Gå til innhold

Støtter du eutanasi ("en verdig død")?

Anbefalte innlegg

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor er Den ene måten mer verdig enn den andre? Tenker du at man mister verdigheten ved å ha smerter den siste tiden før døden?

Anonymkode: eef0d...f42

Ja, det å lide unødig på slutten av livet er en uverdig utgang.. 

Anonymkode: b9736...c87

Videoannonse
Annonse
Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det å lide unødig på slutten av livet er en uverdig utgang.. 

Anonymkode: b9736...c87

Hvordan mister man verdighet av å dø på en naturlig måte?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Min mening er at døden ikke kan gjøres på en verdig eller uverdig måte. Døden er hva den er, og vi skal alle dit. La det skje på den måten den skal skje. Hvordan var døden verdig? 

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå svarer du ikke på det jeg spør om. Spørsmålet her er ikke om man skal lide eller ikke, men om man skal ha en verdig død eller ikke. Derfor spør jeg hvorfor det er mindre verdig å dø på «vanlig måte» enn å få hjelp til å fremskynde døden. Mister man verdigheten ved å ikke velge alternativ 2?

Du blander i argumentasjonen sin. 

Verdig død er ikke synonymt med å fremskynde døden?

Med verdig død mener jeg smertelindret og i trygge omgivelser. Jeg mener ikke at plutselig og brå død, i for eksempel ulykke, er uverdig, men om man blir liggende med unødvendige smerter og angst pga dårlige ressurser er det ikke verdig. 

Anonymkode: 1c113...be6

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du blander i argumentasjonen sin. 

Verdig død er ikke synonymt med å fremskynde døden?

Med verdig død mener jeg smertelindret og i trygge omgivelser. Jeg mener ikke at plutselig og brå død, i for eksempel ulykke, er uverdig, men om man blir liggende med unødvendige smerter og angst pga dårlige ressurser er det ikke verdig. 

Hva er det jeg blander? 

På hvilken måte er det en uverdig måte å på? Tror du angsten for det uunngåelige blir mindre om det gjør mindre vondt? Har man vondt, så har man ikke like mye tid til å ha angst som når man ikke kjenner smerte, men vet hva som skal skje? 

Den ene måten er ikke mer verdig enn den andre. Døden er en uverdig ting uansett, og den blir ikke mer verdig av å ikke ha vondt. 

Skrevet

Ja, men er et vanskelig tema..

Anonymkode: 9d6ed...852

Skrevet

Jeg er mot. Hvor lenge et liv skal vare, ligger ikke i våre hender. Å leve er uløselig knyttet til lidelse. 

Skrevet
1 time siden, Barbalamma skrev:

Jeg er mot. Hvor lenge et liv skal vare, ligger ikke i våre hender. Å leve er uløselig knyttet til lidelse. 

Du er steingal 

Anonymkode: 4819e...d54

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det jeg blander? 

På hvilken måte er det en uverdig måte å på? Tror du angsten for det uunngåelige blir mindre om det gjør mindre vondt? Har man vondt, så har man ikke like mye tid til å ha angst som når man ikke kjenner smerte, men vet hva som skal skje? 

Den ene måten er ikke mer verdig enn den andre. Døden er en uverdig ting uansett, og den blir ikke mer verdig av å ikke ha vondt. 

Selvsagt kan angsten bli mindre når man slipper smerter? Hva er det du ikke skjønner? 

Døden er slett ikke uverdig. Den er naturlig, selv om den kan komme altfor tidlig. Gjennom alle tider har små babyer blitt født syke, unge mennesker dødd av sykdom og ulykker og gamle mennesker dødd mett av dager. Vi skal alle forlate denne verden når tiden er inne og det er det ingenting uverdig med. 

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan mister man verdighet av å dø på en naturlig måte?

Du misforstår. En person mister ikke verdigheten av å dø naturlig, det er uverdig at personen må kjempe gjennom unødvendige smerter og lide når det uansett er den veien det går. 

Anonymkode: 7baf6...28c

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt kan angsten bli mindre når man slipper smerter? Hva er det du ikke skjønner? 

Døden er slett ikke uverdig. Den er naturlig, selv om den kan komme altfor tidlig. Gjennom alle tider har små babyer blitt født syke, unge mennesker dødd av sykdom og ulykker og gamle mennesker dødd mett av dager. Vi skal alle forlate denne verden når tiden er inne og det er det ingenting uverdig med. 

