Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #1 Skrevet 27. oktober 2020 Barnet mitt vil dette, sammen med 2 venner. De er altså 14 år, snart 15 år. De andre to får visst lov av foreldrene sine, men jeg kjenner i hele kroppen at de er for ung, hvertfall mitt barn.. Jeg har ikke snakket med de andre foreldrene iom at jeg er helt bestemt på at min ikke skal dra bort alene, men er jeg for streng? Anonymkode: a9cc5...d02
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #2 Skrevet 27. oktober 2020 Uaktuelt for meg. Fullstendig uaktuelt Anonymkode: 0dbbc...39e
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #3 Skrevet 27. oktober 2020 Nei. Nei. Nei. Anonymkode: 3dccb...528
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #4 Skrevet 27. oktober 2020 To av mine venninner fikk reise på hyttetur alene når de var 14, det skulle bare være de to, men de inviterte i skjul to gutter. De mistet begge jomfrudommen den helgen. Så mine barn hadde aldri fått lov. Anonymkode: 4191d...07b
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #5 Skrevet 27. oktober 2020 Jeg har en gutt på snart 15 og jeg ville sagt nei. Anonymkode: 76853...9f8
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #6 Skrevet 27. oktober 2020 Jeg har latt mine gjøre dette, men det er mange men. Hytta ligger ikke så langt unna, jeg snakket med naboer som skulle holde ett overblikk. Alt har gått strålende fint, men nå er de rolige og jeg er ganske kritisk til hvem de får ha med alene på hytta. De vet også at det sladdres over en lav sko på hytta, så hadde de gjort noe dumt så hadde mormor fått vite om det før de selv hadde vist hva de hadde gjort. Så dette er vel også grunnen til at jeg har latt de få lov, de kan nemlig ikke snike seg unna noe og alle får med seg hva de gjør eller ikke gjør. Nå skal 15åringen på hyttetur i helga alene med noen venner. De skal vist ha vill halloweenfest (jeg tror enda ikke det har gått opp for de at hytta ligger i synslinje fra foreldrenes hus. Og ikke har jeg troa på at det blir noen vill fest, for de har vist hatt vill fest her hjemme også, da var det brus og de danset til musikk. Kjempe ville og gale... ) Men sånn egentlig ville jeg ikke latt unger fått lov til dette da jeg har sett mye og hørt mye. Jeg har jo fått med meg mange hyttenaboer som har vært alene på hytta, ikke alltid det har vært like lurt. Hørte jo mine venner var på hytteturer når jeg var ungdom også, det var heller ikke alltid lurt. Men når mine først spurte om dette, så var det ikke vanskelig å si ja. Anonymkode: e0304...c1e
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #7 Skrevet 27. oktober 2020 Jeg var på hyttetur alene fra den alderen. Var et meget pliktoppfyllende barn og gjorde aldri noe tull. Var sammen med en venninne. Vi gikk tur, lagde mat og så på TV. Flyttet ut da jeg var 15 år og det var en god forberedelse på det. Kunne gjerne sendt ene barnet mitt, mer usikker på det andre. Dersom magefølelsen sier nei burde du følge den, selv om jeg er tilhenger av at barn får utfordret seg i blant uten total kontroll fra foreldrene. Anonymkode: 0a6e3...3bc
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #8 Skrevet 27. oktober 2020 Har en på snart 16 og det hadde vært et stort og tydelig nei fra meg. Anonymkode: 62e88...427
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #9 Skrevet 27. oktober 2020 Jeg er glad mine foreldre viste meg tilliten til hytteturer med venninner. Det var egentlig aldri noen diskusjon, men en selvfølge at vi skulle få liv. Mange koselige minner❤️ Vi var pliktoppfyllende og ordentlige, og fant ikke på noe tull. Jeg tenker du kjenner ditt barn best. Vurderer du at hen ikke er moden nok så ville jeg fulgt magefølelsen. Anonymkode: ae803...781
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #10 Skrevet 27. oktober 2020 Tja. Kommer an på forskjellig, hvor hytta ligger, hvor modne ungdommene er osv. Sånn egentlig så tenker jeg at det høres kjempegøy ut for de. 🙂 Anonymkode: a1cb1...c01
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #11 Skrevet 27. oktober 2020 Eh, nei! Aldri! Anonymkode: eb40b...940
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #13 Skrevet 28. oktober 2020 Kommer an på barnet,og hvor langt unna denne hytta er. De skal jo løsrive seg, lære seg å klare seg selv. Ikke alle som tar med seg gutter i skjul og drikker seg dritings. Jeg hadde sendt mine barn. Anonymkode: 4e4c2...f0f
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #14 Skrevet 28. oktober 2020 Jeg er 38 år og husker bare selv hva som ofte skjedde på sånne hytteturer. Også blant ‘de ordentlige og flinke’ ungdommene. Svært ofte ble det eksperimentert med alkohol. Sånn typisk tatt hjemmefra og fullt på brennevinsflaskene med vann etterpå. Eller fått eldre ungdom til å handle alkohol for seg. Veldig ofte var det langt flere på disse hytteturene enn hva som ble sagt. De fleste foreldrene var naive og valgte å tro på sine uskyldige ungdommer om at de aldri ville rørt alkohol, invitert gutter ,eller gjort noe annet gale. De valgte å tro at ungdommene hadde best av å bli gitt tillit og at dermed ikke ville bryte den🙈 Ungdommer er ofte utspekulerte. Det hører med i den alderen. Utviklingstrinnet om du vil. Det betyr ikke at alle ungdommer er slik og di trenger absolutt ikke være slik. Men stoler du like mye på vennene hennes i tillegg? Alle disse tingene bør du uansett ha i bakhodet. Jeg ville ihvertfall ikke latt en 14-åring dra alene på hyttetur uten voksne. De er rett og slett ikke modne nok til at man kan stole på dem. Og det er vårt ansvar og beskytte dem fra å gjøre ting som er farlig for dem. Anonymkode: 5f897...3d5
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #15 Skrevet 28. oktober 2020 Absolutt (og selvsagt) ikke, her trengs det ikke en gang noen utdypning... Anonymkode: e6603...5f2
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #16 Skrevet 28. oktober 2020 Søsteren min var på hyttetur med noen venner da de var 16. Pliktoppfyllende ungdommer som aldri gjort noe galt osv. Senere den første kvelden ringte ene venninnen hennes til mamma. Søstera mi var dritings og hadde snubla i skogen og brekt beinet. Var ikke så hyggelig tur på en fredags kveld for å hente ho på hytta og dra på legevakta 😂 Anonymkode: 0dbbc...39e
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #17 Skrevet 28. oktober 2020 21 hours ago, Anonym bruker said: Barnet mitt vil dette, sammen med 2 venner. De er altså 14 år, snart 15 år. De andre to får visst lov av foreldrene sine, men jeg kjenner i hele kroppen at de er for ung, hvertfall mitt barn.. Jeg har ikke snakket med de andre foreldrene iom at jeg er helt bestemt på at min ikke skal dra bort alene, men er jeg for streng? Anonymkode: a9cc5...d02 Ja du er for streng Anonymkode: 091f2...7fe
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #18 Skrevet 28. oktober 2020 Litt avhengi av hvilke venner og hvilken hytte. Dørtrene mine har vært alene både på hytta og i telt eller gapahauk i skogen fra de var 10 og 12. Det er jeg ikke betenkt på, men de har noen venner som ikke er så ansvarlige. Sammen med dem hadde de ikke fått lov. Anonymkode: fbecb...25d
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 28. oktober 2020 #19 Skrevet 28. oktober 2020 Sønnen min hadde glatt fått lov da han var 14, datteren min som er 14 nå hadde jeg vært særdeles skeptisk til å sende avgårde.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #20 Skrevet 28. oktober 2020 Jeg begynte å dra på hytta alene og sammen med venninner i den alderen. Hytte uten strøm og vann langt oppå fjellet, så det var ikke så stor sannsynlighet for at vi skulle holde stor fest akkurat. Vi smakte vel på konjaken i skapet tror jeg, men det gikk mest i kortspill og forsøk på å lage taco på vedovnen. Anonymkode: f59b1...0ca
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #21 Skrevet 28. oktober 2020 23 timer siden, Anonym bruker skrev: Barnet mitt vil dette, sammen med 2 venner. De er altså 14 år, snart 15 år. De andre to får visst lov av foreldrene sine, men jeg kjenner i hele kroppen at de er for ung, hvertfall mitt barn.. Jeg har ikke snakket med de andre foreldrene iom at jeg er helt bestemt på at min ikke skal dra bort alene, men er jeg for streng? Anonymkode: a9cc5...d02 Her fikk fem stykker lov til det da de var 13, men de dro ikke langt unna og de er speidere Anonymkode: 6aa2a...455
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #22 Skrevet 28. oktober 2020 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Kommer an på barnet,og hvor langt unna denne hytta er. De skal jo løsrive seg, lære seg å klare seg selv. Ikke alle som tar med seg gutter i skjul og drikker seg dritings. Jeg hadde sendt mine barn. Anonymkode: 4e4c2...f0f Dette. Jeg lot også mitt barn dra. De drikker ikke alkohol enda. Anonymkode: 6aa2a...455
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #23 Skrevet 28. oktober 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette. Jeg lot også mitt barn dra. De drikker ikke alkohol enda. Anonymkode: 6aa2a...455 Mine foreldre ante heller ante heller ikke at jeg eksperimenterte med alkohol sammen med mine ‘ordentlige, høflig og prektige venner fra vi var 14 år. Mamma var barnebernspedagog og hadde jobbet ungdomshjem, så hun fulgte nøye med for å si det sånn. Ville alltid vite hvor jeg var og alle jeg var sammen med. Nye venner ble nøye sjekket opp og hun tok alltid en telefon til nye venners foreldre om vi skulle dra på tur sammen. Likevel var det ikke før 3 år senere vi ble avslørt i drikking. Det er lett å bli naive tenåringsforeldre. Men det er jammen ikke lett heller. Siden det tross alt er så mange som holder seg langt unna alkohol også. og dette var på slutten av 90-tallet. Tror faktisk ungdom generelt er mer flinke&lydige i dag.poemget et at en aldri kan vite 100% hvem som ikke alltid et det. Selv om en tror en vet en kan stole på sine egne ungdommer. Ikke minst kan dine egne bli utsatt for press de ikke var forberedt på eller modne nok til å håndtere. Anonymkode: 5f897...3d5
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #24 Skrevet 29. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Mine foreldre ante heller ante heller ikke at jeg eksperimenterte med alkohol sammen med mine ‘ordentlige, høflig og prektige venner fra vi var 14 år. Mamma var barnebernspedagog og hadde jobbet ungdomshjem, så hun fulgte nøye med for å si det sånn. Ville alltid vite hvor jeg var og alle jeg var sammen med. Nye venner ble nøye sjekket opp og hun tok alltid en telefon til nye venners foreldre om vi skulle dra på tur sammen. Likevel var det ikke før 3 år senere vi ble avslørt i drikking. Det er lett å bli naive tenåringsforeldre. Men det er jammen ikke lett heller. Siden det tross alt er så mange som holder seg langt unna alkohol også. og dette var på slutten av 90-tallet. Tror faktisk ungdom generelt er mer flinke&lydige i dag.poemget et at en aldri kan vite 100% hvem som ikke alltid et det. Selv om en tror en vet en kan stole på sine egne ungdommer. Ikke minst kan dine egne bli utsatt for press de ikke var forberedt på eller modne nok til å håndtere. Anonymkode: 5f897...3d5 Har svart lengre opp også. Vet ingen av dem drikker alkohol enda og de er speidere. Anonymkode: 6aa2a...455
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #25 Skrevet 29. oktober 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Mine foreldre ante heller ante heller ikke at jeg eksperimenterte med alkohol sammen med mine ‘ordentlige, høflig og prektige venner fra vi var 14 år. Mamma var barnebernspedagog og hadde jobbet ungdomshjem, så hun fulgte nøye med for å si det sånn. Ville alltid vite hvor jeg var og alle jeg var sammen med. Nye venner ble nøye sjekket opp og hun tok alltid en telefon til nye venners foreldre om vi skulle dra på tur sammen. Likevel var det ikke før 3 år senere vi ble avslørt i drikking. Det er lett å bli naive tenåringsforeldre. Men det er jammen ikke lett heller. Siden det tross alt er så mange som holder seg langt unna alkohol også. og dette var på slutten av 90-tallet. Tror faktisk ungdom generelt er mer flinke&lydige i dag.poemget et at en aldri kan vite 100% hvem som ikke alltid et det. Selv om en tror en vet en kan stole på sine egne ungdommer. Ikke minst kan dine egne bli utsatt for press de ikke var forberedt på eller modne nok til å håndtere. Anonymkode: 5f897...3d5 Men er det så galt at de tester litt da? Såfremt hytta ligger lett tilgjengelig, man fort kan kjøre og hente de (evt kjøre og sjekke i smug) hvis noe skulle skje... Føler ikke at barna trenger gjøre ALT jeg gjorde,- men så har jo dette vært med på å gjøre meg til den jeg er i dag,- og det er ikke så aller verst der jeg er i livet nå.... Var også blant "de flinke" og "gjengen" var blant de "litt kjedelige",- men vi var på hjemmefester, vi drakk......Det er litt andre tider nå, vet jo det,- men det var jo ikke ukjent at ved å kontakte visse personer kunne vi få tak i alt mulig av rusmidler,- og evt komme oss på "dopfester",- eller verre. Men vi holdt det til "en fast gjeng".... Og det gikk jo bra. Vi drakk jo ikke mer enn at vi "Klarte skjule det"..... (noen gang rant det over for en og annen, da ringte vi hjem og ordnet opp) men sjelden..For vi fikk ikke drikke.. Selvsagt visste foreldrene våre at vi drakk ( og det gjorde nok din mor også.)! Men så lenge vi holdt det på et nivå vi "klarte skjule det";- så så de gjennom fingrene med det. Og de som opplevde å "renne over",- fikk høre det av foreldrene i tiden etter. Ikke noe klut på panna og trøst å få når man var fyllesyk. Da klarer man seg selv....... Mener ikke alle 14 åringer må få på hyttetur alene med venner,- men tror at flere enn vi tror TRENGER å få det. Få kjenne seg "voksen og ansvarlig" under trygge rammer. Vi må tørre slippe taket. og når det kommer til alkohol, hvor lenge ventet vi med å prøve? Jeg tror ikke jeg kjente noen som ventet med å drikke til de ble 18 ihvertfall Hvorfor skal vi forvente at våre barn holder ut til de blir 18 når vi ikke klarte det? Ungdommer er ungdommer,- jeg tror faktisk det er FLERE som venter til de har lov i dag. Jeg tror debutalder for alkohol er gått opp i de fleste gjenger, og jeg trro at barna våre faktisk er mer fornuftige enn hva vi var... Og det er ikke nødvendigvis bare positivt.... Når dette er sagt,- jeg er glad min datter på 17 ikke har vært på mer enn en fest,- og da øvelseskjørte vi hjem..... Hun har nå veldig lyst, men i disse koronatider så arrangeres det ikke fester. (gjør jo sikkert det, men isåfall i miljø min datter ikke har kjennskap til) De har hatt mye moro hjemme hos hverandre,- men aldri uten at foreldre er hjemme, eller har kommet hjem i løpet av kvelden. For ei uke siden fikk hun og to venner være hjemme hos oss,- alene to netter,- og de var KJEMPEfornøyd etterpå. Hadde handlet inn mat, laget mat, vært ute på tur og kost seg. Huset var strøkent da vi kom hjem og naboer hadde sett innom et par gang og vi hadde satt et par på "vakt" for å følge med om det dukket opp scootere/motorsykler/firhjulinger på gårdsplassen i løpet av natta og da evt ta affære......Ikke noe av vår alkohol var krympet/forsvunnet /(har ikke mer enn at vi har kontroll) og om de hadde drukket noe så var det ikke mer enn at ingen fant ut av det, heller ikke de som "tilfeldig stakk innom" litt utpå freag og lørdagskvelden....og da må det være greit,- tenker jeg....Eller????? Anonymkode: 7ff19...97f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå