Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #1 Skrevet 9. november 2020 Min svigermor er en enstøing. Hver andre uke drar hun på butikken og apoteket og handler det hun trenger de neste 2 ukene. Så drar hun til Sverige (bor rett ved siden av grensen) for å handle kjøtt, brus, røyk ++++. Hun vet hun er i karantene, og følger de reglene. Nå skal hun komme til oss på julaften, hun ønsker ikke å overnatte, Første juledag drar vi til min mor, og skal være der 3 dager. Siden inkubasjonstiden på corona er 2-10 dager har vi sagt at det er veldig hyggelig at hun kommer på julaften, men hun kan ikke være i karantene da på grunn av inkubasjonstiden, og at min mor er i risikosonen. Hun svarer, at jammen det er jo nesten ingen folk der hun handler i Sverige, og hun er jo bare så forsiktig, er jo i risikosonen selv, så det kan jo umulig være så farlig. Vi mener hun kan ta hvilke valg hun selv vil for seg selv, men vi må ta hensyn til min mor. Her er det et dilemma, dersom hun er i karantene, og vi nekter henne å komme så vil hun bli sittende helt alene på julaften, vi ønsker jo ikke det heller. Mannen kommer til å fortsette å prøve å snakke med henne, men akkurat nå ser det ut som om vi ikke kommer noen vei. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: d4d55...796
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #2 Skrevet 9. november 2020 Hun må følge reglene, hvis hun velger Sverigetur så må hun i karantene og kan ikke komme til dere. Sånn er det bare. Anonymkode: c2897...6a7
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #3 Skrevet 9. november 2020 Hun må rett og slett velge - er det viktigere for henne å ta en handletur til Sverige, eller er det viktigere for henne å feire jul sammen med familien? Det er dessuten bare få dager siden det ble avdekket en ny type covid-19 i Norge, en som har en inkubasjonstid på 10-13 dager, så 10 dager er heller ikke nødvendigvis nok. At hun ønsker å gamble med egen helse, det er hennes valg, men hun kan ikke forvente at andre vil ta samme valg med egen helse og liv. Forstår at dere føler på det, Hi, men dette bør ikke være et problem i det hele tatt. Hun velger selv om hun vil feire jul med dere eller alene - avhengig av når hun tar tur til Sverige. Hennes valg. Drar hun til Sverige etter 10. desember så tar hun samtidig valget om å være alene julaften. Anonymkode: 6e999...85b
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #4 Skrevet 9. november 2020 Det er hun selv som i så fall velger å være alene. Hun må selv prioritere hva som er viktigst for henne. Anonymkode: 3041f...e83
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #5 Skrevet 9. november 2020 Jeg hadde forholdt meg til reglene. Svigermor får velge hva som betyr mest for henne, en sverigetur og jul alene eller jul med familien. Hun velger selv. Anonymkode: 44646...317
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #6 Skrevet 9. november 2020 Hun kan selvfølgelig ikke komme til dere når hun er i karantene, hun vet vel hva karantene betyr? Så siste sverigeturen før jul må være så tidlig at karantenen er ferdig innen julaften. Det er ikke noe annet alternativ, velger hun Sverige og karantene fremfor å besøke dere er det hennes valg. Anonymkode: 28bb6...513
☆☆☆ Skrevet 9. november 2020 #7 Skrevet 9. november 2020 Når ein er i tvil er det slettes ikkje dumt å følge reglane. Ikkje ellers heller, forsåvidt.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #8 Skrevet 9. november 2020 Godt å lese dere er enige med oss, tusen takk. Det bare gnager på samvittigheten. Hver annen julaften er hun hos oss, hver annen er vi hos min mor og hos henne i romjulen. Når vi ikke er med henne så er hun alene. Siden vi skal til mamma neste jul vil det si at dersom hun er i karantene og vi nekter henne å komme vil hun sitte alene 3 år på rad. Hun er selvfølgelig velkommen til å feire sammen med oss når vi er hos min mor (som bor nærmere henne en hva vi gjør), men det ønsker hun ikke. Syns dette bare er så veldig vanskelig, ikke bare for hennes del, men også ved tanke på barna jegønsker også skal få feiret jul med henne en gang i blant HI Anonymkode: d4d55...796
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #9 Skrevet 9. november 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Godt å lese dere er enige med oss, tusen takk. Det bare gnager på samvittigheten. Hver annen julaften er hun hos oss, hver annen er vi hos min mor og hos henne i romjulen. Når vi ikke er med henne så er hun alene. Siden vi skal til mamma neste jul vil det si at dersom hun er i karantene og vi nekter henne å komme vil hun sitte alene 3 år på rad. Hun er selvfølgelig velkommen til å feire sammen med oss når vi er hos min mor (som bor nærmere henne en hva vi gjør), men det ønsker hun ikke. Syns dette bare er så veldig vanskelig, ikke bare for hennes del, men også ved tanke på barna jegønsker også skal få feiret jul med henne en gang i blant HI Anonymkode: d4d55...796 Men dere sier jo fra i god tid, hun kan innrette seg etter regelverket. Hun må da vite at hun ikke kan reise på besøk til noen når hun er i karantene? Hun velger selv når hun vil ha siste turen til Sverige før julaften, og vil hun være sammen med andre den dagen må det være så tidlig at karantenen er over. Dere kan ikke møtes når hun er i karantene, og det helt uavhengig av om din mor er i risikogruppa eller ikke. Hun har ikke lov å møte andre i karantene. Anonymkode: 28bb6...513
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #10 Skrevet 9. november 2020 Du må ikke la dette gnage din samvittghet. Det er et valg hun tar selv. Anonymkode: e30a2...13e
*Miss Marple* Skrevet 9. november 2020 #11 Skrevet 9. november 2020 Hun er en voksen dame som vet hva hun har å forholde seg til. Det er ikke opp til dete å lette på reglene for hennes del. Ønsker hun heller å sitte alene på julekvelden enn å forsake en sverigetur så er det hennes valg og ikke noe dere skal ha vondt av (selv om det nok er lettere sagt enn gjort).
