Gå til innhold

Jul med kun ungdommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er julaften hos dere med ungdommer og ikke yngre barn?

dette året blir det kun oss, 2 voksne, 2 ungdommer og besteforeldre. (Tidligere har vi vært hele storfamilien).

hva gjør ungdommene på julaften både dag og kveld? Ønsker jo ikke at de skal sitte å game på rommet sitt. Det er få gaver, så gaveåpningen tar ikke særlig lang tid.

ønsker tips til tradisjoner slik at julaften ikke bare blir en vanlig søndag for ungdommen?

Anonymkode: 10a13...a77

Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

dette året blir det kun oss, 2 voksne, 2 ungdommer og besteforeldre. (Tidligere har vi vært hele storfamilien).

hva gjør ungdommene på julaften både dag og kveld? Ønsker jo ikke at de skal sitte å game på rommet sitt. Det er få gaver, så gaveåpningen tar ikke særlig lang tid.

ønsker tips til tradisjoner slik at julaften ikke bare blir en vanlig søndag for ungdommen?

Her blir det kun oss voksne og en 7 og en 9 klassing. Tipper dagen blir noenlunde sånn her: de unge sover lenge før vi tar en koselig lang frokost sammen før de går på rommet sitt igjen. Der blir det helt sikkert film, chattet med venner og gaming. Helt innafor. Etterhvert (sikkert i 7 tiden spiser vi felles middag med påfølgende dessert og gaver. Null stress dersom de vil ned til seg selv etter det. De kommer helt sikkert til å ville game /mekke litt pc da jeg vet de både får pc/gaming greier og gavekort på spill/discord etc. Bra de koser seg. Vi voksne kommer nok til å hygge oss med litt julemusikk eller film. Det blir en avslappende og fin jul tenker jeg. Gleder meg ♥️♥️

Skrevet
26 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Her blir det kun oss voksne og en 7 og en 9 klassing. Tipper dagen blir noenlunde sånn her: de unge sover lenge før vi tar en koselig lang frokost sammen før de går på rommet sitt igjen. Der blir det helt sikkert film, chattet med venner og gaming. Helt innafor. Etterhvert (sikkert i 7 tiden spiser vi felles middag med påfølgende dessert og gaver. Null stress dersom de vil ned til seg selv etter det. De kommer helt sikkert til å ville game /mekke litt pc da jeg vet de både får pc/gaming greier og gavekort på spill/discord etc. Bra de koser seg. Vi voksne kommer nok til å hygge oss med litt julemusikk eller film. Det blir en avslappende og fin jul tenker jeg. Gleder meg ♥️♥️

Vi ønsker ikke at ungdommen skal ha en vanlig dag og være mye på rommet sitt. Ønsker tips til hyggelige tradisjoner vi kan gjøre sammen. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi ønsker ikke at ungdommen skal ha en vanlig dag og være mye på rommet sitt. Ønsker tips til hyggelige tradisjoner vi kan gjøre sammen. 

Da må dere tenke på hva ungdommen liker da. Lage krans, juleverksted, spille brettspill, tur i skogen med kakao, felles julefilm etc. Mitt beste råd vil være å velge noe alle faktisk liker å gjøre

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi bruker å se film sammen og spille brettspill. Julaften er vi sammen. Å game på rommet er ikke aktuelt. Jeg kjøper nytt brettspill til hver jul. Etter gavene er åpnet spiller vi og ser film etterpå. 

Anonymkode: e6f1c...711

Skrevet

Vi ser de tradisjonelle filmene sammen og spiser. Så kommer besteforeldre. Ungene vil sikkert ha mobil tilgjengelig og titte litt men julaften pleier å være rimelig rolig på chat og spill. Vi spiser middag kl. 17 og ungene koser seg faktisk med julemat. Etter gaver (pleier være ferdig rundt 20.00) så skifter vi på oss komfortable klær og har tv på i bakgrunn, ser på gaver og skravler. Om de vil trekke seg tilbake på rommet så kan de selvsagt det. De har pleid å være med oss andre men aldri under tvang. Å aktivisere og finne på noe med tenåringer blir rart, da hadde ungene trodde det hadde klikka for oss. 
Vet ikke hva motivasjonen din er? Er ungene dine spillavhengige? Hadde jeg hatt barn som spilte alt for mye og som var vanskelige å rive vekk så hadde jeg vel i forkant gjort avtale om spillingen på julaften. 
Jeg ser dog ikke store forskjellen på å se film sammen på dagen kontra at ungene spiller da. Uansett, middag og gaver er fri for WIFI for å si det slik. Hadde det vært et problem her hadde jeg trolig koblet fra WIFI. 

Anonymkode: 2646a...67a

Skrevet (endret)
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

På morgenen er det tegnefilmer og kaffe og småkaker i pysjen, det hører med. Og noen vil se Tre Nøtter med meg. Vi er alle ute og trener en gang i løpet av dagen, og alle hjelper med det som måtte være, potetskrelling og sånt i siste liten. Maten gjør seg jo selv men poteter er noe herk. Noe  går i kirken, det varierer litt, noen har en gave å levere eller noen de skal si god jul til. Til bords klokka fem. Om noen trenger å lufte hund og hode mellom middag og gaver eller gaver og kaffe går jo det bra, gaver tar laaaaaaang tid hos oss, da. Men uansett er vi sammen, ingen ville fått game bort jula, mulig vi kunne sett film eller spilt kort om det hadde vært tid til overs. Det har aldri hendt. Og så har jeg alltid kjøpt inn alle juleheftene til tegneseriene, og kompletterer julefilmsamlingen hvert år. Tid til tradisjoner og tid sammen.

Endret av sug lut
Skrevet

Slik er det hos oss:

Vi spiser risengrynsgrøt (med mandel!) til frokost, ca 10/10:30. Deretter er det Tre nøtter til Askepott. Etter filmen får vi julelunsjbesøk av mine foreldre. Da er det ferskt julebrød og godt pålegg. Faktisk kommer julenissen også. Vi prøvde å kutte nissen for noen år siden, men da streiket tenåringene😂.

Etter lunsjen er det Disneys jul. Vi begynner også med å lage julemiddagen. Så dekkes bord, og vi pynter oss. Middag er alltid kl 18. 

Julemiddagen tar alltid lang tid, spesielt nå når ungene er eldre. Gavene åpnes etterpå. Til slutt er det dessert. 

Det beste med julaften er å ha tid til familien. Det ser jeg veldig frem til, etter et helt ekstremt år😉.

Ungene er forresten 14-19 år.

Anonymkode: 38b6c...753

Skrevet
6 minutter siden, sug lut skrev:

På morgenen er det tegnefilmer og kaffe og småkaker i pysjen, det hører med. Og noen vil se Tre Nøtter med meg. Vi er alle ute og trener en gang i løpet av dagen, og alle hjelper med det som måtte være, potetskrelling og sånt i siste liten. Maten gjør seg jo selv men poteter er noe herk. Noe  går i kirken, det varierer litt, noen har en gave å levere eller noen de skal si god jul til. Til bords klokka fem. Om noen trenger å lufte hund og hode mellom middag og gaver eller gaver og kaffe går jo det bra, gaver tar laaaaaaang tid hos oss, da. Men uansett er vi sammen, ingen ville fått game bort jula, mulig vi kunne sett film eller spilt kort om det hadde vært tid til overs. Det har aldri hendt. Og så har jeg alltid kjøpt inn alle juleheftene til tegneseriene, og kompletterer julefilmsamlingen hvert år. Tid til tradisjoner og tid sammen.

Og der var jeg tilbake i barndommen! Bestefar som skrellte poteter ( bestemor satt han til det for at han ikke skulle være i veien) og noen her og noen der

Skrevet

De sover lenge og triller ned til sofakroken og julemorgen på TV. TV står på hele formiddagen mens de veksler mellom å se på og hjelpe til. Vi besøker gravplassen og setter på lys og kl 17 er det middag. Den tar lang tid, så er det pakker, kaffe og kaker og prat. TV er aldri på etter middag  

Spesielt guttene i familien er svært opptatt av spill, men det har faktisk aldri vært et tema på julekvelden. Da er vi sammen og ingen sitter alene på rommet. 

Skrevet

Her blir det første året, det blir bare meg og sønnen min. Vi har planlagt en god frokost som vi skal se en julefilm til. Så regner jeg med at han går litt på rommet og gamer. Så blir det nok en film til, vi spiller jevnlig brettspill, så kanskje vi gjør det. Så blir det middag og gaver. Og helt sikkert en film på kvelden. 

Anonymkode: aba73...8e6

Skrevet

Vi ser tv. Spiser "julestrømper" til frokost. Felles lunsj. Tur i kirka for de som vil. Disneys jul osv. Lager middag. Dekker bord. Spiller kort. Leser julehefter. Middag 17. Gaver og kaker etter det. Gaming kommer ikke på tale, men ikke fått spørsmålet heller. Den dagen er vi sammen. 

Anonymkode: e5640...f39

Skrevet
2 timer siden, sug lut skrev:

Jeg husker at jeg satt sammen med tanter og onkler (6-10 år eldre enn meg) i huset til mine besteforeldre, der det var vår jobb å skrelle poteter og kålrøtter mens mormor styrte på med resten og morfar hugde ved og fyrte i peisen. Vi satt på gulv og i stoler foran det bitte lille tv-et og så Askepott og skrelte i vei 😊

Anonymkode: 9659e...267

Skrevet

Julestrømpe på morgenen, og jule-tv

Gjerne en tur ut midt på dagen, været avgjør hvor lenge og hva vi gjør, men vi går gjerne en tur med hunden hele familien denne dagen.

Må på kirkegården og tenne lys for de som ikke feirer med oss lenger, i år blir det litt spesielt for bestefar som ungene har feiret jul med hver eneste år så lenge de har levd døde i sommer.

Så må middagen lages ferdig og bord dekkes, det er gjerne tenåringsjentene mine som dekker bordet. Bretter servietter og pynter, men broren ligger og slenger i sofaen og jeg og mannen lager ferdig maten. Vanligvis har broren noen besteforeldre å snakke med, men i år blir det ingen og det blir rart for alle.

Middag kl 17. Rydder av bordet og er så mette at vi utsetter dessert, hvert eneste år sier vi det samme, vi orker ikke dessert enda ;) Når ungene var små var det egentlig mest fordi de ventet sånn på gavene og det var greit å ta dem før de ble for sent, men så har det blitt tradisjon med gaver før dessert.

Så er det gaver og til slutt dessert.

Da er det gjerne blitt ganske sent, vi sitter i stua og snakker litt, kanskje en film på TV, men ungdommen trekker seg gjerne tilbake i 22-23 tiden og dagen er over.

Anonymkode: 98c84...755

Skrevet
4 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Hjelper ikke guttene til med ti g som skal gjøres?

Vi har jevnaldrende barn. De står opp i åttetiden. Da har vi en enkel, men god frokost. Deretter er de med på å bære inn ved, ta ut all søppel, måke snø, støvsuge og hva som nå er nødvendig. 

Vi pynter julerær sammen og de dekker og pynter bord i gamlestua.

Ofte har de noen gaver til venner de skal levere så da får de seg en tur ut. Hvis vi har god tid tar de en løpetur. Ganske ofte har de noen gaver de ikke har fått pakket inn.

Trettenåringen lager fruktsalat

Femtenåringen skreller poteter og hjelper til med kjøttet. Julefilmene står på i bakgrunnen.

Lunchen blir veldig enkel, men alle sniker i kakeboksene innimellom.

Ca 14.00 skifter vi til bunad og drar i kirken sammen med besteforeldrene. Det vet jeg ikke om går i år, men jeg regner i hvertfall med at vi kan dra på kirkegården.

Hjemme lager vi ferdig middag. Da kan det godt hende ungdomen går på rommet litt før vi går ut og ringer julen inn 17.00. Da kommer også bestefpreldrenr. Vi spiser ca 17.30. Deretter går vi rundt juletreet og jentene holder en liten huskonsert før gavene. Dem er det ganske mange av. Det er mye gøy.

