Gå til innhold

Vaksinekrav på fly

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Så du mener sånn sett at vaksinekrav ved flyreiser ikke behøves? 

Ja. Fordi pandemier som vi nå opplever har vi ikke vaksine mot og tusenvis har dødd fordi noen måtte på ferie. Bedre at de som reiser må signere på at de holdes økonomisk ansvarlig dersom de sprer dødelige sykdommer. Da tenker jeg folk vil begynne å ta ansvar 

Anonymkode: 96ef3...d9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og det spiller ingen rolle hva du mener. Du liker ikke å reise - helt greit, ingen tvinger deg. Vi som MÅ reise av personlige årsaker som for eksempel familier over landegrenser, vil fortsette å ha samvær med familien. Vi med sykdommer som blir mye bedre i varmen vil foretrekke å ta en årlig utenlandsferie i stedet for å gå sykmeldt flere måneder i året og ha dårligere livskvalitet.

Anonymkode: f21bd...a0e

Jeg liker ikke at folk dør på grunn av andre sin egoisme 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja. Fordi pandemier som vi nå opplever har vi ikke vaksine mot og tusenvis har dødd fordi noen måtte på ferie. Bedre at de som reiser må signere på at de holdes økonomisk ansvarlig dersom de sprer dødelige sykdommer. Da tenker jeg folk vil begynne å ta ansvar 

Når du ikke evner å innse at reiser er mer en "å må dra på ferie" så er det svært vanskelig å ta deg seriøst 

Skrevet

Et sånt papir vil ikke ha noen juridisk verdi i dagens rettssamfunn. For til og med hvis man har dødelige seksuelt overførbare sykdommer og ikke vet om at man er smittet, vil man verken bli økonomisk eller strafferettslig ansvarlig hvis man smitter noen. For å bli ansvarlig for en straffbar eller erstatningsbetingende handling, må man VITE eller ha MISTANKE OM at man har diagnosen. Litt vanskelig når man ofte ikke har noen symptomer på viruset.

Skrevet

Jeg liker ikke at folk dør på grunn av andre sin egoisme 

Jeg er da ikke egoistisk fordi jeg har naturlig behov for å omgås min egen familie. Ingen har for øvrig dødd på grunn av meg.

Skrevet
Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Når du ikke evner å innse at reiser er mer en "å må dra på ferie" så er det svært vanskelig å ta deg seriøst 

Det er uinteressant for meg hva du tar eller ikke tar seriøst. Du kan Google hvordan smitten kom til Norge. Og det kommer til å skje igjen. Regler, munnbind, folk som mister hus og arbeid mm. Det er prisen vi har betalt for feriereiser 

Skrevet

Det er uinteressant for meg hva du tar eller ikke tar seriøst. Du kan Google hvordan smitten kom til Norge. Og det kommer til å skje igjen. Regler, munnbind, folk som mister hus og arbeid mm. Det er prisen vi har betalt for feriereiser 

Det er ikke kun feriereiser som skjer via fly. Du bare nekter å forholde deg til det eller? 

Skrevet
2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det er ikke kun feriereiser som skjer via fly. Du bare nekter å forholde deg til det eller? 

Det gjør jeg ikke. Reiser du mye på jobbreiser til utlandet du da? Reiste du til utlandet i sommer, midt i en pandemi, for å feriere? 

Var det feriereise som spredte Covid-19 til Norge? 

Skrevet

Det gjør jeg ikke. Reiser du mye på jobbreiser til utlandet du da? Reiste du til utlandet i sommer, midt i en pandemi, for å feriere? 

Jeg og mannen reiser ofte til utlandet i forbindelse med jobb. Han er minst 2 ganger i året i USA i jobb og flere ganger i forskjellige europeiske land. Jeg reiser i jobb til Tyskland og Sveits. Har reist til Frankrike i jobbsammenheng også. Sånn sett reiser vi oftere i jobb enn privat. Jeg reiste med bil til Danmark i sommer for å besøke familien ja. 

