Gå til innhold

Bare jeg som syns det å studere var enkelt og lite tidkrevende?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Forstår at det sjølsagt ikke bare er meg, men jeg har inntrykk av at flertallet her inne framstiller det å studere som tidkrevende og tungt. Jobba 70% mens jeg studerte. Har én C, ellers bare B og A. Leste knapt før eksamen, droppa mange forelesninger og gjorde ikke mer enn jeg måtte. Har studert i sju år, lektor med tilleggsutdanning. 

Anonymkode: dae84...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forstår at det sjølsagt ikke bare er meg, men jeg har inntrykk av at flertallet her inne framstiller det å studere som tidkrevende og tungt. Jobba 70% mens jeg studerte. Har én C, ellers bare B og A. Leste knapt før eksamen, droppa mange forelesninger og gjorde ikke mer enn jeg måtte. Har studert i sju år, lektor med tilleggsutdanning. 

Anonymkode: dae84...70f

I den utdannelsen har du jo stort sett repetert det du alt har lært på skolen, så det er jo sikkert grei skuring ja. 

Anonymkode: 6a609...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I den utdannelsen har du jo stort sett repetert det du alt har lært på skolen, så det er jo sikkert grei skuring ja. 

Anonymkode: 6a609...b05

Hva har du studert da? Kjernefysikk?

Har alltid kommet enkelt til meg også, med unntak av ett enkeltemne jeg rett og slett hadde vanskelig for å forstå (fikk C).

Anonymkode: eb054...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer og bhglærer er litt av det samme. Rimelig lett. Det finnes hundrevis av studier som er veldig vanskelige, hvor karakterene henger høyt og frafallet er stort. 

Anonymkode: dfff0...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var usedvanlig lite reflektert av en som skal være lærer ;)

Anonymkode: d0104...5d6

Lærere kan også ha behov for uoppfordret selvhevdelse, sikkert. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer vel helt an på hva man  studerer sikkert. Det er veldig stor forskjell på studieretninger hvordan studiet er lagt opp og hva som kreves

Anonymkode: 666ad...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint for deg at du syntes det var enkelt, tenker jeg. 

Jeg syntes også det da jeg var ung og barnløs og ikke hadde mye å tenke på. Da jeg var eldre og skulle sjonglere studier med familie og resten av livet syntes jeg det var utrolig givende, veldig spennende, men også tungt. Det var sene kvelder, tidlige morgener og mye dårlig samvittighet.

Anonymkode: 43d70...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig. Har tatt det meste av mine studier ved siden av full jobb og etter hvert fire barn. Inkludert mastergrad. Gode karakterer. 

Anonymkode: bda45...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var usedvanlig lite reflektert av en som skal være lærer ;)

Anonymkode: d0104...5d6

Tenker du at lærere er eller bør være mer reflekterte enn andre yrkesgrupper som f.eks leger, sykepleiere, psykologer, advokater eller økonomer? Har lærere en så høy stjerne hos deg at du forventer noe ekstra av dem?

Anonymkode: a3146...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Forstår at det sjølsagt ikke bare er meg, men jeg har inntrykk av at flertallet her inne framstiller det å studere som tidkrevende og tungt. Jobba 70% mens jeg studerte. Har én C, ellers bare B og A. Leste knapt før eksamen, droppa mange forelesninger og gjorde ikke mer enn jeg måtte. Har studert i sju år, lektor med tilleggsutdanning. 

Anonymkode: dae84...70f

Da tok du vel riktig studium. Jeg studerte musikk og måtte øve, øve jevnt og trutt og tappert... 

Anonymkode: cc31d...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker du at lærere er eller bør være mer reflekterte enn andre yrkesgrupper som f.eks leger, sykepleiere, psykologer, advokater eller økonomer? Har lærere en så høy stjerne hos deg at du forventer noe ekstra av dem?

Anonymkode: a3146...1b3

Forventer at alle yrkesgruppene du nevner kan reflektere. Men forventer ekstra av de som skal lære andre å reflektere, det gjør jeg nok.

Anonymkode: d0104...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Forstår at det sjølsagt ikke bare er meg, men jeg har inntrykk av at flertallet her inne framstiller det å studere som tidkrevende og tungt. Jobba 70% mens jeg studerte. Har én C, ellers bare B og A. Leste knapt før eksamen, droppa mange forelesninger og gjorde ikke mer enn jeg måtte. Har studert i sju år, lektor med tilleggsutdanning. 