Vi spiser kaker og snop og så pleier vi ha en manekengoppvisning med gavene som går an å ta på seg. Noen ganger spiller vi et nytt spill før vi voksne stuper i seng litt over midnatt. Ungdomen pleier å være oppe lenge.

Anonymkode: 1aacd...0d1

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hjelper ikke guttene til med ti g som skal gjøres?

Vi har jevnaldrende barn. De står opp i åttetiden. Da har vi en enkel, men god frokost. Deretter er de med på å bære inn ved, ta ut all søppel, måke snø, støvsuge og hva som nå er nødvendig. 

Vi pynter julerær sammen og de dekker og pynter bord i gamlestua.

Ofte har de noen gaver til venner de skal levere så da får de seg en tur ut. Hvis vi har god tid tar de en løpetur. Ganske ofte har de noen gaver de ikke har fått pakket inn.

Trettenåringen lager fruktsalat

Femtenåringen skreller poteter og hjelper til med kjøttet. Julefilmene står på i bakgrunnen.

Lunchen blir veldig enkel, men alle sniker i kakeboksene innimellom.

Ca 14.00 skifter vi til bunad og drar i kirken sammen med besteforeldrene. Det vet jeg ikke om går i år, men jeg regner i hvertfall med at vi kan dra på kirkegården.

Hjemme lager vi ferdig middag. Da kan det godt hende ungdomen går på rommet litt før vi går ut og ringer julen inn 17.00. Da kommer også bestefpreldrenr. Vi spiser ca 17.30. Deretter går vi rundt juletreet og jentene holder en liten huskonsert før gavene. Dem er det ganske mange av. Det er mye gøy.

Vi spiser kaker og snop og så pleier vi ha en manekengoppvisning med gavene som går an å ta på seg. Noen ganger spiller vi et nytt spill før vi voksne stuper i seng litt over midnatt. Ungdomen pleier å være oppe lenge.

De hjelper til men vi gjør det meste lille julaften. Ene skal dekke bord og andre skreller potet. Huset er ferdig pyntet og vasket i tide til jul. Vi pynter tre og alt annet 1 desember. Alt er klart julaften. Da bare koser vi oss. 

Skrevet
1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

De hjelper til men vi gjør det meste lille julaften. Ene skal dekke bord og andre skreller potet. Huset er ferdig pyntet og vasket i tide til jul. Vi pynter tre og alt annet 1 desember. Alt er klart julaften. Da bare koser vi oss. 

Det må dere jo få lov til, men for meg er gaming på rommet for ungdomen og rompa i sofaen forran tv for de voksne og et juletre som er i ferd med å kaste nålene eller støve med, veldig stusselig på en julaften. Vi koser oss mye mer med å stelle til sammen enn å sitte hver for oss uten spessielle oppgaver.

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg husker at jeg satt sammen med tanter og onkler (6-10 år eldre enn meg) i huset til mine besteforeldre, der det var vår jobb å skrelle poteter og kålrøtter mens mormor styrte på med resten og morfar hugde ved og fyrte i peisen. Vi satt på gulv og i stoler foran det bitte lille tv-et og så Askepott og skrelte i vei 😊

Er det ikke hyggelig å tenke på at selv så hverdagslige ting som skrelling er blitt til fine juleminner?

Skrevet
1 minutt siden, sug lut skrev:

Er det ikke hyggelig å tenke på at selv så hverdagslige ting som skrelling er blitt til fine juleminner?

Så absolutt! 

Skrevet
1 time siden, sug lut skrev:

Jo, veldig! Og vi hadde stor moro av å kommentere de lekre tightsene til prinsen og hans menn 😅

Skrevet

Har ikke ungdommer, men da jeg var det selv pleide vi å se på diverse på tv, lese julehefter og spise klementiner og nøtter. Husker det som veldig koselig og avslappende. Deilig å ikke ha noen småbarn å ta hensyn til. 😉

Anonymkode: d6ea3...fcf

Skrevet

Her hjemme blir det hvert år enten jul med voksne og ungdommer, ELLER jul med kun voksne. Jeg gleder meg. Tror det blir supert. 

