Anonym bruker Skrevet 12. november 2020 #26 Skrevet 12. november 2020 Må vere Roald Dahls «Mathilda» og «Heksene». Las bøkene fleire gongar som barn, og har venta og venta på at mine egne ungar skulle bli gamle nok, så vi kan lese dei sammen. Plukka fram «Mathilda» no, 8 åringen syns den er spennande, men minstefrøkna på 5 syns den var superkjedelig. Slår meg at desse bøkene er ein del meir tungleste enn andre bøker vi les til ho på 8 (og som ho les sjølv), vansklegare ord og setningsoppbygging, så eg var nok kanskje litt eldre når eg las dei sjølv 😊 Anonymkode: 09ae3...3de
Anonym bruker Skrevet 13. november 2020 #27 Skrevet 13. november 2020 På 12.11.2020 den 6.54, Anonym bruker skrev: Så spennende, den første har jeg aldri hørt om, så jeg måtte google. Fra 1955? Hva handler den om? Jeg har lest litt annet av Gunvor Fossum, arvet en del etter min tante, og jeg bare elsker Stella-bøkene, den ene heter vel bare Stella, og den andre Stella og Klara. Hm, nå fikk jeg lyst til å gå i kjelleren og finne dem... Anonymkode: b9f6e...e1e Den handler om en jente med bein i nesa i korte trekk Glemte også at bøkene i serien «kate og Anders» de er også fine Anonymkode: 3dfc5...acf
Anonym bruker Skrevet 13. november 2020 #28 Skrevet 13. november 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Den handler om en jente med bein i nesa i korte trekk Glemte også at bøkene i serien «kate og Anders» de er også fine Anonymkode: 3dfc5...acf Og boken «røvet av vikinger» Anonymkode: 3dfc5...acf
Anonym bruker Skrevet 13. november 2020 #29 Skrevet 13. november 2020 Snokeboka! Bare digger den!!! Anonymkode: 3a0ed...7e3
Anonym bruker Skrevet 13. november 2020 #30 Skrevet 13. november 2020 På 12.11.2020 den 22.57, Pashla skrev: Var det i Risør hun bodde? Jeg leste dem som barn, og fanget opp at det var på Sørlandet et sted, men greide ikke å plassere det. Selv har jeg nylig lest "Lukas-Kasha, hans to første liv" på nytt sammen med ungene, og vi lo og gråt alle sammen. Har ikke lest den siden jeg var 12. Men den er like fin i dag. Ja det var Risør. Min bestemor kjente mange av personene. Anonymkode: e7a29...43b
Anonym bruker Skrevet 13. november 2020 #31 Skrevet 13. november 2020 Ringelihorn og andre eventyr av Regine Normann. Ellers flere som allerede er nevnt. Anonymkode: 82eec...8d6
amandine Skrevet 13. november 2020 #32 Skrevet 13. november 2020 Bare lurer litt, alle dere som nevner Bobseybarna, Evy Bøgenes, GPP, Frøken detektiv og de i samme genre, handler det om nostalgi og at dere husker dere likte dem en gang i barndommen eller er det sånn at dere tror dere tenker det samme om dere faktisk leser dem i dag?
Himmel og hav Skrevet 13. november 2020 #33 Skrevet 13. november 2020 19 minutter siden, amandine skrev: Bare lurer litt, alle dere som nevner Bobseybarna, Evy Bøgenes, GPP, Frøken detektiv og de i samme genre, handler det om nostalgi og at dere husker dere likte dem en gang i barndommen eller er det sånn at dere tror dere tenker det samme om dere faktisk leser dem i dag? For min del, rein nostalgi. Det er dessuten artig å lese bøker fra den gangen unge piker hadde hansker og hatt og ble oppvartet av en og annen hyggelig kavaler, som også hadde hatt.
Superdolly Skrevet 14. november 2020 #34 Skrevet 14. november 2020 7 timer siden, amandine skrev: Bare lurer litt, alle dere som nevner Bobseybarna, Evy Bøgenes, GPP, Frøken detektiv og de i samme genre, handler det om nostalgi og at dere husker dere likte dem en gang i barndommen eller er det sånn at dere tror dere tenker det samme om dere faktisk leser dem i dag? Ren nostalgi. Jeg har faktisk lest et par Evi Bøgenæs-bøker som voksen og syntes egentlig de var kjempedårlige, men jeg velger å huske dem som en god leseopplevelse fra ungdommen. Av moderne barne- og ungdomslitteratur liker jeg godt bøkene av Maria Parr: Tonje Glimmerdal, Vaffelhjarte og Keeperen og havet. Så liker jeg Tsatsiki-bøkene, spesielt den første. (Synes serien blir dårligere etter hvert.) Og Maja Lundes bøker om Verdens kuleste gjeng.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå