3. desember 2020 Du sjekker jo bare sifo sitt budsjett. Det er en nøktern pris på hva feks gutt 12 år koster i mnd. Så legger du sammen for de tre barna og ber han dekke halvparten gjennom bidrag. Sånn som det er nå så snylter jo han på deg de luxe. Spør når i mnd han vil overføre. Om han er skikkelig vrang hadde jeg bedt alle jeg kunne sende faktura til far for ting som gjelder ungene. Eks.idrettslag, Sfo osv. Skriv alt over så ser han fort at det koster mer enn 1000 kr mnd for tre store unger. Han skylder deg jo titusenvis av kr allerede. Anonymkode: d0772...d21
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #21 Skrevet 3. desember 2020 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Du sjekker jo bare sifo sitt budsjett. Det er en nøktern pris på hva feks gutt 12 år koster i mnd. Så legger du sammen for de tre barna og ber han dekke halvparten gjennom bidrag. Sånn som det er nå så snylter jo han på deg de luxe. Spør når i mnd han vil overføre. Om han er skikkelig vrang hadde jeg bedt alle jeg kunne sende faktura til far for ting som gjelder ungene. Eks.idrettslag, Sfo osv. Skriv alt over så ser han fort at det koster mer enn 1000 kr mnd for tre store unger. Han skylder deg jo titusenvis av kr allerede. Anonymkode: d0772...d21 Ja, tror SIFO budsjettet er et greit utgangspunkt siden det kommer fra en nøytral og «vitenskapelig» kilde. Håper det sammen med hjelp fra fvk vil ordne noe. Anonymkode: 8bc0a...8c0
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #22 Skrevet 3. desember 2020 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det helt fint at han/vi sparer til barna så det er greit. Men det er litt fortvilende at han ikke forstår at alt annet, inkl fritidsaktiviteter og utstyr koster mer enn en halv barnetrygd og vi må dele på dette. Anonymkode: 8bc0a...8c0 Det koster MYE mer enn en HEL barnetrygd 😂😂😂 Hvilken planet er han på? Du kan jo bare legge sammen alt du tenker de forbruker i løpet av et år: luer, skjerf, votter, vanter, jakker, snowboard, sommersko, vintersko, sandaler, frisør, kollektivbillett, idrettsaktiviteter, lommepenger, IPader, PC-er, julegaver, kalendere, sykler, telefoner, bøker, klær, sminke, osv osv OSV! Og så deler du det på tolv måneder. Så ser han omtrentlig hva det koster? Kanskje dere kan ha et felles ExCeL ark hvor dere fører inn utgifter f.eks. Og hvis du betaler for alt gjennom året og så kan dere gjøre opp på slutten av hvert år, hvor han da betaler for halvparten av det som er brukt? Anonymkode: efcf1...1ca
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #23 Skrevet 3. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det koster MYE mer enn en HEL barnetrygd 😂😂😂 Hvilken planet er han på? Du kan jo bare legge sammen alt du tenker de forbruker i løpet av et år: luer, skjerf, votter, vanter, jakker, snowboard, sommersko, vintersko, sandaler, frisør, kollektivbillett, idrettsaktiviteter, lommepenger, IPader, PC-er, julegaver, kalendere, sykler, telefoner, bøker, klær, sminke, osv osv OSV! Og så deler du det på tolv måneder. Så ser han omtrentlig hva det koster? Kanskje dere kan ha et felles ExCeL ark hvor dere fører inn utgifter f.eks. Og hvis du betaler for alt gjennom året og så kan dere gjøre opp på slutten av hvert år, hvor han da betaler for halvparten av det som er brukt? Anonymkode: efcf1...1ca Det hjelper godt å se at det ikke er jeg som er en vill sløser her 😊. Felles regneark kan være en ide. Han trenger en realitetsorientering på hva ting faktisk koster og det frister litt å vise ham svarene her... Jeg har gitt ham en oversikt over nødvendigheter = klær og sko, som jeg har kjøpt det siste året og han holdt på å gå av skaftet da han så at jeg hadde kjøpt vintersko til 800,- og han ga klar beskjed om sånn ekstravaganse kunne han i alle fall ikke akseptere om han skulle være med å betale noe 🙈 (og jeg som var fornøyd med at jeg fant noen gode sko på salg...) Anonymkode: 8bc0a...8c0
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2020 #24 Skrevet 3. desember 2020 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Det hjelper godt å se at det ikke er jeg som er en vill sløser her 😊. Felles regneark kan være en ide. Han trenger en realitetsorientering på hva ting faktisk koster og det frister litt å vise ham svarene her... Jeg har gitt ham en oversikt over nødvendigheter = klær og sko, som jeg har kjøpt det siste året og han holdt på å gå av skaftet da han så at jeg hadde kjøpt vintersko til 800,- og han ga klar beskjed om sånn ekstravaganse kunne han i alle fall ikke akseptere om han skulle være med å betale noe 🙈 (og jeg som var fornøyd med at jeg fant noen gode sko på salg...) Anonymkode: 8bc0a...8c0 Du er alt for ettergivende. Han sniker seg unna og du lar han gjøre det. Du sender informasjon om kostnader og kvittering osv. "Men han orker ikke se på det"??? Hadde satt opp budsjett. Bedt han overføre for desember asap og om det ble NOE vanskelig så hadde jeg bedt om mekling på familievernkontoret. Han får halve barnetrygden som han velger å sette på sparekonto mens du skal stå for ALLE utgifter for tre store barn. Jeg skjønner ikke at du må spørre her inne en gang. Er dette en manipulernde type? Han har jo fått deg til å godta en sjukt dårlig avtale....ikke vanlig i det hele tatt så begynner å lure på om det er noe som skurrer med han /relasjonen deres? Anonymkode: d0772...d21
Nyttårs barn Skrevet 3. desember 2020 #25 Skrevet 3. desember 2020 Jeg støtter deg HI, men husk at det og kan handle om hvor mye man ønsker å bruke på barna sine. Må de være med på masse aktiviteter, får de gå på dyre aktiviteter som alpint eller Tennis? Hva slags klær skal barna ha, Nøstebarn eller ull fra Sparkjøp? Skal bursdagen være full rulle på bowling eller lekeland eller er dette noe dere ikke ønsker å bruke penger på. Skal barna ha Iphone? Skal russetid sponses? Det er ikke noe problem å bruke tusenvis av kroner på barna sine, samtidig så ønsker nok mange et mer nøkternt regime. Hos oss er det jeg som kjøper klær til barna, og om mannen sto for innkjøpene så hadde det nok vært helt andre (billigere) ting som ble innkjøpt. Jeg vet fra venner som er skilt at mange foreldre er ganske uenige i hvor mye som et barn må ha av ting og tang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå