Gå til innhold

Jul med kun ungdommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heldigvis er ungdommen selv klar på at jula ikke skal games bort. Er bare meg og han, men vi feirer på ettermiddag/kveld med besteforeldre og onkler.

Vi har morgenen/formiddag alene og spiser da god frokost etterfulgt av snop,  ser tv, går en tur med hundene og evt spiller noe brettspill. Hadde ikke vært aktuelt at dagen skal være som vanlig og han skulle tilbragt den på rommet sitt. Han- som meg- er opptatt av tradisjoner og jeg merker at jo eldre han blir, jo mer betyr det for han. Vi er f.eks på kirkegårdene lillejulaften og da må vi kjøre en stund. Står som en flott dag hvor vi bestandig får fine samtaler i bilen. Tror han hadde protestert om vi endret denne tradisjonen f.eks. 

Anonymkode: 9819d...327

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke noen tips, dessverre, men er det helt krise om ungdommen har noen timer for seg selv? Hos oss er det full timeplan hele dagen, så det er ikke så mye tid til sånt, men om han hadde spilt et par timer eller noe hadde det vært ok. Det viktige, sånn jeg ser det, er å spise sammen og åpne gaver sammen. Tidligere på dagen har vi frokost hos svigers, julegrøt hos et familiemedlem og julaften med mine foreldre. Har én ungdom. 

Anonymkode: 9a547...a31

Skrevet
16 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Her blir det kun oss voksne og en 7 og en 9 klassing. Tipper dagen blir noenlunde sånn her: de unge sover lenge før vi tar en koselig lang frokost sammen før de går på rommet sitt igjen. Der blir det helt sikkert film, chattet med venner og gaming. Helt innafor. Etterhvert (sikkert i 7 tiden spiser vi felles middag med påfølgende dessert og gaver. Null stress dersom de vil ned til seg selv etter det. De kommer helt sikkert til å ville game /mekke litt pc da jeg vet de både får pc/gaming greier og gavekort på spill/discord etc. Bra de koser seg. Vi voksne kommer nok til å hygge oss med litt julemusikk eller film. Det blir en avslappende og fin jul tenker jeg. Gleder meg ♥️♥️

Så akkurat som en vanlig lørdag, bare med litt gaver? Så ufattelig trist å ikke feire JUL sammen med tradisjoner og fellesskap. 

Anonymkode: 5bf08...fbb

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så akkurat som en vanlig lørdag, bare med litt gaver? Så ufattelig trist å ikke feire JUL sammen med tradisjoner og fellesskap. 

Anonymkode: 5bf08...fbb

Vi gleder oss masse og dagen blir alt annet enn en vanlig lørdag. At du tror noe annet er helt greit 😊

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke noen tips, dessverre, men er det helt krise om ungdommen har noen timer for seg selv? Hos oss er det full timeplan hele dagen, så det er ikke så mye tid til sånt, men om han hadde spilt et par timer eller noe hadde det vært ok. Det viktige, sånn jeg ser det, er å spise sammen og åpne gaver sammen. Tidligere på dagen har vi frokost hos svigers, julegrøt hos et familiemedlem og julaften med mine foreldre. Har én ungdom. 

Anonymkode: 9a547...a31

Tenker det samme som deg. Er jo ikke snakk om at tenåringen skal sitte å game hele dagen. Men om han gamer 2 timer den dagen, så gjør jo ikke det noe. Jeg skal jo uansett dusje, ordne meg selv, ordne mat osv. Da må ikke han sitte alene i stua å se på julefilm, da kan han heller få game. Det pleier og kompisene hans å gjøre i noen timer på julaften.

Anonymkode: aba73...8e6

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker det samme som deg. Er jo ikke snakk om at tenåringen skal sitte å game hele dagen. Men om han gamer 2 timer den dagen, så gjør jo ikke det noe. Jeg skal jo uansett dusje, ordne meg selv, ordne mat osv. Da må ikke han sitte alene i stua å se på julefilm, da kan han heller få game. Det pleier og kompisene hans å gjøre i noen timer på julaften.

Anonymkode: aba73...8e6

Ikke sant! Her var gutta invitert til guttelunsj men de ble enige om gaming sammen i stedet. Snakket med de andre foreldrene og det ble satt opp felles tid. Alle synes det er viktig at de får møttes og nå har vi laget et arrangement ut av det. Veldig hyggelig 

Skrevet
40 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Ikke sant! Her var gutta invitert til guttelunsj men de ble enige om gaming sammen i stedet. Snakket med de andre foreldrene og det ble satt opp felles tid. Alle synes det er viktig at de får møttes og nå har vi laget et arrangement ut av det. Veldig hyggelig 

Foreldrene har avtalt felles tid for gaming på julaften? Får ungene alltid velge selv? For all del. Har en med adhd selv som elsker gaming over alt på jord, og hadde han fått valgt selv hadde det vært gaming 24/7. men tenker det er min jobb og vise han at livet består av mer enn spill. Sosialt samspill i det virkelige liv feks. 

Anonymkode: e5640...f39

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Foreldrene har avtalt felles tid for gaming på julaften? Får ungene alltid velge selv? For all del. Har en med adhd selv som elsker gaming over alt på jord, og hadde han fått valgt selv hadde det vært gaming 24/7. men tenker det er min jobb og vise han at livet består av mer enn spill. Sosialt samspill i det virkelige liv feks. 

