Gå til innhold

Dere som har opplevd at nære ligger for døden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stor klem til deg, pass på hverandre ♥️

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bestemor levde i 3 døgn. Eller, levde... hun bare var. Hun sluttet å eksistere to dager før de kuttet alt. Det er 2 år siden, sorgen går over til minner ❤️ Ta vare på hverandre! 

Anonymkode: 9208b...93c

Skrevet

Klem til dere. Det er en krevende tid, vondt, men ikke bare vondt - i alle fall i ettertid. Ta vare på dere selv om de rundt dere som trenger litt ekstra omsorg oppi dette. 

Anonymkode: 4941d...0f7

Skrevet
2 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Hos vår nære kjære er all behandling avsluttet. All næring er også stoppet. Jeg fikk meg ikke til å spørre om dette og lurer på om det er noen som vil dele erfaring. Jeg lurer på hvor lenge man kan leve på ingenting. Ikke får vedkommende annet enn smertestillende. Munnen blir kun fuktet. Vedkommende har langtkommen kreft. 

Noen døgn. Nå er det tida for å bare sitte ved senga og kanskje finne avklaring selv. 
Varme tanker til deg. 

Skrevet

Kjenner en som lå over en uke uten væske. Det er nok tøffest for pårørende for de får mye smertestillende, men i slike tilfeller blir jeg nesten positiv til å avslutte det.

Anonymkode: 5fab7...cb0

Skrevet

Mange klemmer til deg og dine❤️ Ta vare på hverandre. Og husk minnene vil alltid være dypt begravd i hjertet, de kan ingen ta fra deg❤️

Anonymkode: 15380...3f1

Skrevet

Har vært i en nær slektnings begravelse i dag, så er i sorgmodus selv. Det er godt og vondt på samme tid, og vi har kjent veldig på hvor viktig familie og venner er i denne tiden. Også viktig å støtte hverandre når det verste «oppstyret» er over, og hverdagen begynner igjen. Sorgen er jo der fortsatt, og noen av oss må tilvenne oss å ikke ha den kjære nært i livet, det blir et stort tomrom. Klem til dere!

Anonymkode: a2475...8df

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uff, det er vonde timer og dager for dere nå. Det er nesten verre å være på avstand enn å få være hos den døende, men samtidig veldig fint at dere greier å akseptere ønsket og gjøre det beste ut av det. På noen måter er døden en veldig privat situasjon, som ofte ikke er privat lenger.

Som jeg skrev over, det kan være veldig variabelt fra person til person hvor lenge det tar, alt fra timer til flere eller mange dager. Men siden personen nå har kommet hjem og nå kun smertelindres vil jeg tro at det ikke vil ta så lang tid, før helgen er over vil jeg tro det er over.

Føler med deg og dine ❤️

Anonymkode: 420c4...fd1

Du har rett, det er ikke så lett å være på avstand nå men det er også fint at den syke blir hørt på sine ønsker. Vi prøver så godt vi kan å balansere sorgen (eller ventingen på det som kommer) så godt vi kan. Vi gråter og vi ler. Vi feirer barnebursdag til et lite barnebarn av den syke. Det er stort og ha bursdag når man bare fyllet noen få år og har hatt nedtelling til dagen i flere uker. Vi har bestemt oss for å leve også i sorgen. Som vi snakket om i går, det triste kommer i bølger og heldigvis er vi stort sett sterke når den andre er svak. Vi er redde for hver våre ting og det er godt å lufte både de normale og de "forbudte" tankene med hverandre. Vi kommer oss igjennom. Det er bare tøft nå 

Skrevet

Klem til deg. Det kan være knallhardt, men høres ut som om dere er en fin familie som tar vare på hverandre. 

Her tok det 4-5 dager. Det var en på over 90år med langtkommen kreft. Satt med han dag 2,og da var han våken og relativt klar. Vi kunne i allefall snakke om gamle dager, det husket han, men duppet av nå og da. Så, to-tre dager etter kom telefonen om at han var død. 

Skrevet

Min bestefar lå i 3 dager, han hadde et stygt fall og alt som fulgte med der , gjorde at kroppen ikke klarte mer. 
Det er forferdelig vondt å sitte på sida, mange klemmer til deg❤️

Skrevet
40 minutter siden, litekreativtbrukernavn skrev:

Klem til deg. Det kan være knallhardt, men høres ut som om dere er en fin familie som tar vare på hverandre. 

Her tok det 4-5 dager. Det var en på over 90år med langtkommen kreft. Satt med han dag 2,og da var han våken og relativt klar. Vi kunne i allefall snakke om gamle dager, det husket han, men duppet av nå og da. Så, to-tre dager etter kom telefonen om at han var død. 

Tusen takk. Vi prøver så godt vi kan å stå i det sammen. Kreft er nådeløst. Det er heldigvis rom for alt fra fortvilelse til glede. Vi håper det går fort nå. 

Skrevet
7 minutter siden, skinnfilla skrev:

Min bestefar lå i 3 dager, han hadde et stygt fall og alt som fulgte med der , gjorde at kroppen ikke klarte mer. 
Det er forferdelig vondt å sitte på sida, mange klemmer til deg❤️

Tusen takk ♥️. Man lever definitivt i et slags vakum nå i ventetiden. Det har heldigvis kommet noen klare ønsker fra den syke nå. Vi er så glade for dette. Det er godt å ikke måtte famle i bilde med alt. 

Skrevet
14 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Hos vår nære kjære er all behandling avsluttet. All næring er også stoppet. Jeg fikk meg ikke til å spørre om dette og lurer på om det er noen som vil dele erfaring. Jeg lurer på hvor lenge man kan leve på ingenting. Ikke får vedkommende annet enn smertestillende. Munnen blir kun fuktet. Vedkommende har langtkommen kreft. 

Pappa levde i nesten 3 dager etter de kuttet alt. Jeg syntes det var veldig lenge. 

Anonymkode: a3751...eb6

Skrevet

Det er tungt å gå sånn å vente. Ta vare på hverandre  ❤️ 

Skrevet
3 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Det er tungt å gå sånn å vente. Ta vare på hverandre  ❤️ 

♥️ Tiden nå er ganske grusom ja. Som skrevet tidligere så hopper vi høyt av lyden av telefonen. Livredde for å ikke høre telefonen på natten, selv om jeg vet at vi helt sikkert ikke blir oppringt på natten selv om vi har bedt om å bli ringt når som helst. Alle tar hensyn til hverandre. Nesten så at det blir en slags misforstått omsorg. En omsorg som i grunn fører til mer spørsmål. Ingen vil gjøre noe feil. Kjenner det selv, jeg har mange spørsmål og blir usikker. Jeg vet jo at alt er lov å spørre om, men gjør det ikke. Vi går alle på eggeskall nå. Det som er godt å vite er at vi alle er enige om at det vil bli bedre. Det vil bli bedre dager og sorgen vil bli mindre. Jeg tror det er denne merkelige ventesorgen som tar oss. Alle er i alle fall enige om at vi skal gå videre sammen alle sammen, styrket av samholdet i en tung opplevelse ♥️

Skrevet

Pappa levde i 9 dager etter at de stoppet all behandling, næring og væske. Men han hadde noen dager hvor han våknet og spurte etter drikke, da fikk han hjelp til å drikke med sugerør.  

Anonymkode: 73bbc...b3d

Skrevet
2 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

♥️ Tiden nå er ganske grusom ja. Som skrevet tidligere så hopper vi høyt av lyden av telefonen. Livredde for å ikke høre telefonen på natten, selv om jeg vet at vi helt sikkert ikke blir oppringt på natten selv om vi har bedt om å bli ringt når som helst. Alle tar hensyn til hverandre. Nesten så at det blir en slags misforstått omsorg. En omsorg som i grunn fører til mer spørsmål. Ingen vil gjøre noe feil. Kjenner det selv, jeg har mange spørsmål og blir usikker. Jeg vet jo at alt er lov å spørre om, men gjør det ikke. Vi går alle på eggeskall nå. Det som er godt å vite er at vi alle er enige om at det vil bli bedre. Det vil bli bedre dager og sorgen vil bli mindre. Jeg tror det er denne merkelige ventesorgen som tar oss. Alle er i alle fall enige om at vi skal gå videre sammen alle sammen, styrket av samholdet i en tung opplevelse ♥️

Hvis dere har sagt de skal ringe når som helst gjør de vel det? Dere venter jo på den telefonen? Og vil kunne stole på at dere får høre det så fort som mulig? Åpenhet er alfa og omega, man må tørre å spørre om alt og tørre å svare på alt. Å sitte på noens dødsleie er skikkelig tungt, samtidig så er det jo en annen som er hovedpersonen. 

Håper dere slipper gå å vente lenge, så dere kan gå "videre".

Anonymkode: a3751...eb6

Skrevet
19 hours ago, mamma til adhd gutt<3 said:

Har opplevd flere dessverre , min eneste erfaring er og være med dem masse

Anonymkode: 33909...967

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...