Gå til innhold

Dugnadsansvarlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som er dugnadsansvarlig for håndball, fotball eller lignende? Hva gjør dere når dere setter opp vaktliste? Setter dere opp dere selv? Hva med konene til trenerne? Hva gjør dere hvis noen som er satt opp blir syk og ikke stiller? 

Da jeg sa ja til å være dugnadsansvarlig fikk jeg beskjed om at jeg ikke skal stille på dugnad. Men det stemmer ikke. Forrige uke hadde vi 14 vakter. Når vi tar bort trenerne og meg har vi igjen 13 stk. Så jeg tok ei vakt selv. Så ble hun som skulle ha vakt søndag kveld syk, spurte om noen kunne stille, men ingen svarte. Så da ble det ei vakt til på meg. Er dette vanlig? 

Anonymkode: cacc0...00c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre trenerene har unger på laget, så setter man selvfølgelig ikke opp konene til trenerene

Anonymkode: a4ff1...467

Skrevet

Ektefelle til trener og dugnadsansvarlig selv skal ikke ha vakt på vårt lag heller. Men resultatet blir altfor ofte slik du beskriver: jeg blir gjerne sittende med dobbelvakt. Straks ferdig som dugnadsansvarlig og aldri igjen for å si det sånn..

Anonymkode: fa2c4...917

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ektefelle til trener og dugnadsansvarlig selv skal ikke ha vakt på vårt lag heller. Men resultatet blir altfor ofte slik du beskriver: jeg blir gjerne sittende med dobbelvakt. Straks ferdig som dugnadsansvarlig og aldri igjen for å si det sånn..

Anonymkode: fa2c4...917

Irriterende. Hadde jeg vist det hadde jeg aldri tatt det vervet 

Anonymkode: cacc0...00c

Skrevet

Her setter vi ikke opp trenere og lagledere på dugnadslister. Jeg er selv lagleder for tre håndballag og to fotballag. Setter meg stort sett aldri opp selv, men stepper inn om det trengs. (det er desverre ikke alle som møter opp som de skal) 

Jeg fører lister over hvem som gjør hva og de som absolutt ikke kan en gang må ta en ekstra vakt neste runde. 

Jeg er særdeles tydelig på at de selv er ansvarlig for å bytte innbyrdes eller skaffe en stedfortreder om de selv ikke kan. Jeg er også bevisst på å sette opp barnets navn på listene, så er det opp til foreldrene selv hvem de sender. Har opplevd et par ganger at "jeg kom ikke på vakt/dugnad da det er mor/fars uke". Den kabalen der får de ordne opp seg i mellom uten meg som mellommann😅

Trikset er å være 100% rettferdig og ha stålkontroll på at alle bidrar. Samle opp restvakter for de som prøver å slippe unna og de som stepper inn for noen som ikke møter opp slipper neste gang. Slik er det lettere å få foreldre til å ta en ekstra vakt og kun ris til egen bak å prøve å sluntre unna😅

Anonymkode: 1c729...f5d

Skrevet

Aldri ta på deg et slikt verv igjen. 
Men trenere og deres bedre halvdel er fritatt altså. De gjør mer enn alle andre til sammen hele sesongen. 
Ha stålkontroll og avklar hva forventningene/kravene til foreldre er ved oppstart er også et tips. 

Anonymkode: c60a5...171

Skrevet

Jeg er dugnadsansvarlig. Setter opp lister og følger opp denne dugnadsaktiviteten mot klubben. Er veldig lite jobb for min del så jeg setter meg opp på vakter på lik linje med andre. Det betyr ikke at jeg har ansvar for å ta alle vakter som ingen andre vil ta. 
I ditt tilfelle hadde jeg da droppet en vakt på meg selv neste gang. 
Trenere og lagleder slipper dugnad (altså de familiene). 

Anonymkode: 7fb01...726

Skrevet

Du skal i hvert fall ikke sette opp ektefelle/samboeren til trener fordi det alt er en i husstanden som bidrar (mye!). Siden treneren også må være med laget hele veien, må da partneren ta ansvaret for andre eventuelle barn også. 

Anonymkode: 02242...fcd

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her setter vi ikke opp trenere og lagledere på dugnadslister. Jeg er selv lagleder for tre håndballag og to fotballag. Setter meg stort sett aldri opp selv, men stepper inn om det trengs. (det er desverre ikke alle som møter opp som de skal) 

Jeg fører lister over hvem som gjør hva og de som absolutt ikke kan en gang må ta en ekstra vakt neste runde. 

Jeg er særdeles tydelig på at de selv er ansvarlig for å bytte innbyrdes eller skaffe en stedfortreder om de selv ikke kan. Jeg er også bevisst på å sette opp barnets navn på listene, så er det opp til foreldrene selv hvem de sender. Har opplevd et par ganger at "jeg kom ikke på vakt/dugnad da det er mor/fars uke". Den kabalen der får de ordne opp seg i mellom uten meg som mellommann😅

Trikset er å være 100% rettferdig og ha stålkontroll på at alle bidrar. Samle opp restvakter for de som prøver å slippe unna og de som stepper inn for noen som ikke møter opp slipper neste gang. Slik er det lettere å få foreldre til å ta en ekstra vakt og kun ris til egen bak å prøve å sluntre unna😅

Blir veldig urettferdig for dem som er 100 prosent aleneforeldre. Jeg er 100 prosent alene med eldste, og hvis jeg ikke kan så blir det ingen fra oss. Jeg kan ikke spørre bekjente eller kolleger om å stille på dugnad. 

Anonymkode: d2404...3ce

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir veldig urettferdig for dem som er 100 prosent aleneforeldre. Jeg er 100 prosent alene med eldste, og hvis jeg ikke kan så blir det ingen fra oss. Jeg kan ikke spørre bekjente eller kolleger om å stille på dugnad. 

Det er jo urettferdig for den som må ta dobbel vakt fordi du ikke kan bidra fordi du er enslig mot også.

Anonymkode: 99fc5...b2c

Skrevet

Det er jo urettferdig for den som må ta dobbel vakt fordi du ikke kan bidra fordi du er enslig mot også.

Men det er jo ingen som må ta dobbel vakt, hvis hver forelder tar en vakt hver.

Anonymkode: a4ff1...467

Skrevet

Men hva skal man gjøre da? Klones? Trylle frem forelder nummer to? Si til barnet at hun aldri kan delta på aktiviteter fordi det er ikke alltid mor kan jobbe dugnad? 

Skrevet

Men hva skal man gjøre da? Klones? Trylle frem forelder nummer to? Si til barnet at hun aldri kan delta på aktiviteter fordi det er ikke alltid mor kan jobbe dugnad? 

Du kan jo være litt løsningsorientert og ta ekstra vakter de gangene du kan stille på dugnad, så tar noen vakta di når du ikke kan.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan jo være litt løsningsorientert og ta ekstra vakter de gangene du kan stille på dugnad, så tar noen vakta di når du ikke kan.

Har prøvd, ingen gidder å ta vakta mi fordi det ikke passer. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har prøvd, ingen gidder å ta vakta mi fordi det ikke passer. 

Hva hvis du er i forkant? Hvis det dukker opp en dugnad du kan delta på, spør andre om du skal ta deres vakt også i bytte mot at de tar din en gang du ikke kan. Det er alltid noen som ikke kan og som gjerne vil bytte.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes ikke et fnugg av urettferdighet i det altså!

Man får dugnadsvakter utfra at barnet er med på en aktivitet. Om det er du, pappaen, bestemor, storesøster, tante eller naboen som tar vakta er knekkende likegyldig. Det finnes mange ulike familiekonstellasjoner og personlige utfordringer. Laget og dugnadsansvarlig kan ikke undersøke og ta hensyn til alle disse.

Når du vet det skal være dugnad kan du jo forsøke å være i forkant, spørre om å få en spesiell dag eller en spesiell oppgave. Du kan ta på deg to oppgaver den ene uka eller helga fordi du vet du er opptatt neste gang. 

Anonymkode: cf1bc...5cd

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes ikke et fnugg av urettferdighet i det altså!

Man får dugnadsvakter utfra at barnet er med på en aktivitet. Om det er du, pappaen, bestemor, storesøster, tante eller naboen som tar vakta er knekkende likegyldig. Det finnes mange ulike familiekonstellasjoner og personlige utfordringer. Laget og dugnadsansvarlig kan ikke undersøke og ta hensyn til alle disse.

Når du vet det skal være dugnad kan du jo forsøke å være i forkant, spørre om å få en spesiell dag eller en spesiell oppgave. Du kan ta på deg to oppgaver den ene uka eller helga fordi du vet du er opptatt neste gang. 

Anonymkode: cf1bc...5cd

Men det finnes verken pappa, bestemor, bestefar eller onkel i dette tilfelle. Det finnes lillesøster på 8 og lillebror på 4. Jeg har to ganger i mitt liv vært i situasjon der jeg ikke kunne. Hadde dugnadsnsansvarlig forlangt at jeg måtte selv skaffe stedfortreder, ville jeg ha slitt max. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det finnes verken pappa, bestemor, bestefar eller onkel i dette tilfelle. Det finnes lillesøster på 8 og lillebror på 4. Jeg har to ganger i mitt liv vært i situasjon der jeg ikke kunne. Hadde dugnadsnsansvarlig forlangt at jeg måtte selv skaffe stedfortreder, ville jeg ha slitt max. 

