Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #26 Skrevet 16. oktober 2020 Her blir det ikke aktuelt å ta fri en hel dag for å dra til Tromsø til privat gynekolog (ingenting nærmere her), og betale enda 1500 kroner for timen. Har dessverre ikke råd til slikt hvert år, så blir hvert 5. år hos fastlegen. Ingen kreft i familien på noen sider, så sannsynligheten er liten. Anonymkode: 17d5d...32f
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #27 Skrevet 16. oktober 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her blir det ikke aktuelt å ta fri en hel dag for å dra til Tromsø til privat gynekolog (ingenting nærmere her), og betale enda 1500 kroner for timen. Har dessverre ikke råd til slikt hvert år, så blir hvert 5. år hos fastlegen. Ingen kreft i familien på noen sider, så sannsynligheten er liten. Anonymkode: 17d5d...32f Min søster på 35 tok celleprøve for 3 år siden. Tok ny nå og fikk påvist stadie 2 på celleforandringer. Må opereres innen 1 måned for at det ikke skal utvikle seg. lykke til med hvert 5 år Anonymkode: 620ee...99e
TinaK 1990 Skrevet 16. oktober 2020 #28 Skrevet 16. oktober 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her blir det ikke aktuelt å ta fri en hel dag for å dra til Tromsø til privat gynekolog (ingenting nærmere her), og betale enda 1500 kroner for timen. Har dessverre ikke råd til slikt hvert år, så blir hvert 5. år hos fastlegen. Ingen kreft i familien på noen sider, så sannsynligheten er liten. Anonymkode: 17d5d...32f Det har du råd til hvert 3 år. Snakk om prioriteringer
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #29 Skrevet 16. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Her blir det ikke aktuelt å ta fri en hel dag for å dra til Tromsø til privat gynekolog (ingenting nærmere her), og betale enda 1500 kroner for timen. Har dessverre ikke råd til slikt hvert år, så blir hvert 5. år hos fastlegen. Ingen kreft i familien på noen sider, så sannsynligheten er liten. Anonymkode: 17d5d...32f Gå til fastlegen og be om henvisning til Gyn Tromsø, det koster kun egenandelen, og der får du undersøkelse med full pakke. Da har du råd til å gjøre det hvert 3. år Anonymkode: 6a142...5e4
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #30 Skrevet 16. oktober 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg fikk nettopp «kjeft» av fastlegen for at jeg hadde ventet fem år (hun sa tre til meg..?) Det er vel innsparinger som følge av korona.. det er ikke så farlig om du får kreft, bare du ikke før korona.. Anonymkode: 3d5a4...5cd Dette har ingenting med korona å gjøre. Dette har en sammenheng med at man har startet å screene prøvene for HPV. Yngre kvinner skal fortsatt sjekkes hvert 3. år da de ikke screenes for HPV. De over 35 (34?) år screenes for HPV primært. Dersom den er negativ er det 5 år til neste gang. I livmorhalsprogrammet har de algoritmer som screenere og leger følger. Ikke spre desinformasjon og konspiratoriske teorier om noe du åpenbart ikke har peiling på. Anonymkode: b1edd...908
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #31 Skrevet 16. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Min søster på 35 tok celleprøve for 3 år siden. Tok ny nå og fikk påvist stadie 2 på celleforandringer. Må opereres innen 1 måned for at det ikke skal utvikle seg. lykke til med hvert 5 år Anonymkode: 620ee...99e Stadium 2 er fortsatt et godt stykke unna invasiv kreft. Du uttaler deg om noe du ikke har tilstrekkelig kunnskap om. Anonymkode: b1edd...908
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #32 Skrevet 16. oktober 2020 On 10/15/2020 at 9:03 AM, Anonym bruker said: Jeg syntes det var en stund siden jeg hadde tatt celleprøve, og ringte derfor legekontoret mitt. Jeg fikk der beskjed om at celleprøve nå skulle tas hvert 5. år. Jeg var da sikker på at det rådes til hvert tredje år? Ikke får jeg innkalling heller sa de, jeg må bestille time selv. Er 42 år. Har dere hørt det samme? Anonymkode: 60c8f...c1b anhvert år gjør jeg det Anonymkode: 20dba...204
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #33 Skrevet 16. oktober 2020 Aldri hørt om noen regel. Men jeg tar heller ikke gyn sjekker. Har ikke gjort det siden jeg var gravid for 11 år siden, og kommer ikke til å gjøre det heller Anonymkode: 76b66...200
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #34 Skrevet 16. oktober 2020 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg fikk nettopp «kjeft» av fastlegen for at jeg hadde ventet fem år (hun sa tre til meg..?) Det er vel innsparinger som følge av korona.. det er ikke så farlig om du får kreft, bare du ikke før korona.. Anonymkode: 3d5a4...5cd Ja, men om du "nylig" fikk kjeft for å vente i 5 år, så har fastlegen helt rett i at du har ventet for lenge. Tok du celleprøve for 5 år siden, burde du ha tatt en ny en innen 3 år. Og hva har dette med korona å gjøre? Anonymkode: 58301...62f
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #35 Skrevet 16. oktober 2020 Gjør det alltid hos gynekolog. Annethvert år tar jeg celleprøve. Det betaler jeg gladelig 1300 kr for Får kjapt time og de er spesialiserte. Gjort det hos fastlege kun 1 gang i mitt liv.. Never again. 😅 Anonymkode: bcab2...11c
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #36 Skrevet 16. oktober 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Her blir det ikke aktuelt å ta fri en hel dag for å dra til Tromsø til privat gynekolog (ingenting nærmere her), og betale enda 1500 kroner for timen. Har dessverre ikke råd til slikt hvert år, så blir hvert 5. år hos fastlegen. Ingen kreft i familien på noen sider, så sannsynligheten er liten. Anonymkode: 17d5d...32f Hvorfor ikke kombinere det med planlagt tur til Tromsø? Altså 2 fluer i en smekk;) tar selv annethvert år og med venting i 5 min tar det totalt 15 min. Men du gjør som du vil, he he. Hvert 5 år synes jeg var lenge mellom hver gang, hvert år blir litt vel mye ved mindre du er i risikosonen . Men annethvert eller hvert 3 er jo ikke så dumt. Anonymkode: bcab2...11c
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #37 Skrevet 16. oktober 2020 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Min søster på 35 tok celleprøve for 3 år siden. Tok ny nå og fikk påvist stadie 2 på celleforandringer. Må opereres innen 1 måned for at det ikke skal utvikle seg. lykke til med hvert 5 år Anonymkode: 620ee...99e Det utvikler seg ikke fra grad 2 til kreft på en måned altså. Det tar mange år så hun har ikke dårlig tid selv om hun slapp å vente lenge på time til konisering. Søsteren din tok den gamle typen celleprøve uten HPV-test for 3 år siden. Ved negativ HPV-test er det helt trygt å vente 5 år til neste prøve. Rart hvordan mange her ser ut til å ha mer kunnskap enn alle patologene, gynekologene og andre eksperter som jobber med Livmorhalsprogrammet. Anonymkode: bbaa7...a21
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #38 Skrevet 16. oktober 2020 Etter nye retningslinjer behøver man ikke å ta celleprøve mer enn hvert 5.år nå fordi testmetoden er endret. Før tok de celleprøve og dersom de fant celleforandringer tok de en hpv test. Nå derimot så tar de både celleprøve og hpv test. Hvis du ikke har noen celleforandringer og ikke tester positivt for hpv (de variantene som regnes som kreftfremkallende) så kan du trygt vente 5 år med neste celleprøve fordi livmorhalskreft utvikler seg langsomt etter hpv smitte i noen få tilfeller vel og merke. De aller fleste blir kvitt hpv viruset i løpet av 1-2 år uten at det utvikles celleforandringer. Ser mange nevner arvelighet og at dere tester oftere/sjeldnere utfra om dere har underlivskreft i familien eller ikke. Les dere opp litt da, CELLEPRØVE tas som screening for LIVMORHALSKREFT. Det er ikke arvelig, det kommer av et virus som er SMITTSOMT. Andre typer underlivskreft derimot kan muligens ha en viss arvelighet og kan være aktuelt å sjekke oftere hos enkelte. Det er da ikke med celleprøve, men en gynekologisk undersøkelse med blant annet ultralyd av eggstokkene. Anonymkode: c475c...d09
❤lille stjerne❤ Skrevet 16. oktober 2020 #39 Skrevet 16. oktober 2020 13 timer siden, Anonym bruker skrev: kreftformen er arvelig jo.... Anonymkode: 620ee...99e Nei den er ikke det, den kommer av hpv virus som skaper celleforandringer i blant annet livmorhalsen.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #40 Skrevet 16. oktober 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Aldri hørt om noen regel. Men jeg tar heller ikke gyn sjekker. Har ikke gjort det siden jeg var gravid for 11 år siden, og kommer ikke til å gjøre det heller Anonymkode: 76b66...200 Hvorfor i alle dager er det uaktuelt? Merkelig å gamble slik med egen helse for å slippe noe som tar maks 10 min🤷♀️ Anonymkode: 06ab2...478
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #41 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg tok nylig celleprøve og fikk faktisk svar av fastlegen i dag, prøven var fin. Ny kontroll om 3 år. Hvis nye retningslinjer er 5 år, hvorfor får jeg da beskjed om 3 år? Kan nevnes at jeg er tidligere konisert (2013), men har hatt fine prøver etter koniseringen. Tester man tidligere koniserte oftere da eller? (Eller så er min fastlege evnt ikke helt oppdatert...) Anonymkode: 4197f...282
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #42 Skrevet 16. oktober 2020 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg fikk nettopp «kjeft» av fastlegen for at jeg hadde ventet fem år (hun sa tre til meg..?) Det er vel innsparinger som følge av korona.. det er ikke så farlig om du får kreft, bare du ikke før korona.. Anonymkode: 3d5a4...5cd Ja. Det er helt sykt Anonymkode: 41299...a40
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #43 Skrevet 16. oktober 2020 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tok nylig celleprøve og fikk faktisk svar av fastlegen i dag, prøven var fin. Ny kontroll om 3 år. Hvis nye retningslinjer er 5 år, hvorfor får jeg da beskjed om 3 år? Kan nevnes at jeg er tidligere konisert (2013), men har hatt fine prøver etter koniseringen. Tester man tidligere koniserte oftere da eller? (Eller så er min fastlege evnt ikke helt oppdatert...) Anonymkode: 4197f...282 Mulig at din fastlege ikke er oppdatert. Jeg er også konisert (grov dysplasi grad 3) og var til kontroll etter 3 mnd, 6 mnd og 1 år. Deretter tilbake til vanlige kontroller hvert 5.år. Anonymkode: c475c...d09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå