Gå til innhold

Dugnadsansvarlig

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan gjerne betale i penger i stedet for de få gangene jeg ikke kan, men det går ikke idrettslaget med på. Jeg er forresten trener på det ene laget, så jeg bidrar absolutt. Skaffer premier gjør jeg også. Stiller også som dommer på stevner. Er det bare folk som alltid kan stille opp som kan ha barna på idrett? 

Anonymkode: d2404...3ce

Hvis ikke penger er et alternativ, så er det ikke det. Samme som at du ikke kam velge å betale for brødet på rema ved å sitte en time i kassa. 
Tydeligvis opererer ikke ditt lag med fritak for trenere da. Du får jobbe for at de begynner med det. Det er ditt ansvar å finne en stedfortreder for deg selv når du ikke kan.

Anonymkode: 9ea44...553

Videoannonse
Annonse
Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis ikke penger er et alternativ, så er det ikke det. Samme som at du ikke kam velge å betale for brødet på rema ved å sitte en time i kassa. 
Tydeligvis opererer ikke ditt lag med fritak for trenere da. Du får jobbe for at de begynner med det. Det er ditt ansvar å finne en stedfortreder for deg selv når du ikke kan.

Anonymkode: 9ea44...553

Jeg skjønner at det er mitt ansvar, men hver gang jeg spør om noen andre kan bytte, får jeg et nei. Hver gang noen spør meg, så får de et ja. Så her er ganske fastlåst situasjon. De opererer også med at ALLE må ha kafevakt, også de som baker kaker (noe jeg gjør nesten hver gang), trenere osv.

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gidder du droppe sytingen som gir oss som er alene dårlig rykte? Er helt alene med to men har likevel fulgt opp korps og annet. Gir beskjed i forkant så får jeg oppgaver tilpasset det. En dugnadsoppgave på fotball et år var å føre oppdaterte kontaktlister og sende noen informasjonsmail. Andre ganger er det baking osv. og noen ganger oppmøte der jeg kunne hatt med en eller begge. Sier ikke at det ikke er kronglete, men urettferdig er det ikke. Med god dialog får man løst det meste.

Anonymkode: 233fc...5e5

Jeg baker nesten hver gang, og er også trener. Men styret har bestemt at alle må rullere på kafevaktene for voksenlaget. Og det går ikke bestandig. Jeg jobber for eksempel en del søndager, og kan da ikke si opp jobben for å sitte på kafe. 

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har prøvd, ingen gidder å ta vakta mi fordi det ikke passer. 

Det her er da ikke et problem. Jeg er 100% alene med to barn og km alltid stille på dugnad. Jeg skal jo være med på kampen uansett. Søsken henger med meg og hjelper til.

Til HI: jeg lar trener slippe. Lagleder må delta. Hvis ikke er vi ikke mange nok. Jeg fordeler foreldrene slik at de får gjøre noe de kan. Da går det meste av seg selv også. Jeg dukker som regel opp med vaffelrøre eller kake, og tar ofte rengjøringen etter kampen

Anonymkode: ef897...f05

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det her er da ikke et problem. Jeg er 100% alene med to barn og km alltid stille på dugnad. Jeg skal jo være med på kampen uansett. Søsken henger med meg og hjelper til.

Til HI: jeg lar trener slippe. Lagleder må delta. Hvis ikke er vi ikke mange nok. Jeg fordeler foreldrene slik at de får gjøre noe de kan. Da går det meste av seg selv også. Jeg dukker som regel opp med vaffelrøre eller kake, og tar ofte rengjøringen etter kampen

Jeg skal jo ikke være med på voksenkampen, der vi er pålagt å ha kafevakt? Jeg dukker også opp med kake, gjerne to, og kan rydde også, men de har ikke nok kafevakter til voksenkamper, slik at alle må delta. Jeg har aldri skjønt konseptet med at småbarnsforeldre skal stille opp for voksenlaget, men det er nå meg.

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal jo ikke være med på voksenkampen, der vi er pålagt å ha kafevakt? Jeg dukker også opp med kake, gjerne to, og kan rydde også, men de har ikke nok kafevakter til voksenkamper, slik at alle må delta. Jeg har aldri skjønt konseptet med at småbarnsforeldre skal stille opp for voksenlaget, men det er nå meg.

For å ha et damelag/herrelag, så må noen ta dugnaden. Det blir ofte foreldre i klubben. Det ville vært rart om man skulle sendt foreldrene til voksne folk på dugnad? Og med et herrelag/damelag i klubben har dere større inntekt også. 
Vi har ikke lag høyt i ligaen, men hos oss er det ungdommene på yngre lag som tar de vaktene mot betaling. Når det er elitecup, så må alle foreldre og ungdommene stille. 

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det finnes verken pappa, bestemor, bestefar eller onkel i dette tilfelle. Det finnes lillesøster på 8 og lillebror på 4. Jeg har to ganger i mitt liv vært i situasjon der jeg ikke kunne. Hadde dugnadsnsansvarlig forlangt at jeg måtte selv skaffe stedfortreder, ville jeg ha slitt max. 

Hvis du kun er alene med eldste og det finnes lillesøster og lillebror, så finnes det vel også en partner??

- en som kan ta seg av de minste mens du er på dugnad

eller

- en som kan ta vakta på vegne av deg.

Anonymkode: cf1bc...5cd

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

For å ha et damelag/herrelag, så må noen ta dugnaden. Det blir ofte foreldre i klubben. Det ville vært rart om man skulle sendt foreldrene til voksne folk på dugnad? Og med et herrelag/damelag i klubben har dere større inntekt også. 
Vi har ikke lag høyt i ligaen, men hos oss er det ungdommene på yngre lag som tar de vaktene mot betaling. Når det er elitecup, så må alle foreldre og ungdommene stille. 

Men de på voksenlaget deltar ikke på noe dugnad. Heller ikke deres ektefeller og samboere. Hvorfor skal ikke voksenspillere delta på dugnad for å opprettholde sitt eget lag? Hvorfor må småbarnsforeldre med ellers hektisk hverdag gjøre det for dem? Og nei, vi fikk ikke noe større inntekt for barnepartiet. For eksempel, måtte vi kjøpe klubbdrakter selv og betale full treningsavgift. Så pengene fra dugnaden tilfaller voksenlaget. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis du kun er alene med eldste og det finnes lillesøster og lillebror, så finnes det vel også en partner??

- en som kan ta seg av de minste mens du er på dugnad

eller

- en som kan ta vakta på vegne av deg.

Nei, det finnes ekspartner som selvfølgelig ikke gidder å ta vakta på vegne av eldste. Det finnes også samboer som jobber 2 uker av og 2 uker på. Når det er min uke å ha små, er ikke far villig til å ta dem slik at jeg drar på dugnad. Han gidder heller ikke å ta dugnaden på idretten til minste, så alt faller på meg også der. Hvis det var opp til ham å bestemme, ville ikke de to minste delta på noe som helst, for det er sånt styr ifølge ham. Så jeg må faktisk kjøre de yngste til treningene også i hans uker, ellers kommer de seg ikke på trening. Så allerede det er jo ekstra belastning som jeg tar for barnas skyld. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det finnes ekspartner som selvfølgelig ikke gidder å ta vakta på vegne av eldste. Det finnes også samboer som jobber 2 uker av og 2 uker på. Når det er min uke å ha små, er ikke far villig til å ta dem slik at jeg drar på dugnad. Han gidder heller ikke å ta dugnaden på idretten til minste, så alt faller på meg også der. Hvis det var opp til ham å bestemme, ville ikke de to minste delta på noe som helst, for det er sånt styr ifølge ham. Så jeg må faktisk kjøre de yngste til treningene også i hans uker, ellers kommer de seg ikke på trening. Så allerede det er jo ekstra belastning som jeg tar for barnas skyld. 

Men ærlig talt! Detter er deres problem innad. Det er da ikke noe lagleder skal ta hensyn til!!

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men ærlig talt! Detter er deres problem innad. Det er da ikke noe lagleder skal ta hensyn til!!

Ja, men det blir barnets problem at hun ikke får delta på en idrett fordi lagledere skal være firkantet. Som sagt, jeg kunne ha tatt hundre andre oppgaver eller betalt til klubben for å engasjere noen i stedet for meg, men de vil ikke. Jeg MÅ ha kafevakt, uansett. Selv om jeg er trener. Så konsekvensen for klubben ved å utelukke mitt barn fra trening fordi jeg ikke kan ta kafevakt, er at de mister en trener. Tror ikke de tenker så langt for å si det sånn, at det vil gå ganske hardt ut over dem, for det står ikke akkurat folk i kø for å være trenere.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men det blir barnets problem at hun ikke får delta på en idrett fordi lagledere skal være firkantet. Som sagt, jeg kunne ha tatt hundre andre oppgaver eller betalt til klubben for å engasjere noen i stedet for meg, men de vil ikke. Jeg MÅ ha kafevakt, uansett. Selv om jeg er trener. Så konsekvensen for klubben ved å utelukke mitt barn fra trening fordi jeg ikke kan ta kafevakt, er at de mister en trener. Tror ikke de tenker så langt for å si det sånn, at det vil gå ganske hardt ut over dem, for det står ikke akkurat folk i kø for å være trenere.

Det må det jo gå an å snakke med styret i klubben om. Dere har vel møter innimellom.

Anonymkode: 65572...196

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det må det jo gå an å snakke med styret i klubben om. Dere har vel møter innimellom.

Vi deltar ikke på styremøter, kun styret. Jeg har tatt det opp, altså det at jeg fikk kjempesure tilbakemeldinger de to gangene jeg ikke kunne stille på kafevakt. Jeg vet at det blir flere ganger jeg ikke kan stille, så da blir det like mye suring igjen. For da jeg tok det opp, fikk jeg beskjed om at det var mitt ansvar å finne stedfortreder. Hvor hen jeg skal trylle den frem fra. 

Skrevet

Send ut liste. Skriv at dersom det ikke passer må de selv bytte seg imellom, og gi deg beskjed om hvem som møter når. Trenere og lagledere (med partnere) er unntatt dugnadene. 

Anonymkode: 8bbca...5a4

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det finnes verken pappa, bestemor, bestefar eller onkel i dette tilfelle. Det finnes lillesøster på 8 og lillebror på 4. Jeg har to ganger i mitt liv vært i situasjon der jeg ikke kunne. Hadde dugnadsnsansvarlig forlangt at jeg måtte selv skaffe stedfortreder, ville jeg ha slitt max. 

Retferdigheten blir som at alle må betale like mye for klubbmedlemskapet eller bussturen for den del, uavhengi av hvorgod økonomi de har.

Anonymkode: 28881...00e

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Retferdigheten blir som at alle må betale like mye for klubbmedlemskapet eller bussturen for den del, uavhengi av hvorgod økonomi de har.

Men jeg har tilbudt meg å betale mer, altså betale for at det kan settes en person til å ta min vakt. Nei, sa de.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi deltar ikke på styremøter, kun styret. Jeg har tatt det opp, altså det at jeg fikk kjempesure tilbakemeldinger de to gangene jeg ikke kunne stille på kafevakt. Jeg vet at det blir flere ganger jeg ikke kan stille, så da blir det like mye suring igjen. For da jeg tok det opp, fikk jeg beskjed om at det var mitt ansvar å finne stedfortreder. Hvor hen jeg skal trylle den frem fra. 

Det er klart at ikke alle trenere er på alle styremøter. Men det går likevel an å ta det opp med medlemmene i styret og med leder i klubben. Og gjøre det ganske klart at den samlede arbeidsmengden som BÅDE trener og forelder ikke er rimelig. Det kan også meldes inn som årsmøtesak.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da kan vel de voksne som spiller på laget være med å ta dugnad (med unntak av vakter når de selv spiller). 
Mine barn går heldigvis i en klubb uten.m voksenlag som må sponses av foreldre til yngre spillere. Jeg jobber gjerne dugnad for at mine barn skal spille, men jeg jobber ikke dugnad for voksne folk skal få holde på med hobbyen sin. Det får de betale for selv.

Anonymkode: 7fb01...726

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis barna må stille med en viksen til dugnad kan man da sette samme krav til voksne. Damene kan stå i kiosken når herrene spiller og omvendt for eksempel. Alternativt kan samboere, ektefeller, barn eller foreldre stille. 

Alternativet er jo at de voksne finnansierer idretten sin på andre måter og at barneidretten får inntektene fra cafeen ol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...