Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #1 Skrevet 7. november 2020 Argh! vi har baby på 7 mnd. Vi diskuterte julefeiring i fjor, og jeg trodde vi var enige om at vi ville synes det var mest praktisk å feire hjemme i år med så liten baby. Det har han glemt, og lurte på om vi skulle bort til hans foreldre i år. Så snakker vi frem og tilbake, er uenige om hva vi ble enige om i fjor. Jeg argumenter med at baby har dårlige søvnrutiner, og at jeg ikke er særlig motivert for å tukle med dem for å sove enda dårligere. Han sier han kjøper argumentene og at vi blir hjemme. I diskusjonen sier jeg også at hvis det er så viktig for han å være hos dem må han bare reise alene, evt ta baby med seg, men jeg blir hjemme, med eller uten baby. Tar han baby med setter jeg pris på at de blir natten over så ihvertfall jeg kan sove. Dette synes han er uhørt, at jeg skal «nekte» dem å komme hjem. Det var selvsagt ikke poenget mitt, men jeg sier jeg kan dra på hotel istedenfor. Videre, på direkte spørsmål, om jeg heller vil feire jul alene på hotel enn å dra baby ut av huset, svarer jeg at jeg heller vil på hotel. Da nekter han plutselig for å stilt spørsmålet, men bruker likevel svaret mitt mot meg, og er helt rystet over at jeg helt uten videre helst vil feire jul uten dem!  argh! Jeg blir så forbanna! Og jada, jeg vet at dere ikke kan bidra med noe, men må bare ventilere en plass 🤬 Anonymkode: 7fe79...72d
Gjest Skrevet 7. november 2020 #2 Skrevet 7. november 2020 Hvis det er slik han normalt «diskuterer», så er ikke det forholdet liv laga. Sorry, men han låter jo ikke riktig god.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #3 Skrevet 7. november 2020 Jeg skjønner faktisk ikke helt. Argumentet ditt mot å ta baby ut av huset var at det trøbler til søvnrutinene, men det er greit for deg at han gjør det, selv om han ‘kjøper’ (ditt ord) dine argument og er villig til å være hjemme? Da sier du at han kan ta med baby, men du vil enten være alene hjemme eller faktisk feire julekvelden alene på hotell? Og det er han som er vanskelig? Anonymkode: 40d2f...e75
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #4 Skrevet 7. november 2020 Jeg vet ikke helt om jeg skjønner tankegangen din? Utover at du ønsker søvn, og det skjønner man jo om du sover lite. Men argumentet ditt for å feire hjemme er fordi sovevanene til baby er dårlig, og at du ikke ønsker det skal skli mer ut. Da tenker jeg at en eventuell grunn for å feire hjemme er for å opprettholde baby sine rutiner. Men du vil gjerne sende far alene med baby for å feire uten deg, så da er egentlig ikke baby sin rutine så viktig så lenge du får sove?  Anonymkode: b2008...f7f
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #5 Skrevet 7. november 2020 Jeg forstår mannen her! Hvis du hadde gjort dette: "Jeg argumenter med at baby har dårlige søvnrutiner, og at jeg ikke er særlig motivert for å tukle med dem for å sove enda dårligere. Han sier han kjøper argumentene og at vi blir hjemme." ...og så avsluttet etter at dere faktisk var blitt enige... da hadde det ikke endt med den merkelige krangelen som har utviklet seg videre. Det er dine videre argument som rotet ting til, og som gjorde at du virker forferdelig inkonsekvent. For det du sier med at han kan ta med babyen, det viser jo at det ikke er babyens søvnrutiner som er årsaken. I hvert fall er det det inntrykket du sikkert gir mannen. Så sier du at du heller vil være alene på hotell, som gir inntrykk av at du egentlig ikke bryr deg om hverken familien din eller julen. Det er sårende. Tenk litt gjennom hva du sa og hvordan du selv faktisk rotet til dette, for det er ikke mannen din som er problemet her. Det eneste han gjorde feil var jo å glemme det dere avtalte for evigheter siden. Men når du hadde presentert dine argumeter for at dere skal være hjemme, så sa han seg faktisk enig i det. Dvs. du fikk det som du ville - og så snur du hele situasjonen til å nå mene at det er han som er vanskelig. Det er så merkelig at jeg lurer på om du egentlig har det bra, HI? Kan du ha en fødselsdepresjon? Anonymkode: 6c3f9...354
