Gå til innhold

Hvor mange har plass til 1 meters avstand i huset sitt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi får altså lov til å invitere 10 gjester på julaften, men bare hvis alle som ikke er i samme husstand kan holde minst 1 meters avstand. Vi bor i en stor enebolig med stor kombinert stue/spisestue. Likevel vil vi ikke klare å invitere alle de 10 vi kunne ønske hvis vi skal holde 1-metersregelen. Vi har f.eks. spisebord med plass til 18 personer, men det er jo ikke 1 meter mellom stolene, f.eks. Vi er seks personer og ville da invitere svigers (en husstand), svigerinne m/familie (5 stykk, en husstand), to bestemødre som bor alene (to ulike husstander) og svigerinne sin svigermor (nok en husstand). Vi har altså plass til 16 stykker, men ikke med avstand. 

Hvordan løser dere andre slike ting? Blåser dere i 1-meteren eller inviterer dere færre? Hos oss blir det jo sikkert da færre gjester. 

Anonymkode: 545a5...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss kunne vi hatt 10 stykker på besøk. Vi hadde kunnet ha langbord gjennom hele stuen /kjøkken. Alternativt kunne vi hatt koldtbord og folk fikk sette seg rundt omkring. Vi blir bare oss 4 men hadde garantert løst det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begrenser oss i år. Vi snakker sammen for å finne en løsning der vi deler oss og ingen trenger å være alene. Juleselskap utover julaften og 1. juledag hos svigers utgår. Det blir en annerledesjul, men vi som er friske og voksne skal sørge for at den blir fin for gammel og ung. 

Anonymkode: 47ecb...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette blir veldig teoretisk fra regjeringen. 

Det er veldig vanskelig å holde 1 meters avstand fra det øyeblikket man kommer inn døren på julaften til man skal hjem, både rundt bordet og ved pakkeutdeling. De kunne like godt avlyst julefeiring. 

Mulig det funker for veldisiplinerte voksne, men hva med barna. Hvordan skal en 4 åring klare å få til det?

Dette er nesten umulig å etterleve.

Anonymkode: ed467...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke hatt 10 gjester uten å spre dem på ulike rom eller ha noen i sofaen, noen ved spisestua osv, og med mange ulike husstander så blir det jo bare verre og verre. Så vår løsning er å ikke invitere flere enn at vi kan sitte komfortabelt sammen ved samme bord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes dette blir veldig teoretisk fra regjeringen. 

Det er veldig vanskelig å holde 1 meters avstand fra det øyeblikket man kommer inn døren på julaften til man skal hjem, både rundt bordet og ved pakkeutdeling. De kunne like godt avlyst julefeiring. 

Mulig det funker for veldisiplinerte voksne, men hva med barna. Hvordan skal en 4 åring klare å få til det?

Dette er nesten umulig å etterleve.

Anonymkode: ed467...006

4-åringen har vel foreldre som passer på sånt? Om man har en unge som ikke vil klare dette, og jeg skjønner at det ikke er lett, så bør man som foreldre da kanskje takke nei til invitasjonen? Det er ikke hyggelig å være 4 år og få beskjed om å sitte stille i sofaen hele julaften, og det er like lite gøy å være en annen gjest og ha en unge som plutselig er nære alle og en potensiell smittefare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange må reise for å komme til familien sin og dermed overnatte hos slektninger, det virker jo helt utopisk å klare å holde 1 meters avstand. Nei, disse reglene tror jeg ikke vil funke i praksis rundt i Norge. 

Anonymkode: ed467...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kunne klumpet oss sammen ved den ene enden av bordet og latt en annen famile klumpet seg sammen ved andre enden av bordet. Eventuelt kunne vi hatt maks to enslige gjester.

Ikke så stort selskap, men det åpner i hvertfall for at familier kan invitere folk som ellers ville sittet alene.

Anonymkode: 38a4e...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Mange må reise for å komme til familien sin og dermed overnatte hos slektninger, det virker jo helt utopisk å klare å holde 1 meters avstand. Nei, disse reglene tror jeg ikke vil funke i praksis rundt i Norge. 

Anonymkode: ed467...006

Jeg tror i grunn at de som velger å reise setter seg inn i gitte regler og følger dem. Alternativt blir folk hjemme 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er et klokt råd av regjeringen å tillate 2 dager med 10 gjester da det i praksis blir vanskelig å overholde. 

Anonymkode: ed467...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir 6 besøkende hos foreldrene mine, 3 barn og 5 voksne til sammens , tviler på barna klarer å holde 1 meter avstand hele dagen. 

Anonymkode: ae2e8...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym bruker said:

Vi får altså lov til å invitere 10 gjester på julaften, men bare hvis alle som ikke er i samme husstand kan holde minst 1 meters avstand. Vi bor i en stor enebolig med stor kombinert stue/spisestue. Likevel vil vi ikke klare å invitere alle de 10 vi kunne ønske hvis vi skal holde 1-metersregelen. Vi har f.eks. spisebord med plass til 18 personer, men det er jo ikke 1 meter mellom stolene, f.eks. Vi er seks personer og ville da invitere svigers (en husstand), svigerinne m/familie (5 stykk, en husstand), to bestemødre som bor alene (to ulike husstander) og svigerinne sin svigermor (nok en husstand). Vi har altså plass til 16 stykker, men ikke med avstand. 

Hvordan løser dere andre slike ting? Blåser dere i 1-meteren eller inviterer dere færre? Hos oss blir det jo sikkert da færre gjester. 

Anonymkode: 545a5...7f3

vi blir max 10 så kan holde avstand godt.. men hadde invitert mindre hvis vi ikke kunne holdt avstand, det er viktig nå

Anonymkode: 15667...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke vanskelig. I din situasjon kan du ikke ha så mange gjester. Eventuelt kan du dekke til noen på kjøkkenet eller i et annet rom, men det må være plass nok til at dere kan holde avstanden hele kvelden, ikke bare under middagen.

Anonymkode: afbbf...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi blir 6 besøkende hos foreldrene mine, 3 barn og 5 voksne til sammens , tviler på barna klarer å holde 1 meter avstand hele dagen. 

Anonymkode: ae2e8...37f

Da må dere voksne pasde på dem.

Anonymkode: afbbf...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Mange må reise for å komme til familien sin og dermed overnatte hos slektninger, det virker jo helt utopisk å klare å holde 1 meters avstand. Nei, disse reglene tror jeg ikke vil funke i praksis rundt i Norge. 

Anonymkode: ed467...006

Hvis det blir for vanskelig må de bli hjemme. Så enkelt er det.

Anonymkode: afbbf...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De i samme husstand kan jo sitte nermere hverandre feks. 

Vi blir 7stk på julaften, 4av oss er min mann og barn og vi sitter samlet ene enden av bordet. Svigers bor sammen og sitter tettere sammen, men med avstand til oss og stakkars svoger alene på enden av bordet ☺️

Etterpå får svigers 2-seteren, svoger egen godstol og ungene blir sikkert sittende i egen lekehaug å kose seg. 

Anonymkode: 50c30...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Det er ikke vanskelig. I din situasjon kan du ikke ha så mange gjester. Eventuelt kan du dekke til noen på kjøkkenet eller i et annet rom, men det må være plass nok til at dere kan holde avstanden hele kvelden, ikke bare under middagen.

Anonymkode: afbbf...75e

Nei, vi kommer som sagt ikke til å invitere alle. 

HI

Anonymkode: 545a5...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser for å besøke familie i helgen. Vi er under 10 personer. Men det er en 1 åring der, hvordan skal vi klare å holde avstand. Nå bor de på et lite sted, med nesten ikke noe smitte. Jeg og sønnen min har holdt oss kun hjemme en uke da vi reiser. Så regner jo uansett med at det er lite sannsynlighet for at noen av oss er smittet da.

Anonymkode: 77527...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De i samme husstand kan vel sitte under 1 m fra hverandre? Det er i hvert fall slik jeg skal organisere det. Setter opp i grupper. Ungene er hverandres faste lekevenn ellers, så meningsløst å innføre 1 meter på der. 

Anonymkode: 35a62...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har invitert hele svigerfamilien og blir 16 gjester på julaften. De er fra 3 husstander og det hadde jo vært lov å invitert en fra hver husstand, så tenker at de fra samme hustand har samme baskeluskene i seg, så om det kommer en eller fem fra samme huset spiller ingen rolle. Dessuten er det svært lite smitte her vi bor. Vi har vært flinke hele året å holde avstand og ikke klemme osv. så på julaften blir første gang vi "bryter reglene". Men det er bare anbefalinger og ikke noe påbud, så føler ikke vi gjør noe ulovlig..

 

Anonymkode: 2c03e...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Vi har invitert hele svigerfamilien og blir 16 gjester på julaften. De er fra 3 husstander og det hadde jo vært lov å invitert en fra hver husstand, så tenker at de fra samme hustand har samme baskeluskene i seg, så om det kommer en eller fem fra samme huset spiller ingen rolle. Dessuten er det svært lite smitte her vi bor. Vi har vært flinke hele året å holde avstand og ikke klemme osv. så på julaften blir første gang vi "bryter reglene". Men det er bare anbefalinger og ikke noe påbud, så føler ikke vi gjør noe ulovlig..

 

Anonymkode: 2c03e...253

Er uansett bare anbefalinger og det får være måte på hvor mye myndghetene kan detaljstyre i private hjem. 
 

Anonymkode: ec8b2...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...