Gå til innhold

Støtter du eutanasi ("en verdig død")?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hææ? Kanskje, hvis jeg fikk et barn med samme diagnose som meg og barnet var helt lik meg som da jeg var barn hadde jeg nok sendt det på det om mulig. 

Jeg kunne vurdert det noen ganger selv.

Og så har vi eldre som ligger og tar opp plasser mens alle venter på at de skal dø. Men nei...de holder seg i live -_-

Anonymkode: e05f9...fb9

Skrevet

JA, jeg støtter

Anonymkode: 38186...4cf

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hææ? Kanskje, hvis jeg fikk et barn med samme diagnose som meg og barnet var helt lik meg som da jeg var barn hadde jeg nok sendt det på det om mulig. 

Og så har vi eldre som ligger og tar opp plasser mens alle venter på at de skal dø. Men nei...de holder seg i live -_-

Herregud.

Sendt det på det? Ligger og tar opp plasser? 

Anonymkode: b9736...c87

Skrevet

Jeg syns det er et vanskelig spørsmål, med mange etiske problemstillinger og gråsoner som vil være utfordrende å balansere mellom. 

Skrevet

Ingen død er verdig. Den verdigheten alle snakker om eksisterer ikke. Om det er ulykke eller aktiv dødshjelp, så blir ikke døden mer eller mindre verdig.

Anonymkode: eef0d...f42

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen død er verdig. Den verdigheten alle snakker om eksisterer ikke. Om det er ulykke eller aktiv dødshjelp, så blir ikke døden mer eller mindre verdig.

Hva mener du?

Jeg har sittet ved dødsleiet til mitt barn og min far og de fikk absolutt en verdig død, begge to, på hver sin måte. 

Anonymkode: 1c113...be6

Skrevet

Ja, jeg støtter. 

Skjønner at det er mange vanskelige etiske spørsmål rundt dette, men jeg mener av hele mitt hjerte at man må få avslutte om man ønsker det.

Anonymkode: ec463...0cc

Skrevet

Ja! Og jeg er for at vi får på plass en løsning rundt aktiv dødshjelp. 

Jeg har hatt nær familie med ALS og sittet ved sykesengen de siste dagene til en person som led en hel uke med enorme smerter på slutten. Ser ingen god grunn til å holde liv i folk til siste slutt for enhver pris. Det er helt jævlig å være vitne til og noe jeg kommer til å bære med meg resten av livet, det å sitte hjelpesløs på siden uten mulighet til å lindre for et menneske som roper «hjelp kjære Gud» mens de rister av smerte. 

Anonymkode: 7baf6...28c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo ikke helt i vater, hva er det du rabler om her?

Anonymkode: c6fa7...dc5

Skrevet

Bare for å minne på det, i Holland er eutanasi også lov for de som sliter psykisk. Så hvis en 7-åring ønsker å dø fordi hun er deprimert så teller det like tungt som en somatisk lidelse.

Anonymkode: 47214...5c0

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare for å minne på det, i Holland er eutanasi også lov for de som sliter psykisk. Så hvis en 7-åring ønsker å dø fordi hun er deprimert så teller det like tungt som en somatisk lidelse.

Så vidt jeg har skjønt må man være over 18 år, altså myndig, og ha legeattester på at det er som det er.

Jeg har sett en del psykisk sykdom på nært hold og jeg tenker at også der er det det beste for alle om de som virkelig vil slippe får slippe. 

Skrevet

Til rettelse. 

Det heter Nederland når snakker om heile landet. 

Holland er en region i Nederland. 

Anonymkode: dff3d...7e4

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så vidt jeg har skjønt må man være over 18 år, altså myndig, og ha legeattester på at det er som det er.

Jeg har sett en del psykisk sykdom på nært hold og jeg tenker at også der er det det beste for alle om de som virkelig vil slippe får slippe. 

Linken til hi handler om barn fra 1-12 år

Anonymkode: 59380...8e1

Skrevet

Ja, jeg støtter dette. Hører om mange pårerende, som har de siste ukene av livet til de som de er utrolig glade i, bare være grusomme, da vedkommende har enorme smerter, som de må leve med, siste ukene før de dør. Hvorfor ikke la de slippe, de skal uansett dø. 

Anonymkode: f0e70...926

Skrevet

Ja!

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Linken til hi handler om barn fra 1-12 år

Anonymkode: 59380...8e1

Nettopp. Det er snakk om at barn på 1 år og eldre skal få eutanasi i Holland.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du tror vel ikke at det er så enkelt? Det er vel mer med tanke på barn som overhodet ikke har verdige liv. Ikke ulykkelige 7-åringer.

ja til eutanasi her. Verdig liv OG død. 

Anonymkode: b81cd...e2d

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du?

Jeg har sittet ved dødsleiet til mitt barn og min far og de fikk absolutt en verdig død, begge to, på hver sin måte. 

Anonymkode: 1c113...be6

Min mening er at døden ikke kan gjøres på en verdig eller uverdig måte. Døden er hva den er, og vi skal alle dit. La det skje på den måten den skal skje. Hvordan var døden verdig? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Min mening er at døden ikke kan gjøres på en verdig eller uverdig måte. Døden er hva den er, og vi skal alle dit. La det skje på den måten den skal skje. Hvordan var døden verdig? 

Man kan dø med dem man er glad i rundt seg, godt smertelindret, sovne rolig inn..

Eller men kan dø alene uten smertelindring, i nie som likner en kamp.

To helt ulike scenarier.. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Man kan dø med dem man er glad i rundt seg, godt smertelindret, sovne rolig inn..

Understreker at jeg ikke skriver det som en støtte til eutanasi.. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor er Den ene måten mer verdig enn den andre? Tenker du at man mister verdigheten ved å ha smerter den siste tiden før døden?

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor er Den ene måten mer verdig enn den andre? Tenker du at man mister verdigheten ved å ha smerter den siste tiden før døden?

Hvorfor skal man lide hvis det finnes bedre alternativer?

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal man lide hvis det finnes bedre alternativer?

Nå svarer du ikke på det jeg spør om. Spørsmålet her er ikke om man skal lide eller ikke, men om man skal ha en verdig død eller ikke. Derfor spør jeg hvorfor det er mindre verdig å dø på «vanlig måte» enn å få hjelp til å fremskynde døden. Mister man verdigheten ved å ikke velge alternativ 2?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...