Gå til innhold

Barnebøker for voksne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen barnebøker du har lest igjen for deg selv som voksen, bare fordi de er så bra? Jeg har en stor forkjærlighet for Kim Hiorthøi og Erlend Loe sin Den Store Røde Hunden, og Gro Dahle sin Den Grådige Ungen. Har hentet dem fram og lest flere ganger etter at ungene ble for store for dem. Og så leser jeg gjerne på nytt CS Lewis sin Narnia-serie.

Anonymkode: b9f6e...e1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En bok som heter «politimesterens Katrine» og ungdomsboken «mens far var på Grini»

Anonymkode: 3dfc5...acf

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En bok som heter «politimesterens Katrine» og ungdomsboken «mens far var på Grini»

Så spennende, den første har jeg aldri hørt om, så jeg måtte google. Fra 1955? Hva handler den om? Jeg har lest litt annet av Gunvor Fossum, arvet en del etter min tante, og jeg bare elsker Stella-bøkene, den ene heter vel bare Stella, og den andre Stella og Klara. Hm, nå fikk jeg lyst til å gå i kjelleren og finne dem...

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

De liker jeg også. 

Anonymkode: e7a29...43b

Skrevet

Huset på prærien-serien. Jeg elsker de bøkene. Og Anne fra Bjørkely❤

Anonymkode: 293a9...004

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De liker jeg også. 

Av samme alder:

"Bjørne-Kari" og "bjørneklo".

Og så liker jeg Inger-Johannebøkene fra Risør. De er litt eldre.

Skrevet

Evy Bøgenæs!

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å, nå fikk jeg lyst å lese den serien igjen! Husker jeg fikk søskenbarn og venner til å låne på bibliotek rundt omkring, så jeg fikk lest de bøkene som ikke var tilgjengelig her.

Skrevet

Heidi, Bobseybarna, Lykkebarna, Barnevaktklubben, Astrid Lindgren sine bøker, en hel haug av eventyrbøker, Knerten. 

Elsker å lese barnebøker, både for meg selv og for sønnen. 

Anonymkode: 4df3e...eba

Skrevet

Harry Potter. Den siste lærling. 

Skrevet

Ole Brumm av Milne....Ler meg skakk hver gang jeg leser kapittelet når brumm og Sprett kidnapper kengubarnet og erstatter det med Nasse 😂

Skrevet

Liker for øvrig også...da per var ku av Egner. Ender ofte opp med å snike med meg boka ut av barnerommet etter å ha lest for de søte små, for å finne ut hva som skjer videre....Kan være jeg må skaffe en atpåklatt, så jeg kan lese meg gjennom hele den fantastiske barnelitteraturen en gang til. 

Skrevet

Alle!

Men jeg jobber med barnelitteratur da:)

Anonymkode: fb8a4...8b6

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle!

Men jeg jobber med barnelitteratur da:)

Så heldig du er, hvordan får man til å jobbe med barnelitteratur? Det måtte jo være drømmen.. er du bibliotekar?

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så heldig du er, hvordan får man til å jobbe med barnelitteratur? Det måtte jo være drømmen.. er du bibliotekar?

Jeg er litteraturformidler, men jeg har noen av de samme oppgavene som bibliotekarene også.

Man tar relevant utdanning. Det finnes ulike studieprogram som gir kompetanse på barnelitteratur. En kan også fordype seg i barnelitteratur på master i litteraturvitenskap.

Skrevet (endret)
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Huset på prærien-serien. Jeg elsker de bøkene. Og Anne fra Bjørkely❤

Jeg også ❤️ Nå leser jeg Harry Potter-bøkene (igjen). De er liksom høst- og vinterbøker for meg. Jeg leste også «Buffy By er talentfull» for litt siden. Fantastisk fin bok 😊

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Evy Bøgenæs og noen GGP bøker som jeg har etter mamma.

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Av samme alder:

"Bjørne-Kari" og "bjørneklo".

Og så liker jeg Inger-Johannebøkene fra Risør. De er litt eldre.

Var det i Risør hun bodde? Jeg leste dem som barn, og fanget opp at det var på Sørlandet et sted, men greide ikke å plassere det.

Selv har jeg nylig lest "Lukas-Kasha, hans to første liv" på nytt sammen med ungene, og vi lo og gråt alle sammen. Har ikke lest den siden jeg var 12. Men den er like fin i dag.

Skrevet

I tillegg til Lukas-Kasha leser jeg bøkene om Serafin og Plym for ungene (og meg selv) og syns de er like geniale nå som for 30 år siden. Philippe Fix heter forfatteren; han har også skrevet "Boken om kjemper". Roald Dahl er også evig ung, og Maurice Sendak. Her hjemme har vi fortsatt hans "I huttetuenes land" og "Rikketi dikketi plopp". 
En annen fantastisk barnebok er den magiske "Masquerade" av Kit Williams, som handler om et skjult smykke ett eller annet sted i England. Kunne man løse de matematiske og astronomiske gåtene i boka (både i tekst og illustrasjoner) så ville man kunne finne smykket. Det ble da også funnet til slutt! En utrolig vakker bok med mye mystikk og veldig fine bilder.

Skrevet

Nå når det nærmer seg jul, kommer jeg nok forresten til å lese Trofast redder julen av Roddy Doyle. Hvis ungene vil høre den igjen, blir det høytlesning, hvis ikke leser jeg den selv.

Skrevet

Forresten så leser jeg Brødrene Løvehjerte på svensk når jeg trenger å slappe av.

Ellers vil jeg råde dere til å utforske moderne barnelitteratur. Det finns selvsagt mange klassikere som vil kunne glede barn i dag, men det er så mye bra moderne barnelitteratur i Norge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...