Gå til innhold

Hva gjør jeg da barnet blir 18?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får i dag fullt bidrag + dobbel barnetrygd. Dette utgjør ca.8000,- i mnd. 
Barnet blir snart 18 og da opphører jo barnetrygden og bidraget stopper. 
Barnet vil nok søke sin far om bidreg pga hn går fortsatt på skole og bor hos meg. 
Problemet er at jeg er helt avhengig av disse pengene for at det skal gå rundt hver måned. Barnet kan jo betale for seg hjemme, men det vil likevel bli mindre enn jeg har i dag. 
Kan jeg kreve noe av min eks mann til livsopphold da jeg er i 100% jobb? 

Anonymkode: 3e5f8...548

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får i dag fullt bidrag + dobbel barnetrygd. Dette utgjør ca.8000,- i mnd. 
Barnet blir snart 18 og da opphører jo barnetrygden og bidraget stopper. 
Barnet vil nok søke sin far om bidreg pga hn går fortsatt på skole og bor hos meg. 
Problemet er at jeg er helt avhengig av disse pengene for at det skal gå rundt hver måned. Barnet kan jo betale for seg hjemme, men det vil likevel bli mindre enn jeg har i dag. 
Kan jeg kreve noe av min eks mann til livsopphold da jeg er i 100% jobb? 

Du kan ikke krave noe av eksmannen til livsopphold her i Norge, nei

Anonymkode: d83ff...f83

Skrevet

Du kan vel ikke kreve noe av din eksmann, samme hvor mye du jobber. Må da være måte på hva en eks skal stå til ansvar for. 

Bytte jobb.

Bytte bolig.

Kutte ned på utgifter.

Få deg en jobb ved siden av. 

Ta ansvar for deg selv rett og slett. 

Anonymkode: efb2a...d7f

Skrevet

Da må du rett og slett kutte i utgiftene, eller øke inntekten. Er heldigvis måte på hva en skal kreve av eksene... 

Anonymkode: e7e00...73c

Skrevet

Kreve av eks-mann?!? Hvor fikk du den ideen?

Anonymkode: 17f38...2d2

Skrevet

Nei du kan selvfølgelig ikke kreve noe av eksmannen...!

Men du kan søke bostøtte om du tjener så lite at du ikke makter boligutgiftene.

Du kan også kreve at ungdommen bruker bidraget til egne utgifter til klær, hygiene, lommepenger osv 

Så må du rett og slett få ned utgiftene, du skal jo overleve selv om barna blir voksne. 

Anonymkode: 3f036...1b1

Skrevet

«Hva gjør jeg NÅR barnet blir 18 år?» Når, ikke da. Ser flere og flere gjør denne feilen. 

Sorry. 

Forøvrig enig med de andre. 

Anonymkode: 15a39...8be

Skrevet

Hm tricky den ja, du må nok belage deg på å evt flytte til noe rimeligere eller få kuttet andre utgifter. Eller om du eier hus, få refinansiering. 

Jeg er ufør med barnetillegg, får barnebidrag og dobbel barnetrygd, til sammen 10 000 forsvinner når sønnen min fyller 18 og det er 5 år til det nå. Jeg planlegger allerede hvordan jeg skal løse det. Kommer jo ikke som noen overraskelse akkurat at bidrag og stønader er midlertidige. 

Kanskje du finner deg en mann snart? Kanskje få en ekstrajobb? 

Anonymkode: 07b03...96d

Skrevet

Barnet har krav på bidrag så lenge han/hun går på videregående. Barnet må søke selv på nav så fort hen har fylt 18.

Anonymkode: 8b8d5...55e

Skrevet

Her har vi bestemt at far betaler til barna er 21, noe han kom på selv, men de har jo ingen krav til det etter 18 år hvis de ikke går på skolen da, da kan barnet kreve penger av faren,er vel ikke til mor de skal gå til da

Anonymkode: 663f2...cf8

Skrevet

Takk for svar! 
Men, barnet kommer jo til å bli boende hos meg? Tviler på at hn vil gi meg hele bidraget. Jeg tenker jo at far bør fortsette å betale noe til meg da alle mine utgifter vil jo være de samme. Vil nødig selge huset da barna er vokst opp her, han kjøpte meg ut da vi ble skilt. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! 
Men, barnet kommer jo til å bli boende hos meg? Tviler på at hn vil gi meg hele bidraget. Jeg tenker jo at far bør fortsette å betale noe til meg da alle mine utgifter vil jo være de samme. Vil nødig selge huset da barna er vokst opp her, han kjøpte meg ut da vi ble skilt. 

Man har forsørgerplikt for barna sine så lenge de går på vgs, det er helt rimelig at han da gir bidraget til ungdommen og på den måten sørger for penger til klær, hygiene, lommepenger og kanskje mobil, mens du sørger for tak over hodet og mat. Det er en helt rettferdig deling det.

