Eliseflisa Skrevet 21. oktober 2020 #1 Skrevet 21. oktober 2020 Før sist mens hadde jeg vondt i begge pupper litt til og fra. Så forsvant det for ca 1 uke siden. Nå er det tilbake i den ene. Jeg har på jobb i dag kjent at jeg har hatt vondt ved trykk. Innbiller meg at jeg kjenner det uten trykk også. Jeg har en revmatisk lidelse med mye vondter i utg.pnktet, så ikke alltid så lett å skille. så har jeg kjent og klemt i dag da, og synes jeg kjenner noe. Det er ingen kul, men ett område som er ømt. Ja jeg har kjent på de puppene mine hundre ganger i kveld, og blir ikke mindre øm av det, hehe. men jeg vet ikke egentlig hva jeg kjenner lenger. Det er altså ingen kul, men heller kjertel /område. Det er ømt/vondt å klemme der. Og det er langt bak, føles som den/det er der det ikke er mer pupp. . I min drømmeverden er det en hoven kjertel, men jeg klarer ikke legge det vekk. Har nærmest sett for meg min egen begravelse. Min mann har også kjent, og han sier stort sett det samme som meg. Han sier han ikke kjenner noe annerledes, tror han da, men Ingen andre symptomer som stemmer med brystkreft. Jeg ringer selvsagt legen i morgen, men er det noen her med noen oppmuntrende historier...❤️
prekæs Skrevet 21. oktober 2020 #2 Skrevet 21. oktober 2020 Du kommer deg til legen, så tipper jeg du får time til mammografi temmelig fort. Har hatt flere kuler selv. Ufarlige vanncyster de har stukket hull på. Bør mao ikke være kreft, men følg det opp snarest. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2020 #3 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg har vært til undersøkelse flere ganger, og det har vært vanncyster hver gang. Hvis de har vært store, så har de blitt tappet. Har fått forståelse av at det er ganske vanlig å ha, og at flesteparten av de som finner kuler, er ufarlige kuler. Men det kan jo og være noe, så bra du ringer legen og får sjekket det. Anonymkode: 459f4...2e8
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2020 #4 Skrevet 21. oktober 2020 Det kommer til å gå fint! Og bare det at du er bevisst mulige endringer osv gjør jo at du sjekker og kontakter lege. Som igjen vil være bra -om- det skulle være noe. Dessverre mange som venter eller ikke sjekker... Anonymkode: 42d96...a63
Eliseflisa Skrevet 21. oktober 2020 Forfatter #5 Skrevet 21. oktober 2020 jeg hadde ikke tenkt noe på det om det ikke var vondt... så egentlig er jo det bra. men har der hatt vondt? øm? det er ikke smerter i den grad altså, men ubehag
Eliseflisa Skrevet 21. oktober 2020 Forfatter #6 Skrevet 21. oktober 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har vært til undersøkelse flere ganger, og det har vært vanncyster hver gang. Hvis de har vært store, så har de blitt tappet. Har fått forståelse av at det er ganske vanlig å ha, og at flesteparten av de som finner kuler, er ufarlige kuler. Men det kan jo og være noe, så bra du ringer legen og får sjekket det. Anonymkode: 459f4...2e8 ja var de ømme ?
Eliseflisa Skrevet 21. oktober 2020 Forfatter #7 Skrevet 21. oktober 2020 20 minutter siden, prekæs skrev: Du kommer deg til legen, så tipper jeg du får time til mammografi temmelig fort. Har hatt flere kuler selv. Ufarlige vanncyster de har stukket hull på. Bør mao ikke være kreft, men følg det opp snarest. Lykke til takk 😃 var de ømme?
prekæs Skrevet 21. oktober 2020 #8 Skrevet 21. oktober 2020 Akkurat nå, Eliseflisa skrev: takk 😃 var de ømme? Ja, var slik jeg oppdaget dem. Sist gang fikk jeg time allerede dagen etter henvisningen var sendt. Dvs. De ringte og kunne fått time samme dag om jeg ville. Først mammo, så inn og stikke hull ved hjelp av ultralyd. Gjorde ikke vondt å tappe heller. Mest effektive behandling jeg noensinne har fått
Eliseflisa Skrevet 21. oktober 2020 Forfatter #9 Skrevet 21. oktober 2020 2 minutter siden, prekæs skrev: Ja, var slik jeg oppdaget dem. Sist gang fikk jeg time allerede dagen etter henvisningen var sendt. Dvs. De ringte og kunne fått time samme dag om jeg ville. Først mammo, så inn og stikke hull ved hjelp av ultralyd. Gjorde ikke vondt å tappe heller. Mest effektive behandling jeg noensinne har fått Så bra... 😃 som jeg skrev så merket jeg det første gang før denne mensperioden, også kom det tilbake i går (eller i dag) Hadde jeg ikke hatt vondt hadde jeg heller ikke oppdaget det. Men som sagt så er det ingen kul, sånn som en klinkekule. Klarer ikke helt få forklart hva det er, eller om det er noe i hele tatt egentlig . Men ømt er det jo da. har alltid hatt veldig ømme pupper før mens, men nå har det vært litt annerledes. Jeg er 40 år gammel , men har mens som normalt enda. øsj det ødela liksom hele dagen min dette her. Nesten så jeg angrer at jeg klemte der før jeg satt på legekontoret.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2020 #10 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg tror, uten at jeg er noen ekspert, at det er et "godt" tegn at det er vondt/ømt. Smerte/ømhet er ikke typiske symptomer på brystkreft, da er kuler og følbare/sebare endringer mer vanlig. Håper du får sove i natt, og lykke til! Sjansen er ganske så mye større for at dette er noe harmløst enn noe skummelt. Anonymkode: 113c6...9b3
Eliseflisa Skrevet 21. oktober 2020 Forfatter #11 Skrevet 21. oktober 2020 8 minutter siden, prekæs skrev: Ja, var slik jeg oppdaget dem. Sist gang fikk jeg time allerede dagen etter henvisningen var sendt. Dvs. De ringte og kunne fått time samme dag om jeg ville. Først mammo, så inn og stikke hull ved hjelp av ultralyd. Gjorde ikke vondt å tappe heller. Mest effektive behandling jeg noensinne har fått men hvorfor må en tømme de egentlig?
prekæs Skrevet 21. oktober 2020 #12 Skrevet 21. oktober 2020 3 minutter siden, Eliseflisa skrev: men hvorfor må en tømme de egentlig? Fordi de er ømme. Hehe. Greit å få sjekket deg.
Eliseflisa Skrevet 21. oktober 2020 Forfatter #13 Skrevet 21. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror, uten at jeg er noen ekspert, at det er et "godt" tegn at det er vondt/ømt. Smerte/ømhet er ikke typiske symptomer på brystkreft, da er kuler og følbare/sebare endringer mer vanlig. Håper du får sove i natt, og lykke til! Sjansen er ganske så mye større for at dette er noe harmløst enn noe skummelt. Anonymkode: 113c6...9b3 tusen takk ❤️ ja har lest at smerter ikke er forbundet med de som oppdager kreft. Jeg synes det er så ekkelt å klemme og kjenne etter også, så vet ikke om dette har vært der før. Hadde ikke kjent etter uten smerter nemlig. Er ikke så flink til å sjekke meg selv skikkelig sikkert. Skal bli flinkere til det etter denne opplevelsen Du kan si når jeg klemmer på puppene , rundt og rundt og opp og ned så kjenner jeg ikke noe kul heller. Så må liksom trykke noe veldig for å komme frem til det ømme området. Noe jeg ikke ville gjort om ikke jeg lette ekstra.
Eliseflisa Skrevet 21. oktober 2020 Forfatter #14 Skrevet 21. oktober 2020 Akkurat nå, prekæs skrev: Fordi de er ømme. Hehe. Greit å få sjekket deg. Ja sånn ja ja, ringer legen min i morgen jeg...så får jeg vel en time over helgen sikkert
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2020 #15 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg har flere ganger, spesielt rundt menstrasjonstider når jeg får veldig ømme bryst, opplevd at jeg kjenner en liten kul her og der. Mindre enn klinkekuler, men bitte små kuler. Jeg sjekker og sjekker, mannen sjekker, og vi er litt sånn.. Oi. Men så går det tilbake når brystene ikke er ømme lengre. Antageligvis hovne kjertler. Men f.eks da jeg hadde brystbetennelse mens jeg ammet, da kunne jeg virkelig kjenne at her er det endringer i brystet. Da var jeg ikke i tvil. Ikke at det er det samme, men det er det jeg har å sammenligne med. Jeg vil uansett oppfordre til å sjekke. Man burde ta alle forandringer meget seriøst. Det er bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite! Ta det med en gang så du ikke går og grubler og lurer. Anonymkode: 52863...67a
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2020 #16 Skrevet 21. oktober 2020 2 timer siden, Eliseflisa skrev: ja var de ømme ? Ja, de store vanncystene har vært skikkelig ømme Anonymkode: 459f4...2e8
Eliseflisa Skrevet 21. oktober 2020 Forfatter #17 Skrevet 21. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har flere ganger, spesielt rundt menstrasjonstider når jeg får veldig ømme bryst, opplevd at jeg kjenner en liten kul her og der. Mindre enn klinkekuler, men bitte små kuler. Jeg sjekker og sjekker, mannen sjekker, og vi er litt sånn.. Oi. Men så går det tilbake når brystene ikke er ømme lengre. Antageligvis hovne kjertler. Men f.eks da jeg hadde brystbetennelse mens jeg ammet, da kunne jeg virkelig kjenne at her er det endringer i brystet. Da var jeg ikke i tvil. Ikke at det er det samme, men det er det jeg har å sammenligne med. Jeg vil uansett oppfordre til å sjekke. Man burde ta alle forandringer meget seriøst. Det er bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite! Ta det med en gang så du ikke går og grubler og lurer. Anonymkode: 52863...67a takk for svar ja, jeg må få sjekket det opp, ellers kommer jeg til å bekymre meg. Også tenker jeg, tenk om det er noe alvorlig... og en ikke gjør noe med det før det har fått utvikle seg masse. Tenk den fæle følelsen , at en kunne stoppet det. For dersom det er noe alvorlig blir det jo ikke noe bedre om en fortrenger liksom
Gjest Skrevet 21. oktober 2020 #18 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg har faktisk hatt mastitt uten å være verken gravid eller ammende. Det startet med et ømt og hovent område. Ikke en avgrenset hard kul, men bare litt opphovnet og vondt.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2020 #19 Skrevet 22. oktober 2020 Jeg oppdaget en tydelig kul i øvre del av brystet for noen år tilbake. Legen fant den også enkelt og sendte meg til mammografi. Tok bilde og ultralyd av bryst og armhuler og konklusjonen var en forstørret brystkjertel. Jeg hadde ingen smerter, og kulen er der enda. Den er noe mer tydelig før mens. Kuler som kun kjennes før mens er ofte pga progesteron. Men bedre med en sjekk for mye. Anonymkode: 5e4e8...e9e
Eliseflisa Skrevet 23. oktober 2020 Forfatter #20 Skrevet 23. oktober 2020 Vært hos legen i dag, og hun trodde det var en cyste. Det står også i henvisningen så da må jeg stole på at hun mener det. jeg er skeptisk til alt alle sier skjønner dere (sykepleier og ser hvordan leger unngår sannhet mange ganger) Hun henviste meg til pakkeløp. Hun konfererte med en annen lege og det var mye mer effektivt, enn kun til mamografi. Så det er jeg glad for, Hun trodde jeg kom inn allerede neste uke.. Og der har de jo ekspertisen også. Gleder meg til dette er over, og gjett om jeg skal sjekke de pættæne fremover.
