Gå til innhold

Kan dere med orkideer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan, og hvor ofte skal jeg vanne min orkidé?

Anonymkode: 85034...980

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan, og hvor ofte skal jeg vanne min orkidé?

Sjelden og mye. Ha på så mye at den nesten drukner, og vent til vannet er forsvunnet. 2-4 uker.  Husk å bruke orkidégjødsel; gjerne ved hver vanning når den står i blomst. Sjeldnere når den er avblomstret. 

Anonymkode: 69165...bf9

Skrevet

Den vil gjerne også ha en mager  og porøs jord. Naturlig vokser den rundt stammer og røtter og ikke i jord. Den vi ha luft rundt røttene sine. 

Anonymkode: 9f049...a77

Skrevet

Jeg vanner mine 1 gang i uka og det fungerer bra her!

Anonymkode: 13397...994

Skrevet

En gang hver 14 dag, på sommeren oftere om det er varmt. Har mine under springen i 2 minutt også lar jeg de vanne av seg og setter den på plass.

Anonymkode: fc9d9...2ef

Skrevet

Helt ærlig så kommer du nå til å få like mange forskjellige råd som det finnes yoghurtslag på butikken. 

Hos meg fungerer det utmerket med en skvett vann hver lørdag. Jeg har store og flotte orkideer som kommer igjen og igjen. 

Noen mener de bare skal skylles under rennende vann, noen sverger til et eggeglass i uka osv osv. Prøv deg litt frem. Tror det handler litt om hvordan hus du bor i, innetemperatur, varmepumpe eller vedfyring osv. 

Skrevet
23 minutter siden, Optatium skrev:

Helt ærlig så kommer du nå til å få like mange forskjellige råd som det finnes yoghurtslag på butikken. 

Hos meg fungerer det utmerket med en skvett vann hver lørdag. Jeg har store og flotte orkideer som kommer igjen og igjen. 

Noen mener de bare skal skylles under rennende vann, noen sverger til et eggeglass i uka osv osv. Prøv deg litt frem. Tror det handler litt om hvordan hus du bor i, innetemperatur, varmepumpe eller vedfyring osv. 

Jeg har aldri fått til disse. Dør etter max 2 uker. Det er tørr luft inne. Noen sier la de stå i oppvaskummen 1 time. Hva tror du om det?

Skrevet

Poenget er vel at de kan tørke ut og så vanner man dem i bunnen av potta. Fungerer ihvertfall hos meg - tørr luft hos oss også. Når de er avblomstret, klipper jeg 2/3 av stilken. Jeg fikk til en avblomstret orkide som begynte å blomstre i mai. Den står fortsatt i like fin blomst, det har jeg aldri før opplevd. Når de blomstrer på ny, kommer stilken gjerne sidelengs. Lykke til - Håper du får dem til.

Skrevet

Jeg setter dem i vann til over pottekanten over natta. Mine blomstrer igjen og igjen. Gjør det med 2-3 ukers mellomrom.

Anonymkode: 4b6ed...373

Skrevet
12 minutter siden, Rhapsody in blue skrev:

Poenget er vel at de kan tørke ut og så vanner man dem i bunnen av potta. Fungerer ihvertfall hos meg - tørr luft hos oss også. Når de er avblomstret, klipper jeg 2/3 av stilken. Jeg fikk til en avblomstret orkide som begynte å blomstre i mai. Den står fortsatt i like fin blomst, det har jeg aldri før opplevd. Når de blomstrer på ny, kommer stilken gjerne sidelengs. Lykke til - Håper du får dem til.

Min har blomstret siden mars - jeg fikk den i bursdagen min som er 20.3!

Anonymkode: 69165...bf9

Skrevet

Mine står konstant i vann. Har tatt vekk barken så den står bare med røttene :) Blomstrer flere ganger i året. Anleggsgartneren i familien rista på hodet og mente jeg tok livet av de. Jeg mener det går strålende :) Den eldste jeg har er 7 år gammel!

Anonymkode: 9b663...88c

Skrevet

Mine får en god slump vann en gang i uka, sånn ca., og næring en gan i måneden. De kommer på nytt og på nytt. Når de ar avblomstra så lar jeg stilken stå på. Klipper den kun av om den dør. Nye skudd kommer gjerne på den gamle stilken. 

Skrevet
2 timer siden, Optatium skrev:

Ha-ha... det tror jeg også, kanskje også flere :D

Jeg tar en prat med dem når de kommer i hus, forteller at jeg lover å gjøre mitt beste, men at det trolig ikke er riktig, og at jeg i perioder garantert kommer til å glemme dem, selv om jeg ikke mener det - så hvis de vil overleve hos meg så må de stole på at de aldri blir helt glemt, være fleksible og tilpasningsdyktige.

