Gå til innhold

Hvor mange har plass til 1 meters avstand i huset sitt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Vi reiser for å besøke familie i helgen. Vi er under 10 personer. Men det er en 1 åring der, hvordan skal vi klare å holde avstand. Nå bor de på et lite sted, med nesten ikke noe smitte. Jeg og sønnen min har holdt oss kun hjemme en uke da vi reiser. Så regner jo uansett med at det er lite sannsynlighet for at noen av oss er smittet da.

Anonymkode: 77527...439

Nå i helgen gjelder det maks 5 personer, ikke 10, og minst mulig reising og besøk. Selv om det er lite sansynlig at dere er smittet må du regne med at det kan skje. 

Anonymkode: afbbf...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Vi har invitert hele svigerfamilien og blir 16 gjester på julaften. De er fra 3 husstander og det hadde jo vært lov å invitert en fra hver husstand, så tenker at de fra samme hustand har samme baskeluskene i seg, så om det kommer en eller fem fra samme huset spiller ingen rolle. Dessuten er det svært lite smitte her vi bor. Vi har vært flinke hele året å holde avstand og ikke klemme osv. så på julaften blir første gang vi "bryter reglene". Men det er bare anbefalinger og ikke noe påbud, så føler ikke vi gjør noe ulovlig..

 

Anonymkode: 2c03e...253

Det er uforsvarisk og usolidarisk. Vi får håpe noen av gjestene har vett på å takke nei.

Anonymkode: afbbf...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kunne klart det. Men skal ikke. Det er denne ene julen vi kan gjøre en innsats for å bevare liv og helse hos flest mulig her i landet. Nå vet vi jo at vaksinen kommer. Så da tar vi en jul med vi som bor i huset, pluss mormor. Går helt fint å være på hvert vårt sted denne julen. Vi er like glad i hverandre likevel. 

Anonymkode: c6c2b...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi bruker alle oppholdsromene og har 1 meter mellom alle tror jeg vi får plass til ca 25 stykker.

Anonymkode: afbbf...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderer 7 gjester, med god avstand. Noen i risikogruppe med 2meters avstand. 

Vi må sette mat og drikke på et annet rom slik at man går separat dit og forsyner seg, for hele vitsen med avstand blir vel borte hvis man går rundt og sjenker drikke eller sender matfatene rundt? 

Gaveutdeling og sofasitting droppes. 

Blir litt rart, men sånn er det i år. 

Anonymkode: ed467...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi feirer med mine foreldre og mine søsken med ektefeller og barn. Vi blir 15 stk. Blir nok ikke noe en meters avstand på oss nei. Vi omgås omtrent kun hverandre og det har vi gjort siden mars. Barna er jevnaldrende og er stadig på besøk/overnatting hos hverandre og de holder ikke en meter avstand da heller. 

Anonymkode: 78aaf...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Frem med målebåndene hele kvelden! Tror folk begynner å bli riv ruskende gale....

Anonymkode: c1f8d...fc0

Jeg kommer ikke til å måle, sier seg selv at er en smittet så hjelper det lite å sitte 1 m unna. Folk går på samme do, henter seg noe å drikke, plutselig hjelper noen til med middag/dessert, saksen til å åpne pakker ble plutselig delt, rydde etter middag. Det sier seg selv at det er utopisk. Ungene holder ikke en meter hele kvelden. 
 

Vi har nærmeste familie på besøk, skal ha fri (kun hjemmekontor) fra 18 og holder oss hjemme til selskapet. Eneste safe er å unngå så langt en kan å utsette seg for smitte før og selvfølgelig ikke samles om noen er syke. 

Anonymkode: 35a62...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 2.12.2020 den 15.07):

De i samme husstand kan vel sitte under 1 m fra hverandre? Det er i hvert fall slik jeg skal organisere det. Setter opp i grupper. Ungene er hverandres faste lekevenn ellers, så meningsløst å innføre 1 meter på der. 

Anonymkode: 35a62...6e0

Dette. Det skal jo ikke være en meters avstand mellom alle, kun de som ikke tilhører samme husstand. 

Så det kunne vi fått plass til rundt spisebordet om vi måtte, men i år velger vi å kun å ha to gjester. Det kommer andre juler etter denne. 

Edit - nå tenkte jeg feil. Jeg tenkte 10 personer totalt. Vi hadde ikke hatt plass til 10 gjester i tillegg til oss rundt samme bord.

Endret av *Miss Marple*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke vanskeligere enn at du kan ha så mange i hus som du smittevernmessig har plass til. Resten kan ikke være der.