Eliseflisa Skrevet 23. oktober 2020 Forfatter #21 Skrevet 23. oktober 2020 På 22.10.2020 den 0.56, Pashla skrev: Jeg har faktisk hatt mastitt uten å være verken gravid eller ammende. Det startet med et ømt og hovent område. Ikke en avgrenset hard kul, men bare litt opphovnet og vondt. ja ikke sant. Denne var ikke hard sa hun, står elastisk i henvisningen. Skikkelig øm, 3-5 cm
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #22 Skrevet 23. oktober 2020 17 minutter siden, Eliseflisa skrev: Vært hos legen i dag, og hun trodde det var en cyste. Det står også i henvisningen så da må jeg stole på at hun mener det. jeg er skeptisk til alt alle sier skjønner dere (sykepleier og ser hvordan leger unngår sannhet mange ganger) Hun henviste meg til pakkeløp. Hun konfererte med en annen lege og det var mye mer effektivt, enn kun til mamografi. Så det er jeg glad for, Hun trodde jeg kom inn allerede neste uke.. Og der har de jo ekspertisen også. Gleder meg til dette er over, og gjett om jeg skal sjekke de pættæne fremover. Så bra du har fått sjekket og et positivt foreløpig svar. Og fint at du sendes til full sjekk så du ikke trenger bekymre deg. Hjernen er litt dust sånn, den greier ofte å skape mye skumlere situasjoner enn vi faktisk står i. Lykke til, dette går nok fint! 🤗 Anonymkode: 113c6...9b3
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #23 Skrevet 23. oktober 2020 35 minutter siden, Eliseflisa skrev: Vært hos legen i dag, og hun trodde det var en cyste. Det står også i henvisningen så da må jeg stole på at hun mener det. jeg er skeptisk til alt alle sier skjønner dere (sykepleier og ser hvordan leger unngår sannhet mange ganger) Hun henviste meg til pakkeløp. Hun konfererte med en annen lege og det var mye mer effektivt, enn kun til mamografi. Så det er jeg glad for, Hun trodde jeg kom inn allerede neste uke.. Og der har de jo ekspertisen også. Gleder meg til dette er over, og gjett om jeg skal sjekke de pættæne fremover. Hva vil det si at du ble henvist til pakkeløp, hva slags undersøkelser inkluderer det? Anonymkode: 459f4...2e8
Eliseflisa Skrevet 23. oktober 2020 Forfatter #24 Skrevet 23. oktober 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva vil det si at du ble henvist til pakkeløp, hva slags undersøkelser inkluderer det? Anonymkode: 459f4...2e8 det er pakkeløp for de fleste krefttyper. Det som har betydning for min del nå er at ting skjer raskt. Så jeg slipper gå å vente. Også er det raskt i gang med behandling, dersom det skulle være noe. Det er et mer helhetlig tilbud for pasientene liksom da, da er all ekspertisen samlet om pasienten og pasienten slipper å holde fast i behandlingen. Nå er det mammografi og ultralyd først. Dersom de er usikre tar de prøve av kulen. Og da gjøres dette samme sted, kanskje til og med samme dag.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #25 Skrevet 23. oktober 2020 Føler med deg! har selv funnet kul i brystet 3 ganger med noen år i mellom. Har vist seg å være cyster hver gang. Den siste gangen for ett år siden fikk jeg skikkelig angst, var sikker på at det var kreft og at jeg skulle dø. Kulen var ganske stor og legen sa han trodde IKKE det var en cyste.. da tenkte jo jeg mitt 🙈 men på mammografi og ultralyd viste det seg å være en cyste. De tømte den, mest for at jeg skulle slippe å kjenne på den og bekymre meg mer. Det var ikke vondt. var hos kirurg for vurdering også, han sa at jeg har veldig mye kjertelvev i brystene så det kjennes veldig ruglete/kulete ut. Så vanskelig selv for leger å vurdere. uansett, det som hjalp meg i venteperioden var at mannen min fant frem statistikk på hvor mange oppdagede kuler som faktisk viser seg å være kreft. Sannsynligheten er liten, du er ung! I tillegg fant han statistikk over hvor mange som overlever av de som faktisk får brystkreft, og det er veldig hode prognoser❤️ Så om det verst tenkelige skulle inntreffe så er det fortsatt mest sannsynlig og gode odds for at det også går bra😊 lykke til😊 Anonymkode: 8fa3c...02d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå