Gå til innhold

bydeler i Oslo bo med barn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mannen får sannsynligvis jobb i Oslo, så jeg lurer på hvor er det bra å bo. Vi har diskutert at vi heller vil bo sentralt enn å pendle. Vi har et barn i skolealder og ett barn i barnehagealder, men de kan dele rom. Det er i hovedsak skole som vil være avgjørende til hvor vi velger å bosette oss (Groruddalen er uaktuelt), men vil gjerne ha et hyggelig bomiljø med lite biltrafikk, kafeer, parker etc. Noen som har noen tips?

 

 

Anonymkode: cb01e...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Østensjø bydel, f.eks. Lambertseter eller Manglerud, der er badeland under oppføring nå. Ekeberg er fint. Ta dere en søndagstur og se dere om. 

En del nye bydeler har ikke alt på plass når det gjelder barn. F.eks Bjørvika hvor det er lengre mellom barnehager selv om området er kult. 

Anonymkode: 6cd20...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig de fleste stoppene langs linje 3 fra Hellerud til Bøler og linje 4 fra Høyenhall til Bergkrystallen. Rosenhoff/Sinsen er bra, Etterstad og Ensjø er sentralt, Ensjø blir bra når de er ferdige. Nordstrand, Røa, Kolsås, Grefsen, Korsvoll... Spørs hva slags budsjett dere har egentlig.

Anonymkode: fae2e...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Østensjø bydel, f.eks. Lambertseter eller Manglerud, der er badeland under oppføring nå. Ekeberg er fint. Ta dere en søndagstur og se dere om. 

En del nye bydeler har ikke alt på plass når det gjelder barn. F.eks Bjørvika hvor det er lengre mellom barnehager selv om området er kult. 

Anonymkode: 6cd20...e11

Lambertseter og Ekeberg er i bydel Nordstrand, sånn til orientering...

Anonymkode: c1c47...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken økonomi har dere og hvor i byen skal han og evt du jobbe, da? Hvorfor er hele Groruddalen uaktuell for dere? 

Anonymkode: 13f1b...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei dere, takk for svar! Vi har mellom 6-7 mill i budsjett. Var kanskje litt kategorisk når det gjaldt groruddalen, men vil helst ikke bo for langt ute og har inntrykk av at i midten der er det mye utfordringer mtp skole. Han har fått jobb i Tøyenområdet, så vil helst ikke bo på vestsiden for da blir det fort langt (og dyrt!). Har tittet på Ensjø, synes det virker litt pregløst kanskje med så mye nytt. Ekeberg ser veldig hyggelig ut, men er det litt lite liv? Har fått et meget positivt inntrykk av sagene, Bjølsen og thorshov. Og Hasle...der virker det fint? Lurt, vi får ta oss en helgetur uten unger å vandre litt rundt :) tar gjerne mot flere tips eller kommentarer. Motbevis gjerne min fordom mot groruddal! 

Anonymkode: cb01e...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hei dere, takk for svar! Vi har mellom 6-7 mill i budsjett. Var kanskje litt kategorisk når det gjaldt groruddalen, men vil helst ikke bo for langt ute og har inntrykk av at i midten der er det mye utfordringer mtp skole. Han har fått jobb i Tøyenområdet, så vil helst ikke bo på vestsiden for da blir det fort langt (og dyrt!). Har tittet på Ensjø, synes det virker litt pregløst kanskje med så mye nytt. Ekeberg ser veldig hyggelig ut, men er det litt lite liv? Har fått et meget positivt inntrykk av sagene, Bjølsen og thorshov. Og Hasle...der virker det fint? Lurt, vi får ta oss en helgetur uten unger å vandre litt rundt :) tar gjerne mot flere tips eller kommentarer. Motbevis gjerne min fordom mot groruddal! 

Anonymkode: cb01e...8da

Vålerenga?

Anonymkode: 0c41a...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende, velkommen til byen!

Et par ting:

Sett opp et søk på finn med pris, områder du tenker er aktuelle, antall rom osv., og se hva du kan få. 6-7 millioner er ikke nødvendigvis mye i Oslo, avhengig av hvilke forventninger du har.

Hvis dere bor i nærheten av tbanen på østkanten, kommer dere så kjapt til byen/Tøyen at det ikke kan kalles pendling. Tbanen går to ganger i kvarteret på de fleste linjer. Det tar feks like lang tid med buss/trikk fra Sagene/Bjølsen/Torshov til Tøyen som med bane fra feks Manglerud eller Oppsal. Til info. 😊 Gå inn på ruter.no og lek litt med reisefinneren.

Jeg har bodd på Hasle med barn, der er det fint! Du har Hasle senter med kafé, pol og annet småtteri, du er nært Lille Tøyen hageby og Ensjø/Kampen, men du har ikke byen rett utenfor døra som feks på Torshov. Men det gjelder å lete litt etter lommene, for det er fine og rolige områder på Torshov også.

