Gå til innhold

Koronasmittet i isolasjon, kan jeg reise i skogen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet for forherligelse og oppfordring til brudd på norsk lov samt svar til dette.

Admin

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er så lei av sånne som tror de er så sinnsykt spesielle at de bare kan bryte lover som de er for dumme til å skjønne. 

Anonymkode: 977ed...cee

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke nødvendigvis idioter, men desperate. Har du vært tre uker i isolasjon? 

Anonymkode: 7eaf5...8b5

Ikke meg du svarer. Men de har jo ikke vært i isolasjon i 21 dager. Det er det som i verste fall kan skje, hvis jeg forstår dette riktig. Og ja jeg har vært i isolasjon, i 3mnd, i forbindelse med en svært smittsom sykdom jeg pådro meg under hjelpearbeid i et krigsrammet land. Jeg hadde ingen familie der jeg ble sittende i isolasjon, det gikk det og. Man gjør det man må, og det som er riktig.  

Anonymkode: 91ff8...256

Skrevet
På 18.10.2020 den 0.03, Anonym bruker skrev:

Ikke nødvendigvis idioter, men desperate. Har du vært tre uker i isolasjon? 

HI er altså hjemme i sitt eget hus med familien i den tiden det tar, maks tre uker? Ikke er det alvorlige symptomer, ikke er det ensomhet, ikke er det avskåret fra nyheter og kommunikasjon, ikke matmangel eller frostskader. Det får da være grenser til sutring. 

Skrevet

Syns det er interessant hvordan dere dømmer så hardt og er så til de grader negative. Ikke har jeg sutrer spesielt, ikke har jeg brutt noen regler heller. Jeg spurte hva folk mente. Jeg må få lov å synes at det hele er ganske tullete og at det er toskete at man ikke kan reise i skogen der man treffer ingen selv om man er i isolasjon. 

Jeg har vært syk og mer eller mindre ligget en uke. Jeg har to barn som har ventet tålmodig. Nå er vi på dag 12 i isolasjon og kunne hatt veldig godt av å lomme oss ut og i farta. Både store og små trenger og bevege seg! 

Uansett om man er enig eller uenig må det gå an å svare uten å kalle folk idioter eller survete.

Anonymkode: 21c6c...185

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syns det er interessant hvordan dere dømmer så hardt og er så til de grader negative. Ikke har jeg sutrer spesielt, ikke har jeg brutt noen regler heller. Jeg spurte hva folk mente. Jeg må få lov å synes at det hele er ganske tullete og at det er toskete at man ikke kan reise i skogen der man treffer ingen selv om man er i isolasjon. 

Jeg har vært syk og mer eller mindre ligget en uke. Jeg har to barn som har ventet tålmodig. Nå er vi på dag 12 i isolasjon og kunne hatt veldig godt av å lomme oss ut og i farta. Både store og små trenger og bevege seg! 

Uansett om man er enig eller uenig må det gå an å svare uten å kalle folk idioter eller survete.

Dessverre (eller heldigvis) har korona fått frem det verste i folk. Tror jeg sier heldigvis, for nå ser man hvem som er hvem, hvem som har latet som de er så hyggelige, når de egentlig ikke er det. Det går liksom ikke an å spørre om noe når det gjelder koronaviruset, uten å bli beskyldt for å være det ene og det andre. 

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du fikk ingen ufine kommentarer før du kom tilbake og begynte å skrive om at du viste hvordan reglene var men at du tenkte å bryte dem likevell.  Jeg synes ikke du var en idiot som spurte i hovedinlegget, men når du etterpå skriver om at reglene er dumme og ikke burde gjelde forxdeg og at du tenker å gjøre som du vil uansett da mister du all min sympati.

Anonymkode: 555c1...327

Skrevet

Tenker det er lov å bruke huet. Her har vi skogen rett utenfor døra. Jeg hadde lett gått der om jeg var i isolasjon. Hadde jeg måttet kjøre til skogen eller hatt mulighet for å støte på ett eneste menneske på vei til skogen hadde jeg ikke gjort det. 
Reglene er klare men det er selvsagt rom for skjønn der de som faktisk bor slik til at det er 100% sikkert å ikke støte på noen kan gå ut.

Vi har også 2 mål tomt så der kan man også boltre seg. 
Nå bor jo de aller fleste slik til at faren for å støte på noen er stor. 

Anonymkode: 60d8f...41d

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du fikk ingen ufine kommentarer før du kom tilbake og begynte å skrive om at du viste hvordan reglene var men at du tenkte å bryte dem likevell.  Jeg synes ikke du var en idiot som spurte i hovedinlegget, men når du etterpå skriver om at reglene er dumme og ikke burde gjelde forxdeg og at du tenker å gjøre som du vil uansett da mister du all min sympati.

Anonymkode: 555c1...327

Men jeg sa da ikke det! Jeg sa jeg syns hele greiene er tullete,ikke bare isolasjonen, men hele koronaopplegget. Jeg sa derimot aldri at jeg ville bryte noen regler, eller hadde gjort det. Men at man er fristet til å reise i skogen hvor det uansett ikke er noen, må det da være lov å være. 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker det er lov å bruke huet. Her har vi skogen rett utenfor døra. Jeg hadde lett gått der om jeg var i isolasjon. Hadde jeg måttet kjøre til skogen eller hatt mulighet for å støte på ett eneste menneske på vei til skogen hadde jeg ikke gjort det. 
Reglene er klare men det er selvsagt rom for skjønn der de som faktisk bor slik til at det er 100% sikkert å ikke støte på noen kan gå ut.

Vi har også 2 mål tomt så der kan man også boltre seg. 
Nå bor jo de aller fleste slik til at faren for å støte på noen er stor. 

Anonymkode: 60d8f...41d

Jeg forstår ikke forskjellen mellom å være i egen hage (som altså er lov) og å være i skogen når man har 3-4 km til nærmeste nabo. Man smitter jo ikke noen alene i skogen?

Skrevet

Hvis jeg bodde slik at jeg kunne gå rett ut i skogen uten å treffe folk hadde jeg nok bare tatt meg en tur ut, ikke spurt noen om det. 

Anonymkode: 164b9...b72

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår ikke forskjellen mellom å være i egen hage (som altså er lov) og å være i skogen når man har 3-4 km til nærmeste nabo. Man smitter jo ikke noen alene i skogen?

En av forskjellene er at om du vrikker ankelen i hagen, så krabber nok du og viruset inn i huset igjen. Om du er uti skogen, så må noen andre risikere smitte for å få deg og ankelen i hus. 

Skrevet

Er vel bare å åpne vinduet og trekke frisk luft? Det er en overdrivelse at det er helseskadelig å måtte holde seg innendørs i tre uker. Dere kan dessuten bevege dere inne for å få ut litt energi, er mye man kan finne på for å få rørt på seg. Rundvask av tak og vegger får fart på blodpumpa..

Tror nok isolasjonen går lettere dersom dere slutter å fokusere på det negative, tenk heller at dere gjør en innsats for samfunnet og for å spare andre for potensiell lidelse. Vi er priviligert i Norge, vi får tak i det vi trenger for å overleve i en slik situasjon, og tre uker er virkelig ikke lenge. Men det virker lengre dersom man sitter og irriterer seg!

Anonymkode: 9cba6...cd8

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da får dere bruke fantasien og lage hinderløype inne, finne et treningsprogram på youtube og gjennomføre det, ha trappeløp om dere har trapp el. Det er mange muligheter til bevegelse inne i et hus. Sett eventuelt opp alle vinduene, så får dere frisk luft mens dere gjør det. Om alle ballettdanserne ved Operaen klarte å trene hjemme ved kjøkkenbenken i noen måneder, så klarer nok dere det i noen dager.

Skrevet
3 minutter siden, Himmel og hav skrev:

En av forskjellene er at om du vrikker ankelen i hagen, så krabber nok du og viruset inn i huset igjen. Om du er uti skogen, så må noen andre risikere smitte for å få deg og ankelen i hus. 

Men det er jo noen som må hente meg hjemme også hvis jeg vrikker ankelen og må til lege? Eller mener du at folk nå til dags må kurere seg selv?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er vel bare å åpne vinduet og trekke frisk luft? Det er en overdrivelse at det er helseskadelig å måtte holde seg innendørs i tre uker. Dere kan dessuten bevege dere inne for å få ut litt energi, er mye man kan finne på for å få rørt på seg. Rundvask av tak og vegger får fart på blodpumpa..

Tror nok isolasjonen går lettere dersom dere slutter å fokusere på det negative, tenk heller at dere gjør en innsats for samfunnet og for å spare andre for potensiell lidelse. Vi er priviligert i Norge, vi får tak i det vi trenger for å overleve i en slik situasjon, og tre uker er virkelig ikke lenge. Men det virker lengre dersom man sitter og irriterer seg!

Så rart. Da jeg kom til Norge som voksen var det masse mas om at barna må ut hver dag ellers blir det helseskader, man må ut i regn, vind, storm, snø og alt mulig HVER eneste dag. I påska renner alle opp og ned på fjellet i stedet for å slappe av, man skal helst gå eller sykle til jobb og skole osv. Plutselig er det helt greit å være innendørs i 3 uker i strekk?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo noen som må hente meg hjemme også hvis jeg vrikker ankelen og må til lege? Eller mener du at folk nå til dags må kurere seg selv?

Derfor er kanskje det tryggeste å holde seg inne når man er isolert? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så rart. Da jeg kom til Norge som voksen var det masse mas om at barna må ut hver dag ellers blir det helseskader, man må ut i regn, vind, storm, snø og alt mulig HVER eneste dag. I påska renner alle opp og ned på fjellet i stedet for å slappe av, man skal helst gå eller sykle til jobb og skole osv. Plutselig er det helt greit å være innendørs i 3 uker i strekk?

Kan det ha noe med et pandemivirus å gjøre?

Skrevet
29 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Overhode ikke. Vurderingen av hvor skadelig det er å ikke være i frisk luft har ingenting med pandemi å gjøre. Den er den samme uansett. 

Skrevet
28 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Poenget er jo at det er helt vilt hva vi gjør for å prøve å bekjempe noe som ikke lar seg bekjempe. Og i tillegg er skadelig for nokså få mennesker. Her ofres både psykisk og fysisk helse til mange grupperinger i befolkningen, for at færrest mulig skal dø (slik at de kan dø av noe annet). Men det var en avsporing av noe helt annet. 

Selvfølgelig er det ikke skadelig med noen dager/uker i isolasjon, men sitt ikke der dere og påstå det er lett med to små. Det hadde løst utrolig mye med en tur i skogen på et par timer. Da ville klimaet her hjemme vært helt annerledes. 

Skrevet
30 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Derfor er kanskje det tryggeste å holde seg inne når man er isolert? 

De fleste ulykkene skjer i hjemmet. Altså inne i eget hus.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De fleste ulykkene skjer i hjemmet. Altså inne i eget hus.

Går du på snørra inne mens du er i solasjon, så risikerer du i hvert fall ikke en heftig bot for å ha brutt isolasjonen

Anonymkode: 57e28...879

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Går du på snørra inne mens du er i solasjon, så risikerer du i hvert fall ikke en heftig bot for å ha brutt isolasjonen

Anonymkode: 57e28...879

Er du i egen hage så risikerer du heller ikke noe bot. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er jo at det er helt vilt hva vi gjør for å prøve å bekjempe noe som ikke lar seg bekjempe. Og i tillegg er skadelig for nokså få mennesker. Her ofres både psykisk og fysisk helse til mange grupperinger i befolkningen, for at færrest mulig skal dø (slik at de kan dø av noe annet). Men det var en avsporing av noe helt annet. 

Selvfølgelig er det ikke skadelig med noen dager/uker i isolasjon, men sitt ikke der dere og påstå det er lett med to små. Det hadde løst utrolig mye med en tur i skogen på et par timer. Da ville klimaet her hjemme vært helt annerledes. 

Vi skal ikke bekjempe viruset, i den forstand at vi blir kvitt det, gjennom disse tiltakene. Vi gjør det for å ikke utsette folk i risikogrupper for sykdommen, inntil det foreligger en effektiv vaksine.

Nei, det er ikke lett å måtte være i isolasjon med to små barn. Dette viruset er først og fremst skadelig for eldre og de med underliggende sykdom. Men snu litt på det; spanskesyken gikk mest ut over unge mennesker, det kan komme andre virus der det er tilfellet. Jeg tror nok du ville vært sjeleglad om folk anstrengte seg i noen uker for å beskytte ungene dine.

Det er barn (og voksne) i risikogruppen som har vært isolert siden viruset kom. Jeg tror nok de har det hakket verre enn dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...