Gå til innhold

Hvordan sove bedre? Jeg orker ikke mer!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg sover så lett at det går utover livskvaliteten min. Jeg rakner snart, det er på nære nippet at jeg hopper foran toget...!!!! Neida.... joda... altså... 

Har prøvd ALT føler jeg. Eneste som fungerer er å ha radioen på "skurremodus". Da sover jeg hele natta. Men jeg synes ikke dette er holdbart. Kan ikke sove sammen med mannen pga dette. Har jeg ikke på skurring så våkner jeg av katten, av mann og barn, av folk som går forbi huset, av naboen som lukker bildøra. Altså, det er helt utrolig!

Tips?

Anonymkode: 1bfd0...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd medisiner? Jeg hadde en tøff periode der jeg vare såvidt sovnet til flere netter på rad. Våknet lett og ble liggende å gruble. Fikk vallergan (allergimedisin) av legen og sov to døgn i strekk. Da fikk jeg nullstilt meg, og etter det har jeg sovet mye bedre. 

Anonymkode: 3b18f...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd melatonin? Det hjelper for å få en god innsovning, kan hende at det hjelper for å gi deg bedre søvn. Har ikke prøvd selv, men det har gjort underverker for min datter. 

Anonymkode: 7c1b3...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ørepropper og flytende melatonin hjelper meg.

Hvis du har mye stress i livet ditt kan det også ha med det å gjøre, at kroppen din ikke greier å slappe godt nok av, og når du da ikke får sove så blir den mer stresset, og så blir det en dårlig sirkel. I så fall, gjør noe med årsakene til stresset.

Yin-yoga eller tøyninger før du legger deg kan hjelpe, det kan også det å bruke spikermatte gjøre.

Anonymkode: 1862f...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sover så lett at det går utover livskvaliteten min. Jeg rakner snart, det er på nære nippet at jeg hopper foran toget...!!!! Neida.... joda... altså... 

Har prøvd ALT føler jeg. Eneste som fungerer er å ha radioen på "skurremodus". Da sover jeg hele natta. Men jeg synes ikke dette er holdbart. Kan ikke sove sammen med mannen pga dette. Har jeg ikke på skurring så våkner jeg av katten, av mann og barn, av folk som går forbi huset, av naboen som lukker bildøra. Altså, det er helt utrolig!

Tips?

Anonymkode: 1bfd0...c25

Medisiner og nattlysbriller. Briller som blokkerer ute det blå lyset. Bruk sånne i timene før du skal sove, så får man forbedret søvnkvalitet.

Anonymkode: 1fc8c...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sover så lett at det går utover livskvaliteten min. Jeg rakner snart, det er på nære nippet at jeg hopper foran toget...!!!! Neida.... joda... altså... 

Har prøvd ALT føler jeg. Eneste som fungerer er å ha radioen på "skurremodus". Da sover jeg hele natta. Men jeg synes ikke dette er holdbart. Kan ikke sove sammen med mannen pga dette. Har jeg ikke på skurring så våkner jeg av katten, av mann og barn, av folk som går forbi huset, av naboen som lukker bildøra. Altså, det er helt utrolig!

Tips?

Anonymkode: 1bfd0...c25

Ørepropper? 
Det er heller ikke så uvanlig å sove med litt white noise. 
Og skaff deg eget rom hvis mannen forstyrrer. Søvn er livsviktig. 

Anonymkode: 8b6ec...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha ørepropper, du kan ha høyttalere under puten ( brukes mot tinnitus). Du kan ha sovemaske. Eller eget rom.

Anonymkode: ab65e...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du prøvd å ta et magnesium tilskudd ca en times tid før du går og legger deg?
 

Anonymkode: cf6c3...a73

Brukte magnesium en periode, men tok det til frokost. Verdt et forsøk å ta det på kvelden altså?

Anonymkode: 1bfd0...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du prøvd medisiner? Jeg hadde en tøff periode der jeg vare såvidt sovnet til flere netter på rad. Våknet lett og ble liggende å gruble. Fikk vallergan (allergimedisin) av legen og sov to døgn i strekk. Da fikk jeg nullstilt meg, og etter det har jeg sovet mye bedre. 

Anonymkode: 3b18f...b6a

Har prøvd melatonin bare. 

Blir man trøtt av vallergan, eller hvorfor fungerer allergimedisin? Bruker allergimedisin allerede, men kanskje ikke samme effekt da tydeligvis. Aerius.

Anonymkode: 1bfd0...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du prøvd melatonin? Det hjelper for å få en god innsovning, kan hende at det hjelper for å gi deg bedre søvn. Har ikke prøvd selv, men det har gjort underverker for min datter. 