Anonymkode: 818a1...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vi har plass til 10 gjester uten avstand engang, med mindre alle er barn. Da måtte evt noen sittet i sofaen og noen ved spisebordet. 😛

Vi skal ha 5 gjester, og de er alle i samme husstand, så det skal gå fint.

Anonymkode: 35d89...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok for liten plass til det. Skjønt, jeg kunne ikke hatt 10 gjester i tillegg til mine egne der alle får sitte til bords samtidig uansett jeg. 

Men, det er vel stort sett en meters avstand over bordet, og med å ha en stol med litt plass mellom på sidene mellom familier på samme langside så får man mye til. Eventuelt kjøre 2 bordsettinger 🤷‍♀️

Anonymkode: 4e828...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Har nok for liten plass til det. Skjønt, jeg kunne ikke hatt 10 gjester i tillegg til mine egne der alle får sitte til bords samtidig uansett jeg. 

Men, det er vel stort sett en meters avstand over bordet, og med å ha en stol med litt plass mellom på sidene mellom familier på samme langside så får man mye til. Eventuelt kjøre 2 bordsettinger 🤷‍♀️

Anonymkode: 4e828...4d5

En stolbredde er alt for lite som avstand. Hvis du tar frem tommestokken  som faktisk er lurt å gjøre når vi skal beregne dette, ser du at det trengs en avstand på ca 2 stolbredder. Det er heller ikke på langt nær alle spisebord som er mer enn 1 meter brede. Vårt er for eksempel 70 cm.

Anonymkode: afbbf...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

En stolbredde er alt for lite som avstand. Hvis du tar frem tommestokken  som faktisk er lurt å gjøre når vi skal beregne dette, ser du at det trengs en avstand på ca 2 stolbredder. Det er heller ikke på langt nær alle spisebord som er mer enn 1 meter brede. Vårt er for eksempel 70 cm.

Anonymkode: afbbf...75e

Tenkte ikke på over bordet! Mitt bord er 105 cm bredt, og jeg har plass til fem på hver langside. Så vi kan faktisk ha ti gjester fordelt på to familier. Vi fire kan sitte ved et separat bord jeg har som kan stilles midt på stuegulvet. Så jeg har faktisk plass til ti gjester på julaften.

Men skal bare ha to gjester, da..

Anonymkode: a8b0d...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

En stolbredde er alt for lite som avstand. Hvis du tar frem tommestokken  som faktisk er lurt å gjøre når vi skal beregne dette, ser du at det trengs en avstand på ca 2 stolbredder. Det er heller ikke på langt nær alle spisebord som er mer enn 1 meter brede. Vårt er for eksempel 70 cm.

Anonymkode: afbbf...75e

En stol med litt plass på hver side kan fort bli en meter jo. Og selv om ditt bord ikke er en meter, så finnes det mange bord som er. Dessuten kan man passe på å sitte litt tilbakelent. Av og til lønner det seg å se mulighetene fremfor hindringene. Livet blir merkelig nok litt mer positivt da 💗

Anonymkode: 4e828...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

En stol med litt plass på hver side kan fort bli en meter jo. Og selv om ditt bord ikke er en meter, så finnes det mange bord som er. Dessuten kan man passe på å sitte litt tilbakelent. Av og til lønner det seg å se mulighetene fremfor hindringene. Livet blir merkelig nok litt mer positivt da 💗

Anonymkode: 4e828...4d5

Ja, hvis du har nok plass i tillegg til stolen kan det selvfølgelig bli en meter. Du må faktisk måle for å se. En stolbredde er langt fra nok. Når det gjelder smittevern skal du klare å holde avstanden som minimum hele kvelden. Da kan du ikke belage deg på at folk skal sitte tilbakelent eller lene seg vekk fra sidemann hele kvelden. Mennesker fungerer ikke sån, selv med de beste intensjoner.

Anonymkode: afbbf...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Ja, hvis du har nok plass i tillegg til stolen kan det selvfølgelig bli en meter. Du må faktisk måle for å se. En stolbredde er langt fra nok. Når det gjelder smittevern skal du klare å holde avstanden som minimum hele kvelden. Da kan du ikke belage deg på at folk skal sitte tilbakelent eller lene seg vekk fra sidemann hele kvelden. Mennesker fungerer ikke sån, selv med de beste intensjoner.

Anonymkode: afbbf...75e

Jeg skjønner veldig at psykiske problemer har en stigende trend her i Norge når jeg ser hvor mange som kun ser problemer og krisemaksimering i det meste her på dette forumet 🤷‍♀️

Anonymkode: 4e828...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men juleselskap dreier seg sjeldent om bare å sitte stille rundt spisebordet på anvist plass, det er ved alt det andre jeg tror det blir utfordrende å holde avstand. 

Tror mange glemmer seg. 

Anonymkode: ed467...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Jeg skjønner veldig at psykiske problemer har en stigende trend her i Norge når jeg ser hvor mange som kun ser problemer og krisemaksimering i det meste her på dette forumet 🤷‍♀️

Anonymkode: 4e828...4d5

For å finne gode løsninger er det viktig å utfordringene først. Smittevern ut fra filosofien "jeg stikker hodet i sanden og håper det beste" er ikke vellegnet midt i en pandemi.

Anonymkode: afbbf...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Men juleselskap dreier seg sjeldent om bare å sitte stille rundt spisebordet på anvist plass, det er ved alt det andre jeg tror det blir utfordrende å holde avstand. 

Tror mange glemmer seg. 

Anonymkode: ed467...006

Ja, vi må i hvertfall bruke skjerf mellom familiene når vi går rundt juletreet og sitte i hver vår ende av stua til kaffe og ved gaveutdeling. Helt perfekt får vi det nok ikke, men vi blir ikke mer enn 8 totalt på julaften. Det bør gå relativt bra.

Anonymkode: afbbf...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

For å finne gode løsninger er det viktig å utfordringene først. Smittevern ut fra filosofien "jeg stikker hodet i sanden og håper det beste" er ikke vellegnet midt i en pandemi.

Anonymkode: afbbf...75e

-...viktig å identifisere utfordringene først...

Anonymkode: afbbf...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Miss Marple* skrev (11 timer siden):

Dette. Det skal jo ikke være en meters avstand mellom alle, kun de som ikke tilhører samme husstand. 

Så det kunne vi fått plass til rundt spisebordet om vi måtte, men i år velger vi å kun å ha to gjester. Det kommer andre juler etter denne. 

Edit - nå tenkte jeg feil. Jeg tenkte 10 personer totalt. Vi hadde ikke hatt plass til 10 gjester i tillegg til oss rundt samme bord.

Poenget er vel at vi blir 6 ulike husstander. Da blir det litt verre.

HI 

Anonymkode: 545a5...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 3.12.2020 den 19.41):

Jeg kommer ikke til å måle, sier seg selv at er en smittet så hjelper det lite å sitte 1 m unna. Folk går på samme do, henter seg noe å drikke, plutselig hjelper noen til med middag/dessert, saksen til å åpne pakker ble plutselig delt, rydde etter middag. Det sier seg selv at det er utopisk. Ungene holder ikke en meter hele kvelden. 
 

Vi har nærmeste familie på besøk, skal ha fri (kun hjemmekontor) fra 18 og holder oss hjemme til selskapet. Eneste safe er å unngå så langt en kan å utsette seg for smitte før og selvfølgelig ikke samles om noen er syke. 

Anonymkode: 35a62...6e0

En meters avstand reduserer smittefaren mye. Det reduserer muligens også faren for å bli alvorlig syk hvis du blir smittet siden du utsettes for mindre mengde virus når avstanden øker. Jeg kjenner 2 som har hatt det i husstanden og klart å hindre at de andre ble smittet selv om de delte kjøkken og bad og spiste sammen til vedkommende fikk symptomer. Rådene er der for en grunn.

Anonymkode: afbbf...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

En meters avstand reduserer smittefaren mye. Det reduserer muligens også faren for å bli alvorlig syk hvis du blir smittet siden du utsettes for mindre mengde virus når avstanden øker. Jeg kjenner 2 som har hatt det i husstanden og klart å hindre at de andre ble smittet selv om de delte kjøkken og bad og spiste sammen til vedkommende fikk symptomer. Rådene er der for en grunn.

Anonymkode: afbbf...75e

Jeg skriver jeg ikke kommer til å dra frem målebåndet, ikke at vi skal sitte oppå hverandre. Flyr ikke rundt å passer på at alle er nøyaktig 100 cm unna hverandre hele kvelden. «Pappa, nå må du sette deg 5 cm lenger mot venstre» 😅

Anonymkode: 35a62...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overrasket over at en del av dere tilsynelatende tar så lett på dette. 

Jeg er redd for at juleselskap kan føre til økt smitte og i verste fall bli livstruende for noen av de gamle i min familie. 

Det er gjerne dårlig luft i er juleselskap, vanskelig å holde avstand. 

Nå er det ikke så lenge til vaksinene kommer til de eldste og de i risikogruppene, er det så ille at julen i år blir helt annerledes og at færre treffes? 

Anonymkode: ed467...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...