Anonymkode: dae84...70f

Jeg synes også det har gått ganske greit, studert ulike samfunnsfag ved universitet og høgskole, jobbet like mye som deg. Unntaket var et BI fag jeg måtte jobbe mye med. 

Anonymkode: ce4f9...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var usedvanlig lite reflektert av en som skal være lærer ;)

Anonymkode: d0104...5d6

Hvorfor i alle dager skulle det være det? Det er det da ikke. 

Anonymkode: ce4f9...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i alle dager skulle det være det? Det er det da ikke. 

Anonymkode: ce4f9...e32

Det må være lov å si at hun tar ting lett. 

Anonymkode: ce4f9...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt god studiedisiplin. Ikke opplært til å gjøre lekser, lese ekstra eller møte forberedt. Deltok på minimalt av forelesninger og unngikk kollokviegrupper. "Heldigvis" har jeg klart å surfe lett gjennom på god husk. A på alt av muntlig. A og B på skriftlig. 

Allikevel angrer jeg nå på at jeg ikke hadde det i meg å yte. Da kunne jeg allikevel fått mye mer ut av studiet. Det finnes så mye litteratur og gode diskusjoner som hadde vært godt å ta med seg. Jeg får det i jobben nå, men jeg tenker at den fsglige bagasjen min hadde vært fullere med bedre innsats. Derfor jobber jeg med holdningene til mine barn rundt skolearbeid, slik at de ikke tar snarveier fordi de kan. 

Anonymkode: 49613...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Forventer at alle yrkesgruppene du nevner kan reflektere. Men forventer ekstra av de som skal lære andre å reflektere, det gjør jeg nok.

Anonymkode: d0104...5d6

Men å reflektere rundt egne erfaringer med å studere, det er ikke greit?

Selv forventer jeg at folk som forventer refleksjon av andre selv er reflekterte nok til ikke å bruke en persons fag eller yrke som et slags billig motargument i en debatt («du som  er lærer burde»... «du som har den utdanninga burde visst at»...), men som så ofte ellers klarer man ikke å nå opp til den standarden man setter for andre.

Anonymkode: a3146...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der har man vel en stor del av grunnen til at å studere ikke er for alle. Å studere tar all din tid om du gjør det rett. Om du kjører pølse i brød kan du ikke egentlig kalle det å studere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, sug lut skrev:

Og der har man vel en stor del av grunnen til at å studere ikke er for alle. Å studere tar all din tid om du gjør det rett. Om du kjører pølse i brød kan du ikke egentlig kalle det å studere. 

Vel, jeg har studert juss, startet 1,5 år etter at jeg kom til Norge. Fullførte på normert tid med laud, selv om jeg i studietiden rakk å få to barn. Jobbet også ca 50 % ved siden av studiene nesten hele tiden. Synes ikke det var spesielt tidskrevende, og det tok absolutt ikke all min tid. Har vært jurist i 15 år nå, og synes ikke at jeg gikk glipp av noe mens jeg studerte, selv om jeg brukte relativt lite tid på lesing og skriving. 

Det er nettopp det - hvis man gjør det rett, med rette studieteknikker og rett disponering av tid, trenger det ikke å ta all din tid. Folk som er udisiplinerte og ustrukturerte bruker vanligvis dobbelt så lang tid grunnet mangel på system. 

Anonymkode: 8875a...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, jeg har studert juss, startet 1,5 år etter at jeg kom til Norge. Fullførte på normert tid med laud, selv om jeg i studietiden rakk å få to barn. Jobbet også ca 50 % ved siden av studiene nesten hele tiden. Synes ikke det var spesielt tidskrevende, og det tok absolutt ikke all min tid. Har vært jurist i 15 år nå, og synes ikke at jeg gikk glipp av noe mens jeg studerte, selv om jeg brukte relativt lite tid på lesing og skriving. 

Det er nettopp det - hvis man gjør det rett, med rette studieteknikker og rett disponering av tid, trenger det ikke å ta all din tid. Folk som er udisiplinerte og ustrukturerte bruker vanligvis dobbelt så lang tid grunnet mangel på system. 

Anonymkode: 8875a...58d

Du er på feil jorde. Poenget er ikke at det ikke er mulig å kjøre gjennom på normert tid med tid til overs. Poenget er at da studerer du ikke. Du følger en oppskrift og kan gulpe opp resultater. Det vil si, du kan gjøre det du allerede har gjort i tolv år på skolen. DET er det ingen bombe om du klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis så studerer de fleste fordi de har en egeninteresse av å lære emnet de har valgt, uavhengig av karakterene...

Anonymkode: dd633...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, sug lut skrev:

Du er på feil jorde. Poenget er ikke at det ikke er mulig å kjøre gjennom på normert tid med tid til overs. Poenget er at da studerer du ikke. Du følger en oppskrift og kan gulpe opp resultater. Det vil si, du kan gjøre det du allerede har gjort i tolv år på skolen. DET er det ingen bombe om du klarer.

Joda, jeg studerte. Tok også ekstra fag som var relevant for den type jobben jeg ønsket. Har også studert hele tiden etterpå, og hatt selvstudium i mange andre ting, som fremmedspråk og administrasjon og ledelse, samt idrett (gått trenerutdanning innen idretten som det ene barnet driver med). Jeg leser også en haug med bøker, både skjønnlitteratur, historiebøker, vitenskapsbøker osv kun fordi jeg har interesse og vitebegjær. 

Så nei, jeg er ikke på feil jorde. Jeg er på helt riktig jorde. Det er bare at mange ikke har innarbeidet studieteknikk, slik at alt tar mye lengre tid. Observerer det samme hos eldstemann her som går på videregående. Han bruker vel halvparten av tiden som flere av kompisene bruker på å lære det samme stoffet og få den samme karakteren. Men han er vanvittig strukturert, har stålkontroll på disposisjon, planlegging, forberedelser og andre relevante ting. Da han hadde praksis hos meg i fjor (10. klasse), tok han fatt på oppgavene vi laget for ham og hadde ingen problemer med å løse dem, trengte svært lite hjelp fra oss advokatene. 

Anonymkode: 8875a...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har aldri hatt god studiedisiplin. Ikke opplært til å gjøre lekser, lese ekstra eller møte forberedt. Deltok på minimalt av forelesninger og unngikk kollokviegrupper. "Heldigvis" har jeg klart å surfe lett gjennom på god husk. A på alt av muntlig. A og B på skriftlig. 

Allikevel angrer jeg nå på at jeg ikke hadde det i meg å yte. Da kunne jeg allikevel fått mye mer ut av studiet. Det finnes så mye litteratur og gode diskusjoner som hadde vært godt å ta med seg. Jeg får det i jobben nå, men jeg tenker at den fsglige bagasjen min hadde vært fullere med bedre innsats. Derfor jobber jeg med holdningene til mine barn rundt skolearbeid, slik at de ikke tar snarveier fordi de kan. 

Anonymkode: 49613...5e9

Da er vi to, jeg er helt lik. Surfet gjennom grunnskolen og videregående, helt ærlig kjedet jeg vettet av meg. Jeg gadd rett og slett ikke, synes det var mye mer gøy å jobbe. 
 

Fikk jo tidenes sjokk da jeg startet med fag som har store mengder pensum. Matte er jo enkelt, det er bare å løse oppgaver. Skatterett er noe helt annet på f eks masternivå, tusenvis av sider. Å lese en bok med over 700 sider på engelsk med faguttrykk om skattesystemet i Japan, USA og Australia. Og det var en bok av mange. Ikke mulig å surfe lenger. 

Anonymkode: 65459...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

Du er på feil jorde. Poenget er ikke at det ikke er mulig å kjøre gjennom på normert tid med tid til overs. Poenget er at da studerer du ikke. Du følger en oppskrift og kan gulpe opp resultater. Det vil si, du kan gjøre det du allerede har gjort i tolv år på skolen. DET er det ingen bombe om du klarer.

Det er jo forskjell på folk. Noen vil klare både studier og jobb. Andre, inkludert meg selv, må konsentrere seg om det ene. 
Jeg har studert sivilingeniør og måtte jobbe ganske mye for å få ok karakterer. En av mine beste venninner fra studietiden er ekstremt analytisk anlagt og forstod og løste kompliserte oppgaver (ikke mulig med bare oppgulp, men krever inngående forståelse) uten å gjøre annet enn å møte på forelesninger. Hun er utrolig dyktig og har 1,2 i snitt (jada vi er dinosaurer fra før bokstavkarakterenes inntog). Hun hadde i tillegg mange tunge verv i studentorganisasjoner og en jobb. 

Anonymkode: a9ef3...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...