Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #1 Skrevet 15. oktober 2020 Jeg syntes det var en stund siden jeg hadde tatt celleprøve, og ringte derfor legekontoret mitt. Jeg fikk der beskjed om at celleprøve nå skulle tas hvert 5. år. Jeg var da sikker på at det rådes til hvert tredje år? Ikke får jeg innkalling heller sa de, jeg må bestille time selv. Er 42 år. Har dere hørt det samme? Anonymkode: 60c8f...c1b
TinaK 1990 Skrevet 15. oktober 2020 #2 Skrevet 15. oktober 2020 Aldri hørt og uansett...da hadde jeg tatt det privat. Billig forsikring! Jeg tar hvert andre år bare for å være på den sikre siden, uten vi har den kreftformen i familien eller no...bare sett kreftformen på nært hold. Hvert 5 år....aldri i livet!
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #3 Skrevet 15. oktober 2020 Det skal være hvert 3.år! Anonymkode: 4d26f...1e5
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #4 Skrevet 15. oktober 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det skal være hvert 3.år! Anonymkode: 4d26f...1e5 Jeg tar celleprøve hos privat gynekolog hvert andre år, men da jeg var hos han sist gang sa han at generell ny regel er hvert femte år og ikke hvert tredje som det har vært. Anonymkode: a814c...b00
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #5 Skrevet 15. oktober 2020 Det er nye anbefalinger på dette, og det er hvert femte år. Jeg tar det privat hos gynekolog da, for da tar de innvendig ul samtidig og får sett livmor, eggledere og eggstokker samtidig. Gjør det hvert tredje år som tidligere anbefalt. Anonymkode: 37847...111
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #6 Skrevet 15. oktober 2020 Det er hvert femte år, ja - det er fordi man nå tester for hpv samtidig. Da er det ikke behov for sjekk oftere. Anonymkode: 6f0cb...cae
Twintipp Skrevet 15. oktober 2020 #7 Skrevet 15. oktober 2020 Fikk også beskjed om 5 år nå, så lenge du er hpv -negativ. Ellers vanlig prosedyre.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #8 Skrevet 15. oktober 2020 Jeg tester hvert år...men det er pga. mye underlivskreft i familien Anonymkode: 620ee...99e
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #9 Skrevet 15. oktober 2020 Ja, det stemmer. Er en ny type prøve, og er den negativ, trenger du ikke å teste igjen før om 5 år. Anonymkode: 22fcf...f83
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #10 Skrevet 15. oktober 2020 Trenger vel ikke teste i det hele tatt? Anonymkode: 4025c...99e
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #11 Skrevet 15. oktober 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tester hvert år...men det er pga. mye underlivskreft i familien Anonymkode: 620ee...99e Nå er jo ikke livmorhalskreft arvelig da, så det skulle ikke være nødvendig med celleprøve oftere likevel. Anonymkode: c475c...d09
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #12 Skrevet 15. oktober 2020 Jeg tok test i mai hos gynekolog på volvat og hun sa hvert tredje år. Men jeg tar annethvert år uansett hva anbefalingene er. Anonymkode: 26e59...965
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #13 Skrevet 15. oktober 2020 Er nok litt ulik praksis fortsatt, mener å huske noe om at de innfører de nye testene gradvis rundt omkring i landet. Så er jo ikke sikkert det gjelder overalt. Vet at fylket jeg bor i var et av de som var først ute, og da var det sagt 5 år dersom hpv var negativ. Anonymkode: f9aab...fa5
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #14 Skrevet 15. oktober 2020 https://nhi.no/sykdommer/kvinne/celleforandringer/celleprove/ På slutten står det om dette 😊 Anonymkode: f9aab...fa5
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #15 Skrevet 15. oktober 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Trenger vel ikke teste i det hele tatt? Anonymkode: 4025c...99e Nei, du trenger ingenting egentlig. Men for kvinner mellom 34 og 69 år (tror jeg det var, gidder ikke sjekke, men det er rundt der) , er dagens anbefalinger hvert femte år så lenge man ikke fikk påvist HPV ved forrige test. Men det betyr ikke at det ikke er lurt med en underlivsundersøkelse oftere enn det. Testen gjelder jo kun livmorhalskreft. Anonymkode: 58301...62f
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #16 Skrevet 15. oktober 2020 Jeg tok nettopp celleprøve hos fastlegen, og hun sa det var hvert 5. år som var anbefalt nå. Får melding i digipost om at det er på tide med ny prøve, og så bestiller jeg timen selv. Dere som går til gynekolog, hvorfor gjør dere det? Holder det ikke å ta prøven hos fastlegen? Jeg har ikke vært hos gynekolog annet enn i forbindelse med fødsler. Anonymkode: 5fbcc...b86
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #17 Skrevet 15. oktober 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tok nettopp celleprøve hos fastlegen, og hun sa det var hvert 5. år som var anbefalt nå. Får melding i digipost om at det er på tide med ny prøve, og så bestiller jeg timen selv. Dere som går til gynekolog, hvorfor gjør dere det? Holder det ikke å ta prøven hos fastlegen? Jeg har ikke vært hos gynekolog annet enn i forbindelse med fødsler. Anonymkode: 5fbcc...b86 Jeg går til gynekolog fordi fastelgrn min ikke har adgang til mitt underliv. Dessuten bruker gynekologen alltid ultralyd for å se om livmor og eggstokker ser bra ut i tillegg. Selv om jeg ikke går privat, kaller gynekologen meg inn til rutineundersøkelse hvert 3. år, og skifting av spiral hvert 5. Anonymkode: b3ddd...517
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #18 Skrevet 15. oktober 2020 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tok nettopp celleprøve hos fastlegen, og hun sa det var hvert 5. år som var anbefalt nå. Får melding i digipost om at det er på tide med ny prøve, og så bestiller jeg timen selv. Dere som går til gynekolog, hvorfor gjør dere det? Holder det ikke å ta prøven hos fastlegen? Jeg har ikke vært hos gynekolog annet enn i forbindelse med fødsler. Anonymkode: 5fbcc...b86 Jeg tør ikke tenke på hvor galt det kunne ha gått hvis jeg ikke hadde oppsøkt privat gynekolog med ultralyd. Hadde ingen symptomer på det jeg fikk diagnostisert Anonymkode: 71140...741
Pobie Skrevet 16. oktober 2020 #19 Skrevet 16. oktober 2020 Det er nytt de siste par årene. Dvs hvis du tok den gamle typen forrige gang du tok celleprøve skal du ta den igjen etter tre år, og deretter hvert femte år. Hvis du har tatt celleprøve de siste par årene skal du ta den igjen om fem år. Det er nytt pga det er ny test som påviser om du har viruset, den ser ikke kun på celleforandringer.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #20 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg fikk nettopp «kjeft» av fastlegen for at jeg hadde ventet fem år (hun sa tre til meg..?) Det er vel innsparinger som følge av korona.. det er ikke så farlig om du får kreft, bare du ikke før korona.. Anonymkode: 3d5a4...5cd
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #21 Skrevet 16. oktober 2020 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg fikk nettopp «kjeft» av fastlegen for at jeg hadde ventet fem år (hun sa tre til meg..?) Det er vel innsparinger som følge av korona.. det er ikke så farlig om du får kreft, bare du ikke før korona.. Anonymkode: 3d5a4...5cd Dette har da virkelig ingenting med korona å gjøre. Den nye testen ble innført lenge før. Er selvfølgelig heller ikke pga innsparinger. Anonymkode: bbaa7...a21
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #22 Skrevet 16. oktober 2020 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Nå er jo ikke livmorhalskreft arvelig da, så det skulle ikke være nødvendig med celleprøve oftere likevel. Anonymkode: c475c...d09 kreftformen er arvelig jo.... Anonymkode: 620ee...99e
TinaK 1990 Skrevet 16. oktober 2020 #23 Skrevet 16. oktober 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg går til gynekolog fordi fastelgrn min ikke har adgang til mitt underliv. Dessuten bruker gynekologen alltid ultralyd for å se om livmor og eggstokker ser bra ut i tillegg. Selv om jeg ikke går privat, kaller gynekologen meg inn til rutineundersøkelse hvert 3. år, og skifting av spiral hvert 5. Anonymkode: b3ddd...517 haha...bra svart. Jeg går også til gynekolog som har sin ekspertise på underliv og underlivssykdommer. Fastlegen som er allmennpraktiker har ikke samme kompetanse og utstyr ikke minst. Jeg har en flott fastlege, hatt i mange år. Men akkurat celleprøve, spiral mm.....gynekolog ja.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #24 Skrevet 16. oktober 2020 5 timer siden, Pobie skrev: Det er nytt de siste par årene. Dvs hvis du tok den gamle typen forrige gang du tok celleprøve skal du ta den igjen etter tre år, og deretter hvert femte år. Hvis du har tatt celleprøve de siste par årene skal du ta den igjen om fem år. Det er nytt pga det er ny test som påviser om du har viruset, den ser ikke kun på celleforandringer. "Den"? Du vet at det er bioingeniører som sitter og ser etter celleforandringer i mikroskop? Anonymkode: 8d121...cf5
Pobie Skrevet 16. oktober 2020 #25 Skrevet 16. oktober 2020 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: "Den"? Du vet at det er bioingeniører som sitter og ser etter celleforandringer i mikroskop? Anonymkode: 8d121...cf5 Ja?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå