Gå til innhold

Nytt hus i 2011, så mye som bør reparerast/få nytt.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Og ja, må ta vekk den lysestaken når vi får ny dør.. noe av det har vært en stund, men så kommer noe nytt og det hoper seg opp. Føler alt er skifting og reparering. Har og en mann som tar lite tak i ting, i går presterte eg å sei at han eg synes han ee lite mann for han tar ikkje tak i ting. Eg måtte sette meg ned med byggpermen og google i går for å finne ut av type dør me har. Eg tenker at det er litt mannfolk jobb å ordne med det. Eg har mye anna, oppfølging med unger, ordne ting til jul, klær, hus, baking osv. 

Anonymkode: 50a20...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er jo ikke slitasje, men rene skader? Huset kunne jo vært en uke eller hundre år, når skader skjer fikser man det med en gang... persienner blir ikke sånn av seg selv. Noe som stikker ut bak døra lager merker i døra... dette er jo slurv bare... men man lærer av erfaring da 😉

Anonymkode: 13115...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kvifor gjer du alt husarbeidet? Eg er einig i at han burde bidra meir, enten med å vaske kle og lage mat eller fikse huset. Syns likevel det er ein uting å kalle folk lite mann... Trur ikkje eg hadde støvsuga meir om mannen kalle meg lite kvinne på fordi eg gjorde for lite husarbeid. Då hadde eg blitt provosert og gått i lås. Når det er sagt trur eg ikkje mannen din er i posisjon til å sette seg på bakbeina, om han bidreg så lite som du seier. Og det har eg ingen grunn til å tvile på. 

Elles er det berre døra som er stress av det der. Og når du har funne ut kva dør det er så er det jo berre å bestille den. Kjøp nye persienner henge dei opp. Parketten får litt hol, finst kanskje noko greier ein kan kline oppi, elles lever ein godt med eit hol. Eg har iallefall ikkje råd til å byte golv pga eit hakk.

Også sender du mannen ut og handle julegåver og stesj til pakkekalender, vaske kle, støvsuge og lage middag. Så kan han angre på at han ikkje tok tak i "mannfolkarbeidet" det er nemleg mykje mindre stress enn å fikse hus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du ikke bare bøyd på plass spilene på persiennen, straks de ble bøyd? Og hjelper lite å kjøpe ny dør, hvis du skal ha det som henger der på veggen. I så fall må du kjøpe dørstopper. Merker i gulvet må en regne med, hvis en bor i et hus.

Grunnen til at jeg skriver du, er at jeg ikke forstår hvordan du kan klage over små ting, du like gjerne kunne utrettet selv. På 3 min. Det er jo ikke slitasje, men ren slurv.

Anonymkode: 101ec...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ta ned persienna, bøy den på plass og gi den en grundig vask. Ser ut som vinduet under har fått fukt eller bare trenger litt maling. Kjøp noe å klin i hullet i døra og i gulvet . Ta tak 

Anonymkode: f6eb9...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men persienne 64 x  64 cm er vel ikke standardmål på persienne. Hvor får jeg tak i, aner ikke jeg 🤔

Anonymkode: 50a20...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men persienne 64 x  64 cm er vel ikke standardmål på persienne. Hvor får jeg tak i, aner ikke jeg 🤔

Anonymkode: 50a20...2cc

Du kjøper 70  cm brede og tilpasser de, veldig enkelt. Eventuelt kan du bestille etter mål. Hjelpes så tafatt 

Anonymkode: ce6d0...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 år er jo ingen alder på et hus, likevel ser det ut som det er fuktskader på vinduet med persiennen? Det må du sjekke opp i, slik skal ikke et 9 år gammelt vindu være.

Ellers er det som andre sier skader, og ikke slitasjer du viser. Persiennen skifter du, hullet (er det laminat eller belegg?) tar du med bilde til byggvarebutikken og spør om de har noe du kan fylle i. Døren må enten skiftes, eller tettes og males. Som regel koster ikke et dørblad så mye, så du sparer mye arbeid ved å kjøpe nytt. 

Og så få du fart på den mannen din. Spør hva han tenker bør tas først og hvordan dere skal fordele arbeidet. 

Anonymkode: 7527d...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ned hele persiennen og kjøp en hempegardin. Eller klistre på slik folie for å unngå innsyn. Det er på badet, sant?

Anonymkode: 892ec...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ta ned hele persiennen og kjøp en hempegardin. Eller klistre på slik folie for å unngå innsyn. Det er på badet, sant?

Anonymkode: 892ec...18f

På badet ja. Bestilte nettopp fra kid på mål. Kjempedyrt. Fuktskader i vinduskarm ja. Vinduet er rett over badekaret..

Anonymkode: 50a20...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men persienne 64 x  64 cm er vel ikke standardmål på persienne. Hvor får jeg tak i, aner ikke jeg 🤔

Anonymkode: 50a20...2cc

Hjelpeløs er du i alle fall. Og dere har selv ødelagt huset deres. Eneste slitasje i vårt hus som er like gammelt (med to smågutter) er et hakk i parketten og litt avskallet maling nederst på noen lister etter litt for brutal støvsuging. 

Anonymkode: 4ebb7...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jo ingenting med byggeår å gjøre. Dere må passe på huset. Bruke avtrekksvifte. Tørke opp hvis det komme vannsøl i vinduskarm. Fikse og vedlikeholde huset løpende. 

Anonymkode: f263d...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På badet ja. Bestilte nettopp fra kid på mål. Kjempedyrt. Fuktskader i vinduskarm ja. Vinduet er rett over badekaret..

Anonymkode: 50a20...2cc

Hvis dere lufter godt og tørker over vinduskarmen etter at badekaret er brukt vil dere ikke få fuktskader. 

Jeg hadde pusset og malt vinduskarmene, og så prøvd å tatt litt bedre vare på eiendommen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er jo fordi dere ikke passer på og tar vare på huset. Skaden på døren, den ødelagte persiennen og knuste fliser er jo fordi dere har  vært uforsiktige. Det skjer jo om huset er 1 eller 25 år gammelt.

Anonymkode: f5732...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og dette etter at den ene gutten brukte en hammer ute i sommer. HI

IMG_20201123_113815.jpg

Anonymkode: 50a20...2cc

Ta bort flisene og flislimen. Legg nye flis.

Anonymkode: 3b206...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å eie et hus er evighetsarbeid, det er alltid noe å gjøre i et hus.

Vedlikehold må tas jevnt og trutt og skader må utbedres når ting skjer for ikke å hope seg opp.

Alle vinduer får dugg bak lukkede persienner, de må dras opp hver dag. Du må rett og slett ta jobben med å dra de opp og tørke over karmen, hver dag. Når en spile vrenger seg må den jo rettes med en gang. 

Hull i gulvet, døra og brekte fliser på trappa fikses med en gang. Du trenger ikke bytte hele gulvet for å fikse et hull.

Anonymkode: 44d71...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

På badet ja. Bestilte nettopp fra kid på mål. Kjempedyrt. Fuktskader i vinduskarm ja. Vinduet er rett over badekaret..

Anonymkode: 50a20...2cc

Neste gang kjøper du heller ferdig persienne og en persiennesaks. Mye billigere. Skrap og puss ned vinduskarmen. Spør om tips til riktig maling hos forhandler. Mye er gjort på et par timer. Her i huset er det jeg som fikser mye sånt, rett og slett fordi jeg er mest hendig av oss. Mannen min blir ikke mindre mann av at jeg hamrer og skrur. Om du ikke fikser det aleine, så får du dra han med deg, og så må dere begge innse at hus er evighetsjobb. 

Endret av Himmel og hav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og dette etter at den ene gutten brukte en hammer ute i sommer. HI

IMG_20201123_113815.jpg

Anonymkode: 50a20...2cc

Du får passe på ungen, da. Evt prøve å oppdra - det er ikke normalt at unger får slå i stykker hus med hammer. Trenger du kanskje at barnevernet tar en titt? For her er det mye som skranter.

Anonymkode: 9d52c...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får passe på ungen, da. Evt prøve å oppdra - det er ikke normalt at unger får slå i stykker hus med hammer. Trenger du kanskje at barnevernet tar en titt? For her er det mye som skranter.

Anonymkode: 9d52c...d49

Så om ein gutt har ADHD så skal barnevernet ta en titt?

Anonymkode: 50a20...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nettopp denne, så får me sjå om eg klarer å få til golvet. Kan vel ikke bli verre uansett. 

IMG_20201123_125824.jpg

Anonymkode: 50a20...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...