Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2020 #1 Skrevet 30. oktober 2020 Store utfordringer (samspill med andre, regulering, oppmerksomhet/konsentrasjon osv? knyttet til ulike diagnoser som feks ADHD, Asperger eller andre. Hvorfor lot dere barnet deres begynne i vanlig skole og ikke på en tilrettelagt skole med mindre grupper, mer kompetanse og mer tilrettelegging? Anonymkode: ffd10...e3c
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2020 #2 Skrevet 30. oktober 2020 Fordi 1. jeg var den eneste som mente noe var galt med barnet mitt. Jeg tok det opp første gang i barnehagen, og det var ikke før på ungdomsskolen at det jeg sa ble hørt. diagnosen kom 11 år etter at jeg sa noe var galt 2. det finnes ikke slikt tilbud her vi bor Anonymkode: 273c6...5f3
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2020 #3 Skrevet 30. oktober 2020 Samme som 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi 1. jeg var den eneste som mente noe var galt med barnet mitt. Jeg tok det opp første gang i barnehagen, og det var ikke før på ungdomsskolen at det jeg sa ble hørt. diagnosen kom 11 år etter at jeg sa noe var galt 2. det finnes ikke slikt tilbud her vi bor Anonymkode: 273c6...5f3 Samme her. Vi var hos bup i 4 år før riktige diagnoser ble satt. Fikk spesialskole et annet sted da ungdomsskolen begynte. Anonymkode: 7fc5c...646
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2020 #4 Skrevet 30. oktober 2020 En seriøs oppfordring til hi: tenk over spørsmålet ditt minst en gang til og se om du ikke kan komme på den mest opplagte grunnen selv. Anonymkode: 520ec...6f3
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2020 #5 Skrevet 30. oktober 2020 De har ikke kapasitet på den ene spesialskolen som er her, bare veldig funksjonsskadede barn får plass der. Anonymkode: 7555e...915
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2020 #6 Skrevet 30. oktober 2020 Fordi: -Det er ingen spesialskoler i mils omkrets. -Hun fikk ikke diagnosene før hun var nesten 9 år, til tross for at vi sto på alt vi kunne for å få hjelp. -Fordi det skal være kompetanse, spesialpedagoger, assistenter og en plass for alle i skolen. Anonymkode: 29282...630
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2020 #7 Skrevet 30. oktober 2020 Burde absolutt vært flere spesialskoler. Ordinære barn blir påført ekstra belastning (kaotisk klassemiljø, vold, hyling, ødeleggelser osv) og læringsmiljøet blir dårligere når fokuset blir på de barna som ikke klarer å innrette seg en ordinær skole. Foreldrene bør også få mye mer veiledning så de klarer å oppdra og håndtere barna sine så de kan fungere ok i samfunnet Anonymkode: 4eb04...c82
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 30. oktober 2020 #8 Skrevet 30. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Burde absolutt vært flere spesialskoler. Ordinære barn blir påført ekstra belastning (kaotisk klassemiljø, vold, hyling, ødeleggelser osv) og læringsmiljøet blir dårligere når fokuset blir på de barna som ikke klarer å innrette seg en ordinær skole. Foreldrene bør også få mye mer veiledning så de klarer å oppdra og håndtere barna sine så de kan fungere ok i samfunnet Anonymkode: 4eb04...c82 Når du drar inn oppdragelse i en tråd som handler om barn med utfordringer som nevt så mister du meg. Til HI: tanken at det skulle vært flere spesialskoler er jeg helt med på men sånn er det ikke i dag. Mange med utfordringer burde helt sikkert hatt tilbud på slike skoler og andre har best av å være på nærskolen. Hvorfor ikke vi personlig tenkte tanken spesialskole? Det lå aldri i kortene at det var et behov for det og behovet er det fortsatt ikke
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2020 #9 Skrevet 30. oktober 2020 Det skulle jeg absolutt gjerne gjort, men det er ikke noe man bare kan velge. Man må søke, og det er bare de med aller størst utfordringer som får plass. Anonymkode: b1a06...afe
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2020 #10 Skrevet 30. oktober 2020 Nå finnes det ikke her vi bor. Og barnet mitt fikk først diagnosen da han var 12 år. Og de stedene hvor det finnes spesialskoler, som i Oslo, så er det svært få som får plass. Og her har vi problemet, at vårt barn er så stille og rolig, at han blir oversett, og har ikke fått den hjelpen han har trengt. Jeg har kjempet siden han startet i 1. klasse. Og det er først nå når han startet på ungdomsskolen, at både han og jeg er utrolig fornøyde med tilbudet han har fått. Anonymkode: 70c9b...4cd