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #12 Skrevet 9. november 2020 Men hvorfor drar hun til Sverige og heller velger å være i karantene etterpå? Har hun ikke råd til mat, røyk og sånt? Kan dere hjelpe henne med dette i desember slik at hun slipper å dra over grensa? Anonymkode: de692...e0c
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #13 Skrevet 9. november 2020 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Godt å lese dere er enige med oss, tusen takk. Det bare gnager på samvittigheten. Hver annen julaften er hun hos oss, hver annen er vi hos min mor og hos henne i romjulen. Når vi ikke er med henne så er hun alene. Siden vi skal til mamma neste jul vil det si at dersom hun er i karantene og vi nekter henne å komme vil hun sitte alene 3 år på rad. Hun er selvfølgelig velkommen til å feire sammen med oss når vi er hos min mor (som bor nærmere henne en hva vi gjør), men det ønsker hun ikke. Syns dette bare er så veldig vanskelig, ikke bare for hennes del, men også ved tanke på barna jegønsker også skal få feiret jul med henne en gang i blant HI Anonymkode: d4d55...796 Den samvittigheten legger hun på dere. Dere kan ikke styre henne og hun må velge selv hva som er viktigst. Velger hun handleturen i Sverige så velger hun en ensom jul. Anonymkode: e0772...e84
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #14 Skrevet 9. november 2020 "Du vet du ikke har lov å treffe noen, ikke oss heller, når du er i karantene. Så vi håper du ikke drar til Sverige rett før jul så karantenetiden din blir i høytiden? Vi vil gjerne ha deg på besøk julaften, og ungene gleder seg til å feire sammen med deg, så da legger du ikke opp til Sverigetur rett før jul gjør du vel?" Om hun da velger Sverige fremfor dere, så gjør hun det helt bevisst altså. Anonymkode: 28bb6...513
sug lut Skrevet 9. november 2020 #15 Skrevet 9. november 2020 Voksne mennesker får ta ansvar for egne idiotiske valg.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #16 Skrevet 9. november 2020 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: "Du vet du ikke har lov å treffe noen, ikke oss heller, når du er i karantene. Så vi håper du ikke drar til Sverige rett før jul så karantenetiden din blir i høytiden? Vi vil gjerne ha deg på besøk julaften, og ungene gleder seg til å feire sammen med deg, så da legger du ikke opp til Sverigetur rett før jul gjør du vel?" Om hun da velger Sverige fremfor dere, så gjør hun det helt bevisst altså. Anonymkode: 28bb6...513 Er omtrent det vi har sagt noen ganger allerede. Mannen skal snakke med henne igjen i løpet av uken. Har vært ganske tidlig ute med å ta denne diskusjonen slik at hun har mulighet til å planlegge turene sine Anonymkode: d4d55...796
Mostly Harmless Skrevet 9. november 2020 #17 Skrevet 9. november 2020 (endret) 1 time siden, Anonym bruker skrev: Godt å lese dere er enige med oss, tusen takk. Det bare gnager på samvittigheten. Hver annen julaften er hun hos oss, hver annen er vi hos min mor og hos henne i romjulen. Når vi ikke er med henne så er hun alene. Siden vi skal til mamma neste jul vil det si at dersom hun er i karantene og vi nekter henne å komme vil hun sitte alene 3 år på rad. Hun er selvfølgelig velkommen til å feire sammen med oss når vi er hos min mor (som bor nærmere henne en hva vi gjør), men det ønsker hun ikke. Syns dette bare er så veldig vanskelig, ikke bare for hennes del, men også ved tanke på barna jegønsker også skal få feiret jul med henne en gang i blant HI Anonymkode: d4d55...796 Alt dette velger hun selv. Hun velger selv å være alene annenhver jul til vanlig, og hun velger selv om hun vil være alene tre år på rad nå. Hun vet betingelsene. De er klare og forståelige selv om hun ikke nødvendigvis er enig. Hun er et voksent, rasjonelt menneske som må forholde seg til andre voksne, rasjonelle menneskers grenser. Så lenge dere er helt klare på at dere ikke kommer til å lempe på kravet om avsluttet karantenetid, så må dere ha tillit til at svigermor velger med forståelse av hva som blir konsekvensen. Hun er i sin fulle rett til å gjøre sine egne prioriteringer, og hun vet godt hva hun går til om hun velger å være alene på julaften. Endret 9. november 2020 av Mostly Harmless
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #18 Skrevet 9. november 2020 Hun har nok godt inngrodde (u)vaner... Foreslå følgende: "Svigermor, siden regjeringen har strenge regler for karantene, tenker vi at du kanskje kan ta siste handletur før jul 17 dager før julaften. Da rekker du å være ferdig med karantene før julaften. Vi vil jo veldig gjerne ha deg her, vet du" Anonymkode: 04614...17b
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #19 Skrevet 9. november 2020 Jeg støtter det så mange andre har skrevet. Gi henne beskjed i god tid om at dere gjerne vil ha henne med på julefeiring, men da MÅ hun forholde seg til gjeldende smitte-regler. Om hun prioriterer Sverige foran barnebarn så er det HENNES valg. Jeg vet jeg avviker litt fra temaet nå, men jeg bor på vestlandet og har ikke vært i Sverige på mange år. Det fungerer helt fint... Anonymkode: d27dd...3b0
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #20 Skrevet 9. november 2020 Det er ene og alene hennes valg her, medfølgende det ansvaret valget fører med seg. Hun kan ikke velge begge deler, ikke fordi dere er vanskelige, men fordi de nasjonale reglene er sånn. Dermed basta. Anonymkode: 52c2b...2c1
Anonym bruker Skrevet 9. november 2020 #21 Skrevet 9. november 2020 5 hours ago, Anonym bruker said: Min svigermor er en enstøing. Hver andre uke drar hun på butikken og apoteket og handler det hun trenger de neste 2 ukene. Så drar hun til Sverige (bor rett ved siden av grensen) for å handle kjøtt, brus, røyk ++++. Hun vet hun er i karantene, og følger de reglene. Nå skal hun komme til oss på julaften, hun ønsker ikke å overnatte, Første juledag drar vi til min mor, og skal være der 3 dager. Siden inkubasjonstiden på corona er 2-10 dager har vi sagt at det er veldig hyggelig at hun kommer på julaften, men hun kan ikke være i karantene da på grunn av inkubasjonstiden, og at min mor er i risikosonen. Hun svarer, at jammen det er jo nesten ingen folk der hun handler i Sverige, og hun er jo bare så forsiktig, er jo i risikosonen selv, så det kan jo umulig være så farlig. Vi mener hun kan ta hvilke valg hun selv vil for seg selv, men vi må ta hensyn til min mor. Her er det et dilemma, dersom hun er i karantene, og vi nekter henne å komme så vil hun bli sittende helt alene på julaften, vi ønsker jo ikke det heller. Mannen kommer til å fortsette å prøve å snakke med henne, men akkurat nå ser det ut som om vi ikke kommer noen vei. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: d4d55...796 dere gjør det helt riktig, hun hadde ikke vert velkommen hos meg hvis det hadde vert min svigermor Anonymkode: 41a94...924
frk Nilsen Skrevet 9. november 2020 #22 Skrevet 9. november 2020 Hun er voksen og må stå for valgene hun gjør. Dette er valg hun gjør alene, og pålegge dere dårlig samvittighet er egoistisk og dårlig gjort. Hun vil ha i pose og sekk, og viser at røyk og billig flesk har høyere verdi enn familien.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2020 #23 Skrevet 10. november 2020 Kanskje hun ikke har lyst å feire jul med dere? Anonymkode: 832f0...4cc
the amazing spidermamma Skrevet 10. november 2020 #24 Skrevet 10. november 2020 Det er jo egentlig hun selv som tar det valget, da. Hvis moren min hadde valgt billig røyk framfor jul med familien, hadde jeg faktisk blitt skuffa.
Gjest Skrevet 10. november 2020 #25 Skrevet 10. november 2020 På 9.11.2020 den 12.31, Anonym bruker skrev: Her er det et dilemma, dersom hun er i karantene, og vi nekter henne å komme så vil hun bli sittende helt alene på julaften, vi ønsker jo ikke det heller. Mannen kommer til å fortsette å prøve å snakke med henne, men akkurat nå ser det ut som om vi ikke kommer noen vei. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: d4d55...796 Sagt at hun får handle i Sverige 2 uker før jul. Og ikke noen flere turer etter det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå