Gå til innhold

Dere med dårlig råd,hva ville dere gjort?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis jeg gir penger i bursdagsgave til et barn er det fordi de skal få kjøpe seg noe de ønsker seg eller sparer til. Hadde jeg funnet ut at mor tok de pengene og kjøpte sko eller vinterdress mot barnets ønske hadde jeg blitt skikkelig sur og heller kjøpt trommer i gave neste gang.

Anonymkode: e3f7a...b7f

Men da har du jo heller ikke sagt at du ønsker de skal brukes til noe han virkelig trenger, noe giver i hi sitt tilfelle har

Anonymkode: 75601...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det betyr ikke at en 9 åring skal betale for klær med penger han har fått til bursdagen sin. Noe han trenger som han ønsker seg ja, ikke klær som er nødvendig. Det er det du som må betale. Men, du har jo tydeligvis gjort deg opp en mening. Orker ikke å argumentere mot en vegg. Det blir litt som å spørre noen om hva de synes om at man skal ha utebryllup i januar og få negative tilbakemeldinger. Det bryllupet skal være ute, dermed basta. Hvorfor synes du det er for kaldt? Jeg mener det er fint, driter i hva du mener. Okei, men hvorfor i alle dager spurte du meg om det da? 

Anonymkode: 16ae6...e2d

Sliter du litt med leseforståelsen? Det står jo klart og tydelig i HI at pengene er øremerket ting gutten trenger. Pengene er gitt med tanke på at det skal kjøpes inn vinterklær/sko. Er du dum eller bare later du som så du kan få kranglet litt?

Anonymkode: f13bd...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det betyr ikke at en 9 åring skal betale for klær med penger han har fått til bursdagen sin. Noe han trenger som han ønsker seg ja, ikke klær som er nødvendig. Det er det du som må betale. Men, du har jo tydeligvis gjort deg opp en mening. Orker ikke å argumentere mot en vegg. Det blir litt som å spørre noen om hva de synes om at man skal ha utebryllup i januar og få negative tilbakemeldinger. Det bryllupet skal være ute, dermed basta. Hvorfor synes du det er for kaldt? Jeg mener det er fint, driter i hva du mener. Okei, men hvorfor i alle dager spurte du meg om det da? 

Anonymkode: 16ae6...e2d

Du vet at for å kjøpe ting så må man ha penger, ikke sant? Og penger er noe man ikke har når man går på sosialen.

Anonymkode: d26cd...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn får kun lov å sløse bort 50% av sine bursdagspenger. Resten SKAL spares til noe de virkelig ønsker seg. Dyrere ting som spill og mobil. Jeg synes det er dårlig gjort å bruke hans penger på klær. Jeg hadde heller da sagt til utvalgte hva han trenger slik at han får dette i gave. Å få ting man trenger i gave er helt innafor. Nå er jo status slik da. Hvor mye penger fikk han og hvor mye skal du bruke?

Jeg forstår godt reaksjonen hans. Deres dårlige råd er sikkert noe han har kjent på mange ganger. Sikkert mye han ikke kan pga økonomi. Nå har han «masse penger» klart han vil bruke det på tull. Han kan jo aldri sløse med penger ellers. 

Anonymkode: ab5b5...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær heller barnet verdien av å spare bursdagspenget til en større ting han ellers ikke ville hatt råd til. Ved at du tar halvparten lærer du heller at det må brukes med en gang ellers tar mamma det.

 

Anonymkode: e3f7a...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk ekstra sosialhjelp til vinterklær nå. Hvis du får det, så bruker du ikke bursdagspengene på klær. Likevel bør du ikke la ham sløse bort alt, la han ha noe til fri disposisjon, og sett av noe til sparing på hans konto. Hvis du ikke får sosialhjelp, og alternativet er at han ikke får klær, så blir han nødt til å bidra. Han kan ikke møte vinteren uten vinterklær. Jeg hadde strukket meg langt for å unngå å bruke hans penger denne gangen, fordi jeg skjønner hvorfor han opplever det som urettferdig. Men jeg kjenner ikke detaljene i din situasjon, hvis det ikke er noe å spare inn på så er det jo ikke noe annet å gjøre. Må du så må du. 

Hvis det er nyttige ting han trenger til jul, eller til fremtidige bursdager, så kan du snakke med giveren, og enten ønse deg konkrete ting til ham, eller ønske deg at de skriver i kortet at dette er penger til å kjøpe det og det. Da kommer pengene med en klar føring fra fiber, og det er noe annet enn at du bestemmer hva de skal brukes til. Jeg skjønner at giver mente de skulle brukes til klær nå også, men det har tydeligvis ikke blitt kommunisert godt nok til gutten, og da er det ikke så rart at han nå føler at du tar pengene hans. 

Anonymkode: b03a1...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har stått i tilsvarende situasjon, men min var bare 6 år på det tidspunktet. Jeg forklarte at akkurat da hadde jeg litt lite penger og spurte om jeg kunne få låne litt av bursdagspengene hans til å kjøpe sko og dress. Han skulle selvfølgelig få de tilbake når jeg fikk mer penger. Han gikk med på det uten problemer. Jeg syns ikke det er farlig å være noe ærlig ang økonomien. 

Anonymkode: a9406...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde situasjon i sommer da jeg trengte penger på flekken. Eldste var 15 og hadde 5 000 kroner på kontoen sin, som han tjente til skoletur det ikke ble noe av. Jeg ringte ham og forklarte situasjonen, at det hastet nå, det er krise, og om jeg kunne låne pengene hans i en periode. 10 sekunder senere plinget det på vipps, så fikk jeg 5 000 kroner. Han fikk dem tilbake i to rater de neste to månedene. Ingen sure miner, ingen krangling, han skjønte at det var prekært (helt uforutsett hendelse som vi ikke rådet over). Jeg hadde gjort det samme om jeg var i HI sin situasjon - lånt pengene hos barnet og betalt tilbake da jeg fikk mer penger. Fordi det er jo fortsatt foreldre som styrer barnets penger - om de kan sløse alt på godteri og tull, eller om de bør spare pengene til fornuftige ting. Her har giver øremerket pengene til nødvendige ting slik som klær. Forklar barnet det, hvis han er helt imot alt, lån penger og betal ham tilbake. 

Anonymkode: d26cd...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet vårt får som regel rundt 5000kr til jul. Vi har på forhånd avtalt at halvparten brukes på ting han ønsker seg ( eller lommepenger utover i året), og resten på hans sparekonto. Hvis jeg får penger av foreldrene mine til f.eks ei jakke, kjøper jeg jakka. Ville ikke tatt pengene etterpå. 

Anonymkode: 6c79d...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det betyr ikke at en 9 åring skal betale for klær med penger han har fått til bursdagen sin. Noe han trenger som han ønsker seg ja, ikke klær som er nødvendig. Det er det du som må betale. Men, du har jo tydeligvis gjort deg opp en mening. Orker ikke å argumentere mot en vegg. Det blir litt som å spørre noen om hva de synes om at man skal ha utebryllup i januar og få negative tilbakemeldinger. Det bryllupet skal være ute, dermed basta. Hvorfor synes du det er for kaldt? Jeg mener det er fint, driter i hva du mener. Okei, men hvorfor i alle dager spurte du meg om det da? 

Anonymkode: 16ae6...e2d

Du har ikke dårlig råd du. Hi helt innafor og gutten din virker som en bortskjemt unge. Når familien har dårlig råd så må han faktisk bidra litt. Også kan han kjøpe hva han vil med resten. Helt innafor og synes det er leit at dere er i denne situasjonen ❤🌷

Anonymkode: f597f...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sliter du litt med leseforståelsen? Det står jo klart og tydelig i HI at pengene er øremerket ting gutten trenger. Pengene er gitt med tanke på at det skal kjøpes inn vinterklær/sko. Er du dum eller bare later du som så du kan få kranglet litt?

Anonymkode: f13bd...dcf

Hi har fått forståelsen av at pengene skal brukes til noe han trenger. 
 

Men nå har jo gutten fått pengene da. Uten at der tydelig fra giver HVA det skal brukes til. Det er HI som mener gutten trenger dress og sko. Kanskje gutten mener han trenger PC? 
 

Hvis giver spesifikt mente pengene skulle benyttes til uteklær, sko eller liknende burde selvfølgelig det blitt kommunisert til gutten der og da. Men det ble det tydeligvis ikke. Hverken av fibrene eller av mor. At mor i ettertid kommer med sine føringer ovenfor barnet er jo litt uheldig.  «Trenger» betyr selvfølgelig ganske forskjellige ting når du er et barn kontra når du er voksen. 

Anonymkode: f2b4b...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig situasjon. I utgangspunktet mener jeg at guttens penger er hans. Ikke nødvendigvis for å sløse, men siden dere har dårlig råd er dette penger som han kan bruke på ting dere kanskje ikke har råd til, slik som kino, badeland, spill osv. Og han kan få litt føringer, slik at han ikke bruker de opp på leker og godt. Det er ikke en niårings ansvar å stå for klær selv. Men hvis dette mest sannsynlig er en midlertidig situasjon, siden du sier at du ser etter jobb, kan det å låne disse pengene være en god idé. For gutten trenger jo vinterklær. Men jeg ville strekt meg langt for å unngå å ta av disse pengene. 

Anonymkode: fa8ac...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei men flere ga jo penger nettopp for at jeg kunne kjøpe noe han trenger. Mens han mener at han skal få bruke alle pengene.

Anonymkode: 3db5e...e18

Ble dette tydelig kommunisert til gutten fra giver? Eller er det noe kun du har blitt formidlet?
Om noen ga meg en pengegave, og samboeren min etterpå fortalte meg at giveren egentlig mente det skulle gå til husmaling, så hadde jeg også blitt sur. Slik oppleves det for han også.

Vær heller litt ydmyk. Trygg han på at det er hans penger, men at det ikke er lurt å sløse bort alt sammen. La han få disponere over halvparten (eller en gitt sum, jeg vet jo ikke hvor mye han fikk). Sett resten på hans sparekonto (ikke din, NAV gir deg ikke penger om du har, uansett hvor mye de egentlig er din sønns). 
Får du avslag på ekstra sosialstønad til vintertøy kan du spørre han om å få låne. Så lenge det ikke er noe ekstragavant tøy han ønsker seg så synes jeg det er urimelig at han skal koste det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har ikke dårlig råd du. Hi helt innafor og gutten din virker som en bortskjemt unge. Når familien har dårlig råd så må han faktisk bidra litt. Også kan han kjøpe hva han vil med resten. Helt innafor og synes det er leit at dere er i denne situasjonen ❤🌷

Anonymkode: f597f...6f2

Har ikke det nå, men da ungene var små. Brukte likevel ikke penger de fikk på nødvendige vinterklær. 

Anonymkode: 16ae6...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jeg hadde brukt noen av pengene han fikk i familiebursdag til klær, og så kan han beholde de andre selv. Jeg ønsker alltid noen klær til mine unger til jul/bursdag, det hoper seg opp med alt for mye leker. Et tips er at på Europris har de vinterdress til -70%.

Anonymkode: 4703c...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...