Gå til innhold

Dere med dårlig råd,hva ville dere gjort?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min har nettopp hatt bursdag i mange ga penger ettersom de ikke vet hva han trenger/ ønsker seg. Vet at flere ga penger med tanke på å kjøpe noe han virkelig trenger. Så jeg tenkte at noen av pengene kan han få bruke på noe han vil og noe av pengene til klær/ sko han virkelig trenger. Er arbeidsledig så vi har kun sosialhjelp nå. Men når sønnen min fikk høre det ble han rasende å mente det er hans penger som han skal bruke på hva han vil.  Dere andre med dårlig råd hva ville dere gjort? Han trenger vintersko og vinterdress og  bukser i rett størrelse. Tenkte å kjøpe alt brukt å selvsagt bare bruke deler av pengene han har fått eventuelt,også kan han bruke deler av pengene på noe han vil ha.

Anonymkode: 3db5e...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gammel er han?

Anonymkode: a9cb2...5a2

Han ble nettopp 9 år.

Anonymkode: 3db5e...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er rett at han skal måtte bruke bursdagspengene sine på nødvendige klær som foreldre bør stå for. 
 

Det finnes masse hjelpegrupper på fb hvor man kan be om klær, hjelp oss p hjelpe osv. Enkelte av gruppene kan man få administrator til å legge ut innlegg for en slik du blir anonym. Sjekk også ut goodify.

Anonymkode: 9d9d0...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skjønne hvorfor du tenker som du gjør, men det er han som har fått pengene. Det er ikke han som har ansvaret for at han har klær på kroppen. Hvis han ønsker seg dyre klær, kan du legge i det et "vanlig" plagg koster, og så kan han betale resten. Men ikke det han må ha til vanlig pris. 

Anonymkode: 16ae6...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg synes ikke det er rett at han skal måtte bruke bursdagspengene sine på nødvendige klær som foreldre bør stå for. 
 

Det finnes masse hjelpegrupper på fb hvor man kan be om klær, hjelp oss p hjelpe osv. Enkelte av gruppene kan man få administrator til å legge ut innlegg for en slik du blir anonym. Sjekk også ut goodify.

Anonymkode: 9d9d0...1e1

Har spurt på goodify så har ikke fått noe respons dessverre.

Anonymkode: 3db5e...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kan skjønne hvorfor du tenker som du gjør, men det er han som har fått pengene. Det er ikke han som har ansvaret for at han har klær på kroppen. Hvis han ønsker seg dyre klær, kan du legge i det et "vanlig" plagg koster, og så kan han betale resten. Men ikke det han må ha til vanlig pris. 

Anonymkode: 16ae6...e2d

Nei men flere ga jo penger nettopp for at jeg kunne kjøpe noe han trenger. Mens han mener at han skal få bruke alle pengene.

Anonymkode: 3db5e...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig leit at han må bruke bursdagspengene på slikt, men helt innafor når du går på sosialhjelp og giver mente det skulle brukes slik. Og det er jo ikke snakk om at han skal bruke alle pengene på slikt, bare en liten del. Regner med du kjøper brukt eller billig slik at han kan bruke minst mulig på klær.  

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har spurt på goodify så har ikke fått noe respons dessverre.

Anonymkode: 3db5e...e18

Det betyr ikke at en 9 åring skal betale for klær med penger han har fått til bursdagen sin. Noe han trenger som han ønsker seg ja, ikke klær som er nødvendig. Det er det du som må betale. Men, du har jo tydeligvis gjort deg opp en mening. Orker ikke å argumentere mot en vegg. Det blir litt som å spørre noen om hva de synes om at man skal ha utebryllup i januar og få negative tilbakemeldinger. Det bryllupet skal være ute, dermed basta. Hvorfor synes du det er for kaldt? Jeg mener det er fint, driter i hva du mener. Okei, men hvorfor i alle dager spurte du meg om det da? 

Anonymkode: 16ae6...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pobie skrev:

Selvfølgelig leit at han må bruke bursdagspengene på slikt, men helt innafor når du går på sosialhjelp og giver mente det skulle brukes slik. Og det er jo ikke snakk om at han skal bruke alle pengene på slikt, bare en liten del. Regner med du kjøper brukt eller billig slik at han kan bruke minst mulig på klær.  

Ja har allerede funnet vintersko til 150 kr og vinterdress til 350 kr. Så gjør det absolutt billigst mulig. Å i helgen skal han ha barnebursdag fra 12 i klassen,å de pengene skal ha få beholde selv. 

Anonymkode: 3db5e...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke si at xxxx egentlig tenkte å kjøpe f.eks jakke til han, men at de ville han skulle få velge jakke selv, derfor ga de penger? 

Anonymkode: 67079...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre pengegavene kom med føringer, så ville jeg aldri brukt det på noe barnet ikke er enig i selv. Og da skulle det stått i kortet at pengene var til å kjøpe det og det, ikke bare at jeg mente å vite at giver hadde tenkt...

Jeg har også en 9-åring og har dårlig råd. Når han får penger så får han bestemme over noe av det helt fritt, og resten skal vi foreldre godkjenne bruken av. (Ellers hadde han brukt alt på godteri og roblox.) Blir vi ikke enige om noe så står de på kontoen hans til det dukker opp noe han har lyst på som vi synes er greit. Han har kjøpt klær for egne penger noen ganger, men da er det fordi han ønsket det selv, fordi han hadde lyst på noe spesielt som var utenfor vårt klesbudsjett. En kul genser når han egentlig hadde nok gensere f.eks.

Anonymkode: 347ea...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det betyr ikke at en 9 åring skal betale for klær med penger han har fått til bursdagen sin. Noe han trenger som han ønsker seg ja, ikke klær som er nødvendig. Det er det du som må betale. Men, du har jo tydeligvis gjort deg opp en mening. Orker ikke å argumentere mot en vegg. Det blir litt som å spørre noen om hva de synes om at man skal ha utebryllup i januar og få negative tilbakemeldinger. Det bryllupet skal være ute, dermed basta. Hvorfor synes du det er for kaldt? Jeg mener det er fint, driter i hva du mener. Okei, men hvorfor i alle dager spurte du meg om det da? 

Anonymkode: 16ae6...e2d

En gutt på 9 år ønsker seg ikke noe fornuftig uansett. Det han vil bruke penher på er tull som å kjøpe ekstra ting innpå ett playstationspill osv.

Anonymkode: 3db5e...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kan du ikke si at xxxx egentlig tenkte å kjøpe f.eks jakke til han, men at de ville han skulle få velge jakke selv, derfor ga de penger? 

Anonymkode: 67079...17a

Det kan jeg prøve ja :)

Anonymkode: 3db5e...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til neste år må jeg visst heller komme meb en konkret liste over hva han trenger istedenfor at masse penger bare blir brukt opp på tull. Mye mer nødvendig med klæe og sko enn å kaste penger ut av vinduet på å kjøpe ekstra ting innpå ett playstationspill.

Anonymkode: 3db5e...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Til neste år må jeg visst heller komme meb en konkret liste over hva han trenger istedenfor at masse penger bare blir brukt opp på tull. Mye mer nødvendig med klæe og sko enn å kaste penger ut av vinduet på å kjøpe ekstra ting innpå ett playstationspill.

Anonymkode: 3db5e...e18

Du trenger jo ikke la ham sløse bort pengene selv om du ikke bruker dem på klær, det finnes da mellomting. Det er massevis av ting som både er mer fornuftig og gøy, alt etter hva han interesserer seg for. Min gutt har f.eks. brukt bursdagspenger på skøyter, brettspill, speiderkniv og skateboard med hjelm og beskyttelsessett, og nå sparer han til ny sykkel til våren.

Anonymkode: 347ea...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en stusselig tilværelse. Du har vært arbeidsledig lenge hvis du er på sosialpenger. Ta deg en utdannelse så du kan forsørge din egen unge...

Anonymkode: 1e714...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har det alltid vært vanlig at ungene får noe fornuftig og noe gøyalt i gaver. Vi har god økonomi, men ungene har allikevel fått vinterstøvler og ullundertøy til bursdagen. Si at "du fikk penger av tante til å kjøpe vinterdress" og sånn blir det. 

Anonymkode: 17916...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg begynner å bli gammel... ;)

Jeg er vokst opp med at man til jul og bursdager fikk ting man trenger, det kunne også være f.eks. ordentlige vintersko/klær, noe til rommet (f.eks. nytt skrivebord eller -stol eller lampe). I tillegg fikk vi leker eller annet vi ønsket oss. Kunne også få penger til bursdag/jul som ble sagt at måtte brukes på noe vi trengte, og var det nye støvletter som trengtes, så var det jo glede i å få kjøpe seg et nytt par som man selv likte og syntes var fine, eller en ny genser eller hva som helst vi trengte. Det var helt normalt hos alle jeg kjenner.

Det var helt normalt at det var slik både hos oss mens mine foreldre fremdeles var gifte og bodde sammen, og senere, da de bodde hver for seg og min mor hadde dårlig råd. Det var like normalt hos alle mine venner som hadde gifte foreldre også, og uavhengig av økonomi.

Nå er dette tydeligvis nesten for barnemishandling å regne...

Tidene endrer seg...

Jeg ville tatt en prat med gutten, Hi. Han er liten fremdeles, men samtidig stor nok til å bli realitetsorientert om at dere nå må være forsiktig med økonomien, uten at han skal få så mye detaljer at han blir bekymret. Men da er det helt innafor, mener jeg, å gjøre det klart for ham at flere av de som ga penger ga penger nettopp fordi han kunne være delaktig i å velge ut det han ønsket seg av det han nå trenger til vinteren eller annet han virkelig trenger, fremfor at de kanskje kjøpte noe som ikke passet eller han ikke likte. Og at noe av pengene nå må brukes på fornuftige ting, men vinkle det dit at da kan han være med på å velge noe selv (og da sjekker du gjerne ut på forhånd, slik at han f.eks. kan velge mellom 2-4 ulike av noe han trenger). Og så får han jo bruke litt av bursdagspengene på leker eller annet, og det bør han være fornøyd med.

Ellers enig med deg i at neste år er det bedre at du kommer med en konkret ønskeliste til de samme som i år ga penger, slik at de kjøper ting han trenger, så slipper dere bråk etterpå.

Anonymkode: fec2f...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han bruke noe av pengene på det han ønsker seg, og resten på nødvendige ting.

min mamma gikk også på sosialpengene, aap og trygd i min barndom. Hver bursdag måtte jeg bruke pengene mine på møbler på rommet (skrivebord, stol, seng) , klær og slike ting. Som oftest var det møbler til rommet mitt. Jeg hatet det! Fikk ikke bruke ei krone på ting jeg ønsket meg. I konfirmasjonen min fikk jeg også penger, 6000kr. Husker så godt at hun tok ut 3000kr av min konto, nektet for det enda hun signerte med sin underskrift. Pga egne erfaringer vil jeg derfor si at han bør bruke halvparten på det han vil og halvparten på nødvendige ting!

Anonymkode: 76040...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei men flere ga jo penger nettopp for at jeg kunne kjøpe noe han trenger. Mens han mener at han skal få bruke alle pengene.

Anonymkode: 3db5e...e18

Du er mor, du bestemmer. Det er dessverre sånn at så lenge han kun er 9 år og ikke samtykkekompetent, så trenger han ikke samtykke.

Anonymkode: d6405...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Aller først ville jeg bedt om ekstra  sosialstønad til å kjøpe vintertøy

Anonymkode: 23408...8c4

Det visste jeg ikke at går an. Beste rådet i denne tråden 👍

Anonymkode: 16ae6...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker med besteforeldre på forhånd og sier hva barnet trenger. Så får vi enten pengene og kjøper f eks sko fra begge sett besteforeldre. 
Da føler barnet det annerledes enn å først ha fått pengene. Og vi får kjøpt sko i riktig farge og størrelse. Og de som gir er glad for løsningen. 

Anonymkode: 302dc...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...