Gå til innhold

Seriøst spørsmål: dere med barn med

Anbefalte innlegg

Skrevet

At mitt barn har store problemer med oppmerksomhet og konsentrasjon, gjør henne ikke uegnet til å gå på vanlig skole. Hun har høy IQ og er flink sosialt, men strever med å få med seg alt. I tillegg var hun 11 år da hun fikk ADHD-diagnoen. Er det virkelig grunnlag for spesialskole tenker du? Da har du misforstått litt.

Anonymkode: 4bcae...396

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vurdert å ha dine unger i spesialskole for barn av foreldre med lite kunnskap og dårlige holdninger? Barnet mitt har adhd og autisme, hun er en flott og fin jente som med riktig oppfølging og tilpasning trives på skolen. Det er plass til alle, både de funksjonsfriske og de med utfordringer, man må bare legge tim rette for det. 

Anonymkode: 29282...630

Skrevet
5 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Når du drar inn oppdragelse i en tråd som handler om barn med utfordringer som nevt så mister du meg. Til HI: tanken at det skulle vært flere spesialskoler er jeg helt med på men sånn er det ikke i dag. Mange med utfordringer burde helt sikkert hatt tilbud på slike skoler og andre har best av å være på nærskolen. Hvorfor ikke vi personlig tenkte tanken spesialskole? Det lå aldri i kortene at det var et behov for det og behovet er det fortsatt ikke 

Fordi det krever noe annet og noe mer å oppdra et barn med ADHD. Det vet vel du også

Anonymkode: 4eb04...c82

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fordi det krever noe annet og noe mer å oppdra et barn med ADHD. Det vet vel du også

Anonymkode: 4eb04...c82

For min del kan jeg bare si at begge mine barn blir oppdratt på akkurat lik måte. Man tar forskjellige hensyn men oppdragelsen er lik

Skrevet
43 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

For min del kan jeg bare si at begge mine barn blir oppdratt på akkurat lik måte. Man tar forskjellige hensyn men oppdragelsen er lik

Mine to barn har også fått liknoppdragelse. En med adhd, og ei uten. 

Høflighet, respekt ovenfor andre  toleranse ovenfor andre, se seg selv og lære av sine feil. Konsekvenser og ros har de begge to fått.

Så nei, det kreves ikke noe helt spesielt for å oppdra ett barn med adhd.

Anonymkode: 39f92...e12

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var nok ikke så gjennomtenkt... Tipper det er skrevet i et frustrert øyeblikk av en hi som igjen har hørt om uro i klassen.

De fleste skjønner når de får tenkt seg om at det ikke kan fungere sånn.

Anonymkode: 7555e...915

Det håper jeg du har rett i, for da kan jeg kanskje forstå spørsmålet, at det er skrevet i affekt og frustrasjon.

For hvis ikke satt jeg igjen med ett spørsmål: hvorfor har ikke HI fulgt med i samfunnsutviklingen og skole de siste 10-25 årene, for det har jo vært skrevet opp og ned med endringene i skolen. Men frustrasjon kan jeg forstå.

Jeg har ikke barn med slike utfordringer selv, men i kommunen jeg bor i er det - ganske unormalt ut fra folketallet - to spesialskoler. En skole som er typisk det andre har har nevnt, de med mer omfattende diagnoser, f.eks. downs (som riktignok kan variere veldig, noen går i vanlig skole, andre greier knapt spesialskolen), større grad av autisme eller asbergers eller andre utviklingsdiagnoser eller hjerneskader. Det er en skole som har eksistert i mange tiår, de har bygget et miljø og kompetanse og har veldig gode resultater. Den andre skolen er det mer ungdomsskoleelever og videregåendeelever med andre utfordringer som går. Noen av disse kan ha adhd, andre har utfordringer i hjemmet eller med seg selv, ting som gjør at de av en eller annen grunn ikke takler vanlig skole. Disse er ofte sett på som "problemunger". Men denne skolen, de gir dem tilbud som gjør at de kommer seg gjennom skolen, og de har suverene resultater med å få disse ungdommene til å fungere i samfunnet, følge opp skolegang, tro på seg selv igjen.

Og så fant kommunen ut at det var smart å legge ned den første skolen. Ikke noe annet tilbud til elevene, de skulle inn i ordinære skoler - men ressursene ville jo ikke finnes i disse skolene, og assistenter kunne aldri gitt god nok oppfølging alene. Det ble massivt opprør, og heldigvis snudde politikerne og gjorde om vedtaket slik at skolen får bestå.

Men dette er faktisk ganske uvanlig, med to slike skoler ut fra kommunestørrelsen. En over her forteller jo om én skole der hun bor, og der er det 100 000 innbyggere. Her jeg bor er det langt færre innbyggere. Og likevel er folk her likevel overbevist om at det lønner seg å opprettholde disse skolene, vi har jo sett resultatene de har hatt i flere tiår!

For all del, det er også her elever med utfordringer som ligger på grensen til å kunne fungere i en vanlig klassesituasjon og elever som har assistenter for å fungere noenlunde. Alt er ikke rosenrødt, her er også klasser hvor andre elever sliter med læringssituasjonene pga. en eller få andre som har ekstra utfordringer. Men likevel er tilbudet her tross alt langt bedre enn mange andre steder.

Der disse tilbudene ikke finnes, der er det jo ikke noe alternativ å velge, hverken for foreldrene eller fagpersoner/skole/terapeuter.

Reformen som skjedde for en del år tilbake har fungert veldig bra for en god del elever som nå blir inkludert, men for andre har det ikke fungert, fordi de ikke får nok oppfølging. For de siste er det synd, for de får jo ikke den skolegangen de har rett på, og det gjør ofte heller ikke de som da må gå sammen med dem og får læremiljøet ødelagt fordi skolene ikke får nok ressurser.

Reformen har gjort samme tabbe som ofte gjøres, man forsøker å få mennesker til å passe et system som skal passe for alle. Men "one size fits all" vet jo alle ikke egentlig fungerer for alle. Jeg tror løsningen ligger i inkludering der det fungerer, glidende overganger der det er hensiktsmessig (slik en i tråden fortalte datteren hennes hadde), og spesialskoler for de som vil få best utbytte av det.

Anonymkode: 807b4...201

Skrevet
På 30.10.2020 den 9.40, Anonym bruker skrev:

Jeg har en svigerinne som jobber på spesialskolen her, hun er vernepleier, ikke allmennlærer...

Det går noen med downs syndrom på skolen der, men det er de mest oppegående av barna der. De fleste med downs som søker plass får avslag fordi de multihandikappede, sterkt psykisk utviklingshemmede osv går først.

Det er overhodet ikke en spesialskole for de med adhd og asbergers altså, det er en skole for alvorlig fysisk og psykisk utviklingshemmede.

Så den typen spesialskole du snakker om finnes ikke... Det er også ganske spesielt at du mener disse barna bare skal omgås hverandre, hvordan hadde samfunnet vårt blitt da?

Anonymkode: 7555e...915

HI her; nei, jeg sier ikke at jeg mener at bare disse barna skal omgås hverandre. Men når jeg ser noen av barna på nærskolen vår streve så kolossalt allerede i 1.klasse (for det meste ute av klasserommet fordi de ikke klarer å nyttegjøre seg undervisningen)og når vi vet hvor lite ressurser skolene har så lurer jeg på hvilken mestring barna selv sitter igjen med etter disse årene.

I tilegg så tenker jeg på alle de barna jeg vet som går livredde på skolen hver dag i frykt for slag , spark og utagering fra de barna som strever!!

Anonymkode: ffd10...e3c

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI her; nei, jeg sier ikke at jeg mener at bare disse barna skal omgås hverandre. Men når jeg ser noen av barna på nærskolen vår streve så kolossalt allerede i 1.klasse (for det meste ute av klasserommet fordi de ikke klarer å nyttegjøre seg undervisningen)og når vi vet hvor lite ressurser skolene har så lurer jeg på hvilken mestring barna selv sitter igjen med etter disse årene.

I tilegg så tenker jeg på alle de barna jeg vet som går livredde på skolen hver dag i frykt for slag , spark og utagering fra de barna som strever!!

Anonymkode: ffd10...e3c

Men har du null kunnskap om antall ‘spesialskoler’? 

For de fleste av oss er det ikke et reelt valg, man sender ikke barnet fra seg til spesialskoler lenger (heldigvis)

Anonymkode: 520ec...6f3

Skrevet

Jeg har heldigvis ikke barn som trenger denne tilretteleggingen, du understreker utmerket hvorfor jeg skriver heldigvis, HI. Ikke nok med at man skal bekymre seg for nåtid og fremtid, man skal også forholde seg til andres fordommer og fordømmelse. Vi ønsker oss vel alle velfungerende barn, som lærer sånn cirka i takt med andre, og som får venner og trives sosialt. Sånn er dessverre ikke livet for alle. 

Det er ønsket politisk og faglig at flest mulig skal få undervisning i sitt nærmiljø. Forklaringen er at man har sett (på gruppenivå) at det går best med dem som integreres i normalskolen og som derfor får velfungerende medelever rundt seg. Nå er det vel ting som tyder på at pendelen svinger tilbake, blant annet fordi det er krevende å få dette til å praksis. I tillegg lager mange kommuner egne opplegg rundt omkring, som i hvert fall ikke ivaretar verken det sosiale eller det faglige. 

Å tro at foreldre kan bestille skoletilbud til barna sine er uopplyst og fordomsfullt. Hvor barnet skal ha sitt opplæringstilbud avhenger av sakkyndige vurderinger og kommunale vedtak, ikke hva foreldre selv «lar» barna gjøre. 

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men har du null kunnskap om antall ‘spesialskoler’? 

For de fleste av oss er det ikke et reelt valg, man sender ikke barnet fra seg til spesialskoler lenger (heldigvis)

Anonymkode: 520ec...6f3

Skolen har alltfor lite kunnskap om hvordan tilrettelegge for barn med utfordringer. 

Anonymkode: e1cc0...6d3

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skolen har alltfor lite kunnskap om hvordan tilrettelegge for barn med utfordringer. 

Er ikke det en helt annen diskusjon? 

Skrevet
3 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Er ikke det en helt annen diskusjon? 

Var da snakk om skoler? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Var da snakk om skoler? 

Det var snakk om hvorvidt foreldre velger alternative opplæringsarenaer for barn med særlige behov. Dette er som kjent ikke et reelt valg og at lærerne ikke klarer å tilrettelegge for disse barna er ikke samme problemstillingen 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei skolen har ikke for lite kunnskap, de har for lite ressurser. Når kommuneøkonomien er stram ansettes ikke nok fagpersonell, f.eks spesialpedagoger. Og de som får skylda for elendigheta er selvsagt de som allerede jobber på skolene, ikke de som bevilger penger til skoledrift.

Helt gull for politikerne da, når beskyldningene og raseriet rettes mot andre enn dem selv. Da slipper de å ta både konsekvensene og ansvaret. 

Anonymkode: f05a5...0f4

Skrevet
3 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det var snakk om hvorvidt foreldre velger alternative opplæringsarenaer for barn med særlige behov. Dette er som kjent ikke et reelt valg og at lærerne ikke klarer å tilrettelegge for disse barna er ikke samme problemstillingen 

Klart det går under samme diskusjon. Vi foreldre som har barn med adhd blir ofte møtt av et skolesystem som ikke klarer å tilrettelegge/forstå diagnoser. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klart det går under samme diskusjon. Vi foreldre som har barn med adhd blir ofte møtt av et skolesystem som ikke klarer å tilrettelegge/forstå diagnoser. 

Det har uansett ikke noe med om vi har valgt eller ikke valgt spesialskole 

Skrevet
På 30.10.2020 den 16.27, Anonym bruker skrev:

Det håper jeg du har rett i, for da kan jeg kanskje forstå spørsmålet, at det er skrevet i affekt og frustrasjon.

For hvis ikke satt jeg igjen med ett spørsmål: hvorfor har ikke HI fulgt med i samfunnsutviklingen og skole de siste 10-25 årene, for det har jo vært skrevet opp og ned med endringene i skolen. Men frustrasjon kan jeg forstå.

Jeg har ikke barn med slike utfordringer selv, men i kommunen jeg bor i er det - ganske unormalt ut fra folketallet - to spesialskoler. En skole som er typisk det andre har har nevnt, de med mer omfattende diagnoser, f.eks. downs (som riktignok kan variere veldig, noen går i vanlig skole, andre greier knapt spesialskolen), større grad av autisme eller asbergers eller andre utviklingsdiagnoser eller hjerneskader. Det er en skole som har eksistert i mange tiår, de har bygget et miljø og kompetanse og har veldig gode resultater. Den andre skolen er det mer ungdomsskoleelever og videregåendeelever med andre utfordringer som går. Noen av disse kan ha adhd, andre har utfordringer i hjemmet eller med seg selv, ting som gjør at de av en eller annen grunn ikke takler vanlig skole. Disse er ofte sett på som "problemunger". Men denne skolen, de gir dem tilbud som gjør at de kommer seg gjennom skolen, og de har suverene resultater med å få disse ungdommene til å fungere i samfunnet, følge opp skolegang, tro på seg selv igjen.

Og så fant kommunen ut at det var smart å legge ned den første skolen. Ikke noe annet tilbud til elevene, de skulle inn i ordinære skoler - men ressursene ville jo ikke finnes i disse skolene, og assistenter kunne aldri gitt god nok oppfølging alene. Det ble massivt opprør, og heldigvis snudde politikerne og gjorde om vedtaket slik at skolen får bestå.

Men dette er faktisk ganske uvanlig, med to slike skoler ut fra kommunestørrelsen. En over her forteller jo om én skole der hun bor, og der er det 100 000 innbyggere. Her jeg bor er det langt færre innbyggere. Og likevel er folk her likevel overbevist om at det lønner seg å opprettholde disse skolene, vi har jo sett resultatene de har hatt i flere tiår!

For all del, det er også her elever med utfordringer som ligger på grensen til å kunne fungere i en vanlig klassesituasjon og elever som har assistenter for å fungere noenlunde. Alt er ikke rosenrødt, her er også klasser hvor andre elever sliter med læringssituasjonene pga. en eller få andre som har ekstra utfordringer. Men likevel er tilbudet her tross alt langt bedre enn mange andre steder.

Der disse tilbudene ikke finnes, der er det jo ikke noe alternativ å velge, hverken for foreldrene eller fagpersoner/skole/terapeuter.

Reformen som skjedde for en del år tilbake har fungert veldig bra for en god del elever som nå blir inkludert, men for andre har det ikke fungert, fordi de ikke får nok oppfølging. For de siste er det synd, for de får jo ikke den skolegangen de har rett på, og det gjør ofte heller ikke de som da må gå sammen med dem og får læremiljøet ødelagt fordi skolene ikke får nok ressurser.

Reformen har gjort samme tabbe som ofte gjøres, man forsøker å få mennesker til å passe et system som skal passe for alle. Men "one size fits all" vet jo alle ikke egentlig fungerer for alle. Jeg tror løsningen ligger i inkludering der det fungerer, glidende overganger der det er hensiktsmessig (slik en i tråden fortalte datteren hennes hadde), og spesialskoler for de som vil få best utbytte av det.

Anonymkode: 807b4...201

Molde?

Anonymkode: 7fc5c...646

Skrevet

De fleste steder i Norge har kun den vanlige offentlige skolen som tilbud.

Ellers så betyr ikke problem i starten på barneskolen et varig problem. Jeg har et barn som fikk en del tilrettelegging på barneskolen. Siste året veldig lite og på u.skolen følger all vanlig undervisning og får normale karakterer.

Hadde vi hatt mulighet til å ta ut og starte på spesialskole hadde ikke den sosiale utviklingen sammen med andre barn blitt den samme.

Anonymkode: a7af7...3e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...