Det blir ikke på noen måte en «vanlig dag». Ungdommene får ikke sitte på rommet og game, de skal jo bidra med å stelle til jul. Kan være å pakke inn de siste greiene, pynte ferdig, stryke duker, tørke støv, skjære grønnsaker eller røre i sausen. Så skal vi sammen se lineært TV; kanskje ikke akkurat Tre nøtter til Askepott, men hvis det er noe Disney, Karl Bertils jul eller the Snowman - det liker vi.

På slaget 17.00 skal vi høre kirkeklokkene fra verandaen, vi lytter til Sølvguttene, og så er det middag. Tradisjonen tro spiser vi oss så mette på kjøtt og tilbehør at vi ikke orker dessert. Derfor utsetter vi den en time, vralter over i sofaen og starter med kaffe og gaveåpning. Nei, først en vennlig krangel om hvilken julemusikk vi skal høre? (Det ender med at jeg bestemmer.) 

Så åpner vi gaver i en times tid før vi orker dessert, småkaker og likør. Vi åpner resten av pakkene etterpå, kanskje spiller et brettspill (det er ofte spill i gavebunken) og da nærmer det seg midnatt. Broren min har bursdag 1.juledag, så på slaget 00.00 begynner han å åpne bursdagsgaver. Mer småkaker og kanskje en ny runde dessert, så vakler vi i seng. 

Anonymkode: 7d0a2...bbf

Skrevet

Vi har ikke ungdommer, men da jeg var ungdom selv gikk dagen omtrent sånn her:

Vi sov lenge (men ikke lenger enn tre nøtter til askepott) og alle så askepott og Disney i pysjen mens vi spiste snop og mandarin fra julestrømpe. Så fikk vi på oss vanlige klær og soste litt rundt med forskjellige ting. Noen ganger ut en tur, eller gikk i kirken (det blir vel ikke aktuelt i år). De voksne ordnet mat og så TV innimellom sammen med oss. Så ordner alle seg, dusjer og får på seg penklær fra 15-16 tiden. Og så middag kl. 17:30 etter vi har sett Sølvguttene ringe julen inn. Middagen tar et par timer.

Så er det gaver. Vi åpner én og en pakke, så det tar lang tid. Snakker gjerne litt om pakken når vi har åpnet den. Hva har giveren tenkt og hvorfor ønsket den andre seg den og alt det der man kan snakke om. Sånn kan vi sitte lenge. Og så tar vi noen pauser innimellom og henter mer kaffe og konfekt og småkaker. 

Til slutt sitter vi alle med presangene. Skifter til pysjamasen eller koseklær og ligger på sofaen. Man leser litt i boken man har fått eller trykker på en dings eller noe. Og så spiller man kanskje et brettspill sammen eller noe. Men da begynner det også å bli på tide for besteforeldre å dra. Uansett er vi alltid sammen i stuen. Ingen går på rommet sitt eller noe. 

Anonymkode: 7310d...fc9

Skrevet

Jeg har både yngre barn og ungdommer, men ungdommene er julepoliti, og alt skjer som da de var små. De er 17 og 18 nå.

Mellom 8 og 10 kommer alle tuslende på stua med julestrømpa, og vi ser på Julemorgen. Nissen har lagt noen gaver under treet, og det er brettspill og puslespill. Vi spiser lang frokost sammen, og etter vi har ryddet bort, noen ser litt på askepott, noen spiller spill, legger puslespill eller leser julehefter. Og så får alle ungene gaven fra oss. Vi holder på med gavene, ser litt mer på nrk og det som vi holdt på med før gavene ble utdelt. Når det er tid for Donald, samles alle foran tv'n. Så er det tid for å pynte seg selv og bordet. Siste rest forberedes mens sølvguttene synger inn jula, og så slås tv'n av og vi spiser mat. Etterpå rydder vi, og bare slapper av litt før vi tar gavene. Etter gaveåpninga, og nøye gjrnnomgang av gavene, spiser vi dessert, prater, evnt ser film og koser oss. Først på dette tidspunktet trekker ungene seg tilbake, hvis vi ser bort fra lufting av hunder og klesskifting. Vi har alltid feiret kun kjernefamilien, så for oss blir det ingen endring i år.

Anonymkode: 2a10e...227

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...