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #6 Skrevet 7. november 2020 Jeg synes du er skikkelig sær, kranglete og lite generøs. Du kan ikke ofre litt ekstra søvntrøbbel for å feire jul med familien? En 7 mnd baby er ikke så liten altså, det er ikke som om du drar rett fra føden og på besøk. Skjerp deg. Anonymkode: b4129...9a9
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #7 Skrevet 7. november 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner faktisk ikke helt. Argumentet ditt mot å ta baby ut av huset var at det trøbler til søvnrutinene, men det er greit for deg at han gjør det, selv om han ‘kjøper’ (ditt ord) dine argument og er villig til å være hjemme? Da sier du at han kan ta med baby, men du vil enten være alene hjemme eller faktisk feire julekvelden alene på hotell? Og det er han som er vanskelig? Anonymkode: 40d2f...e75 Nei, jeg svarer på et ultimatum, vi er hos foreldrene mine med eller uten deg. 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg forstår mannen her! Hvis du hadde gjort dette: "Jeg argumenter med at baby har dårlige søvnrutiner, og at jeg ikke er særlig motivert for å tukle med dem for å sove enda dårligere. Han sier han kjøper argumentene og at vi blir hjemme." ...og så avsluttet etter at dere faktisk var blitt enige... da hadde det ikke endt med den merkelige krangelen som har utviklet seg videre. Det er dine videre argument som rotet ting til, og som gjorde at du virker forferdelig inkonsekvent. For det du sier med at han kan ta med babyen, det viser jo at det ikke er babyens søvnrutiner som er årsaken. I hvert fall er det det inntrykket du sikkert gir mannen. Så sier du at du heller vil være alene på hotell, som gir inntrykk av at du egentlig ikke bryr deg om hverken familien din eller julen. Det er sårende. Tenk litt gjennom hva du sa og hvordan du selv faktisk rotet til dette, for det er ikke mannen din som er problemet her. Det eneste han gjorde feil var jo å glemme det dere avtalte for evigheter siden. Men når du hadde presentert dine argumeter for at dere skal være hjemme, så sa han seg faktisk enig i det. Dvs. du fikk det som du ville - og så snur du hele situasjonen til å nå mene at det er han som er vanskelig. Det er så merkelig at jeg lurer på om du egentlig har det bra, HI? Kan du ha en fødselsdepresjon? Anonymkode: 6c3f9...354 Ja, vi var enige. Men så ville han ha svar på et tenkt ultimatum/case, og diskuterer videre utifra svaret mitt som han da ikke erindrer å ha stilt spørsmålet til. 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes du er skikkelig sær, kranglete og lite generøs. Du kan ikke ofre litt ekstra søvntrøbbel for å feire jul med familien? En 7 mnd baby er ikke så liten altså, det er ikke som om du drar rett fra føden og på besøk. Skjerp deg. Anonymkode: b4129...9a9 Jo, jeg feirer gjerne med familien, og inviterer gjerne alle hjem til oss. Anonymkode: 7fe79...72d
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #8 Skrevet 7. november 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg svarer på et ultimatum, vi er hos foreldrene mine med eller uten deg. Ja, vi var enige. Men så ville han ha svar på et tenkt ultimatum/case, og diskuterer videre utifra svaret mitt som han da ikke erindrer å ha stilt spørsmålet til. Jo, jeg feirer gjerne med familien, og inviterer gjerne alle hjem til oss. Anonymkode: 7fe79...72d Vel, da må jeg bare si meg enig med Pashla, dere har en form for argumentasjon som ikke gir mye håp for deres felles fremtid - hvis ikke dere begge tar ansvar for å lære dere å kommunisere bedre. Ta ansvar, beklag til mannen at dere kom skjevt ut, om dere kan begynne på nytt og finne en god løsning for alle for julen. Beklag hvis du ga inntrykk av at du ikke ønsket å være med ham og familien, for det stemmer ikke (hvis det er det du faktisk mener). Dette bør ikke være et problem, enten blir dere hjemme, du, han og baby, eller dere inviterer familie til dere, ev. du finner ut hva som er den egentlige årsaken til at du ikke vil til hans familie og så forholder du deg til det og er ærlig med mannen om den årsaken, om det er viktig for deg å ikke dra dit.  Anonymkode: 6c3f9...354
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #9 Skrevet 7. november 2020 Syns virkelig du var den vanskelige i denne diskusjonen. Anonymkode: 69ee8...d78
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #10 Skrevet 7. november 2020 Du ønsker søvn. Det smarte her er Ã¥ ta deg en hotellnatt nÃ¥ snart, ikke spar det til julaften ðŸ¤Â Dere er tydeligvis utslitte, derfor lager dere unødvendig drama. Slik jeg ser det er ikke besøk til svigers viktig nok i dine øyne til Ã¥ ofre rutinene. Uansett synes jeg dere skal være sammen pÃ¥ julaften dere tre. Finn andre gode løsninger. Hva med at han og baby besøker hans familie lille julaften mens du hviler ut? SÃ¥ feirer dere julaften hjemme sammen. Anonymkode: 0fad7...2c8
Anonym bruker Skrevet 7. november 2020 #11 Skrevet 7. november 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg svarer på et ultimatum, vi er hos foreldrene mine med eller uten deg. Ja, vi var enige. Men så ville han ha svar på et tenkt ultimatum/case, og diskuterer videre utifra svaret mitt som han da ikke erindrer å ha stilt spørsmålet til. Jo, jeg feirer gjerne med familien, og inviterer gjerne alle hjem til oss. Anonymkode: 7fe79...72d Ok, da tror jeg at jeg skjønner litt bedre. Men jeg må likevel si at jeg fremdeles skjønner mannen din sin reaksjon. Du vil altså heller (i et tenkt scenario, siden dere har blitt enige om å feire hjemme?) være alene på hotell på julekvelden (hvorfor kunne du ikke sove hjemme selv om de kom hjem etter en feiring du valgte å ikke delta på?) enn å feire sammen med mannen du har valgt å dele livet med, deres lille barn og din svigerfamilie? Det er altså meeeget spesielt. Kanskje du skulle prøvd å fått deg en liten frihelg helt uavhengig av julen? Det kan fort gå en kule varmt når man stadig er i underskudd på søvn. Anonymkode: 40d2f...e75
Anonym bruker Skrevet 8. november 2020 #12 Skrevet 8. november 2020 Hvorfor er du så vanskelig? Hærregud. Det er en kveld i året, og du lager helvete fordi babyen ikke har gode soverutiner enda? Anonymkode: b4a87...4ce
Anonym bruker Skrevet 8. november 2020 #13 Skrevet 8. november 2020 Du virker sær og vanskelig Anonymkode: 9d42b...965
Anonym bruker Skrevet 8. november 2020 #14 Skrevet 8. november 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Argh! vi har baby på 7 mnd. Vi diskuterte julefeiring i fjor, og jeg trodde vi var enige om at vi ville synes det var mest praktisk å feire hjemme i år med så liten baby. Det har han glemt, og lurte på om vi skulle bort til hans foreldre i år. Så snakker vi frem og tilbake, er uenige om hva vi ble enige om i fjor. Jeg argumenter med at baby har dårlige søvnrutiner, og at jeg ikke er særlig motivert for å tukle med dem for å sove enda dårligere. Han sier han kjøper argumentene og at vi blir hjemme. I diskusjonen sier jeg også at hvis det er så viktig for han å være hos dem må han bare reise alene, evt ta baby med seg, men jeg blir hjemme, med eller uten baby. Tar han baby med setter jeg pris på at de blir natten over så ihvertfall jeg kan sove. Dette synes han er uhørt, at jeg skal «nekte» dem å komme hjem. Det var selvsagt ikke poenget mitt, men jeg sier jeg kan dra på hotel istedenfor. Videre, på direkte spørsmål, om jeg heller vil feire jul alene på hotel enn å dra baby ut av huset, svarer jeg at jeg heller vil på hotel. Da nekter han plutselig for å stilt spørsmålet, men bruker likevel svaret mitt mot meg, og er helt rystet over at jeg helt uten videre helst vil feire jul uten dem!  argh! Jeg blir så forbanna! Og jada, jeg vet at dere ikke kan bidra med noe, men må bare ventilere en plass 🤬 Anonymkode: 7fe79...72d Du er uklar... Han sier at det er i orden at dere alle blir hjemme i julen, og så sier du etterpå at du at han gjerne kan dra alene til familien med babyen? Og på spørsmål svarer du at du gjerne kan feire alene på hotell mens han er hos familien med babyen? Anonymkode: b69fe...93e
Anonym bruker Skrevet 8. november 2020 #15 Skrevet 8. november 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du ønsker søvn. Det smarte her er Ã¥ ta deg en hotellnatt nÃ¥ snart, ikke spar det til julaften ðŸ¤Â Dere er tydeligvis utslitte, derfor lager dere unødvendig drama. Slik jeg ser det er ikke besøk til svigers viktig nok i dine øyne til Ã¥ ofre rutinene. Uansett synes jeg dere skal være sammen pÃ¥ julaften dere tre. Finn andre gode løsninger. Hva med at han og baby besøker hans familie lille julaften mens du hviler ut? SÃ¥ feirer dere julaften hjemme sammen. Anonymkode: 0fad7...2c8 Dette Anonymkode: b69fe...93e
Anonym bruker Skrevet 8. november 2020 #17 Skrevet 8. november 2020 I år er det fullt legitimt å si at dere foretrekker en rolig feiring med minst mulig stress og mennesker. Du kan skylde på både lite søvn og covid-19. Ihvertfall om dere blir flere enn kun dere 3 og hans foreldrene. Når dette er sagt så er ikke en 8 med gammel baby i seg selv unnskyldning for å droppe viktige familiesammenkomster, og det er viktig at besteforeldre får treffe barnebarnet sitt i julehøytiden. Så ville vært veldig imøtekommen mot en feiring hos svigers neste år om det ikke blir i år. Hvor bor foreldrene hans? Og det uaktuelt for dem å komme til dere? Så vodivt du nevnte at du tilbydde dette i en kommentar. Anonymkode: c5a4a...c6a
Anonym bruker Skrevet 8. november 2020 #18 Skrevet 8. november 2020 Må være noe av det rareste jeg har lest. 🤔 Jeg skjønner ingenting av argumentene dine. Er det ikke litt godt å kunne feire hos noen andre da? Så slipper du lage mat, rydde osv, kanskje besteforeldrene til og med bidrar med å legge babyen.... Anonymkode: 9c513...c82
Anonym bruker Skrevet 8. november 2020 #19 Skrevet 8. november 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Argh! vi har baby på 7 mnd. Vi diskuterte julefeiring i fjor, og jeg trodde vi var enige om at vi ville synes det var mest praktisk å feire hjemme i år med så liten baby. Det har han glemt, og lurte på om vi skulle bort til hans foreldre i år. Så snakker vi frem og tilbake, er uenige om hva vi ble enige om i fjor. Jeg argumenter med at baby har dårlige søvnrutiner, og at jeg ikke er særlig motivert for å tukle med dem for å sove enda dårligere. Han sier han kjøper argumentene og at vi blir hjemme. I diskusjonen sier jeg også at hvis det er så viktig for han å være hos dem må han bare reise alene, evt ta baby med seg, men jeg blir hjemme, med eller uten baby. Tar han baby med setter jeg pris på at de blir natten over så ihvertfall jeg kan sove. Dette synes han er uhørt, at jeg skal «nekte» dem å komme hjem. Det var selvsagt ikke poenget mitt, men jeg sier jeg kan dra på hotel istedenfor. Videre, på direkte spørsmål, om jeg heller vil feire jul alene på hotel enn å dra baby ut av huset, svarer jeg at jeg heller vil på hotel. Da nekter han plutselig for å stilt spørsmålet, men bruker likevel svaret mitt mot meg, og er helt rystet over at jeg helt uten videre helst vil feire jul uten dem!  argh! Jeg blir så forbanna! Og jada, jeg vet at dere ikke kan bidra med noe, men må bare ventilere en plass 🤬 Anonymkode: 7fe79...72d Du virker vanskelig og veldig negativt innstilt til svigerforeldrene dine. Er det virkelig så vanskelig å ta med barnet på besøk til besteforeldrene? Barn tilpasser seg og ting går gjerne bedre enn man tror og dessuten gjør det ingenting om rutinene blir litt endret i blant. Vi reiste mye med våre fra de var bittesmå, til bestefaren i Sverige da eldste var 4 uker, Thailand da hun var 4 mnd og med minste dro vi til familie i Kroatia da babyen var 8 uker. Alt går så lenge man legger til rette for det og er litt fleksibel. Hvor vanskelig kan det være at dere sover over en natt med ungen i jula? Avtal med faren at dere tar en del hver av nattevåket eller kanskje besteforeldrene kan passe på den lille et par timer på morgenen så dere kan sove ut litt? Vær glad dere har hverandre og familie å være sammen med....god jul! Anonymkode: 0cf1c...97d
Anonym bruker Skrevet 8. november 2020 #20 Skrevet 8. november 2020 7 mnd er ikke en liten baby. Kan ikke dere tre sove over der? Første jula til barnet vårt, hun var 6 mnd, så sov hun og jeg i stua nede, mens mannen sov på ett rom i 2.etg hjemme hos min far og nye kone. Kjempedeilig! Jeg satt i sofaen hele kvelden og ble vartet opp. 🤩 Min far og nye kone ordnet og styret med barnet innimellom. Den deiligste og mest avslappende jula i hele mitt liv. Er vel svigers som er vanskelige siden du overhodet ikke vil dit? Jeg tenker at du av og til må gjøre ting som du kanskje ikke har så lyst til. Man gir og tar. Anonymkode: 6fa4d...d46
Anonym bruker Skrevet 8. november 2020 #21 Skrevet 8. november 2020 Her er det 2, og KUN 2 alternativer. 1. Feire julen hjemme bare dere 3 - ut fra coronaen er det det som er anbefalt. 2. Dere alle drar til hans foreldre, vil du virkelig gå glipp av den første julen til ditt første barn. Vil du virkelig at ditt barn skal oppleve det uten deg. Slutt å bare tenke på deg selv, men tenk også på barnet ditt Anonymkode: a7132...05c
Anonym bruker Skrevet 8. november 2020 #22 Skrevet 8. november 2020 De bor i nabohuset og ser baby omtrent hver dag. Det er koselig folk som jeg ikke har noe imot, og vi besøker de ofte. Det hadde vært veldig praktisk å komme til alt ferdig, og jeg er ikke i tvil om at mange ville hjelpe til med baby den kvelden. Og problemet er heller ikke da, men om natten. Da er jobben min. Jeg har to eldre barn, og med dem hadde ikke dette vært et problem i det hele tatt, så det handler ikke bare om «å legge tilrette og være fleksibel», men at barn er forskjellige og har forskjellige behov.   Anonymkode: 7fe79...72d
Anonym bruker Skrevet 8. november 2020 #23 Skrevet 8. november 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: De bor i nabohuset og ser baby omtrent hver dag. Det er koselig folk som jeg ikke har noe imot, og vi besøker de ofte. Det hadde vært veldig praktisk å komme til alt ferdig, og jeg er ikke i tvil om at mange ville hjelpe til med baby den kvelden. Og problemet er heller ikke da, men om natten. Da er jobben min. Jeg har to eldre barn, og med dem hadde ikke dette vært et problem i det hele tatt, så det handler ikke bare om «å legge tilrette og være fleksibel», men at barn er forskjellige og har forskjellige behov.   Anonymkode: 7fe79...72d De bor i nabohuset og du vil heller sove på hotell enn å feire jul med dem?? Her må det da være mer enn bekymring for en dårlig natt som ligger bak? Og det er over en mnd til jul, søvnmønsteret til barnet kan endre seg flere ganger innen den tid. Anonymkode: 40d2f...e75
Anonym bruker Skrevet 8. november 2020 #24 Skrevet 8. november 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: De bor i nabohuset og ser baby omtrent hver dag. Det er koselig folk som jeg ikke har noe imot, og vi besøker de ofte. Det hadde vært veldig praktisk å komme til alt ferdig, og jeg er ikke i tvil om at mange ville hjelpe til med baby den kvelden. Og problemet er heller ikke da, men om natten. Da er jobben min. Jeg har to eldre barn, og med dem hadde ikke dette vært et problem i det hele tatt, så det handler ikke bare om «å legge tilrette og være fleksibel», men at barn er forskjellige og har forskjellige behov.   Anonymkode: 7fe79...72d Nå må du virkelig skjerpe deg. Du tenker jo bare på deg selv. Dra over til svigerforeldrene alle sammen, og få ting servert, slippe å stelle i stand. Ut på kvelden når babyen blir trøtt går du (eller pappaen) hjem med babyen mens de eldste og mannen (eller du) blir igjen litt utover kvelden, og kommer hjem til passende leggetid for de eldste Anonymkode: a7132...05c
Anonym bruker Skrevet 8. november 2020 #25 Skrevet 8. november 2020 Jeg tror dere begge er slitne og dermed fortsetter å diskutere til det blir en krangel. Tror maaaange her på forumet har vært der med baby i hus, særlig den første. Dere burde begge stoppet da dere ble enige om at dere skal være hjemme i jula. Han burde ikke dratt det videre til hypotetiske spørsmål, du burde ikke svart på de samme hypotetiske spørsmålene (for svarer dine er like lite rasjonelle som hans spørsmål). Men hvis dere har overskudd, så er det fint å invitere familien hans (og/eller din) til å feire hjemme hos dere. 🙂 Anonymkode: b60ce...e98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå