Gå til innhold

Adventskalenderen på NRK

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva syns dere om den?

Med forbehold om at det ofte er litt tungt å komme i gang, så var den jo helt ufattelig kjedelig? 

Hverken barn eller voksne her syns noe om den. Og hvorfor i helsike skal barna i ‘den virkelige verden’ alltid ha det kjipt og trasig? 

Nei, gi meg Blåfjell og Jul på Månetoppen 🎄

Anonymkode: 27bc3...ef8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syntes den var fin her i huset :) Sjarmerende barn, gleder oss til resten. Skal jo være litt handling, og her virker det til at barna har det litt kjipt i begge verdener, så ender det godt, og det er jo det som er hyggelig å se med barna på tv før jul.

Anonymkode: c8275...74b

Skrevet

Jeg er usikker på den .....  likte den ikke helt. Reagerte på at vi er stjernestøv... 

Anonymkode: 360fd...43b

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er usikker på den .....  likte den ikke helt. Reagerte på at vi er stjernestøv... 

Anonymkode: 360fd...43b

Vi er jo strengt tatt det 😉 Vi må se litt mer, men tror dette kan bli bra, jeg.

Anonymkode: d108b...eb1

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Hva syns dere om den?

Med forbehold om at det ofte er litt tungt å komme i gang, så var den jo helt ufattelig kjedelig? 

Hverken barn eller voksne her syns noe om den. Og hvorfor i helsike skal barna i ‘den virkelige verden’ alltid ha det kjipt og trasig? 

Likte den 😊

Anonymkode: 0f030...e49

Skrevet

Veldig tydelug julekalender. Søt.

Anonymkode: b378b...3a5

Skrevet

Jeg er nysgjerrig på fortsettelsen, men det er mulig at jeg likte Snøfall bedre. Den var jo helt magisk 🎄

Anonymkode: 2bbb9...f16

Skrevet

Litt kjedelig start. Håper den tar seg opp etter hvert. Tviler på at den kan måle seg med Snøfall men vi skal se den uansett. Enig med hun over. Må alltid være et virkelig barn som har det kjipt. Mobbet, skilsmisse, ensom, foreldreløs, flytting osv. Alt det spennende kunne like gjerne skjedd en "vanlig" unge med et "vanlig" liv.

Anonymkode: d2d94...0c5

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hva syns dere om den?

Her likte vi den alle mann. De du nevner er ikke for oss...

Anonymkode: 4fc8f...373

Skrevet

Ikke så mye å komme med etter 1 episode, men vi skal se den så får vi se etterhvert . vi ser også snøfall

Anonymkode: 8dc1c...09a

Skrevet

Kan bli koselig. Men synes ærlig talt de må roe seg med disse moderne historiene, altså. Det trenger ikke handle om barn i fosterhjem, skilte foreldre etc. Gud bedre. 

Anonymkode: 971cd...66d

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Kan bli koselig. Men synes ærlig talt de må roe seg med disse moderne historiene, altså. Det trenger ikke handle om barn i fosterhjem, skilte foreldre etc. Gud bedre. 

Men er det ikke sånn det har fungert i alle år da? Eventyrene handler sjelden om prinsessen som gifter seg med den passende prinsen, og lever lykkelig alle sine dager... 

Snøhvit hadde stemor, Askepott hadde stemor, Askeladden vant prinsessen, den stygge andungen som ble svane, hans og Grete var fattige. Dette er vår tida eventyr, og de er tilpasset den verden vi lever i nå.. 

Anonymkode: 338d3...c83

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men er det ikke sånn det har fungert i alle år da? Eventyrene handler sjelden om prinsessen som gifter seg med den passende prinsen, og lever lykkelig alle sine dager... 

Snøhvit hadde stemor, Askepott hadde stemor, Askeladden vant prinsessen, den stygge andungen som ble svane, hans og Grete var fattige. Dette er vår tida eventyr, og de er tilpasset den verden vi lever i nå.. 

Anonymkode: 338d3...c83

Det er ikke slik nrk’s julekalendere har vært, nei. Det er slik det har blitt de siste årene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det er ikke slik nrk’s julekalendere har vært, nei. Det er slik det har blitt de siste årene.

Men de tradisjonelle julekalenderne har jo knapt hatt et narrativ og dermed blitt veldig kjedelige. Jul i Blåfjell var jo til å sovne av f.eks. Det er jo mye bedre å finne tilbake til de tradisjonelle røttene med at helten må kjempe for å lykkes.

Skrevet

Jeg gir den en sjanse, så jeg og ungene ser den før de drar på skolen, men så langt har den ikke vært noe særlig. Men sånn er det ofte med disse seriene. Kjedelig i begynnelsen, men tar seg opp. Og etter noen år, gir de førjulsstemning, når de sendes igjen.

Anonymkode: 000fe...7fe

Skrevet

Vi likte den her, både barna på 5, 8 og 10 og jeg. 

Anonymkode: 00ec7...088

Skrevet

Tristesse og traurighet. Vi ser Jul i Svingen, vi.

Anonymkode: 9bc85...b79

Skrevet

Synes den var grei.. men likte Snøfall mye bedre. Får se om denne tar seg opp :)

Anonymkode: 5ec1f...d96

Skrevet

Det har vært én episode. Tenker den blir kjempefin etterhvert. 😊

Anonymkode: a8dd4...fc1

Skrevet

Jeg jobber med barnelitteratur og vet at veldig mange voksne, spesielt om de er kristne, ikke liker klassiske fantasyfortellinger for barn.

Årsakene kan sikkert være mange, men for en ateist fremstår det som om de tror at barna vil likebehandle slike «eventyr» med eventyrene de blir oppdratt til å tro er sanne. Det virker som om en er redd for  at å øve opp egen forestillingsevne og fantasi, vil lede dem bort fra den rette troen. For mange som ikke er direkte kristne, ser det ut som de har internalisert denne bekymringen uten å helt vite hva de er bekymret for.

Voksne i begge kategoriene vil oftest ha fortellinger som viser en snillere versjon av virkeligheten. Om de skal akseptere fantastiske element, kan det til nøds fungere om  protagonisten/e ikke er mennesker .

Forresten tror jeg ikke at den verdenen Selma bor i er ment å være vår. Og ikke minst; om en historie skal ha driv, må protagonisten ha et problem å løse. Voksne som ikke forstår er en opplevelse de fleste barn kan kjenne seg igjen i, og derfor er effektivt grep for å engasjere barn i en fortelling. Det betyr ikke at de tror voksne er slik de blir fremstilt i f.eks Snøfall (der de problematiske voksne blir nyansert og innser at de har tatt feil).

Jeg har bare sett andre episode av Stjernestøv. Barna syns den første var treg, men at det ble langt mer spennende i den andre.

Anonymkode: f95e4...8c6

Skrevet

Jeg har ikke sett ennå i år, men skal gjøre det. 

Synes det er morsomt at det «alltid» klages over kalenderen NRK lager, særlig i begynnelsen av sesongen. 

Jul i Svingen var ikke bra, for de voksne var så teite

Snøfall var ikke bra, for det var for trist at begge foreldrene var døde og fostermoren slem

Jul i Blåfjell var ikke bra, for blånissene diskriminerte rødnissene, og menneskene var dumme og slemme

Og så, innen man kommer til jul, er serien plutselig bra allikevel. Og neste år er det den forrige serien som etterlyses, og den nye er ikke bra nok. 

Anonymkode: 09ad8...2c4

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke sett ennå i år, men skal gjøre det. 

Synes det er morsomt at det «alltid» klages over kalenderen NRK lager, særlig i begynnelsen av sesongen. 

Jul i Svingen var ikke bra, for de voksne var så teite

Snøfall var ikke bra, for det var for trist at begge foreldrene var døde og fostermoren slem

Jul i Blåfjell var ikke bra, for blånissene diskriminerte rødnissene, og menneskene var dumme og slemme

Og så, innen man kommer til jul, er serien plutselig bra allikevel. Og neste år er det den forrige serien som etterlyses, og den nye er ikke bra nok. 

Anonymkode: 09ad8...2c4

Jul i svingen har jeg aldri fått helt sansen for. Ikke barna heller, faktisk. Den er jo bare teit og dum, med idiotiske voksne og en merkelig "handling"?  Det eneste som går an der er musikken til Odd Nordstoga. 

Men ellers har du nok rett, mange av kalenderne må nok vokse litt på oss. Men jeg savner Blåfjell med Mamsen og Lillegutt. Den ligger heller ikke i NRK sine arkiver på nett. 

hi

Skrevet

Blåfjell er ikke noe savn her i huset. Stjernestøv ser de på skolen og hjemme ser vi Jul i Svingen😊 

Anonymkode: c03a6...ef6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jul i svingen har jeg aldri fått helt sansen for. Ikke barna heller, faktisk. Den er jo bare teit og dum, med idiotiske voksne og en merkelig "handling"?  Det eneste som går an der er musikken til Odd Nordstoga. 

Men ellers har du nok rett, mange av kalenderne må nok vokse litt på oss. Men jeg savner Blåfjell med Mamsen og Lillegutt. Den ligger heller ikke i NRK sine arkiver på nett. 

hi

Så ulike vi er! Her er Jul i Svingen favoritten, mens Blåfjell er så kjedelig at ingen orker å se den.

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Så ulike vi er! Her er Jul i Svingen favoritten, mens Blåfjell er så kjedelig at ingen orker å se den.

Samme her. Blåfjell var ræl. Jul i Svingen og Snøfall likte vi. Gleder meg til fortsettelsen av Stjernestøv. 

Anonymkode: 00ec7...088

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...