Anonymkode: e5640...f39

3 av foreldrene i guttegjengen skal på jobb på dagtid på julaften så de var veldig positive til at man kunne avtale noe. Dette er da en gjeng som både 7 klassingen og 9 klassingen er en del av. Søsken hele gjengen. Hadde det ikke vært korona skulle gjengen ha møttes til guttelunsj 

Skrevet
28 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

3 av foreldrene i guttegjengen skal på jobb på dagtid på julaften så de var veldig positive til at man kunne avtale noe. Dette er da en gjeng som både 7 klassingen og 9 klassingen er en del av. Søsken hele gjengen. Hadde det ikke vært korona skulle gjengen ha møttes til guttelunsj 

Har foreldrene til barn i 7 og 9 klasse organisert og avtalt at ungene skal game sammen på julaften? Altså om halvannen mnd til?

Er det vanlig at foreldre til så store barn detaljstyrer aktivitetene deres på den måten? Og så lang tid i forveien?

Anonymkode: f2c0e...dc9

Skrevet
30 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Avtaler dere foreldre for så store barn som 7. og 9. klassing? Julaften eller ei, jeg hadde syntes det var rart om jeg fikk melding fra foreldre om å gjøre avtaler for ungdommen. Det sluttet vi med når de var 10 år....

Anonymkode: 10a13...a77

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har foreldrene til barn i 7 og 9 klasse organisert og avtalt at ungene skal game sammen på julaften? Altså om halvannen mnd til?

Er det vanlig at foreldre til så store barn detaljstyrer aktivitetene deres på den måten? Og så lang tid i forveien?

Anonymkode: f2c0e...dc9

De hadde planer om felles lunsj. Grunnen til at vi avtalte er at vi er venner på fritiden. Jeg spurte om hva vi gjør med den planlagte lunsjen og da gutta ville game var det greit for oss andre. Dette er mennesker vi omgås mye med på privaten. Gjennom idrett og foreldre som jobber sammen. Alle bor på feltet her. Guttene har kjent hverandre siden bhg

Skrevet

Har en ungdom og et barn i huset. Vi bruker å spise frokost i 10-draget, for så å kose oss med klassikerne på NRK med julestrømpegodt i sofaen. Tenåringen og ungen er inne i dypt diplomati (godteribytting). Når tre nøtter til askepott er ferdig, er det forbereding av maten, dekking av bord etc. Alle hjelper. Så er vi gjerne ute en liten stund. Tenåringenn har gjerne endel han vil ringe til/besøke, så vi er ofte ute på en liten God-Jul runde her og der. Om vi har gjester - kommer disse mellom 16/17. Deretter er det personlig stell og pynt, før vi setter oss til bords kl 17.00. Vi sitter gjerne 1-2 timer. Så er det juletregang. Alle MÅ velge hver sin julesang, og noen ganger to. Så kaffe og julekaker/julegodter. Så gaver - da holder ungen på å gå ut av sitt gode skinn - så da må vi sette igang med det. Sånn mellom 21/22 er vi gjerne ferdig med gaveåpning, og da kvisser vi litt/ spiller brettspill eller bare prater sammen. Ungen(e) leker med sine nye gaver. Tenåringen liker faktisk på sitte sammen med oss å snakke :) Vi legger oss kanskje sånn mellom 24/01? Ingen gaming her i gården - verken fra foresatte eller tenåringens side :) 

Anonymkode: 04537...b0b

Skrevet
På 8.11.2020 den 9.16, sug lut skrev:

På morgenen er det tegnefilmer og kaffe og småkaker i pysjen, det hører med. Og noen vil se Tre Nøtter med meg. Vi er alle ute og trener en gang i løpet av dagen, og alle hjelper med det som måtte være, potetskrelling og sånt i siste liten. Maten gjør seg jo selv men poteter er noe herk. Noe  går i kirken, det varierer litt, noen har en gave å levere eller noen de skal si god jul til. Til bords klokka fem. Om noen trenger å lufte hund og hode mellom middag og gaver eller gaver og kaffe går jo det bra, gaver tar laaaaaaang tid hos oss, da. Men uansett er vi sammen, ingen ville fått game bort jula, mulig vi kunne sett film eller spilt kort om det hadde vært tid til overs. Det har aldri hendt. Og så har jeg alltid kjøpt inn alle juleheftene til tegneseriene, og kompletterer julefilmsamlingen hvert år. Tid til tradisjoner og tid sammen.

Vi har det nesten akkurat sånn som dette. Det eneste er at vi også har risengrynsgrøt med mandel en gang på formiddagen, og at vi går rundt juletreet før vi begynner med gaveåpningen. Ser gjerne en ekstra julefilm en gang i løpet av dagen/kvelden.

Anonymkode: 110e2...39c

Skrevet

Hos oss er julaften den ultimate familiedagen. Starter dagen med litt julefilm, julestrømpe og en lang hyggelig frokost med kakao, og oldemor sitt pene servise som alltid kommer frem i julen. 
Etterpå vil noen i kirken, andre vil lese julehefter, mens julemusikk og lukten av pinnekjøtt brer seg ut i huset.  Klokken 16 har alle fått penklær på, og maten er klar ca 17. 
Etter maten kan man samles rundt treet, og starte på gavene som ofte tar et par timer. 
Etter gaver, er det brettspill og enda mer julemusikk. Eventuelt høytlesning fra Sigmund Falchs nyeste utgivelse som alltid ligger under treet, og som skaper herlige latterbrøl. 

Det er en hel dag med familietid, hygge og julestemning. 

(For meg, er lukten av cubansk sigar også noe som er med på å ringe julen inn. Min far røyker kun to sigarer i året. Én til jul og én til nyttår, og den er blitt en fast juletradisjon 😅 )

*sukk* ... Nå begynte jeg virkelig å glede meg til jul, kjenner jeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...