Du kan jo stryke lommepenger, klær osv fra ditt budsjett når ungdommen får penger til det rett inn på konto fra far.

At du nødig vil selge huset er ikke far sitt problem, har du ikke råd til å bo der så må du jo det...

Anonymkode: 3f036...1b1

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! 

Du tviler på at barnet vil gi deg hele bidraget. Mest sannsynlig vil han bruke pengene på det han vil. Men, du må jo faktisk forklare at det er utgifter som må dekkes. Skal han bo hos deg, må du få store deler av bidraget. Det du risikerer da, er at han flytter, og dermed får du ingenting. Du får tom mindre, for han kan kreve bidrag fra deg og. Så, da må huset selges da. Du må finne deg noe som er billigere. Du kan søke om bostøtte. Du kan få deg en bedre betalt jobb. Men du kan ikke kreve penger fra eksen. 

Anonymkode: 4447e...7e4

Skrevet

Du må jo selsvsagt jobbe mer og forsørge deg selv, herregud for ufattelige problemstillinger. 

Anonymkode: ffc17...310

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! 

Hvor mye barnet skal betale deg er det du som bestemmer. Så lenge barnet bor hos deg gjelder dine regler. 

Anonymkode: 04d33...b25

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! 

Hva tenker du å gjøre den dagen «barnet» flytter ut?

Nei, du har ikke krav på noe fra din eks.

Det du kan gjøre er å forklare at det bidraget ditt barn får fra far da skal gå til mobilregning, transport, lommepenger og hygiene og klær. (Krever du alt kan ungen flytte og kreve deg for bidrag også, som noen andre nevner).

Du må jo ha sett denne dagen komme? Det er sånt som skjer når barna blir eldre. Kutt i utgifter (har du bil? Kan du ta offentlig transport?) Gå gjennom kontoutskrifter for de siste 6 mnd og skriv opp hvor mye du bruker på hva, kanskje det er overflod av forbruk på noe. Hvis ikke må du jo selge, du kan ikke bo et sted du ikke har råd til, for som jeg nevnte tidligere; ungen din er nesten voksen og kommer til å flytte ganske snart uansett.

Anonymkode: 2c5cf...6de

Skrevet

Og det kom nå som en stor overraskelse på deg? 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barnet har krav på bidrag så lenge han/hun går på videregående. Barnet må søke selv på nav så fort hen har fylt 18.

Anonymkode: 8b8d5...55e

Det har jo ingenting med saken å gjøre.

Anonymkode: df386...1b4

Skrevet

For det første; Det er vel ikke snakk om "barn" her lenger. For det andre skal jo bidraget gå til "barnet", ikke til deg. Og hvorfor skal en 18 åring egentlig bo hjemme hos mor?

Du virker utrolig tafatt! Du har jo alltid visst at dette kommer til å skje, så hvorfor har du satt deg selv i denne situasjonen? Du jobber fullt? Likevel er du avhengig av bidrag? Da bor du for dyrt, eller har for dyre vaner i forhold  til din inntekt. Det er kun din egen feil, og du har hatt all mulig tid til å rydde opp i det. 

Sist men ikke minst, du tror du kan kreve noe av eksen din!? Ærlig talt. Det er vel ikke han sin feil at du er et surrehue? Hadde gjort seg om alle skulle begynne å forlange at eksen skal forsørge dem...🤦‍♀️

Anonymkode: 68174...bb6

Skrevet

Sier som resten, dere forsørger barnet sammen. Du holder kost og losji og far holder resten av utgiftene via bidraget. Forskjellen er at barnet nå får pengene selv, og dermed må lære seg å prioritere dem riktig. 

Det er du som skal forsørge deg, ikke eksen.

Anonymkode: 74344...440

Skrevet

Hvor mye bidrag er det du får av far idag? Vil barnet deres få like mye av faren sin når han blir 18? Hvis det er snakk om en del tusenlapper så får du si til sønnen at disse pengene skal værtfall dekke busskort og telefonregning. 

Anonymkode: 4849f...504

Skrevet

Hvis du ikke har råd til å sitte med huset uten bidrag for far så er det vel på tide å kjøpe seg noe annet? hvis han er 18 så vil du jo snart være en person mindre i huset uansett.  

Anonymkode: d48cd...b14

Skrevet

Jøssenavn...

Anonymkode: c1ccb...134

Skrevet

Når barnet blir 18. Ikke da. 
Norskopplæring blir ditt første gjøremål når arvingen blir myndig. 

Anonymkode: 068cf...d1c

Skrevet

Forsørger deg selv.

Anonymkode: efca0...864

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...