Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #1 Skrevet 26. oktober 2020 Inspirert at Nakstad/Høye-tråden... Er overrasket over hvor mange som svarer at de ikke ser eller leser ordentlige nyheter. Det å bruke fb og andre sosiale medier som "nyhetsinformatør" eller skumme gjennom overskrifter er noe jeg trodde stort sett bare barn og ungdom gjorde. Dere som ikke leser nyheter, hva er årsaken? Anonymkode: ad436...122
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #2 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg ser minst en nyhetssending daglig og hører på nyheter i bilen. I tillegg leser jeg norske og utenlandske nettaviser daglig, har pluss-abonnement på Aftenposten og abonnerer på Aftenposten Innsikt. Ser Urix med husets ungdommer til kveldsmaten. Jeg er vokst opp med at dagsrevyen var mer eller mindre hellig, og med nyhetssendinger på radio på morgenen. Det burde være en plikt for voksne som vil henge med i samfunnet, og stemme ved valg, at de har er minimum av oppdatert kunnskap om samfunnet rundt seg. Anonymkode: 602e6...1dd
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #3 Skrevet 26. oktober 2020 Leser nyheter hver dag, holder meg oppdatert på kommunens hjemmeside og hører radio. Men Nakstad var er navn jeg ikke kjente igjen. Er lite interessert i corona-nyheter, bortsett fra lokalt. Og det finner jeg på lokalradio og kommunens hjemmeside. Abonnerer også på flere nyhetssteder på FB så ja, jeg får mange nyheter i feeden der. Anonymkode: d1616...fcf
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #4 Skrevet 26. oktober 2020 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Inspirert at Nakstad/Høye-tråden... Er overrasket over hvor mange som svarer at de ikke ser eller leser ordentlige nyheter. Det å bruke fb og andre sosiale medier som "nyhetsinformatør" eller skumme gjennom overskrifter er noe jeg trodde stort sett bare barn og ungdom gjorde. Dere som ikke leser nyheter, hva er årsaken? Anonymkode: ad436...122 Årsaken er at det kvernes om det samme om igjen og om igjen. Det er fullstendig uinteressant at man har hatt 167 smittetilfeller i går og 158 i dag. Det eneste de skriver om, er koronaviruset og presidentvalget i USA. Temaer som ikke interesserer meg SÅ vanvittig mye. I tillegg er mye av nyhetene vridd, så nyheter om ting som skjer i utlandet får jeg fra andre kilder enn norsk media. For eksempel, VG i dag, første 7 nyheter i nettutgaven: * Snart tomt for influensavaksine * FHI om koronavaksine * En plussartikkel om en dame med en eller annen sykdom * Homohatende fotballspiller sier unnskyld * Donald Trump * En bonde som i en alder av 25 skal finne kjærlighet på TV. Ingenting av dette er verdt å lese. Aftenpostens første 6 artikler i nettutgaven: * Presidentvalget i USA * Enda mer presidentvalg i USA * Jagland kommer med memoarer og klager på royalty * Fylkesmannen skal hete statsforvalter * Bokanmeldelse * Påstand fra forskere om at høyere utdanning ikke alltid er smart. Ingenting å lese med andre ord. Så har vi Dagbladet da: * Tomt for influensavaksine * Norwegian-konkurs * Marked i Sverige avlyses * Trump * Rødt vil ha seksåringene tilbake i barnehagen * Fotball * To plussartikler om fedmebehandling og problemer i forholdet. Når avisene skal skrive om noe mer essensielt enn Trump, korona (det samme om og om igjen dag etter dag), bokanmeldelser, omtale av bloggere/kjendiser/realityserie/fotball, vil jeg gjerne lese det. Anonymkode: ffbf1...620
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #5 Skrevet 26. oktober 2020 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Inspirert at Nakstad/Høye-tråden... Er overrasket over hvor mange som svarer at de ikke ser eller leser ordentlige nyheter. Det å bruke fb og andre sosiale medier som "nyhetsinformatør" eller skumme gjennom overskrifter er noe jeg trodde stort sett bare barn og ungdom gjorde. Dere som ikke leser nyheter, hva er årsaken? Anonymkode: ad436...122 Du vet at mange på FB linker til artikler man kan lese? Hva er forskjellen mellom artikkelen man går til via link eller artikkelen man går til direkte? Er jo den samme artikkelen. Anonymkode: ffbf1...620
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #6 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg leser VG, Aftenposten, NRK og lokalavisen hver dag. I tillegg leser jeg Aftonbladet.se og berlingske tidende.. liker å se hva som rører seg i Sverige ig Danmark . Ser ikke på nyhetssendingene, da det ofte bare blir en repetering av det jeg allerede har lest. Leser ikke absolutt alt, men det meste. Anonymkode: 9dc78...13b
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #7 Skrevet 26. oktober 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du vet at mange på FB linker til artikler man kan lese? Hva er forskjellen mellom artikkelen man går til via link eller artikkelen man går til direkte? Er jo den samme artikkelen. Anonymkode: ffbf1...620 Nyhetsfeeden din på Facebook gir deg nyhetene du liker å lese, tilpasset ditt politiske syn og verdensbilde. Dermed bidrar Facebook til mer polarisering. Dette er skummelt hvis det blir din eneste kilde til nyheter, og en god grunn til at man selv bør oppsøke nyheter, og ikke bare sluke det man får servert. Anonymkode: 602e6...1dd
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #8 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg leser Resett hver dag. I tillegg er jeg innom HRS i blandt. Jeg holder meg unna MSM for de lyver jo bare. Eller så forteller de ikke alt. De forsøker bare å manipulere folk. Anonymkode: f8592...6b7
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #9 Skrevet 26. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nyhetsfeeden din på Facebook gir deg nyhetene du liker å lese, tilpasset ditt politiske syn og verdensbilde. Dermed bidrar Facebook til mer polarisering. Dette er skummelt hvis det blir din eneste kilde til nyheter, og en god grunn til at man selv bør oppsøke nyheter, og ikke bare sluke det man får servert. Anonymkode: 602e6...1dd Nei. Når man abonnerer på VG og diverse på FB, får man link til alle mulige nyheter. Mine FB-venner er også veldig forskjellige, stemmer på forskjellige partier og liker forskjellige ting. De deler link til andre nyheter enn det jeg "liker å lese". Anonymkode: ffbf1...620
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #10 Skrevet 26. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nei. Når man abonnerer på VG og diverse på FB, får man link til alle mulige nyheter. Mine FB-venner er også veldig forskjellige, stemmer på forskjellige partier og liker forskjellige ting. De deler link til andre nyheter enn det jeg "liker å lese". Anonymkode: ffbf1...620 Også nyheter fra avissider du følger siles. Anonymkode: 602e6...1dd
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #11 Skrevet 26. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei. Når man abonnerer på VG og diverse på FB, får man link til alle mulige nyheter. Mine FB-venner er også veldig forskjellige, stemmer på forskjellige partier og liker forskjellige ting. De deler link til andre nyheter enn det jeg "liker å lese". Anonymkode: ffbf1...620 Dette har de forsket på i USA, og særlig siste året har det vært stor forskjell altså. De har sjekket feeden til folk med forskjellig politisk syn hver dag, som abonnerer på mange av de samme avisne, men sånn som facebook er bygget opp har de fått veldig forskjellige nyheter. De har fått opp nyheter som fremmer deres politiske side og på den måten hele tiden fått beskjed om at de har rett. Det er algoritmer som sørger for at du hele tiden får en overvekt at det du selv liker å lese. Ganske skumle greier faktisk. Anonymkode: 773bd...c6d
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #12 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg leser lokalavisen på nett hver dag, og er innom minst et par andre også, som NRK og TV2. En sjelden gang innom VG og Dagbladet, men det blir ikke en dag i uken engang. Betaler for abonnement hos lokalavisen. Hører nyheter i bilen og ser nesten hver dag, kanskje 8 av 10 dager, minst en nyhetssending på tv hver kveld. Anonymkode: 773bd...c6d