Nå bor jeg i området Oppsal. Mellom Tveita i nord og Bøler i sør, Østmarka i øst og Østensjøvannet i vest, strekker det seg noen kvadratkilometer med masse boliger, blanding av lavblokker, hus og rekkehus, gode skoler, mange idrettslag, masse barn, masse grønt. 15 minutter til Tøyen med bane. Ikke klassisk sentrumsliv, men vi har et knippe lokale sentere spredt utover med god sushi, pizza, quiz, kaffe med mer.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Motbevis gjerne min fordom mot groruddal!

Tonsenhagen, Årvoll, Rødtvet, Ammerudkollen, Kalbakken     

Anonymkode: 7f2fb...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor på Frogner og ville ikke ha bodd noe annet sted. Det er som en liten by i byen med alt du trenger. Nydelige gater med trær og forhager, leiligheter med høyt under taket og store gode rom, kort vei til strendene på Bygdøy, vi har Frognerparken, Frognerdalen, den engelske park, tinkern osv. Kort vei til Nationaltheatret med t-bane til Tøyen, og flere buss og trikkelinjer går gjennom bydelen.  

Anonymkode: 35747...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torshov, sagene, Grefsen, Ljan, Bekkelaget, oppsal. Bor selv i groruddalen med barn og skal bort herfra så fort som mulig! 

Anonymkode: 7bcbf...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Noen bydeler i Oslo er jo mindre sentrale enn Bærum. 

Anonymkode: b7d0e...18e

Enig, men når HI ønsker grei avstand til Tøyen, har et budsjett på sju mill og ønsker litt by, tenker jeg det er mer logisk å se østover eller til nord/øst. Men så har jeg har ikke bodd i Bærum heller, så jeg vet ikke så mye om priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterstad og Vålrenga er notert! Gøy å bo i sistnevnte...mannen er ihuga brann supporter ;)

tusen tusen takk for tips og råd til alle som har tatt seg bryet med å skrive så fine informative innlegg!!

 

HI

Anonymkode: cb01e...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei dere, takk for svar! Vi har mellom 6-7 mill i budsjett. Var kanskje litt kategorisk når det gjaldt groruddalen, men vil helst ikke bo for langt ute og har inntrykk av at i midten der er det mye utfordringer mtp skole. Han har fått jobb i Tøyenområdet, så vil helst ikke bo på vestsiden for da blir det fort langt (og dyrt!). Har tittet på Ensjø, synes det virker litt pregløst kanskje med så mye nytt. Ekeberg ser veldig hyggelig ut, men er det litt lite liv? Har fått et meget positivt inntrykk av sagene, Bjølsen og thorshov. Og Hasle...der virker det fint? Lurt, vi får ta oss en helgetur uten unger å vandre litt rundt :) tar gjerne mot flere tips eller kommentarer. Motbevis gjerne min fordom mot groruddal! 

Anonymkode: cb01e...8da

Skal han jobbe på Tøyen vil jeg absolutt anbefale Høyenhall og Manglerud. Rolige områder, mange barnehager, ca 10 min med t-banen ned til Tøyen. Ishockey-hall, innebandy-klubb, fritidsklubb for ungdom, kjøpesenter og det tar ikke mer enn 45 min å gå til byen.       

Anonymkode: 6cd20...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en leilighet på Sagene, og trives godt der, men jeg vet ikke hvis gode skolene og barnehagene er (vi bruker leiligheten som hytte). Har du tenkt på Grünerløkka eller St.Hanshaugen? Hvor gamle er barna? Med litt større barn funker det godt med leilighet, med små synes jeg det er deilig med litt bakkekontakt og en hageflekk. Ellers er Vålerenga koselig. 

Anonymkode: 3b765...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Etterstad og Vålrenga er notert! Gøy å bo i sistnevnte...mannen er ihuga brann supporter ;)

tusen tusen takk for tips og råd til alle som har tatt seg bryet med å skrive så fine informative innlegg!!

 

HI

Anonymkode: cb01e...8da

Bare ett råd til: Hvis dere kommer til byen for å vandre rundt, hadde jeg gått på noen visninger og dannet meg en oversikt over typiske boliger i områdene dere ser i. Vålerenga har mange gamle bygårder og gamle trehus, Etterstad er klassisk Obos-land, mye fra 50-60-tallet. Generelt er det mye små bad og dårlig med innvendig bodplass i byen. 🙂 Løren kan kanskje også være noe for dere - der er det mye nybygd hvis dere liker det bedre. De fleste visningene legges til torsdager, søndager og mandager. 

Herregud, når man bor i Oslo, blir man absurd opptatt av bolig... Kanskje jeg burde bli megler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ca samme budsjett som dere, ønsket oss en enebolig/kjedet enebolig med hage, har 3 barn så ønsket å bo i gå avstand til skole og trening slik at de ikke er avhengig av at vi må kjøre til hver trening/kamp (vi er stort sett med fordi vi synes det er gøy, og er med som trenere.) Men deilig at barna kan gå / sykle selv. Vi ønsket å bo i ett barnevennlig området med nærhet til skogen. 

Samtidig jobber jeg i Bjørvika og vil ikke bruke for mye tid på reisevei. 

Vi endte opp på Bjørndal (ett sted med ufortjent dårlig rykte.. og det er gjerne de som ikke har vært her eller har kjent noen som bodde her på 90 tallet som er negative). Vi bor i en relativt ny enebolig, i ett ungt nabolag med massevis av unger. Skolen er 2 min unna og trening 5 min på sykkel. Vi har på kort tid fått en stor vennekrets, både barna og vi voksne, å føler at vi har funnet ett sted vi føler oss hjemme. Fra dør til dør bruker jeg 30 min med kollektivt til Bjørvika. Til Tøyen vil jeg anta at det er lit mer. 

Eneste vi mangler er en god kafè, det håper jeg kommer snart (god forretningside om noen her inne har en kafe gründer i magen)! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi bor på Frogner og ville ikke ha bodd noe annet sted. Det er som en liten by i byen med alt du trenger. Nydelige gater med trær og forhager, leiligheter med høyt under taket og store gode rom, kort vei til strendene på Bygdøy, vi har Frognerparken, Frognerdalen, den engelske park, tinkern osv. Kort vei til Nationaltheatret med t-bane til Tøyen, og flere buss og trikkelinjer går gjennom bydelen.  

Anonymkode: 35747...534

Og Uranienborg skole er utrolig bra, og det er en stor fordel, synes jeg, at den er 1. til 10. Klasse. Dere får en grei 3-roms for budsjettet og et trygt og koselig boområde. 

Anonymkode: 35747...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Området rundt Godlia, Oppsal og Bøler er veldig koselige etablerte boområder med nærhet til t-bane og til marka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mannen får sannsynligvis jobb i Oslo, så jeg lurer på hvor er det bra å bo. Vi har diskutert at vi heller vil bo sentralt enn å pendle. Vi har et barn i skolealder og ett barn i barnehagealder, men de kan dele rom. Det er i hovedsak skole som vil være avgjørende til hvor vi velger å bosette oss (Groruddalen er uaktuelt), men vil gjerne ha et hyggelig bomiljø med lite biltrafikk, kafeer, parker etc. Noen som har noen tips?

 

 

Anonymkode: cb01e...8da

Så morsomt at du ikke bor her, og likevel er fast bestemt på å ikke bo i groruddalen😱. Fordommene om groruddalen lever og bli holdt i livet av utenbys bygdefolk som har sett for mye på TV, og tror alle innvandrere er farlige kriminelle. Ts: vær klar over at om du flytter til den store og farlige byen må du regne med å bli behandlet hos innvandrer-tannlege/lege etc, barna dine vil få noen innvandrervenner og enkelte personale i skole og bhg er av annen opprinnelse. Kanskje bor de til og med i den store farlige dalen du har sett på TV. DET er fali det...

Anonymkode: 16f0d...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 6-7 mill får du en fin familieleilighet sentralt eller et ålreit rekkehus litt lenger ute. Det en ting dere bør vurdere hva dere ønsker av. 

Tøyen ligger ved t-banen og er dermed tilgjengelig kjapt fra de fleste steder i byen, bare dere holder dere nær et knutepunkt. 

Om dere vil bo ordentlig urbant, type sentrumsleilighet, ville jeg vurdert St. Hanshaugen (Fredensborg, Bolteløkka, Bislett eller selve haugen). Det er en blanding av østkant og vestkant, ikke for snobbete og ikke for ghetto, samtidig som det er veldig pent der og skolene har godt rykte. 

Om dere ønsker type rekkehus, lokalt senter og kjapp banetur til byen, hadde jeg sett på steder som Manglerud, Lambertseter, Hellerud, Simensbråten/Ekeberg, Karlsrud, Oppsal, Østensjø/Skøyenåsen eller Bøler. Teisen, Årvoll, Tonsenhagen er også fine, men litt dårligere tilgang på kollektivtilbud. Alle disse stedene har gode skoler, en fin demografisk blanding og tilgang på walk-to-natur samtidig som reisetiden til sentrum ikke er ille. Personlig ville jeg kanskje foretrekke de stedene hvor man kan spasere til byen om det faller seg slik, da utgår Lambertseter, Karlsrud, Bøler og Oppsal pga avstand for min del (men mange andre spaserer jo fint den distansen). 

Anonymkode: 13f1b...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Anonym bruker said:

Mannen får sannsynligvis jobb i Oslo, så jeg lurer på hvor er det bra å bo. Vi har diskutert at vi heller vil bo sentralt enn å pendle. Vi har et barn i skolealder og ett barn i barnehagealder, men de kan dele rom. Det er i hovedsak skole som vil være avgjørende til hvor vi velger å bosette oss (Groruddalen er uaktuelt), men vil gjerne ha et hyggelig bomiljø med lite biltrafikk, kafeer, parker etc. Noen som har noen tips?

 

 

Anonymkode: cb01e...8da

Manglerud :)

Anonymkode: e2496...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...