Gå til innhold

Undervurderte navn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvilke navn tenker du er undervurderte?

Jeg tenker: Scott, Solve, Imre, Storm, Amanda, Vilje og Madelen.

Hva er deres tanker? 

Anonymkode: b42fd...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg tenker undervurdert er ein merkelig ting å seie om noko så subjektivt som namn.

Men det er ein del ting eg tenker blir for mykje vektlagt, og det er at namn skal vere så forbanna "internasjonale". Og då meinast ofte angloamerikanske, ev. at ein brukar bokstaven c i hytt og gevær og gjerne saman med stum h.

Til meir global verda blir, til meir blir vi vande med ulike namn. Når Hassan, Miso og Samira funkar så bra som det gjer i Norge, kvifor skal ikkje Ola og Kari gå bra i USA eller India?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

☆☆☆ skrev (1 time siden):

Eg tenker undervurdert er ein merkelig ting å seie om noko så subjektivt som namn.

Men det er ein del ting eg tenker blir for mykje vektlagt, og det er at namn skal vere så forbanna "internasjonale". Og då meinast ofte angloamerikanske, ev. at ein brukar bokstaven c i hytt og gevær og gjerne saman med stum h.

Til meir global verda blir, til meir blir vi vande med ulike namn. Når Hassan, Miso og Samira funkar så bra som det gjer i Norge, kvifor skal ikkje Ola og Kari gå bra i USA eller India?

Jeg er så enig!

Anonymkode: efc01...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

☆☆☆ skrev (2 timer siden):

Eg tenker undervurdert er ein merkelig ting å seie om noko så subjektivt som namn.

Men det er ein del ting eg tenker blir for mykje vektlagt, og det er at namn skal vere så forbanna "internasjonale". Og då meinast ofte angloamerikanske, ev. at ein brukar bokstaven c i hytt og gevær og gjerne saman med stum h.

Til meir global verda blir, til meir blir vi vande med ulike namn. Når Hassan, Miso og Samira funkar så bra som det gjer i Norge, kvifor skal ikkje Ola og Kari gå bra i USA eller India?

Nja. Enkelte navn er utsatt for mobbing og latterliggjøring i andre land. Feks Simen og Birk, i USA, eller Hans i Frankrike. 

Anonymkode: dc0a7...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nja. Enkelte navn er utsatt for mobbing og latterliggjøring i andre land. Feks Simen og Birk, i USA, eller Hans i Frankrike. 

Anonymkode: dc0a7...5de

Men er det egentlig et problem da? Eg kjenner til ei Fanny, ho studerte i England utan varige men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

☆☆☆ skrev (1 minutt siden):

Men er det egentlig et problem da? Eg kjenner til ei Fanny, ho studerte i England utan varige men.

Jeg hadde syntes det hadde vært kjipt å bli ledd av hver eneste gang jeg presenterte meg. 

Anonymkode: dc0a7...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Lavrans! Fy søren for et stilig navn

Anonymkode: 9d7b7...1a2

Og Gudbrand! 

Anonymkode: efc01...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men for å svare hi. Jeg syns det er rart at ikke Silas og Eilif brukes mer. Eller Luna og Alba. 

Anonymkode: dc0a7...5de

Silas har jo blitt ganske poppis. Noe som er rart med tanke på hvor ekkel Silas i Da Vinci -koden var. Høres ut som en forkortelse på et navn.. ikke fint

Anonymkode: 4bec7...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvilke navn tenker du er undervurderte?

Jeg tenker: Scott, Solve, Imre, Storm, Amanda, Vilje og Madelen.

Hva er deres tanker? 

Anonymkode: b42fd...0d2

Storm kommer snart til å føye seg inn i rekken av Lukas/Leander/Mateo, og bli vårt tiårs svar på Raymond/Ronny/Kim/Roy/Roger etc.

Jeg synes Imre er litt veikt, og litt i samme kategori som Sindre, Yngve og Inge. Da synes jeg Emre er bedre.
Scott og Solve er fine navn. 

«Madelen» bør skrives riktig: Madeleine. 

Ambivalent til Amanda.

Anonymkode: 61078...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan navn kan være "undervurderte". Er ikke navn kun en smakssak? Så lenge man ikke er så dvask at man lar seg påvirke av hva andre mener.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

☆☆☆ skrev (11 timer siden):

Men er det egentlig et problem da? Eg kjenner til ei Fanny, ho studerte i England utan varige men.

Min kompis Simen slet litt for å si de sånn. 😂😂😂

Kalte seg etter hvert Simon. 

Anonymkode: 8e5fe...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg hadde syntes det hadde vært kjipt å bli ledd av hver eneste gang jeg presenterte meg. 

Anonymkode: dc0a7...5de

Nå er ikke akkurat Fanny et ukjent navn i anglosaksisk verden, da. Det er ikke slik at ordet kun eksisterer som fellesnavn og da med en "morsom" betydning. Fra Fanny Burney skrev Evelina og via Jane Austens Fanny Price til Fanny Cradocks 25 serier med kokkeprogrammer på BBC har navnet (eller kjælenavnet) vært konstant i omløp. Å presentere seg som Simen, med norsk uttale, er noe annet. Men Simen trenger jo bare å lage en engelsk diftong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg hadde syntes det hadde vært kjipt å bli ledd av hver eneste gang jeg presenterte meg. 

Anonymkode: dc0a7...5de

Hvis du opplever det vil jeg si omgangskretsen er et mye større problem enn navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn jeg liker veldig godt som ikke er så mye brukt på småbarn nå:

Nils
Jon
Hans

Eva
Agnes (det er litt vanligere)
Linde
 

Skal sies at mine tre barn ikke heter noe av dette - det er SÅ MANGE fine navn å velge blant!

Anonymkode: 34ad7...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonja og Thor. Stødige og flotte navn. Men de kommer nok, når de som heter det begynner å bli oldeforeldre. Alt slikt går i faser. Og godt er det. Skal bli bra å slippe å hilse på lille Aialaya Yanabelle og vesle Aleksbastofer. 

Anonymkode: efe84...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

☆☆☆ skrev (På 26.11.2020 den 17.36):

Eg tenker undervurdert er ein merkelig ting å seie om noko så subjektivt som namn.

Men det er ein del ting eg tenker blir for mykje vektlagt, og det er at namn skal vere så forbanna "internasjonale". Og då meinast ofte angloamerikanske, ev. at ein brukar bokstaven c i hytt og gevær og gjerne saman med stum h.

Til meir global verda blir, til meir blir vi vande med ulike namn. Når Hassan, Miso og Samira funkar så bra som det gjer i Norge, kvifor skal ikkje Ola og Kari gå bra i USA eller India?

Både enig og uenig. Man trenger ikke å gjøre navnet mer internasjonalt med å erstatte K md C eller slenge på en E på slutten som ikke skal uttales. Men etter et liv som Aud tenker jeg at man ikke trenger å ha navn som ikke lar seg uttale på annet enn norsk heller. Ikke engang svensker fikser Aud. 

Anonymkode: 5edfa...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...