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2020 #11 Skrevet 30. oktober 2020 Lot? Det er jo ikke som at dette er valgfritt. Men selv om det hadde vært det: -Det finnes ingen spesialskoler i Oslo jeg tenker er spesielt velegnet for en førsteklassing med de utfordringene vår har. -Det har en stor verdi med tilknytning til nærmiljøet. -Barnet var ikke diagnostisert, selv om vi hadde mast om utredninger siden hun var to. -De utfordringene barnet har går i relativt liten grad ut over medelever, selv om de er omfattende. Anonymkode: 53e16...a28
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2020 #12 Skrevet 30. oktober 2020 Fordi spesialskole er nesten er helt umulig å få plass på, eller det tilbudet rett og slett ikke finnes andre steder enn i de aller største byene. Anonymkode: 1e22a...11b
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2020 #13 Skrevet 30. oktober 2020 Gikk mange år før vi ble hørt og diagnose ble stilt. Barnet går enda på vanlig skole, men fått hjelp av ppt og styrka skole tilbud. Anonymkode: e1cc0...6d3
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2020 #14 Skrevet 30. oktober 2020 Mitt barn har gått i spesialskole/spesialklasse siden 3. trinn. Går i 10. trinn nå. Sett tilbake har det vært den verste avgjørelsen vi kunne tatt. Barnet har falt helt ut sosialt, har ikke en eneste venn. Barnet hadde mange venner på nærskolen, men faglig var det en katastrofe da de aldri ga nok hjelp. Sett tilbake hadde jeg valgt det sosiale over det faglige når jeg vet hvor dårlig hen har fått det psykisk av spesialskole. Og for å være helt ærlig er jeg ikke så imponert over kompetansen i de tilrettelagte tilbudene hen har gått i heller. Barnets beste hadde helt klart vært å fortsatt på nærskolen og fått hjelpen der. Anonymkode: 039bf...ba7
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2020 #15 Skrevet 30. oktober 2020 Jeg har en svigerinne som jobber på spesialskolen her, hun er vernepleier, ikke allmennlærer... Det går noen med downs syndrom på skolen der, men det er de mest oppegående av barna der. De fleste med downs som søker plass får avslag fordi de multihandikappede, sterkt psykisk utviklingshemmede osv går først. Det er overhodet ikke en spesialskole for de med adhd og asbergers altså, det er en skole for alvorlig fysisk og psykisk utviklingshemmede. Så den typen spesialskole du snakker om finnes ikke... Det er også ganske spesielt at du mener disse barna bare skal omgås hverandre, hvordan hadde samfunnet vårt blitt da? Anonymkode: 7555e...915
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2020 #16 Skrevet 30. oktober 2020 Fordi det finnes ikke nok slike plasser, eller nok ressurser til å hjelpe disse barna. Jeg har en sønn med adhd. Han klarer seg ganske bra, men har (selvsagt) konsentrasjonsproblemer. I klassen hans var det en gutt med barneautisme/asperger. Vi søkte om assistent på sønnen vår, men fikk avslag med en gang. Den andre gutten hadde assistent noen timer i uken. I klassen til datteren min, var det et barn med Downs. Han hadde assistent, men foresatte søkte fra 1.klasse om plass på spesialskole. Barnet fikk ikke plass før i 4.klasse på denne skolen. Det er ikke plasser eller ressurser til å ha alle barn med med diagnoser eller uønsket adferd på egne skoler eller i egne klasser. Anonymkode: 39f92...e12
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2020 #17 Skrevet 30. oktober 2020 Jeg har et barn med psykisk utviklingshemming og jeg ser selv at hun aldri hadde passet inn i en vanlig klasse pga vanskene hun har mtp språk og kognitivt utvikling. Hun gikk på en vanlig barneskole(ikke nærskolen) som også har tilbud for barn med særskilte behov og synes det fungere utmerket. Der er de i egne små grupper, men samtidig er gruppe elevene(barna med ulike diagnoser) tilknyttet vanlig klasse og er i klassen i de fagene de mestrer. For min datter sin del så var det gym, uteskole en dag i uken, kunst og håndtverk og mat og helse. Fra 1-4 klasse ble hun invitert i bursdagene til jentene i klassen, hun var med i vennegrupper og jentene i klassen var selv interessert i å være med henne i friminuttene. Men jo eldre de ble jo mindre interessant var min datter for de da de kognitivt er på et helt annet nivå. Min datter har fått det beste av det beste, hun ble inkludert i vanlig klasse der hun kunne fungere bra og var i egen gruppe i andre fag og det er i gruppen med elevene som også har ulike diagnoser hun har fått sine virkelige venner. Venner som er på hennes nivå, som synes det var morsomt å leke gjemsel selvom de gikk i 7.klasse, som synes rollespill og leke med barbie var gøy i en alder av 12. Jeg synes det burde vært flere av slike skoler hvor man har tilbud om egne små grupper og hvor eleven også er tilknyttet «vanlig» klasse. Anonymkode: 053d0...6a8
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2020 #18 Skrevet 30. oktober 2020 I mitt nærområde med over 100.000 innbyggere hadde vi en spesialskole som ble nedlagt. Så det finnes ikke et reelt tilbud. Dessuten er det et håp om at barnet skal kunne bli et produktivt medlem av samfunnet, og da hjelper det ikke å stue bort folk. Anonymkode: e3a7d...737
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2020 #19 Skrevet 30. oktober 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Store utfordringer (samspill med andre, regulering, oppmerksomhet/konsentrasjon osv? knyttet til ulike diagnoser som feks ADHD, Asperger eller andre. Hvorfor lot dere barnet deres begynne i vanlig skole og ikke på en tilrettelagt skole med mindre grupper, mer kompetanse og mer tilrettelegging? Anonymkode: ffd10...e3c Ikke alle steder tilbyr alternativer, Einstein. Hvilken skole gikk egentlig DU på? Ikke den for begavede barn i alle fall!! Anonymkode: cf20e...f60
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2020 #20 Skrevet 30. oktober 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke alle steder tilbyr alternativer, Einstein. Hvilken skole gikk egentlig DU på? Ikke den for begavede barn i alle fall!! Anonymkode: cf20e...f60 Hva slags svar er det? Anonymkode: b3c03...5c1
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2020 #21 Skrevet 30. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hva slags svar er det? Anonymkode: b3c03...5c1 Et presist svar på et totalt idiotisk spørsmål som enhver voksen vet svaret på: Norge har ikke «spesialskoler» for barn som sliter med «samspill», vi antar at det er på skolen barna LÆRER samspill. Anonymkode: cf20e...f60
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2020 #22 Skrevet 30. oktober 2020 Fordi en gang skal barnet mitt fungere i voksenlivet og vil da ikke møte en tilrettelagt hverdag. Til en viss grad må han lære å tilpasse seg samfunnet og lære mestringsstrategier slik at han klarer det. Det er jo også på skolen sammen med andre barn han lærer sosial kompetanse. Stuer man elever med enkelte utfordringer sammen andre steder enn i den offentlige skolen så vil ikke disse elevene lære det de har behov for som samfunnsborger. Det er jo hele poenget med fellesskolen vi har i dag. Mitt barn med ADHD passer godt inn i skolen med god tilrettelegging og lærere som forstår han. Han elsker å gå på skolen! Jeg ville aldri vurdert å la han gå på spesialskole. Problemet er heller i skolen som ikke klarer å fange mangfoldet av elever under det ordinære opplæringstilbudet. Kompetansen må inn i skolene og ikke spesialiseres på enkelte skoler. Anonymkode: a1ae2...dfe
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2020 #23 Skrevet 30. oktober 2020 Bor på bygda uten slike tilbud. Dessuten er det en bra ting at min med autisme er sammen med funksjonsfriske barn fordi han trenger den sosiale treningen. Går han med likesinnede har han jo ikke noe å strekke seg mot for alle er jo da som han. Han trenger å se normalitet for å selv kunne lære seg normalitet. Kommunen har hostet opp personale som kan nok om diagnosen hans. De kurses og vi har jevnlige møter der jeg kan veilede dem ytterligere direkte mot hans behov. De er gull verdt fordi de har evnen til å forstå ham i tillegg til å la ham prøve seg på normale ting. Fungerer fint, og ser for meg at han kan fungere i jobb og kanskje ha kjæreste som voksen. Anonymkode: bd4b3...b67
*Miss Marple* Skrevet 30. oktober 2020 #24 Skrevet 30. oktober 2020 Hvordan kan det være et seriøst spørsmål?
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2020 #25 Skrevet 30. oktober 2020 2 minutter siden, *Miss Marple* skrev: Hvordan kan det være et seriøst spørsmål? Det var nok ikke så gjennomtenkt... Tipper det er skrevet i et frustrert øyeblikk av en hi som igjen har hørt om uro i klassen. De fleste skjønner når de får tenkt seg om at det ikke kan fungere sånn. Anonymkode: 7555e...915
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå