Gå til innhold

bydeler i Oslo bo med barn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så morsomt at du ikke bor her, og likevel er fast bestemt på å ikke bo i groruddalen😱. Fordommene om groruddalen lever og bli holdt i livet av utenbys bygdefolk som har sett for mye på TV, og tror alle innvandrere er farlige kriminelle. Ts: vær klar over at om du flytter til den store og farlige byen må du regne med å bli behandlet hos innvandrer-tannlege/lege etc, barna dine vil få noen innvandrervenner og enkelte personale i skole og bhg er av annen opprinnelse. Kanskje bor de til og med i den store farlige dalen du har sett på TV. DET er fali det...

Anonymkode: 16f0d...b85

Ooooo... en med fordommer ble møtt av en med ENDA større fordommer! 

Anonymkode: 1c3df...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så morsomt at du ikke bor her, og likevel er fast bestemt på å ikke bo i groruddalen😱. Fordommene om groruddalen lever og bli holdt i livet av utenbys bygdefolk som har sett for mye på TV, og tror alle innvandrere er farlige kriminelle. Ts: vær klar over at om du flytter til den store og farlige byen må du regne med å bli behandlet hos innvandrer-tannlege/lege etc, barna dine vil få noen innvandrervenner og enkelte personale i skole og bhg er av annen opprinnelse. Kanskje bor de til og med i den store farlige dalen du har sett på TV. DET er fali det...

Anonymkode: 16f0d...b85

alvorlig talt....man er ikke grepet av fremmedfrykt om man synes det er problematisk med enkelte gettofiserte områder i Oslo-området, som jeg har forstått ligger i noen områder i Groruddalen, i forhold til barn på skole/barnehage. Jeg ønsker ikke at barna mine skal være en del av et sosialt eksperiment hvor de er i kraftig mindretall på skolen. I tillegg er jeg faktisk ikke interessert i å sitte 10+ timer ukentlig på en bane/trikk/buss - og enkelte bydeler som Høybråten og Stovner ligger rimelig langt ute...Som jeg skrev, jeg er ikke interessert i å bo på Oslo vest (bekkestua, Røa) heller...

Men vi skal jobbe med å øke toleransen her hjemme....vi tar ansvar og hører mye på migrapolis for å kunne forstå mennesker som snakker gebrokkent norsk, kler oss opp i hijab og etniske klesdrakter og har rollespill for å øve på hvordan vi møter folk fra andre kulturer. Vi har jo tross alt ikke møtt personer som er mørk i huden før her på bygda..........i Bergen.

Oslo-arrogansen lenge leve.....

HI

Anonymkode: cb01e...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, uhhuhher skrev:

Bare ett råd til: Hvis dere kommer til byen for å vandre rundt, hadde jeg gått på noen visninger og dannet meg en oversikt over typiske boliger i områdene dere ser i. Vålerenga har mange gamle bygårder og gamle trehus, Etterstad er klassisk Obos-land, mye fra 50-60-tallet. Generelt er det mye små bad og dårlig med innvendig bodplass i byen. 🙂 Løren kan kanskje også være noe for dere - der er det mye nybygd hvis dere liker det bedre. De fleste visningene legges til torsdager, søndager og mandager. 

Herregud, når man bor i Oslo, blir man absurd opptatt av bolig... Kanskje jeg burde bli megler.

Veldig bra tips :) Takk. HI

Anonymkode: cb01e...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

For 6-7 mill får du en fin familieleilighet sentralt eller et ålreit rekkehus litt lenger ute. Det en ting dere bør vurdere hva dere ønsker av. 

Tøyen ligger ved t-banen og er dermed tilgjengelig kjapt fra de fleste steder i byen, bare dere holder dere nær et knutepunkt. 

Om dere vil bo ordentlig urbant, type sentrumsleilighet, ville jeg vurdert St. Hanshaugen (Fredensborg, Bolteløkka, Bislett eller selve haugen). Det er en blanding av østkant og vestkant, ikke for snobbete og ikke for ghetto, samtidig som det er veldig pent der og skolene har godt rykte. 

Om dere ønsker type rekkehus, lokalt senter og kjapp banetur til byen, hadde jeg sett på steder som Manglerud, Lambertseter, Hellerud, Simensbråten/Ekeberg, Karlsrud, Oppsal, Østensjø/Skøyenåsen eller Bøler. Teisen, Årvoll, Tonsenhagen er også fine, men litt dårligere tilgang på kollektivtilbud. Alle disse stedene har gode skoler, en fin demografisk blanding og tilgang på walk-to-natur samtidig som reisetiden til sentrum ikke er ille. Personlig ville jeg kanskje foretrekke de stedene hvor man kan spasere til byen om det faller seg slik, da utgår Lambertseter, Karlsrud, Bøler og Oppsal pga avstand for min del (men mange andre spaserer jo fint den distansen). 

Anonymkode: 13f1b...d6a

Gode råd, og fin oppstilling :) Takk. HI

Anonymkode: cb01e...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tonsenhagen, Årvoll, Rødtvet, Ammerudkollen, Kalbakken     

Anonymkode: 7f2fb...9ce

Interessant, skal sjekke ut disse områdene :) Takk. HI

Anonymkode: cb01e...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

alvorlig talt....man er ikke grepet av fremmedfrykt om man synes det er problematisk med enkelte gettofiserte områder i Oslo-området, som jeg har forstått ligger i noen områder i Groruddalen, i forhold til barn på skole/barnehage. Jeg ønsker ikke at barna mine skal være en del av et sosialt eksperiment hvor de er i kraftig mindretall på skolen. I tillegg er jeg faktisk ikke interessert i å sitte 10+ timer ukentlig på en bane/trikk/buss - og enkelte bydeler som Høybråten og Stovner ligger rimelig langt ute...Som jeg skrev, jeg er ikke interessert i å bo på Oslo vest (bekkestua, Røa) heller...

Men vi skal jobbe med å øke toleransen her hjemme....vi tar ansvar og hører mye på migrapolis for å kunne forstå mennesker som snakker gebrokkent norsk, kler oss opp i hijab og etniske klesdrakter og har rollespill for å øve på hvordan vi møter folk fra andre kulturer. Vi har jo tross alt ikke møtt personer som er mørk i huden før her på bygda..........i Bergen.

Oslo-arrogansen lenge leve.....

HI

Anonymkode: cb01e...8da

Du kødder? Du mener det er langt fra Stovner til Tøyen...da kan du faktisk ikke bo i byen.. Eller så kan du selvsagt bo på Tøyen 🤣🤣🤣🤣🤣🤣. Men da komdu vel til å dø av angst. 

Gettofisert i Groruddalen... du aner virkelig ikke hva du snakker om. Og ja, den typen forutinntatt dumskap er faktisk provoserende.

Anonymkode: 7f2fb...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skryte enda litt mer av Etterstad! 

Her er kort vei til turområde langs Alnaelva, helt ny skole (husk at Vålerenga skole er gammel og veldig full) godt bomiljø og store grøntområder. 

Man blir kjent med folk på lekeplassen på sletta, og det er lett å bli kjent med folk i lokalmiljøet. 

Tenk litt på at det er veldig lett å komme seg til Tøyen med T-bane, med buss blir det straks litt mer styr fordi den må forholde seg til resten av trafikken. 

Mange treroms, men også fireroms. 

Synes forslaget om å gå på tur i de ulike områdene og tenke etter om man vil bo der er bra. Da får du et riktigere inntrykk enn i annonser som ofte henter bilder fra nærområdet (og så er det kanskje ikke så nært likevel). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kødder? Du mener det er langt fra Stovner til Tøyen...da kan du faktisk ikke bo i byen.. Eller så kan du selvsagt bo på Tøyen 🤣🤣🤣🤣🤣🤣. Men da komdu vel til å dø av angst. 

Gettofisert i Groruddalen... du aner virkelig ikke hva du snakker om. Og ja, den typen forutinntatt dumskap er faktisk provoserende.

Anonymkode: 7f2fb...9ce

Really? Jeg bor i Oslo, men synes også det er langt fra Stovner til Tøyen (og til de fleste andre steder...). Og selvfølgelig har man gettoaktige områder i Oslo, men de er relativt små. 

Anonymkode: 13f1b...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

alvorlig talt....man er ikke grepet av fremmedfrykt om man synes det er problematisk med enkelte gettofiserte områder i Oslo-området, som jeg har forstått ligger i noen områder i Groruddalen, i forhold til barn på skole/barnehage. Jeg ønsker ikke at barna mine skal være en del av et sosialt eksperiment hvor de er i kraftig mindretall på skolen. I tillegg er jeg faktisk ikke interessert i å sitte 10+ timer ukentlig på en bane/trikk/buss - og enkelte bydeler som Høybråten og Stovner ligger rimelig langt ute...Som jeg skrev, jeg er ikke interessert i å bo på Oslo vest (bekkestua, Røa) heller...

HI

Anonymkode: cb01e...8da

Groruddalen er ganske sammensatt, der det kan være store forskjeller mellom to skolekretser som grenser mot hverandre. Ammerud er et eksempel på det. Du kan sjekke andelen fremmedspråklige barn på nett, tror. Skolekretser er i det hele tatt en ting i Oslo i enkelte bydeler og har en stor effekt på boligpriser.

Vil igjen nevne tbanen - Stovner til Tøyen tar 22 minutter. Ha alltid kollektivt i bakhodet når du skal kjøpe bolig. Buss og trikk går mye tregere enn bane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, uhhuhher skrev:

Groruddalen er ganske sammensatt, der det kan være store forskjeller mellom to skolekretser som grenser mot hverandre. Ammerud er et eksempel på det. Du kan sjekke andelen fremmedspråklige barn på nett, tror. Skolekretser er i det hele tatt en ting i Oslo i enkelte bydeler og har en stor effekt på boligpriser.

Vil igjen nevne tbanen - Stovner til Tøyen tar 22 minutter. Ha alltid kollektivt i bakhodet når du skal kjøpe bolig. Buss og trikk går mye tregere enn bane.

Ser den, og forstår på flere at Groruddalen er sammensatt. Når det gjelder sentral beliggenhet...Arna er 7 minutter fra Bergen sentrum med tog, vil likevel aldri si at dette er sentralt, og ville ikke bodd der med tanke på at man da er fullstendig avhengig av det ene transportmiddelet for å komme seg frem og tilbake innen rimelig tid. Ønsker i hovedsak at vi skal kunne bruke sykler til og fra jobb - hvert fall i sommerhalvåret :) Kommer nok ikke til å ha bil, men heller være med i en bildeletjeneste.

Så får vi se om dette blir noe av da...uansett tusen takk for mange råd og tips til så mange områder jeg ikke hadde klart finne frem til selv, skal besøke samtlige forslag (inkludert Stovner) på en helgetur om han takker ja til jobben :)

HI

Anonymkode: cb01e...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på Stovner og elsker Stovner, først og fremst på grunn av nærhet til marka og det sosiale mangfoldet. Men når HI sier hun vil bo sentralt og i et område med cafeer mv er ikke Stovner, eller andre steder øverst i Groruddalen,  rette stedet. Sagene, Bjølsen og Torshov er bynære områder som bør tilfredsstille kravene, og ellers virker nybyggområdene på Hasle/Løren fine. 

Anonymkode: f51b9...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser den, og forstår på flere at Groruddalen er sammensatt. Når det gjelder sentral beliggenhet...Arna er 7 minutter fra Bergen sentrum med tog, vil likevel aldri si at dette er sentralt, og ville ikke bodd der med tanke på at man da er fullstendig avhengig av det ene transportmiddelet for å komme seg frem og tilbake innen rimelig tid. Ønsker i hovedsak at vi skal kunne bruke sykler til og fra jobb - hvert fall i sommerhalvåret :) Kommer nok ikke til å ha bil, men heller være med i en bildeletjeneste.

HI

Anonymkode: cb01e...8da

Jeg ser absolutt den, og jeg tenker at med det du sier, er ikke endestasjonene på tbanelinjene det du ser etter. Ville bare understreke hvor effektiv den er. Er veldig glad i banen selv, den binder byen sammen på en så fin måte. Du får en real klassereise på 25 minutter. Men selvsagt, når den står blir det totalt kaos! Skjer heldigvis ytterst sjelden - mye sjeldnere enn med togene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

alvorlig talt....man er ikke grepet av fremmedfrykt om man synes det er problematisk med enkelte gettofiserte områder i Oslo-området, som jeg har forstått ligger i noen områder i Groruddalen, i forhold til barn på skole/barnehage. Jeg ønsker ikke at barna mine skal være en del av et sosialt eksperiment hvor de er i kraftig mindretall på skolen. I tillegg er jeg faktisk ikke interessert i å sitte 10+ timer ukentlig på en bane/trikk/buss - og enkelte bydeler som Høybråten og Stovner ligger rimelig langt ute...Som jeg skrev, jeg er ikke interessert i å bo på Oslo vest (bekkestua, Røa) heller...

Men vi skal jobbe med å øke toleransen her hjemme....vi tar ansvar og hører mye på migrapolis for å kunne forstå mennesker som snakker gebrokkent norsk, kler oss opp i hijab og etniske klesdrakter og har rollespill for å øve på hvordan vi møter folk fra andre kulturer. Vi har jo tross alt ikke møtt personer som er mørk i huden før her på bygda..........i Bergen.

Oslo-arrogansen lenge leve.....

HI

Anonymkode: cb01e...8da

Tror veldig mange bergensere kommer til Oslo med ganske store fordommer. Men så finner de fort ut at alt er vidt annerledes enn i media. Uansett hvem du blir kjent med her, har de innvandrarvenene. Holdninger om dårlige skoler pga innvandring framstår rasistisk for oss oslofolk, og vi liker det ikke. Vi som bor her er så vant til fargerike og blandede fellesskap. Vi ønsker ikke en gradevis innflytting fra folk som har fordommer. Vi bor i Oslo fordi vi vil ha det slik- vi ønsker ikke beboere som skal stemple, og vi blir fornærmet, fordi 80-90% har snille nære venner fra andre etnisiteter. 

Anonymkode: 16f0d...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tror veldig mange bergensere kommer til Oslo med ganske store fordommer. Men så finner de fort ut at alt er vidt annerledes enn i media. Uansett hvem du blir kjent med her, har de innvandrarvenene. Holdninger om dårlige skoler pga innvandring framstår rasistisk for oss oslofolk, og vi liker det ikke. Vi som bor her er så vant til fargerike og blandede fellesskap. Vi ønsker ikke en gradevis innflytting fra folk som har fordommer. Vi bor i Oslo fordi vi vil ha det slik- vi ønsker ikke beboere som skal stemple, og vi blir fornærmet, fordi 80-90% har snille nære venner fra andre etnisiteter. 

Anonymkode: 16f0d...b85

Hjelpes. Du snakker om folk som kommer til Oslo med fordommer, men du har jo helt ville fordommer selv. «Veldig mange fra Bergen kommer med fordommer mot Oslo», hvor har du det fra? Er bergensere spesielt fordomsfulle mener du?

Tror du Oslo er det eneste stedet i landet hvor det bor folk med ulik etnisk opphav? Tror du folk utenfor Oslo ikke har venner med utenlandske opprinnelse, og at de løper og gjemmer seg i frykt hver gang de ser en med mørk hud?

Jeg bor på et tettsted en halvtime utenfor Oslo, og i mine barns klasser vil jeg tro det er i hvert fall 30% med annet etnisk oppgav enn norsk. Barna mine har venner fra alle verdens hjørner. Og vet du hva? Mange av dem har flytta FRA Groruddalen til stedet vi bor på nå, fordi de mente det var for gettofisert, for dårlige miljøer, og de ønsket ikke at barna skulle vokse opp der. Er disse menneskene også bare fordomsfulle rasister? Eller klarer du å akseptere at det som er ditt paradis er andres mareritt, uten at du må tillegge dem rasistiske holdninger?

Du må dessuten slutte å snakke som om folk fra Oslo er er homogent folk som mener det samme. Hvis jeg bestemmer meg for å flytte til Oslo i morgen, så snakker ikke du på vegne av meg, for jeg er ikke så fordomsfull som du er.

At du ikke ønsker en «gradvis innflytting av folk med fordommer» har for øvrig ingenting å si. Du bestemmer ikke hvem som får bo i byen, like lite som jeg kan bestemme at folk fra Oslo ikke får flytte hot jeg bor. 
 

 

Anonymkode: 1c3df...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...