I perioder husker jeg å gi dem vann hver uke, da setter jeg dem gjerne helt i vann til over innerkrukken og lar dem stå en halv til et par timer slik før jeg heller av alt vannet. Andre perioder får de en klunk vann en gang i uka eller annenhver uke. Innimellom får de kanskje ikke mer enn litt vann en gang i måneden. Og nettopp kom jeg på at det må ha vært 2-3 måneder uten vann nå. Så for to uker siden sa jeg at jeg skulle prøve å skjerpe meg og at det hadde vært veldig fint om de kunne få nye blomster til jul. Og nå har den ene fått to skudd med knopper og de andre er på gang med nye skudd.

Tviler egentlig på at de forstår hva jeg sier - men funker gjør det uansett hva jeg gjør :D Elsker orkideene mine, kanskje det de merker ❤️ (selv om jeg innrømmer at de nok tviler på meg i perioder, de slipper i hvert fall et forutsigbart liv hos meg, ha-ha)

Anonymkode: a90b8...219

Skrevet

Jeg har de minst grønne fingrene man kan tenke seg. Selv kaktuser gir opp. Men orkideer trives hos meg. Blomstrer og blomstrer. Og blir større og større. Mange grener. Vanner dem når jeg husker det. Kan være alt fra en gang i uka, til en gang hver måned. Ca. 1/2 drikkeglass vann da. Har dem stående i glassboller (altså gjennomsiktige) slik at røttene får lys. Beholder også stenglene på , selv om de ikke har blomster. Klipper dem av når de er inntørket. Og, nå fikk jeg dårlig samvittighet, har aldri gitt dem gjødsel, visste ikke det fantes.

Anonymkode: 1c916...cc2

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har de minst grønne fingrene man kan tenke seg. Selv kaktuser gir opp. Men orkideer trives hos meg. Blomstrer og blomstrer. Og blir større og større. Mange grener. Vanner dem når jeg husker det. Kan være alt fra en gang i uka, til en gang hver måned. Ca. 1/2 drikkeglass vann da. Har dem stående i glassboller (altså gjennomsiktige) slik at røttene får lys. Beholder også stenglene på , selv om de ikke har blomster. Klipper dem av når de er inntørket. Og, nå fikk jeg dårlig samvittighet, har aldri gitt dem gjødsel, visste ikke det fantes.

Må tilføye at det nok har gått to-tre måneder noen ganger, uten at de har fått vann. Mulig de da blir så hjertens glad for endelig å få en vannskvett, at de pøser på med blomster.

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må tilføye at det nok har gått to-tre måneder noen ganger, uten at de har fått vann. Mulig de da blir så hjertens glad for endelig å få en vannskvett, at de pøser på med blomster.

Det som er min teori også etter at jeg har glemt å vanne dem lenge :D

Jeg har også opplevd at de får avleggere, og da føler jeg meg nesten som nybakt mor, blir jo så stolt av dem :wub:

Anonymkode: a90b8...219

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri fått til disse. Dør etter max 2 uker. Det er tørr luft inne. Noen sier la de stå i oppvaskummen 1 time. Hva tror du om det?

Jeg har begynt å spraye mine med vann etter at jeg fikk varmepumpe, syns det ble så tørt inne. 

En annen ting er at selv om blomsten blir furten og kaster bladene sine, ikke gi opp! La den stå lyst, vann litt av og til, kanskje til og med r litt orkidegjødsel. Og så venter du. Kanskje må du vente noen måneder til og med, men de kan komme igjen ☺️

Skrevet

Jeg drukner de innimellom. De står i vannet når de får det og noen av de har vanlig Potter. Flere av de jeg har er 18-20 år de blomstrer igjen og igjen. 

Anonymkode: 685fc...307

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg setter dem i vann til over pottekanten over natta. Mine blomstrer igjen og igjen. Gjør det med 2-3 ukers mellomrom.

Du putter de i vann hver 2-3 uker bare?

Skrevet
5 timer siden, Rhapsody in blue skrev:

Skjønner ikke det med å klikke stilken.... Der blomsten sitter?

Skrevet
3 timer siden, Optatium skrev:

Jeg har begynt å spraye mine med vann etter at jeg fikk varmepumpe, syns det ble så tørt inne. 

En annen ting er at selv om blomsten blir furten og kaster bladene sine, ikke gi opp! La den stå lyst, vann litt av og til, kanskje til og med r litt orkidegjødsel. Og så venter du. Kanskje må du vente noen måneder til og med, men de kan komme igjen ☺️

Nå har jeg hatt denne i 3 dager. Håper den lever mer en to uker.

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå har jeg hatt denne i 3 dager. Håper den lever mer en to uker.

Bare husk at den lever selv om den kaster blomstene ☺️

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du putter de i vann hver 2-3 uker bare?

Ja, men de står over natten og barken holder på vannet veldig lenge. 🙂

Skrevet

Min orkide er avblomstret og de lange stilkene begynner å dø... er håpet ute for nye blomster da? 
De store grønne bladene er friske og fine

Skrevet
28 minutter siden, Optatium skrev:

Bare husk at den lever selv om den kaster blomstene ☺️

Jeg har hatt de stående lenge med bare grønne blader. Etter noen mnd har jeg kastet de. Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...