Mens jeg mener at den er uverdig uansett selv om du mener noe annet. På dødsleiet er man på sitt svakeste. Man er ustelt og man er uten evne til det meste. Jeg følte meg langt fra verdig da jeg ble syk og døde. Heldigvis var døden kortvarig for meg, men jeg følte ikke at den var verdig. Eller at jeg var mer, eller mindre verdig da enn ellers

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du misforstår. En person mister ikke verdigheten av å dø naturlig, det er uverdig at personen må kjempe gjennom unødvendige smerter og lide når det uansett er den veien det går. 

Anonymkode: 7baf6...28c

Spørsmålet er om man er for eller mot en verdig død. Da må man først definere hva som er verdig og hva som er uverdig, og Ikke om man skal ha smerter eller ikke. Her tror jeg det er du som misforstår kanskje? 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå svarer du ikke på det jeg spør om. Spørsmålet her er ikke om man skal lide eller ikke, men om man skal ha en verdig død eller ikke. Derfor spør jeg hvorfor det er mindre verdig å dø på «vanlig måte» enn å få hjelp til å fremskynde døden. Mister man verdigheten ved å ikke velge alternativ 2?

Det er vel lite verdig å vri seg i lidelse, hallusinere, kledt i bleier. Hva du mener er meg revnende likegyldig. Du argumenterer utfra premisset om at du har det ene svaret (det lukter bibel lang vei), men noen av oss har et annet syn. Det kan være like riktig som ditt. 

Anonymkode: b81cd...e2d

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen død er verdig. Den verdigheten alle snakker om eksisterer ikke. Om det er ulykke eller aktiv dødshjelp, så blir ikke døden mer eller mindre verdig.

Hvorfor sier du det? Døden er like naturlig som fødsel. Å dø kan være veldig fint. Og verdig. 

Anonymkode: 394ee...31b

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel lite verdig å vri seg i lidelse, hallusinere, kledt i bleier. Hva du mener er meg revnende likegyldig. Du argumenterer utfra premisset om at du har det ene svaret (det lukter bibel lang vei), men noen av oss har et annet syn. Det kan være like riktig som ditt. 

Anonymkode: b81cd...e2d

Jeg spør bare hvorfor det ene anses mer verdig enn det andre. For meg er døden uverdig uansett

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor sier du det? Døden er like naturlig som fødsel. Å dø kan være veldig fint. Og verdig. 

Anonymkode: 394ee...31b

Fødsel er heller ikke verdig. 

Skrevet

Jeg støtter det i prinsppet, men jeg synes det er veldig vanskelig å tenke seg hvordan regelverket skulle utformes slik at det både tar hensyn til vedkommende selv, pårørende og helsepersonalet. Det er vanskelig.

Ingen død er mer verdig enn en annen. Sørsmålet er om vedkommende har et liv verdt å leve.

Anonymkode: 5569a...b5a

Skrevet

Begrepet "verdig" kan selvfølgelig diskuteres, kanskje kan det brukes bedre begrep. Men det er ingen tvil om at det er bedre og vondere måte å dø på. Og de fleste skjønner godt hva som menes med en "Verdig" måte å død på. På langt fra alle er redde for å dø når de kommer til det aller siste, men de aller fleste som er klare nok til å uttrykke seg, er mer redde for smerter og måten å dø på enn døden i seg selv. Jeg har sittet ved flere dødsleier, og jeg skal ikke utdype måten de personene har dødd på. Men det var stor forskjell fra den som sovnet stille og rolig inn og den som ble langsomt kvalt av lungebetennelse som følge av en annen sykdom. 

Anonymkode: 1113a...fe0

Skrevet

jeg støtter eutanasi, også for mindreårige om det er knyttet til å avløse store smerter for noen som uansett snart skal dø. Jeg synes derimot det er etisk problematisk å pålegge helsepersonell å gi en slik hjelp. Leger i Norge går ikke inn for eutanasi, så dersom det blir tillatt ved lov, blir det store problemer å innføre det som en rettighet på landsbasis vil jeg tro....

Skrevet
På 17.10.2020 den 22.22, Anonym bruker skrev:

Min mening er at døden ikke kan gjøres på en verdig eller uverdig måte. Døden er hva den er, og vi skal alle dit. La det skje på den måten den skal skje. Hvordan var døden verdig? 

Wow. En mor har sittet ved dødsleiet til sitt barn og klarer å oppleve en slags ro ved at barnet hennes fikk noe hun mener var en verdig død, og du fortsetter å avkreve henne for en gyldig og logisk argumentasjonsrekke som understøtter hennes syn (som i dine øyne er for simpelt). Det må jeg si er relativt grelt selv i dib-sammenheng. 

Anonymkode: b0fbb...d6d

• 3 måneder senere...
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 17.10.2020 den 18.45):

Ja, jeg støtter dette. Hører om mange pårerende, som har de siste ukene av livet til de som de er utrolig glade i, bare være grusomme, da vedkommende har enorme smerter, som de må leve med, siste ukene før de dør. Hvorfor ikke la de slippe, de skal uansett dø. 

Anonymkode: f0e70...926

Da skal du be om mer morfin. Det er protokoll på å gi dette inntil smertefrihet dersom det er snakk om terminalpleie, siste fase. 

Anonymkode: 3db1e...138

Skrevet

Jeg tror ikke samfunnet slik det er nå er klar for aktiv dødshjelp. Samfunnet vårt har for stor fokus på å være funksjonsfrisk og å bidra. Folk med diagnoser eller som har barn med dette har fått kjeft av andre for å bruke av fellesskapets penger der folk mener de heller burde vært død. Jeg tror spesielt eldre kan kjenne på byrden på pårørende og fellesskapet og kan føle at de gjør alle en tjeneste ved å død. Jeg tror samfunnet må være mer raust før vi klarer å implementere dette. Blir f.eks. barn født med funksjonhemninger bør man få den hjelpen man trenger uten å f.eks. måtte kjempe mot NAV. Med aktiv dødshjelp er faren at samfunnet ikke godt nok fokuserer på et verdig liv for de svakeste av oss, men heller prøver å pense avgjørelser over på aktiv dødshjelp (som vil være billigere). Mange gravide forteller om ensidig fokus på abort og også press fra legenes side ved feil ved fosteret. Mange kan nok føle på et slikt press også etter fødsel om aktiv dødshjelp blir lett tilgjengelig.  

Når det er sagt forstår jeg gode de med ALS og andre slike alvorlige diagnoser ønsker å kunne si når nok er nok og slippe å reise til utlandet for å få hjelp til å dø. Det er en slitsom reise og mange må dra litt før de ellers ville gjort for å være sikker på at de klarer å ta medikamentet selv. 

Så jeg skulle ønske samfunnet (både på individnivå i hvordan man møter hverandre og på samfunnsnivå) var klar for aktiv dødshjelp slik at de som virkelig trenger det kan få det, men slik det er nå tror jeg ikke vi er der.  

Anonymkode: c9107...7d9

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Da skal du be om mer morfin. Det er protokoll på å gi dette inntil smertefrihet dersom det er snakk om terminalpleie, siste fase. 

Ja, man kan be om det, men det er ikke sikkert man får det! Min mor fikk ikke det når hun var terminal med kreft.. Hun hadde forferdelige smerter den siste uken og det var helt grusomt å være vitne til! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Problemet er at protokollene har en grense. Når smertene blir så forferdelige at maksdose man kan få ikke lenger gir smertelindring... da må man fint vente sine 3-4 timer til neste dose... som heller ikke er nok til å lindre. Da blir smertefrihet bare en drøm, når man ikke en gang greier å lindre noe med maksdoser. Gir personell høyere dose, da dør pasienten. Det er bare et faktum. Og det har de pr. i dag ikke lov til.

Anonymkode: 0b3bf...b2a

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 17.10.2020 den 22.43):

At du ikke skjønner at verdig død het betyr at den døende fortjener bedre enn en helvetes grusom og smertefull død. Handler ikke om at personen er uverdig fordi den før sånn eller sånn. 

Slutt å kverulere. 

Anonymkode: 05d13...043

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Problemet er at protokollene har en grense. Når smertene blir så forferdelige at maksdose man kan få ikke lenger gir smertelindring... da må man fint vente sine 3-4 timer til neste dose... som heller ikke er nok til å lindre. Da blir smertefrihet bare en drøm, når man ikke en gang greier å lindre noe med maksdoser. Gir personell høyere dose, da dør pasienten. Det er bare et faktum. Og det har de pr. i dag ikke lov til.

Anonymkode: 0b3bf...b2a

Det praktiseres heldigvis som regel "inntil smertelindring", selv om pasienten da muligens lever noen timer e.l. kortere. Iallefall hvis den som administrerer har nok erfaring. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...