Men synes du seriøst at andre foreldre på laget skal ta dugnaden for ditt barn slik at du slipper? Fordi du ikke gidder å finne løsninger? Helt greit å ikke kunne en gang, men da må man ta ekstra en annen gang. Er vel ikke verre enn å høre med en annen forelder på laget om vedkommende kan ta to denne gangen, så tar du to neste gang. 

Selv har vi fire barn. Mannen min er trener for tre lag og jeg er lagleder for fem lag. Selv om det er dugnader osv så er det da fult mulig å ha med barna må mye av det som ofte skal gjøres. Eller spør om lillebror på 4 kan være med en kompis fra barnehagen den aktuelle dagen. 

Er alltid noen som mener at alt er så mye verre for nettopp dem å få til enn for alle andre. Alle foreldre har nok rimelig fulle dager og hvis alle bidrar blir det blir det stort sett overkommelig for alle. 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men synes du seriøst at andre foreldre på laget skal ta dugnaden for ditt barn slik at du slipper? Fordi du ikke gidder å finne løsninger? Helt greit å ikke kunne en gang, men da må man ta ekstra en annen gang. Er vel ikke verre enn å høre med en annen forelder på laget om vedkommende kan ta to denne gangen, så tar du to neste gang. 

Selv har vi fire barn. Mannen min er trener for tre lag og jeg er lagleder for fem lag. Selv om det er dugnader osv så er det da fult mulig å ha med barna må mye av det som ofte skal gjøres. Eller spør om lillebror på 4 kan være med en kompis fra barnehagen den aktuelle dagen. 

Er alltid noen som mener at alt er så mye verre for nettopp dem å få til enn for alle andre. Alle foreldre har nok rimelig fulle dager og hvis alle bidrar blir det blir det stort sett overkommelig for alle. 

Men jeg er ikke et supermenneske som dere. Fulle jobber, fire barn og trenere/lagledere for flere lag, som i tillegg jobber dugnad? Er dere noe sammen med barna utenom treninger og dugnader da? Er dere noe sammen med hverandre bare dere voksne? 

Skrevet

Her bruker man litt lenger tid på å sette opp listen, men foreldre får selv velge tidspunkt de kan. Så pusles listen sammen etter det. Det tar lenger tid å lage en slik liste og å purre for å få dekket tidspunkt ingen har meldt seg, men man sparer frustrasjon ved at de aller fleste stiller på tidspunktene de får utdelt ettersom de har valgt dem selv. 

Anonymkode: a994b...22b

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor nevner du det i det hele tatt da? Hvis det kun har skjedd 2 ggr?

Anonymkode: 65572...196

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg er ikke et supermenneske som dere. Fulle jobber, fire barn og trenere/lagledere for flere lag, som i tillegg jobber dugnad? Er dere noe sammen med barna utenom treninger og dugnader da? Er dere noe sammen med hverandre bare dere voksne? 

Det handler vel ikke om å være supermennesker, det handler om å følge opp barna sine som man har satt til verden. I tillegg har vi en holdning om at dersom alle bidrar så går det meste lettere. 

Selvfølgelig går det mye tid på dette, men det er jo noe vi trives med alle sammen. Ved at barna blir fulgt tett opp synes de jo det ekstra stas også. 

Vi finner selvfølgelig også på andre ting med barna. På sommeren er vi alle helger vi har anledning på hytta ved sjøen. Vinterstid er det ofte slalomkjøring som blir prioritert. 

Det handler om å se løsninger, at vi trives med det vi gjør og ikke at alt man må bidra med er negativt og et ork. I bunn og grunn handler nok dette mye om holdninger. 

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Urettferdig? Dugnad er prisen å betale for å gå på idrett. Kan du ikke betale prisen, kan ikke barnet ditt delta. Prøver du å lure deg unna å betale på rema også?

Anonymkode: 9ea44...553

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Urettferdig? Dugnad er prisen å betale for å gå på idrett. Kan du ikke betale prisen, kan ikke barnet ditt delta. Prøver du å lure deg unna å betale på rema også?

Anonymkode: 9ea44...553

Jeg kan gjerne betale i penger i stedet for de få gangene jeg ikke kan, men det går ikke idrettslaget med på. Jeg er forresten trener på det ene laget, så jeg bidrar absolutt. Skaffer premier gjør jeg også. Stiller også som dommer på stevner. Er det bare folk som alltid kan stille opp som kan ha barna på idrett? 

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gidder du droppe sytingen som gir oss som er alene dårlig rykte? Er helt alene med to men har likevel fulgt opp korps og annet. Gir beskjed i forkant så får jeg oppgaver tilpasset det. En dugnadsoppgave på fotball et år var å føre oppdaterte kontaktlister og sende noen informasjonsmail. Andre ganger er det baking osv. og noen ganger oppmøte der jeg kunne hatt med en eller begge. Sier ikke at det ikke er kronglete, men urettferdig er det ikke. Med god dialog får man løst det meste.

Anonymkode: 233fc...5e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...