Gå til innhold

Hvordan krangler dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir dere hissig og prater til hverandre på en ufin måte eller klarer dere å prate til hverandre med respekt og forståelse?

og krangler dere ofte?

Anonymkode: 29bf3...850

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Krangler selvsagt ikke. Da hadde vi ikke levd sammen. Er jo uenige, men diskuterer, rolig og uten skjellsord og umodent tull. Vil ikke ha krangel og bråk rundt oss, eller at barna skal vokse opp og tro dette er voksenmodellen for uenighet.

Anonymkode: 8a1cc...f22

Skrevet

Vi krangler faktisk ikke. Dersom vi er uenige snakker vi om problemet, men uten å gå til personangrep. Begge kan selvfølgelig være sure og frese litt opp på en dårlig dag, men vi har aldri noen sinne kalt hverandre stygge ting. For meg hadde det ikke vært aktuelt å bli værende i forholdet da. Jeg vil være sammen med et voksent menneske, ikke er barnslig og forvokst unge.

Anonymkode: f219a...bcc

Skrevet

Vi krangler ikke...

Er vi uenige, har en muggen og sur dag e.l klarer vi fint å komme oss gjennom det uten å krangle. 

Har vært sammen i 23 år og har aldri kalt hverandre noe negativt.

Anonymkode: 0e2d0...1f5

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Krangler selvsagt ikke. Da hadde vi ikke levd sammen. Er jo uenige, men diskuterer, rolig og uten skjellsord og umodent tull. Vil ikke ha krangel og bråk rundt oss, eller at barna skal vokse opp og tro dette er voksenmodellen for uenighet.

Voksne, normale mennesker kan miste det innimellom, du kan gå ned fra den høye, hvite hesten din. Selv om de fleste stort sett greier å holde en OK tone, så er det nå slik at man kan krangle litt innimellom, man kan si stygge ting som man ikke mener. Også sier man unnskyld. Det betyr ikke at det er standarden for hvordan man krangler. 
Så bra at du og sin kjære aldri sier stygge ting til hverandre, men å si at det skal være en selvfølge, det er unødvendig, for det er ingen selvfølge. Det er ikke alle som greier å gå gjennom et helt samliv uten å si et stygt ord til partneren sin, og det er ikke umenneskelig. 

Anonymkode: 2d497...214

Skrevet

Vi har ikke kranglet på de 15 årene vi har vært sammen. Er vi uenige snakker vi sammen, rolig så klart. Kan hende vi blir litt irritert på hverandre, men da er vi bare "muggen" en halvtime før alt er bra igjen. Vi kommuniserer bra, og er konflikskye begge to. 

Anonymkode: 1cc2a...4ad

Skrevet

Vi har kranglet to ganger i vårt 24 lange ekteskap. Da slåss vi, brukte fysisk vold, begge to. Begge hadde kutt og blåveiser. Jeg hadde nok noen flere enn han, men jeg fikk noen slag inn på han og... Men det er mange år siden. Ikke noe vi er spesielt stolt av i dag. 

Anonymkode: ecb40...cd0

Skrevet

Hva vil det si å krangle, da? Her hever vi ikke stemmen, og vi sier ikke stygge ting til hverandre. Likevel kan det bli en giftig stemning noen ganger, og vi kan gjøre hverandre vondt. Vi har vært gift i 15 år, og har planer om å fortsatt være gift. Når vi sårer hverandre og «krangler» er det i perioder der vi er på felgen begge to, særlig når barna har vært rundt året. Vi henter oss inn igjen. 

Anonymkode: 1b45c...b69

Skrevet

Vi slenger litt med leppa, blir fort sarkastiske og "barnslige" mot hverandre. Hender vi hever stemmen litt. Men jevnt over blir kranglene både sjeldnere og mildere med årene - vi blir eldre, mer bevisste på hvordan vi behandler hverandre og ønsker mer og mer å være gode mot hverandre fremfor å hevde oss selv. Vi har vært sammen snart 15 år, og ingen av oss kjenner på noe vondt eller skade av at vi iblant har krangler. Barn tåler også uenigheter og litt turbulens, og lærer mye av at man kan gjøre feil, unnskylde seg og tilgi. Mener jeg. 

Anonymkode: b9417...4e9

Skrevet

Ikke ofte vi krangler nå etter 19 år sammen, men det skjer at hvis vi er uenige så går en av oss, mest han i forsvar med en gang. Litt for ofte enveis kommunikasjon, jeg snakker til han, men får ikke alltid noe igjen. Jeg kan bli litt barnslig og jo, vi har nok kalt hverandre noen ting opp igjennom åra, sånn typ idiot osv. 

Ser ofte her at de som svarer på sånne spørsmål aldri krangler, det skjønner jeg ikke, det er sunt å krangle litt, nå snakker jeg ikke om å kalle hverandre stygge ting, men å heve stemmen, det er normalt. Jeg tenker det er mer unormalt å ikke gjøre det, man må kunne si ifra mener jeg.

Anonymkode: 403fd...aef

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 23.11.2020 den 13.40):

Vi har kranglet to ganger i vårt 24 lange ekteskap. Da slåss vi, brukte fysisk vold, begge to. Begge hadde kutt og blåveiser. Jeg hadde nok noen flere enn han, men jeg fikk noen slag inn på han og... Men det er mange år siden. Ikke noe vi er spesielt stolt av i dag. 

Tror kanskje dere burde ventilere med en god gammeldags krangel litt oftere 😱

Anonymkode: e7649...1aa

Skrevet

Tror ikke noe på dere som sier dere aldri krangler. Alle krangler av og til altså. Å aldri krangle høres veldig usunt ut.

Anonymkode: dc9c9...c8b

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Tror ikke noe på dere som sier dere aldri krangler. Alle krangler av og til altså. Å aldri krangle høres veldig usunt ut.

Bullshit for å unnskylde sin egen barnslighet. Voksne mennesker som elsker og respekterer hverandre klarer å diskutere saker uten å ty til navnekalling, roping og usakligheter. 

Anonymkode: b327f...101

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Ikke ofte vi krangler nå etter 19 år sammen, men det skjer at hvis vi er uenige så går en av oss, mest han i forsvar med en gang. Litt for ofte enveis kommunikasjon, jeg snakker til han, men får ikke alltid noe igjen. Jeg kan bli litt barnslig og jo, vi har nok kalt hverandre noen ting opp igjennom åra, sånn typ idiot osv. 

Ser ofte her at de som svarer på sånne spørsmål aldri krangler, det skjønner jeg ikke, det er sunt å krangle litt, nå snakker jeg ikke om å kalle hverandre stygge ting, men å heve stemmen, det er normalt. Jeg tenker det er mer unormalt å ikke gjøre det, man må kunne si ifra mener jeg.

Anonymkode: 403fd...aef

Det er fullt mulig å gi klar beskjed om hva man mener og føler uten å heve stemmen eller krangle. Hvorfor skal du definere normalen? Etter 24 år sammen har vi aldri hatt behov for å krangle, sikkert fordi begge er gode på å kommunisere og er rolige personer. Vi snakker mye og skikkelig sammen i stedet, og da unngår vi å komme i situasjoner hvor det oppstår gnisninger. 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Nei, alle gjør ikke det. Vi har et utrolig sterkt og fint forhold etter 24 år sammen, helt uten å krangle. Husk at folk er ulike. Jeg har aldri, i hele mitt 40-årige liv, kranglet med noen. Det ligger bare ikke for meg. Jeg klarer likevel å sette tydelige grenser for meg selv og gi klart uttrykk for mine meninger og følelser. At du ikke tror på at noen aldri krangler er bare rart...

Anonymkode: f219a...bcc

Skrevet

Vi krangler ikke ofte, men som regel utarter de seg slik:

Jeg: DU ALDRI/ALLTID BLABLABLABLABALBLAABLBLABLABALABL. Hever stemmen, og er anklagende

han: da får vi bare kaste alt vi eier å har på båten og jeg kan bare slutte og jobbe/endre personlighet osv- ala Parterapi-Ulrik. ofte i en syrlig, kald og avvisende tone.

Som regel er det en 5-10 minutter med litt høylytt snakking - og så er det over. Vi kunne fint kranglet foran ungene - det er aldri sånn at vi er helt ute av kontroll eller kaller hverandre stygge ting. Har  kalt han en "drittmann" og han har kalt meg kjærring en gang - men vi ble enige om at sånt gjør vi ikke!. Har hatt noen sjelsettende krangler som har gått over dager, men de har også være definerende for forholdet - type om det ikke hadde løst seg - ville vi ikke vært sammen i dag. Det er mye lidenskap hos oss - Vi er veldig fysiske med hverandre - mye kyss og berøring - og veldig lidenskapelig på soverommet. Og det etter 3 unger og 15 år :) 

Anonymkode: b9ceb...d65

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 23.11.2020 den 13.16):

Voksne, normale mennesker kan miste det innimellom, du kan gå ned fra den høye, hvite hesten din. Selv om de fleste stort sett greier å holde en OK tone, så er det nå slik at man kan krangle litt innimellom, man kan si stygge ting som man ikke mener. Også sier man unnskyld. Det betyr ikke at det er standarden for hvordan man krangler. 
Så bra at du og sin kjære aldri sier stygge ting til hverandre, men å si at det skal være en selvfølge, det er unødvendig, for det er ingen selvfølge. Det er ikke alle som greier å gå gjennom et helt samliv uten å si et stygt ord til partneren sin, og det er ikke umenneskelig. 

Nei, sånn har vi det ikke, og jo, det er en selvfølge.

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Vi krangler ikke ofte, men som regel utarter de seg slik:

Jeg: DU ALDRI/ALLTID BLABLABLABLABALBLAABLBLABLABALABL. Hever stemmen, og er anklagende

han: da får vi bare kaste alt vi eier å har på båten og jeg kan bare slutte og jobbe/endre personlighet osv- ala Parterapi-Ulrik. ofte i en syrlig, kald og avvisende tone.

Som regel er det en 5-10 minutter med litt høylytt snakking - og så er det over. Vi kunne fint kranglet foran ungene - det er aldri sånn at vi er helt ute av kontroll eller kaller hverandre stygge ting. Har  kalt han en "drittmann" og han har kalt meg kjærring en gang - men vi ble enige om at sånt gjør vi ikke!. Har hatt noen sjelsettende krangler som har gått over dager, men de har også være definerende for forholdet - type om det ikke hadde løst seg - ville vi ikke vært sammen i dag. Det er mye lidenskap hos oss - Vi er veldig fysiske med hverandre - mye kyss og berøring - og veldig lidenskapelig på soverommet. Og det etter 3 unger og 15 år :) 

Så det er du som er kranglefanten altså... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 23.11.2020 den 7.58):

Samme her. Vi krangler ikke, vi snakker om ting og tar opp ting før de eskalerer. Krangling fører vanligvis ikke til noe produktivt. Da går vi heller og har sex :D 

Anonymkode: aea24...436

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 23.11.2020 den 13.16):

Men hun sitter ikke på noen høy hest. Hun forteller at i deres familie så krangler de ikke. For dem er det en selvfølge. Og jeg ser ingen grunn til å kalle den man liksom skal elske stygge ord. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Hvorfor er det usunt hvis vi ikke har noen behov for å kverulere, kalle hverandre stygge ord, brøle til hverandre og være generelt stygg i kjeften? MÅ man krangle hvis man ikke vil?

Skrevet

Vi krangler ikke ofte, men når vi gjør det så er det høyt, fort og om stort sett om filleting. Han snakker høyt, jeg snakker fort og så er det hele over på noen få minutter og så er vi venner igjen. Vi kaller hverandre aldri stygge ting. Det er ganske forfriskende, rett og slett. Vi har begge behov for en liten krangel i ny og ne, så da krangler vi litt. Mennesker som aldri krangler, alltid er avbalanserte (eller muligens konfliktsky?) trives sikkert med det. Vi trives med litt lyd og liv, engasjerte diskusjoner, også med ungene, og at det å bli sint, frustrert og opprådd også kan få lov å ha et følelsesuttrykk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Så det er du som er kranglefanten altså... 

Tja...jeg er definitivt mest konfronterende, og han mest passiv (les innimellom lat)... noen ganger er det bra å bli konfrontert med det som ikke fungerer i stedet for å sulle videre i samme tralt. Han kunne sikker gått i åresvis å irritert seg over ting. Det er ofte slik at etter en utblåsning (ofte fra meg) enes vi om hva som bør gjøres/endres. Og jeg er også definitivt best på å si unnskyld om jeg gjør noe dumt, der er han ofte utrolig sta og nekter å innse at han gjør feil. 
Vi utfyller hverandre bra, og vi er blitt gode på å krangle :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor er det usunt hvis vi ikke har noen behov for å kverulere, kalle hverandre stygge ord, brøle til hverandre og være generelt stygg i kjeften? MÅ man krangle hvis man ikke vil?

Men krangling trenger jo ikke å innebære kverulering, kalle hverandre stygge ord, brøle til hverandre og være generelt stygg i kjeften, det kan jo være en lufting av frustrasjon og møteplass for ulike meninger uten overnevnte? Å snakke høyt er ikke det samme som skriking/brøling. Å si «nå er jeg så eitrandes lei av at du ikke legger ned dolokket» er ikke å snakke stygt eller kverulerende. Det er ikke slik at folk som krangler automatisk er kandidater for dr. Phil, det går an å krangle på ganske sivilisert vis :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men krangling trenger jo ikke å innebære kverulering, kalle hverandre stygge ord, brøle til hverandre og være generelt stygg i kjeften, det kan jo være en lufting av frustrasjon og møteplass for ulike meninger uten overnevnte? Å snakke høyt er ikke det samme som skriking/brøling. Å si «nå er jeg så eitrandes lei av at du ikke legger ned dolokket» er ikke å snakke stygt eller kverulerende. Det er ikke slik at folk som krangler automatisk er kandidater for dr. Phil, det går an å krangle på ganske sivilisert vis :)

Det er ikke krangel.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men han legger ned dolokket og gjør ingenting som jeg anser irriterende. Hvorfor skal jeg være lei og høylytt da? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...