Skrevet
10 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg og mannen reiser ofte til utlandet i forbindelse med jobb. Han er minst 2 ganger i året i USA i jobb og flere ganger i forskjellige europeiske land. Jeg reiser i jobb til Tyskland og Sveits. Har reist til Frankrike i jobbsammenheng også. Sånn sett reiser vi oftere i jobb enn privat. Jeg reiste med bil til Danmark i sommer for å besøke familien ja. 

Da er det vel ingen problem for dere å avstå fra unødvendige fritidsreiser. Det er bra. 

Skrevet

Da er det vel ingen problem for dere å avstå fra unødvendige fritidsreiser. Det er bra. 

For oss er fritidsreiser nødvendig innimellom. På samme måte som for mange andre. 

Skrevet
1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

For oss er fritidsreiser nødvendig innimellom. På samme måte som for mange andre. 

Ingen fritidsreiser er nødvendige. 

Skrevet

Jo. Vi får bare være uenige der altså 

Skrevet
16 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jo. Vi får bare være uenige der altså 

Uten å huske tallene nøyaktig, så står ca. 10% av verdens befolkning for 90% av den ekstremt forurensende flytrafikken. Man kan si hva man vil, men det å fly er for et lite fåtall  (i verdenssammenheng) som har råd til det. Det «behovet» det snakkes om her er i de fleste tilfeller ikke et behov, men et ønske. Altså et valg.

Anonymkode: 8cf65...dab

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uten å huske tallene nøyaktig, så står ca. 10% av verdens befolkning for 90% av den ekstremt forurensende flytrafikken. Man kan si hva man vil, men det å fly er for et lite fåtall  (i verdenssammenheng) som har råd til det. Det «behovet» det snakkes om her er i de fleste tilfeller ikke et behov, men et ønske. Altså et valg.

Anonymkode: 8cf65...dab

Folk har selvsagt forskjellige behov og ønsker. For oss personlig er det å reise både ønsket og behovbasert. Helsemessig, familiært og for nytelse. Uansett... Ikke det denne tråden handler om

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Litt avhengig av hvordan reglene utformes. Det er ofte noen som av medisinske grunner ikke kan vaksineres. Jeg er usikker på hvor grensen bør gå for hvem som eventuelt skal få unntak. Noen er allergiske. Jeg synes det er litt strengt om de aldri skal få fly igjen, men så er det de som har psykiske grunner og vrangforestillinger, som er redde fordi de kjenner/har hørt om noen som ble syke av vaksinen ol. Bør de ha unntak?

Jeg er glad det ikke er jeg som skal lage reglene.

Anonymkode: ea211...783

Jeg regner med at det vil tas hensyn til de som av medisinske grunner ikke kan ta vaksiner, at de kan få en legeattest på dette. 

Anonymkode: d9642...b8a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi reiste i sommer til et grønt land for å besøke samboerens nærmeste familie. Jeg anser ikke det som feriereise, men nødvendig samvær med familien. Dette er forankret i retten til familieliv i menneskerettskonvensjonen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fritidsreiser forbundet med besøk av nærmeste familie er nødvendige. Dette er også definert av regjeringen i dette landet her. Blant annet, fritas foreldre som gjennomfører avtalt samvær over landegrenser, fra kravet om karantene, og det har vært slik hele tiden, også i vår der alt var stengt ellers. 

Skrevet

Jeg syns dette er en god ide, forutsatt at det lages unntaksbestemmelser for de som av medisinske grunner ikke kan ta vaksine.

Skrevet
jooooooda skrev (Akkurat nå):

Jeg syns dette er en god ide, forutsatt at det lages unntaksbestemmelser for de som av medisinske grunner ikke kan ta vaksine.

Og under forutsetning om at det er NOK vaksine til alle. Ellers blir det sånn at den gruppen som aldri flyr fordi de bor på sykehjem, prioriteres, slik at man i realiteten får flyforbud på grunn av forhold man selv ikke råder over.

Skrevet
Milfy Way skrev (5 minutter siden):

Og under forutsetning om at det er NOK vaksine til alle. Ellers blir det sånn at den gruppen som aldri flyr fordi de bor på sykehjem, prioriteres, slik at man i realiteten får flyforbud på grunn av forhold man selv ikke råder over.

Det kan hende at det ville vært konsekvensen for noen i en kort periode, alt etter når et slikt påbud ville trådt i kraft, men når man snakker om prioritering av vaksiner er det ikke snakk om å prioritere hvem som overhodet skal få, det er snakk om å prioritere hvem som skal få først. Det vil bli produsert flere vaksiner enn de vi får i første omgang, og på sikt vil alle som ønsker vaksine få tilbud om det. 

I en pågående pandemi får folk forbud på grunn av forhold de ikke råder over. Det er forbud mot å samle for mange mennesker, det har vært forbud mot å bruke egne hytter. I en periode hadde alt helsepersonell forbud mot å forlate landet. Jeg tenker at det å, i en kort periode ha forbud mot å fly, blir i samme sjanger.

Dersom det mot formodning aldri skule blitt tilgjengelig vaksiner til alle, hadde jeg vært enig med deg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Fritidsreiser forbundet med besøk av nærmeste familie er nødvendige. Dette er også definert av regjeringen i dette landet her. Blant annet, fritas foreldre som gjennomfører avtalt samvær over landegrenser, fra kravet om karantene, og det har vært slik hele tiden, også i vår der alt var stengt ellers. 

Nå er det heldigvis opp til hver og en å vurdere nødvendigheten av en reise. Her var tanken å diskutere hvorvidt det bør være obligatorisk med vaksine når man flyr. Som du sier så flyr man av mange forskjellige årsaker og siden det ikke betyr noe hvorfor vi flyr men at mennesker faktisk reiser så lurer jeg på om det burde være et påbud eller ikke 😊

Skrevet

Jeg går mot strømmen og mener at det blir feil.
Selv jobber jeg ombord i fly, og for meg måtte jeg da ha tatt valget om å vaksinere meg, noe jeg ikke tør enda, eller muligens slutte i jobben. Sistnevnte er helt uaktuelt, da jeg har hatt denne jobben i snart 18 år, og stortrives. Alle bak meg på ansiennitetslista har enten fått sparken eller blitt permittert, så jeg henger på så godt jeg kan. 
Jeg ønsker ikke å ta vaksinen da jeg ikke kjenner godt nok til eventuelle bivirkninger. Jeg er for øvrig fullvaksinert. 
Uansett mener jeg det blir feil å "tvinge" folk til å ta en uprøvd, ny vaksine for at de skal få fly. 

Anonymkode: 401cc...a62

Skrevet
jooooooda skrev (1 time siden):

Det kan hende at det ville vært konsekvensen for noen i en kort periode, alt etter når et slikt påbud ville trådt i kraft, men når man snakker om prioritering av vaksiner er det ikke snakk om å prioritere hvem som overhodet skal få, det er snakk om å prioritere hvem som skal få først. Det vil bli produsert flere vaksiner enn de vi får i første omgang, og på sikt vil alle som ønsker vaksine få tilbud om det. 

I en pågående pandemi får folk forbud på grunn av forhold de ikke råder over. Det er forbud mot å samle for mange mennesker, det har vært forbud mot å bruke egne hytter. I en periode hadde alt helsepersonell forbud mot å forlate landet. Jeg tenker at det å, i en kort periode ha forbud mot å fly, blir i samme sjanger.

Dersom det mot formodning aldri skule blitt tilgjengelig vaksiner til alle, hadde jeg vært enig med deg.

Men det er allerede vært i praksis forbud mot å besøke familien i utlandet, det kan ikke forventes at folk skal overholde et forbud mot å se sin nærmeste familie i flere år. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men det er allerede vært i praksis forbud mot å besøke familien i utlandet, det kan ikke forventes at folk skal overholde et forbud mot å se sin nærmeste familie i flere år. 

Nå ja... Forbud har det ikke vært. Det er heller ikke det nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...