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #13 Skrevet 26. oktober 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette har de forsket på i USA, og særlig siste året har det vært stor forskjell altså. De har sjekket feeden til folk med forskjellig politisk syn hver dag, som abonnerer på mange av de samme avisne, men sånn som facebook er bygget opp har de fått veldig forskjellige nyheter. De har fått opp nyheter som fremmer deres politiske side og på den måten hele tiden fått beskjed om at de har rett. Det er algoritmer som sørger for at du hele tiden får en overvekt at det du selv liker å lese. Ganske skumle greier faktisk. Anonymkode: 773bd...c6d Jeg skriver jo at jeg har FB-venner som stemmer helt forskjellig. Hvordan kan alle de få opp helt like nyheter? Anonymkode: ffbf1...620
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #14 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg leser aviser og ser på nyhetene på kvelden. I tillegg hører jeg på Aftenpodden, Giæver og gjengen, rett på, forklart og opodatert. Anonymkode: 5941b...1ab
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #15 Skrevet 26. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg skriver jo at jeg har FB-venner som stemmer helt forskjellig. Hvordan kan alle de få opp helt like nyheter? Anonymkode: ffbf1...620 Om du stoler på at algoritmene hos facebook ikke siler nyheter så gjør du det. Jeg sier bare at det motsatte er bevist i flere studier. Facebook er laget sånn at de viser mer av de tingene du trykker deg inn på, og mindre av de tingene du skroller forbi... Anonymkode: 773bd...c6d
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #16 Skrevet 26. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Om du stoler på at algoritmene hos facebook ikke siler nyheter så gjør du det. Jeg sier bare at det motsatte er bevist i flere studier. Facebook er laget sånn at de viser mer av de tingene du trykker deg inn på, og mindre av de tingene du skroller forbi... Anonymkode: 773bd...c6d Det jeg sier er at når mine venner deler nyheter som DE får opp, så kan ikke disse nyhetene være det samme som jeg får, siden vi liker forskjellige ting, er opptatt av forskjellige ting, bor i forskjellige land og stemmer på forskjellige partier. Anonymkode: ffbf1...620
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #17 Skrevet 26. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det jeg sier er at når mine venner deler nyheter som DE får opp, så kan ikke disse nyhetene være det samme som jeg får, siden vi liker forskjellige ting, er opptatt av forskjellige ting, bor i forskjellige land og stemmer på forskjellige partier. Anonymkode: ffbf1...620 Men også det de deler siles. Hvis du går inn på Facebook-profilene til alle vennene dine vil du se at ikke alt de har delt dukker opp i din feed. Se gjerne The Social Dilemma. Anonymkode: 602e6...1dd
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #18 Skrevet 26. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men også det de deler siles. Hvis du går inn på Facebook-profilene til alle vennene dine vil du se at ikke alt de har delt dukker opp i din feed. Se gjerne The Social Dilemma. Anonymkode: 602e6...1dd Omg... Anonymkode: ffbf1...620
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #19 Skrevet 26. oktober 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det jeg sier er at når mine venner deler nyheter som DE får opp, så kan ikke disse nyhetene være det samme som jeg får, siden vi liker forskjellige ting, er opptatt av forskjellige ting, bor i forskjellige land og stemmer på forskjellige partier. Anonymkode: ffbf1...620 Det er jo ikke det det er snakk om, selvfølgelig blir ikke alt silt ut, men mye blir silt ut og du kan ikke stole på at du får alle nyheter. Derfor må man også se på nettsiden til nyhetskanalene for å se de nyhetene som ikke kommer i feeden din på facebook. Du kan ikke stole på at du får opp alt som er viktig for deg der. Mye blir silt vekk, og etterhvert som algoritmene på facebook lærer deg å kjenne siler de vekk ting de mener ikke er viktig for deg, og da kan du gå glipp av ting som er viktig for ditt verdenssyn. Anonymkode: 773bd...c6d
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #20 Skrevet 26. oktober 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo ikke det det er snakk om, selvfølgelig blir ikke alt silt ut, men mye blir silt ut og du kan ikke stole på at du får alle nyheter. Derfor må man også se på nettsiden til nyhetskanalene for å se de nyhetene som ikke kommer i feeden din på facebook. Du kan ikke stole på at du får opp alt som er viktig for deg der. Mye blir silt vekk, og etterhvert som algoritmene på facebook lærer deg å kjenne siler de vekk ting de mener ikke er viktig for deg, og da kan du gå glipp av ting som er viktig for ditt verdenssyn. Anonymkode: 773bd...c6d Men problemet er at på nettsiden til nyhetskanaler må jeg scrolle ganske langt ned for å finne noe av interesse. Jeg er verken interessert i daglige oppdateringer om antall smittede av viruset, influensavaksine som ikke er aktuell for meg uansett, bokanmeldelser, kjendisnyheter, presidentvalget i USA farget av NORSK syn på det eller fotballnyheter. Anonymkode: ffbf1...620
ostepop123 Skrevet 26. oktober 2020 #21 Skrevet 26. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg leser Resett hver dag. I tillegg er jeg innom HRS i blandt. Jeg holder meg unna MSM for de lyver jo bare. Eller så forteller de ikke alt. De forsøker bare å manipulere folk. Anonymkode: f8592...6b7 Interessant. Definer "manipulere"? Mener du at Resett og HRS ikke har noen agenda?
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #22 Skrevet 26. oktober 2020 3 minutter siden, ostepop123 skrev: Interessant. Definer "manipulere"? Mener du at Resett og HRS ikke har noen agenda? De vil vel at folk skal vite sannheten. Sannheten er for eksempel at coronatester er meningsløse. https://www.globalresearch.ca/covid19-pcr-tests-scientifically-meaningless/5717253 Men det skriver ikke MSM noe om. Det er det jeg mener med å manipulere. De skjuler sannheten. Anonymkode: f8592...6b7
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #23 Skrevet 26. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du vet at mange på FB linker til artikler man kan lese? Hva er forskjellen mellom artikkelen man går til via link eller artikkelen man går til direkte? Er jo den samme artikkelen. Anonymkode: ffbf1...620 Hørt om algoritmer? Anonymkode: 6f710...fd3
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #24 Skrevet 26. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hørt om algoritmer? Anonymkode: 6f710...fd3 Jupp. Og algoritmen siler nettopp ut "nyheter" som jeg ikke har lyst til å lese, slike som fotballnyheter, presidentvalget i USA eller kjendisnyheter. Anonymkode: ffbf1...620
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 26. oktober 2020 #25 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg kan ikke se hvorfor det er mindre verdt å lese en artikkel som er blitt delt på fb enn å finne artikkelen selv? Jeg er også enig med annie #620, det er ekstremt mye gjentakelser og unyanserte artikler. Og det kan godt være at fb tilpasser hvilke artikler jeg får opp i feeden min, men om jeg går inn på nettsiden til diverse aviser selv, eller kjøper en papiravis for den saks skyld, så leser jeg kun det jeg selv finner interessant. Vanlige svingninger på børsen er foreksempel lite interessant, hva som har skjedd i livet til diverse paradise hotel deltakere o.l. bryr meg midt på ryggen. Jeg ser sjelden på nyheter på tv, da jeg stort sett allerede har fått med meg det de presenterer. Nyheter på radio får jeg med meg av og til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå