Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #26 Skrevet 25. oktober 2020 Jeg stiller opp. Kjører og henter, lager halal mat til bursdag, sender meldinger og ringer for å få med barna på ting som de andre i klassen skal. Vi har fire barn i klassen (alle muslimer) som trenger ekstra oppfølging på denne måten. Jeg irriterer meg over hvor lite tak det er i foreldrene til disse. Kommer aldri på foreldrekaffe etter vennegrupper (barnet blir sittende som den eneste som ikke har foreldre der HVER gang) eller andre aktiviteter med klassen, henter alltid for sent, svarer ikke når vi sender ut invitasjoner osv. Tilbyr seg aldri å bidra med noe som helst. Hvorfor? Anonymkode: 1d6c0...e1c
Gjest Skrevet 25. oktober 2020 #27 Skrevet 25. oktober 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg stiller opp. Kjører og henter, lager halal mat til bursdag, sender meldinger og ringer for å få med barna på ting som de andre i klassen skal. Vi har fire barn i klassen (alle muslimer) som trenger ekstra oppfølging på denne måten. Jeg irriterer meg over hvor lite tak det er i foreldrene til disse. Kommer aldri på foreldrekaffe etter vennegrupper (barnet blir sittende som den eneste som ikke har foreldre der HVER gang) eller andre aktiviteter med klassen, henter alltid for sent, svarer ikke når vi sender ut invitasjoner osv. Tilbyr seg aldri å bidra med noe som helst. Hvorfor? Anonymkode: 1d6c0...e1c Du får spørre dem, da. Uuttalte forventninger er vanskelige å forholde seg til.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #28 Skrevet 25. oktober 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg stiller opp. Kjører og henter, lager halal mat til bursdag, sender meldinger og ringer for å få med barna på ting som de andre i klassen skal. Vi har fire barn i klassen (alle muslimer) som trenger ekstra oppfølging på denne måten. Jeg irriterer meg over hvor lite tak det er i foreldrene til disse. Kommer aldri på foreldrekaffe etter vennegrupper (barnet blir sittende som den eneste som ikke har foreldre der HVER gang) eller andre aktiviteter med klassen, henter alltid for sent, svarer ikke når vi sender ut invitasjoner osv. Tilbyr seg aldri å bidra med noe som helst. Hvorfor? Anonymkode: 1d6c0...e1c Jeg skjønner det er irriterende. Som de jeg kjenner. Der MÅ mor gå på norskkurs hver dag. Sykemelding må legges frem for fravær. Hun får fri hvis barna skal til lege. Ellers er hun der hver dag fra ni til fire. De har ikke bil så reise tar 1,5 time hver vei. Hun klarer faktisk ikke bli med på ting rett etter barnehage/skole. I tillegg har de tre andre barn som da far må følge opp til mor kommer hjem. De møter noen ganger men ikke alltid. Jeg sørger alltid for min datters venninne. Tar med mat, drikke og sitteunderlag sånn i tilfelle. Det handler for meg om jenta. Og hun forholder seg til meg som en voksen hun er trygg på. Jeg tror heller ikke alle innvandrere forstår denne kulturen med dugnad og sosialisering. De er ikke vokst opp med dette. Anonymkode: c5924...009
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #29 Skrevet 25. oktober 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner det er irriterende. Som de jeg kjenner. Der MÅ mor gå på norskkurs hver dag. Sykemelding må legges frem for fravær. Hun får fri hvis barna skal til lege. Ellers er hun der hver dag fra ni til fire. De har ikke bil så reise tar 1,5 time hver vei. Hun klarer faktisk ikke bli med på ting rett etter barnehage/skole. I tillegg har de tre andre barn som da far må følge opp til mor kommer hjem. De møter noen ganger men ikke alltid. Jeg sørger alltid for min datters venninne. Tar med mat, drikke og sitteunderlag sånn i tilfelle. Det handler for meg om jenta. Og hun forholder seg til meg som en voksen hun er trygg på. Jeg tror heller ikke alle innvandrere forstår denne kulturen med dugnad og sosialisering. De er ikke vokst opp med dette. Anonymkode: c5924...009 Kanskje de ikke forstår det. Men jeg lurer på hva de tror, når barna deres stadig blir tatt med på ting av andre uten at de noen gang gjør gjengjeld. Tror de at dette er noe staten organiserer? Jeg forstår at moren i ditt eksempel har mye å gjøre. Men det har jeg også, jeg jobber hele dagen pluss på kvelden etter at ungene er lagt. Jeg klarer likevel å komme på en halvtimes foreldrekaffe kl 18 på en hverdag hjemme hos en i vennegruppa. Og de kunne jo feks invitert datteren min med seg hjem etter skolen en dag - de må jo uansett ha sin egen datter med. Bare en liten ting for å vise et minimum av interesse! Eller svare på SMS en jeg har sendt om bursdagsfeiring (som jeg bare må sende til disse, fordi alle andre klarer å melde tilbake på eget initiativ etter å ha fått skriftlig invitasjon på skolen med kontaktinfo). Jeg ser de har lest Smsen, men svarer altså ikke. Anonymkode: 1d6c0...e1c
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #30 Skrevet 25. oktober 2020 Ja, jeg stiller opp, og jeg blir faktisk litt flau på vegne av "den gjengse forelder" i miljøet rundt ungene, som ikke i større grad tar initiativ til å hjelpe/tilpasse/integrere. For eksempel har vi ei jente i klassen til min ene datter. Mor og hun er flyktninger, dårlig norsk og dårlig råd. En gang gikk tre jenteforeldre sammen om å feire trippelbursdag. Selvfølgelig hadde ikke denne jenta råd til å komme, og dette burde definitivt disse foreldrene tenkt på. Jenta sa selv unnvikende at hun ikke kunne komme... Så utrolig kjipt å se på, og så lett å unngå dersom man har antennene litt skrudd på. Jeg tok kontakt med mor og tilbød meg å kjøpe fellesgave fra henne og min datter, moren ble overstrømmende takknemlig og sa heldigvis ja takk til tilbudet. Ellers tar jeg henne med på forskjellige treninger/øvinger, og har tatt kontakt med idrettslag etc og ordnet så hun slipper betale kontingent. Ellers bruker jeg alltid sette meg sammen med fremmedspråklige/nye foteldre på avslutninger etc., og det er jeg stort sett alene om. Tilbyr meg også alltid å kjøre, og fyller opp bilen. Skal sies at det er en del som yter tjenester igjen også, men synes definitivt flere burde ha antennene skrudd på for de som faller utenfor. Anonymkode: c2286...4c9
Gjest Skrevet 25. oktober 2020 #31 Skrevet 25. oktober 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Kanskje de ikke forstår det. Men jeg lurer på hva de tror, når barna deres stadig blir tatt med på ting av andre uten at de noen gang gjør gjengjeld. Tror de at dette er noe staten organiserer? Jeg forstår at moren i ditt eksempel har mye å gjøre. Men det har jeg også, jeg jobber hele dagen pluss på kvelden etter at ungene er lagt. Jeg klarer likevel å komme på en halvtimes foreldrekaffe kl 18 på en hverdag hjemme hos en i vennegruppa. Og de kunne jo feks invitert datteren min med seg hjem etter skolen en dag - de må jo uansett ha sin egen datter med. Bare en liten ting for å vise et minimum av interesse! Eller svare på SMS en jeg har sendt om bursdagsfeiring (som jeg bare må sende til disse, fordi alle andre klarer å melde tilbake på eget initiativ etter å ha fått skriftlig invitasjon på skolen med kontaktinfo). Jeg ser de har lest Smsen, men svarer altså ikke. Anonymkode: 1d6c0...e1c Syns du bare skal nyte martyrdommen din, jeg. Du har tydeligvis ikke lyst til disse tingene selv engang, og nå har du dobbel grunn til å føle deg oppofrende. Godt jobba!
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #32 Skrevet 25. oktober 2020 Ja, jeg stiller mye opp for andre barn/foreldre der det faller seg naturlig. Jeg har stilt opp mye for en alenemor som er lege. Datteren hennes og min går godt sammen og hun har nesten bodd hos oss i perioder. Har fått masse tilbake, så det har bare vært koselig. Anonymkode: 4230c...e0f
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #33 Skrevet 25. oktober 2020 1 time siden, Pashla skrev: Syns du bare skal nyte martyrdommen din, jeg. Du har tydeligvis ikke lyst til disse tingene selv engang, og nå har du dobbel grunn til å føle deg oppofrende. Godt jobba! Selvsagt har jeg ikke LYST til å gjøre jobben for ubrukelige foreldre! Jeg gjør det likevel for barnas skyld. Anonymkode: 1d6c0...e1c
Gjest Skrevet 25. oktober 2020 #34 Skrevet 25. oktober 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt har jeg ikke LYST til å gjøre jobben for ubrukelige foreldre! Jeg gjør det likevel for barnas skyld. Anonymkode: 1d6c0...e1c Flett en tornekrone. Da tar de sikkert hintet. Jeg siktet til at du ikke engang gjør det med glede for dine egne barn. Det var et martyrium å klemme inn foreldrekaffen på et uhøvelig tidspunkt. Men hør: bare la det være.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #35 Skrevet 25. oktober 2020 43 minutter siden, Pashla skrev: Flett en tornekrone. Da tar de sikkert hintet. Jeg siktet til at du ikke engang gjør det med glede for dine egne barn. Det var et martyrium å klemme inn foreldrekaffen på et uhøvelig tidspunkt. Men hør: bare la det være. Nei, det er hyggelig å dra på foreldrekaffe, du har rimelig dårlig leseforståelse hvis du oppfattet noe annet. Poenget var at jeg har et travet liv, men får likevel skviset det inn. Jeg har vanskelig for å forstå at disse andre foreldrene ALDRI klarer det samme. Hvis de ikke har tid til barna sine burde de ikke ha barn. Anonymkode: 1d6c0...e1c
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #36 Skrevet 26. oktober 2020 Vi er en av de foreldrene som ALLTID er tilstede, slltid kjører til treningsøkt kamper, alltid bidrar på dugnad/avslutninger mm. Fordi vi synes det er hyggelig og fordi vi liker å bli kjent med ungenes miljø og venner. Bakdelen er at endel andre foreldre tar det som en sovepute. Vi er jo der likevel så vi kan gjerne kjøre på eller følge opp dere barn også, vi er jo alltid parate til å hente på kveldstid så da kan femliters gjerne ta seg et vi glass. Vi kjører jo gladelig på tidlig-trening så sa kan de heller prioritere å jobbe overtid. Ungene kan vel få middag hos oss? Tidlig i høst toppet det seg litt da en mor sendt meg melding og lurte på om det var jeg som var ansvarlig for å kjøre ungene på kamp den kommende uken, og når jeg evt kom og hentet henne barn😬 Ansvarlig? Eh.....nei! Hadde vi blitt invitert på middag, fått gjen-tjenester osv så skulle jeg gladelig bidra enda mer. Nå følger jeg dessverre at det blir et ork og en forventning snarere enn noe som blir satt pris på. Anonymkode: 97b75...e6c
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #37 Skrevet 26. oktober 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi er en av de foreldrene som ALLTID er tilstede, slltid kjører til treningsøkt kamper, alltid bidrar på dugnad/avslutninger mm. Fordi vi synes det er hyggelig og fordi vi liker å bli kjent med ungenes miljø og venner. Bakdelen er at endel andre foreldre tar det som en sovepute. Vi er jo der likevel så vi kan gjerne kjøre på eller følge opp dere barn også, vi er jo alltid parate til å hente på kveldstid så da kan femliters gjerne ta seg et vi glass. Vi kjører jo gladelig på tidlig-trening så sa kan de heller prioritere å jobbe overtid. Ungene kan vel få middag hos oss? Tidlig i høst toppet det seg litt da en mor sendt meg melding og lurte på om det var jeg som var ansvarlig for å kjøre ungene på kamp den kommende uken, og når jeg evt kom og hentet henne barn😬 Ansvarlig? Eh.....nei! Hadde vi blitt invitert på middag, fått gjen-tjenester osv så skulle jeg gladelig bidra enda mer. Nå følger jeg dessverre at det blir et ork og en forventning snarere enn noe som blir satt pris på. Anonymkode: 97b75...e6c Haha. Da hadde min velvilje vært borte også. Jeg snakker om disse barna der gjerne økonomi begrenser de og familien. Å hente barn der foreldre ikke har bil og/eller strever er OK. For jeg bryr meg om barna. Å bli taxisentral for slappe foreldre der det FORVENTES å stille opp utgår. Anonymkode: c5924...009
Gjest Skrevet 26. oktober 2020 #38 Skrevet 26. oktober 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er hyggelig å dra på foreldrekaffe, du har rimelig dårlig leseforståelse hvis du oppfattet noe annet. Poenget var at jeg har et travet liv, men får likevel skviset det inn. Jeg har vanskelig for å forstå at disse andre foreldrene ALDRI klarer det samme. Hvis de ikke har tid til barna sine burde de ikke ha barn. Anonymkode: 1d6c0...e1c Da er det kanskje ikke travelhet som stopper dem, men noe annet. Noe du ikke gidder å vite om, siden du ikke snakker med dem 🙄
Gjest Skrevet 26. oktober 2020 #39 Skrevet 26. oktober 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Tidlig i høst toppet det seg litt da en mor sendt meg melding og lurte på om det var jeg som var ansvarlig for å kjøre ungene på kamp den kommende uken, og når jeg evt kom og hentet henne barn😬 Ansvarlig? Eh.....nei! Oi! Trodde hun dette var sentralt organisert?? 😳
Nyttårs barn Skrevet 26. oktober 2020 #40 Skrevet 26. oktober 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi er en av de foreldrene som ALLTID er tilstede, slltid kjører til treningsøkt kamper, alltid bidrar på dugnad/avslutninger mm. Fordi vi synes det er hyggelig og fordi vi liker å bli kjent med ungenes miljø og venner. Bakdelen er at endel andre foreldre tar det som en sovepute. Vi er jo der likevel så vi kan gjerne kjøre på eller følge opp dere barn også, vi er jo alltid parate til å hente på kveldstid så da kan femliters gjerne ta seg et vi glass. Vi kjører jo gladelig på tidlig-trening så sa kan de heller prioritere å jobbe overtid. Ungene kan vel få middag hos oss? Tidlig i høst toppet det seg litt da en mor sendt meg melding og lurte på om det var jeg som var ansvarlig for å kjøre ungene på kamp den kommende uken, og når jeg evt kom og hentet henne barn😬 Ansvarlig? Eh.....nei! Hadde vi blitt invitert på middag, fått gjen-tjenester osv så skulle jeg gladelig bidra enda mer. Nå følger jeg dessverre at det blir et ork og en forventning snarere enn noe som blir satt pris på. Anonymkode: 97b75...e6c Da tror jeg at jeg ville sagt klart at jeg forventer dette går begge veier. Det er greit å hjelpe hverandre og å stille ekstra opp for de barna som har foreldre som av ulike grunner ikke greier å gjøre det. Ikke å bli utnyttet av andre familier
Twintipp Skrevet 26. oktober 2020 #41 Skrevet 26. oktober 2020 Så snill og god du er❤️ Samfunnet skulle vært fylt til randen av mennesker som deg. Vi stiller også opp.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #42 Skrevet 26. oktober 2020 Ja, både med kjøring, som fosterhjem og det som skulle trengs. Selv i en hektisk hverdag gir det meg glede og energi av å gjøre ting for andre. Det handler om prioriteringer.. Vi har hatt flere barn med på ferier som trenger litt ekstra. I fjor hadde vi vårfest hjemme og da inviterte vi hovedsaklig de barna som aldri ble invitert noe sted, med foresatte. Vi har også hatt barn her i jula som trengte å oppleve en vanlig jul. Der vi bor er det få innvandrerfamilier, i vårt område er det IKKE de som trenger mest støtte. Vi er ikke noen supermennesker, vi bare liker å være til hjelp. Klart det av og til renner over når vi har kjørt for ørtende gang, men så får vi heller glede oss over at barna får delta. Det å glede andre og gi andre støtte er noe vi håper overføres til våre barn. Anonymkode: 85800...fd6
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #43 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg stilte for mange år siden opp for en familie som kom til Norge som flyktninger. Jeg har gitt dem penger (ganske mye!), hjulpet dem å navigere seg fram i det norske samfunnet, hjulpet til med kjøring, jobbsøknader og språkopplæring. Jeg opplever at mange nordmenn mener jeg har vært «snill». Men jeg vil understreke at vi har utviklet et dypt og varig vennskap, og denne familien gjør i dag en formidabel innsats for mine syke foreldre. De har dessuten blitt godt integrert, har faste jobber og ungene gjør det bra på skolen. En dag er det kanskje du som havner i en vanskelig situasjon og trenger hjelp. Og kanskje er det denne familien som da stiller opp for deg😉 Anonymkode: 0beea...3d0
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #44 Skrevet 26. oktober 2020 2 timer siden, Pashla skrev: Da er det kanskje ikke travelhet som stopper dem, men noe annet. Noe du ikke gidder å vite om, siden du ikke snakker med dem 🙄 JEG gidder ikke vite om?! Det er meg som sender lange sms'er med invitasjoner og ringer for å følge opp - og de som enten ikke svarer eller bare svarer med "ja" eller "nei". Anonymkode: 1d6c0...e1c
Gjest Skrevet 26. oktober 2020 #45 Skrevet 26. oktober 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: JEG gidder ikke vite om?! Det er meg som sender lange sms'er med invitasjoner og ringer for å følge opp - og de som enten ikke svarer eller bare svarer med "ja" eller "nei". Anonymkode: 1d6c0...e1c Ja, du forventer at folk med et annet morsmål svarer på lange SMS-er med like lange SMS-er? Det er derfor jeg sier du ikke gidder å snakke med dem. Hjelp dem eller la være, men kle av deg martyrkransen.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #46 Skrevet 26. oktober 2020 Vi (jeg) stiller opp der det er naturlig for oss, dvs i omgangskretsen til våre barn. Jeg er alltid med når de spiller kamper og turneringer, på turer ol. Så jeg vet etterhvert hvem som får god oppfølging og hvem som trenger å sees litt ekstra etter. Noen har alltid for lite mat med seg feks, så har lært meg hvem jeg må følge med på og stikke til litt ekstra. (Når jeg vet at dette skyldes økonomi og ikke latskap) Kan ubeskjedent si at jeg har en høy stjerne hos barnas omgangskrets. Det er så givende å se de vokse og utvikle seg og da særlig de som sliter litt ekstra. Men det er til tider krevende, og det er et MUST å stille krav til de foreldrene man vet har evner og mulighet til å stille opp slik at det ikke blir en sovepute som nevnt over her. Anonymkode: 968d8...a64
Julie (: Skrevet 28. oktober 2020 #47 Skrevet 28. oktober 2020 På 26.10.2020 den 15.12, Anonym bruker skrev: Vi (jeg) stiller opp der det er naturlig for oss, dvs i omgangskretsen til våre barn. Jeg er alltid med når de spiller kamper og turneringer, på turer ol. Så jeg vet etterhvert hvem som får god oppfølging og hvem som trenger å sees litt ekstra etter. Noen har alltid for lite mat med seg feks, så har lært meg hvem jeg må følge med på og stikke til litt ekstra. (Når jeg vet at dette skyldes økonomi og ikke latskap) Kan ubeskjedent si at jeg har en høy stjerne hos barnas omgangskrets. Det er så givende å se de vokse og utvikle seg og da særlig de som sliter litt ekstra. Men det er til tider krevende, og det er et MUST å stille krav til de foreldrene man vet har evner og mulighet til å stille opp slik at det ikke blir en sovepute som nevnt over her. Anonymkode: 968d8...a64 Godt vi er flere som er populære. Jeg har også noen jeg forer en del på - der jobber foreldrene så mye at de glemmer å følge opp skikkelig...
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #48 Skrevet 28. oktober 2020 På 26.10.2020 den 15.00, Pashla skrev: Ja, du forventer at folk med et annet morsmål svarer på lange SMS-er med like lange SMS-er? Det er derfor jeg sier du ikke gidder å snakke med dem. Hjelp dem eller la være, men kle av deg martyrkransen. Jeg forventer at foreldre passer på egne unger, herunder sørger for at de ikke faller utenfor det sosiale livet. Jeg skriver engelsk til de jeg vet ikke kan norsk. Selvsagt. Jeg beholder kransen min på. Anonymkode: 1d6c0...e1c
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #49 Skrevet 29. oktober 2020 Selvfølgelig skal man stille opp. Dessuten er folk fra Syria langt mer hjelpsom og varm enn nordmenn flest. Jeg har en mann fra Syria, og når vi bodde sammen i utlandt i et land i midtøsten ble jeg ofte pinlig berørt når jeg sammenlignet hjelpsomheten der med den vi har i Norge. Anonymkode: 6de78...fbc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå