Gå til innhold

blir dette feil eller riktig?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det ikke er nødvendig at de går til 21 desember, tenkte og ta de ut 14 desember.

Jeg vil ikke ha smitte i hus + alle besteforeldrene og oldemoren kommer til jul ,og alle der i risikogruppen, blir det feil i forhold til skolen?

Anonymkode: d369c...ae7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ta barna ut av skolen før

Anonymkode: d369c...ae7

Skrevet

Nei, det kan du faktisk ikke. Det er skoleplikt i Norge og foreldre kan ikke ta barn ut av skolen etter egne ønsker og behov

Anonymkode: ca137...981

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nei, det kan du faktisk ikke. Det er skoleplikt i Norge og foreldre kan ikke ta barn ut av skolen etter egne ønsker og behov

Anonymkode: ca137...981

Feil, det er ikke skolepliktig i Norge, det er undervisningsplikt. Det vil si at man etter søknad f.eks. kan ha hjemmeskole. En slik søknad behandles nok ikke for så kort tidsrom som én uke, men det er heller ikke poenget her. Tar man barn ut av skolen, kan man dessuten, i verste fall, miste skoleplassen i akkurat den klassen eller den skolen, og man må dermed ta i mot plass der det er kapasitet den dagen eleven fysisk skal tilbake til skolen. 

Det hadde ikke vært jeg som hadde tatt barna ut av skolen på såvidt tynt grunnlag, men det er meg. Det må påregnes fravær, seks dager udokumentert fravær er mye, og barna vil gå glipp av viktig undervisning og sosial samhandling. 

På hvilket nivå er smittetrykket i området? 

Anonymkode: a61ba...8b4

Skrevet

takk for svar.

Har sendt mail til rektor idag, så vi får se hva som skjer.

mye smitte her nå

Anonymkode: d369c...ae7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Synes det ikke er nødvendig at de går til 21 desember, tenkte og ta de ut 14 desember.

Jeg vil ikke ha smitte i hus + alle besteforeldrene og oldemoren kommer til jul ,og alle der i risikogruppen, blir det feil i forhold til skolen?

Anonymkode: d369c...ae7

Du kan søke rektor om permisjon inntil 14 dager i året mener jeg 😁 Flere som gjør det samme hos oss i år. Går i selvvalgt karantene/isolasjon for å kunne feire trygt med besteforeldre. Her innvilger rektor permisjon på dette grunnlaget.

Anonymkode: 2322d...ce4

Skrevet
4 minutes ago, Anonym bruker said:

Du kan søke rektor om permisjon inntil 14 dager i året mener jeg 😁 Flere som gjør det samme hos oss i år. Går i selvvalgt karantene/isolasjon for å kunne feire trygt med besteforeldre. Her innvilger rektor permisjon på dette grunnlaget.

Anonymkode: 2322d...ce4

Håper det, er kun denne gangen

Anonymkode: d369c...ae7

Skrevet

Om du faktisk gjør det ville jeg forvente at du var ekstremt møye på alle andre ting som har med smitte å gjøre også, som at dere ikje går i noen butikker, barna ikke treffer noen venner osv.

Anonymkode: c3d0e...a52

Skrevet

Hadde søkt om fri. Og her så er siste skoledag 18 desember, skulle være 22 her. Men de endret det.

Anonymkode: 3bf10...4b2

Skrevet

Nei, det er ikke feil. Jeg hadde lett gjort det om jeg følte det var riktig for oss. Jeg hadde ikke søkt en gang, bare informert om at "Av hensyn til gamle oldefar så har vi bestemt oss for å ta pjokken og lillemor ut av skolen i uke 51 (og 52 om de skulle gått da). De kommer til å jobbe med passende skolearbeid hjemme, men vi forventer ikke at læreren skal bruke tid på å lage noe opplegg til oss. "

 

Anonymkode: 74969...517

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Nei, det er ikke feil. Jeg hadde lett gjort det om jeg følte det var riktig for oss. Jeg hadde ikke søkt en gang, bare informert om at "Av hensyn til gamle oldefar så har vi bestemt oss for å ta pjokken og lillemor ut av skolen i uke 51 (og 52 om de skulle gått da). De kommer til å jobbe med passende skolearbeid hjemme, men vi forventer ikke at læreren skal bruke tid på å lage noe opplegg til oss. "

 

Anonymkode: 74969...517

Det er ikke helt sånn ting fungerer. Du kan ikke bare velge å ta barna ut av skolen uten at det kommer en reaksjon.

Anonymkode: 17721...0f7

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det er ikke helt sånn ting fungerer. Du kan ikke bare velge å ta barna ut av skolen uten at det kommer en reaksjon.

Anonymkode: 17721...0f7

Joda, i de aller fleste tilfelle kan du det. Om jeg velger å ta mine barn ut en uke, så vil ikke det ha noen form for reaksjon. Bortsett fra at kanskje noen på skolen vil synes at jeg er en idiot. Men jeg tviler på om det vil skje, og om det skjer, så dem om det.

Anonymkode: 74969...517

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Synes det ikke er nødvendig at de går til 21 desember, tenkte og ta de ut 14 desember.

Jeg vil ikke ha smitte i hus + alle besteforeldrene og oldemoren kommer til jul ,og alle der i risikogruppen, blir det feil i forhold til skolen?

Anonymkode: d369c...ae7

Hvis skolen holder åpent og har undervisning, så blir det veldig feil.

Anonymkode: d1237...05c

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Joda, i de aller fleste tilfelle kan du det. Om jeg velger å ta mine barn ut en uke, så vil ikke det ha noen form for reaksjon. Bortsett fra at kanskje noen på skolen vil synes at jeg er en idiot. Men jeg tviler på om det vil skje, og om det skjer, så dem om det.

Anonymkode: 74969...517

Vanligvis ville det potensielt medføre en bekymringsmelding til barnevernet, men med koronaen så slipper du nok akkurat det. 

Anonymkode: d1237...05c

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Feil, det er ikke skolepliktig i Norge, det er undervisningsplikt. Det vil si at man etter søknad f.eks. kan ha hjemmeskole. En slik søknad behandles nok ikke for så kort tidsrom som én uke, men det er heller ikke poenget her. Tar man barn ut av skolen, kan man dessuten, i verste fall, miste skoleplassen i akkurat den klassen eller den skolen, og man må dermed ta i mot plass der det er kapasitet den dagen eleven fysisk skal tilbake til skolen. 

Det hadde ikke vært jeg som hadde tatt barna ut av skolen på såvidt tynt grunnlag, men det er meg. Det må påregnes fravær, seks dager udokumentert fravær er mye, og barna vil gå glipp av viktig undervisning og sosial samhandling. 

På hvilket nivå er smittetrykket i området? 

Anonymkode: a61ba...8b4

Dette.

Anonymkode: d1237...05c

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Synes det ikke er nødvendig at de går til 21 desember, tenkte og ta de ut 14 desember.

Jeg vil ikke ha smitte i hus + alle besteforeldrene og oldemoren kommer til jul ,og alle der i risikogruppen, blir det feil i forhold til skolen?

Anonymkode: d369c...ae7

De skal gå på skolen til 21.

Anonymkode: 8e6d5...d5e

Skrevet

Det syns jeg er helt i orden å gjøre, faktisk, forutsatt at barna selv syns det et greit. Jeg tror ikke folk flest forstår hvor totalt fraværende smittevern dessverre er i skolen. 

Skrevet

jeg fikk godkjent med det samme,men forklarte sitasjonen helt nøyaktig til rektor

Anonymkode: d369c...ae7

Skrevet

Jeg håper skolen organisasjoner hjemmeskole siste uken. Ungdomsskolen i Oslo. 

Tror det hadde vært lurt for hele Oslo med smittetrykket her. 

Anonymkode: a13ab...81d

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg håper skolen organisasjoner hjemmeskole siste uken. Ungdomsskolen i Oslo. 

Tror det hadde vært lurt for hele Oslo med smittetrykket her. 

Anonymkode: a13ab...81d

Organiserer skulle det stå. 

Anonymkode: a13ab...81d

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Vanligvis ville det potensielt medføre en bekymringsmelding til barnevernet, men med koronaen så slipper du nok akkurat det. 

Anonymkode: d1237...05c

Dette er ikke riktig. Forstår ikke hvorfor noen har fått det for seg at det er automatikk i at vi sender bekymringsmeldinger ved meldt fravær. Hvis foreldre unntaksvis søker barnet sitt fri fra skolen sender vi ikke bekymringsmelding til barnevernet. Er et barn borte fra skolen til stadighet uten å gi beskjed eller med dårlige unnskyldninger innkalles foreldre til et møte der vi (avhengig hva som kommer frem i møtet) informerer dem om at vi er bekymret og at vi kommer til å kontakte bvtj. Mistenker vi vold eller overgrep kontakter vi selvsagt bvtj./politi uten at vi informerer foreldre.

Anonymkode: 2322d...ce4

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette.

Admin

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Dette er ikke riktig. Forstår ikke hvorfor noen har fått det for seg at det er automatikk i at vi sender bekymringsmeldinger ved meldt fravær. Hvis foreldre unntaksvis søker barnet sitt fri fra skolen sender vi ikke bekymringsmelding til barnevernet. Er et barn borte fra skolen til stadighet uten å gi beskjed eller med dårlige unnskyldninger innkalles foreldre til et møte der vi (avhengig hva som kommer frem i møtet) informerer dem om at vi er bekymret og at vi kommer til å kontakte bvtj. Mistenker vi vold eller overgrep kontakter vi selvsagt bvtj./politi uten at vi informerer foreldre.

Anonymkode: 2322d...ce4

Ok, så man KAN altså bare ta barna/ungdommen ut av skolen uten å søke? Trodde dette var blitt veldig strengt jeg. Men da vet jeg det, da er det bare å gi beskjed om at barnet ikke kommer på skolen pga ditt og datt, det skjet uansett ikke noe annet enn et møte.

Kjekt å vite.

Anonymkode: 17721...0f7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ok, så man KAN altså bare ta barna/ungdommen ut av skolen uten å søke? Trodde dette var blitt veldig strengt jeg. Men da vet jeg det, da er det bare å gi beskjed om at barnet ikke kommer på skolen pga ditt og datt, det skjet uansett ikke noe annet enn et møte.

Kjekt å vite.

Anonymkode: 17721...0f7

Kanskje du skal lese innlegget du siterer en gang til

Anonymkode: 37244...26e

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Kanskje du skal lese innlegget du siterer en gang til

Anonymkode: 37244...26e

Vedkommende skriver: «Er et barn borte fra skolen til stadighet uten å gi beskjed eller med dårlige unnskyldninger innkalles foreldre til et møte der vi (avhengig hva som kommer frem i møtet) informerer dem om at vi er bekymret og at vi kommer til å kontakte bvtj.»

Da er ser vel rimelig å anta at man trygt kan gi barna fri fra skolen uten å søke, spesielt hvis man unngår å gjøre det «til stadighet»?

Anonymkode: 17721...0f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...