Anonymkode: 7c1b3...2b2

Har prøvd, men synes ikke det hjelper. Sovne gjør jeg både med og uten melatonin, men opprettholde en sammenhengende nattesøvn greier jeg verken med eller uten

 

Anonymkode: 1bfd0...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Flytt inn på gjesterommet og ta med deg radioen. 

Anonymkode: 2b127...313

Det er det jeg gjør per nå, men synes ikke det er holdbart. Kan gjerne bli på gjesterommet, men vil forsøke å ikke være avhengig av radioen. 

Anonymkode: 1bfd0...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må sove med ørepropper i silikon, ellers våkner jeg av alt. Prøvd det?

Anonymkode: c13fb...cf2

Prøvd flere typer. Sover bedre, men ikke bra. Dessuten sover mannen så tungt at jeg er redd for å stenge ute all lyd. Vekkeklokke, brann, ungene, innbrudd 🙈

Anonymkode: 1bfd0...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ørepropper og flytende melatonin hjelper meg.

Hvis du har mye stress i livet ditt kan det også ha med det å gjøre, at kroppen din ikke greier å slappe godt nok av, og når du da ikke får sove så blir den mer stresset, og så blir det en dårlig sirkel. I så fall, gjør noe med årsakene til stresset.

Yin-yoga eller tøyninger før du legger deg kan hjelpe, det kan også det å bruke spikermatte gjøre.

Anonymkode: 1862f...fb1

Litt mye å tenke på, men ikke mer enn andre vil jeg tro. Er flytende mer effektivt en tablett?

Anonymkode: 1bfd0...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Medisiner og nattlysbriller. Briller som blokkerer ute det blå lyset. Bruk sånne i timene før du skal sove, så får man forbedret søvnkvalitet.

Anonymkode: 1fc8c...f5c

Takk, skal sjekke det ut

Anonymkode: 1bfd0...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ørepropper? 
Det er heller ikke så uvanlig å sove med litt white noise. 
Og skaff deg eget rom hvis mannen forstyrrer. Søvn er livsviktig. 

Anonymkode: 8b6ec...78c

Uvanlig er det nok ikke, men om jeg er borte i jobbsammenheng, hos familie på ferie osv er det så kjipt å være avhengig av den radioen. Dessuten sluker den batteri, så har kontakten i hele natta. Og jeg lader ikke tlf om natta pga brannfare, så føler det blir det samme..

Eller finnes det noe spesielt som er mer egnet for bruk om natta kanskje...?

Anonymkode: 1bfd0...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melatonintabletter finnes vel som depot? Altså at de løser seg opp litt og litt så kroppen tar opp over tid og ikke alt på en gang...

Anonymkode: 81bca...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slitt mye med nattesøvnen, aldri problemer med å sovne men våkner lett og kan være våken i mange timer om natten. Spesielt om jeg allerede har sovet ca 4 timer ish når jeg våkner, da er jeg lys våken. Det som hjelper meg til en god natts søvn er: ikke kaffe etter 13, legge meg mellom 22/23, ikke bruke mobil/ skjerm på kvelden et par timer før sengetid, da hører jeg heller på musikk/ podcast/ strikker/ leser blad/ bøker osv evt bare er på besøk/ har besøk, ikke trene/ gå tur to siste timene før sengetid, og spise en frukt el før sengetid så jeg ikke er stappmett og heller ikke sulten når jeg legger meg, om jeg våkner så må det være mørkt når jeg går på do/ henter vann også må jeg la mobilen ligge urørt. Sover også dårlig de dagene jeg har spist mye usunn mat/ sukker- mulig jeg merker det spesielt da siden jeg egentlig har et ganske sunt kosthold til vanlig. 
inatt blir sikkert en dårlig natt siden jeg har vært på jobb i over 12 timer, drukket masse kaffe ikveld, kom hjem kl 21 og har logge strak ut på sofaen med mobilen siden da 😆😅
 

Anonymkode: 29f6d...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har prøvd, men synes ikke det hjelper. Sovne gjør jeg både med og uten melatonin, men opprettholde en sammenhengende nattesøvn greier jeg verken med eller uten

 

Anonymkode: 1bfd0...c25

Depottabletter med melatonin, da? Mannen min bruker dette, ellers våkner han i firetida og får ikke sove igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Depottabletter med melatonin, da? Mannen min bruker dette, ellers våkner han i firetida og får ikke sove igjen. 

Hva heter de? Er de på resept?

Anonymkode: f7867...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Depottabletter med melatonin, da? Mannen min bruker dette, ellers våkner han i firetida og får ikke sove igjen. 

Hva heter de? Er de på resept?

Anonymkode: f7867...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...