Gå til innhold

Loppemarkedhjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen ganger sett i interiørblader sånne hjem der det skrytes av at det og det er "loppefunn", det er gjerne kræsj sammen alt mulig og masse rare farger, spisestuestoler av forskjellige typer i forskjellige farger og skikkelig umatchende alt sammen. Er det noen som faktisk LEVER sånn? Ingen jeg kjenner har noe i nærheten av sånn hjemme, og det er jo fordi det er smakløst og ser billig og rotete ut - jeg tror nesten at dette er en trend som ingen egentlig følger, det er bare stylistene som lager opp noe for å skape interesse. Aldri vært inne i et eneste hus som var noe i nærheten av sånn.

Anonymkode: 0fb88...7df

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har noen ganger sett i interiørblader sånne hjem der det skrytes av at det og det er "loppefunn", det er gjerne kræsj sammen alt mulig og masse rare farger, spisestuestoler av forskjellige typer i forskjellige farger og skikkelig umatchende alt sammen. Er det noen som faktisk LEVER sånn? Ingen jeg kjenner har noe i nærheten av sånn hjemme, og det er jo fordi det er smakløst og ser billig og rotete ut - jeg tror nesten at dette er en trend som ingen egentlig følger, det er bare stylistene som lager opp noe for å skape interesse. Aldri vært inne i et eneste hus som var noe i nærheten av sånn.

Interiørbladene speiler øvre middelklasse, selv om leserene tilhører midtre og lavere middelklasse. Dette funker bra, fordi ingen vil se hjem som ligner sitt eget eller naboens.

Men særlig mangfoldig blir det jo ikke, bladene gir null innsyn i hjemmene til vanlige folk. Eller hjemmene til de rikeste, for den del.

Angående din mening om det du ser, så er det nettopp det - din mening. Ikke noen universell sannhet. Hadde din mening vært konsensus hadde vi fått se andre hjem.

Anonymkode: c193a...548

Skrevet

Ja! En god venninne har et sånt hjem. Det er det koseligste hjemmet jeg vet om. Elsker alle de små finurlige, eller store rare tingene hennes. Hun har hatt den stilen i ti år, så for henne er det ingen trend. Drømmer om å få til sånn stemning selv, men alt jeg gjør når det gjelder interiørtrender blir bare halvveis. 

Anonymkode: 5f8dc...b35

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Interiørbladene speiler øvre middelklasse, selv om leserene tilhører midtre og lavere middelklasse. Dette funker bra, fordi ingen vil se hjem som ligner sitt eget eller naboens.

Men særlig mangfoldig blir det jo ikke, bladene gir null innsyn i hjemmene til vanlige folk. Eller hjemmene til de rikeste, for den del.

Angående din mening om det du ser, så er det nettopp det - din mening. Ikke noen universell sannhet. Hadde din mening vært konsensus hadde vi fått se andre hjem.

Hva mener du med øvre middelklasse? Vi tjener altså 1,4 mill til sammen og kjenner ingen som har det sånn, det er ikke mye eksklusivt akkurat.

Skrevet

Jeg har det sånn! Gammelt og nytt i skjønn forening. Får alltid masse skryt av hjemmet vårt og det trenger overhodet ikke koste masse penger å få et lignende hjem, blir hva du gjør det til. Selv har jeg enkelte dyre design-ting/møbler som kombo til «loppisfunn»/ting funnet på reiser i utlandet.

Anonymkode: 71320...1fb

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med øvre middelklasse? Vi tjener altså 1,4 mill til sammen og kjenner ingen som har det sånn, det er ikke mye eksklusivt akkurat.

Hvor kommer du fra, hvor har familien din røtter? 

Anonymkode: 5f8dc...b35

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Klasse handler ikke om inntekt. I alle fall ikke utelukkende, selv om gjennomsnittlig inntekt øker oppover skalaen. Det finnes mye litteratur om klassesamfunnet, søk det opp framfor å få en halvdårlig hurtginnføring fra meg. Norge er ikke det mest utptregede klasdesamfunnet, men klassestrukturen eksisterer i høyeste grad også her.

1,4 mill til sammen vil på ingen måte plassere dere i øvre middelklasse inntektsmessig. Det er en inntekt typisk for midtre middelklasse.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klasse handler ikke om inntekt. I alle fall ikke utelukkende, selv om gjennomsnittlig inntekt øker oppover skalaen. Det finnes mye litteratur om klassesamfunnet, søk det opp framfor å få en halvdårlig hurtginnføring fra meg. Norge er ikke det mest utptregede klasdesamfunnet, men klassestrukturen eksisterer i høyeste grad også her.

1,4 mill til sammen vil på ingen måte plassere dere i øvre middelklasse inntektsmessig. Det er en inntekt typisk for midtre middelklasse.

Dette. Stil er dessuten personlig og så lenge noe er gjennomført er det jo flott. Ikke min stil men det er fortsatt ikke noe galt i det. Og øvre middelklasse? Vi tjener mye mer enn 1,4 til sammen men det plasserer oss ikke i den klassen altså. 

Skrevet

Har et vennepar som har et slikt hjem. Hun jobber som assistent i barnehage og han har en helt vanlig jobb, men likevel er deres hjem fantastisk gjennomført og koselig. Noen har øye for sånt og får det til selv uten å bruke store summer. Hun elsker loppemarked og Finn og ser verdien i ting som jeg ved første øyekast ville sett på som søppel. Jeg har det ganske stramt og minimalistisk hjemme, så å spise hos dem, hvor ingen tallerken eller glass er likt når hun dekker på, er en ganske morsom opplevelse. 

Anonymkode: fbb15...d30

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har omtrent det samme, og vil på ingen måte definere oss som øvre middelklasse. Det handler også ikke bare om inntekt. Totalt med inntekt og sosial/kulturell kapital er vi nok midtre, kanskje vi glir mer mot øvre etter noen tiår.

Anonymkode: 0475a...992

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har omtrent det samme, og vil på ingen måte definere oss som øvre middelklasse. Det handler også ikke bare om inntekt. Totalt med inntekt og sosial/kulturell kapital er vi nok midtre, kanskje vi glir mer mot øvre etter noen tiår.

Anonymkode: 0475a...992

Altså, vi har masse venner og deltar på mye sosialt, vi har to biler og  nettopp kjøpt oss helt ny hytte og stor båt, jeg vil jo absolutt si at vi har den rette typen kapital til å være mye mer enn nedre noe som helst!

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Altså, vi har masse venner og deltar på mye sosialt, vi har to biler og  nettopp kjøpt oss helt ny hytte og stor båt, jeg vil jo absolutt si at vi har den rette typen kapital til å være mye mer enn nedre noe som helst!

Gud bedre!!! Spiller det virkelig noen rolle hvilken klasse dere tilhører? 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det funker ikke slik. Det handler vel så mye om hvor du kommer fra/familien din. Se på pilotparet for eksempel. Masse penger, dyre biler og hus. Ikke i nærheten av øvre middelklasse. Bare Harry.

Anonymkode: 8c87d...313

Skrevet
Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Gud bedre!!! Spiller det virkelig noen rolle hvilken klasse dere tilhører? 

Hvis den over her skal påstå, at de som har sånne fuglereir av noen hjem er "øvre" middelklasse. Da spiller det en rolle for det er jo feil. Det er ikke noe høyere å ha slitne umatchende møbler. Og som jeg sa i hovedinnlegget så har jeg altså aldri sett et sånt hjem. Ingen bor sånn. Så da trenger det ikke henges ut som noe "finere middelklassehjem" som hun sier her.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis den over her skal påstå, at de som har sånne fuglereir av noen hjem er "øvre" middelklasse. Da spiller det en rolle for det er jo feil. Det er ikke noe høyere å ha slitne umatchende møbler. Og som jeg sa i hovedinnlegget så har jeg altså aldri sett et sånt hjem. Ingen bor sånn. Så da trenger det ikke henges ut som noe "finere middelklassehjem" som hun sier her.

En av mine aller nærmeste venner er vokst opp i et slikt hjem. Familien er det man kan kalle "gamle penger". En enorm villa i et flott strøk i Bærum. Type herskapshus fra 1900 tallet. Moren elsker gjenbruk og har en meget eklektisk stil. Begge foreldrene kjører eldre biler og hadde du møtt dem på gata ville du ikke tenkt at disse menneskene er velstående. De eier flere bygårder i Oslo sentrum og leier ut til bedrifter. De har meget godt med penger. Hjemmet er et varmt og koselig hjem fylt av nips og farger. Det finnes altså folk i alle "klasser" og med alle stiler

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pinlig innlegg

Anonymkode: 50372...406

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har i alle fall ikke lest deg opp på klassesamfunnet de siste timene.

For å være klinkende klar: å si at du nok ikke tilhører øvre middelklasse var ikke ment nedsettende. De færreste av oss er der, det er en rimelig eksklusiv klubb for å si det sånn. Ikke sier klassebakgrunn noe om personlige egenskaper heller, så det hadde ikke vært et kompliment o  jeg plasserte deg det basert på dine 1.4 mill.

Jonas Gahr Støre og Nicolai Astrup er øvre middelklasse. Ikke at det er med på å understreke poenget mitt, nå som vi har sett kjøkkenet til Støre 😂

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du tjener penger, men mangler kulturell kapital. Da er du fortsatt ikke i noen øvre klasse. Kan vel være det hun sikter til.

Skrevet

Jeg har det sånn og flertallet av vennene mine også. Gikk masse på loppis før det blei så populært. Da kunne man virkelig gjøre kupp. Nå er det mye vanskeligere. Nettopp fordi mange er interessert

Anonymkode: 04736...1b8

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men kulturell kapital får du ikke kjøpt for penger, skjønner du. Og der er du nok i nedre del av sjiktet.

Anonymkode: b08de...0c0

Skrevet

De fleste av oss er vel ikke så interessert i interiør. De aller fleste jeg kjenner har litt blanding av teak, moderne møbler og møbler som sikkert ble kjøpt uten noe særlig tanke om stil.

Noen få har gjennomførte hjem med stram minimalisme eller full retro, men dette er unntakene. 

Nå har vi nesten alle småbarn i tillegg, og ingenting er mer preventivt for innkjøp av dyre møbler enn en 2-åring.. 

Anonymkode: fe718...b7a

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste av oss er vel ikke så interessert i interiør. De aller fleste jeg kjenner har litt blanding av teak, moderne møbler og møbler som sikkert ble kjøpt uten noe særlig tanke om stil.

Noen få har gjennomførte hjem med stram minimalisme eller full retro, men dette er unntakene. 

Nå har vi nesten alle småbarn i tillegg, og ingenting er mer preventivt for innkjøp av dyre møbler enn en 2-åring.. 

Anonymkode: fe718...b7a

Broren min skriblet på mormors brokadesofa med sprittusj i den alderen. 🤣

Skrevet

Jeg har det sånn, en blanding av gammelt og nytt, noe teak arvet fra besteforeldre, mange farger, et nytt dyrt teppe jeg falt pladask for i fjor, mange grønne planter, og først og fremst utrolig mange bøker - overalt. (Overhørte faktisk en bekjent si at hun ikke ville ha bøker i sin stue, fordi det så "så rotete ut" 😄

Jeg tjener ikke så godt selv, men jobber med noe jeg brenner for og elsker. Jeg har vokst opp i et hjem som ligner mitt eget (dog endel større og mer gammeldags), og tilhører nok bakgrunnsmessig midtre/øvre middelklasse. Jeg har derimot alltid ment at klasse er omvendt proporsjonalt med den betydning man legger i det. 

Det JEG lurer på når jeg ser boligannonser i dag, er om noen virkelig har hjem som ligner på iskalde reklamer for anonyme møbelkjeder? Hvor alt er sort, grått og hvitt, og hvor møbler byttes ut etter "trender"? Det har ingen jeg kjenner. Man har vel personlig smak? 

PS: En venninne av meg var dum nok til å falle for en steindyr, hvit sofa. Den fikk hun ha glede av i nøyaktig to dager før minstejenta fant en lilla tusj 😄

Anonymkode: 567fd...fab

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags kapital har dere, da? Bortsett fra at dere er opptatt av materielle ting og har under middels høy inntekt?

Anonymkode: a1541...c0f

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke øvre middelsklasse men ganske vanlig

Anonymkode: d4125...f8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...