Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #26 Skrevet 15. oktober 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke «navnet til eksen», det er hennes navn! Hvorfor tror så mange at navn bare er til låns? Anonymkode: 40bd6...1b1 Jo, men det jeg tenker fra mannens side er "du tok navnet til mannen sist du giftet deg, hvorfor kan du ikke gjøre det for meg også?" I så måte blir det i hans øyne navnet til eksen. Anonymkode: ca828...50e
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #27 Skrevet 15. oktober 2020 Hvis jeg skiller meg ville ha byttet tilbake til pikenavnet mitt og lagt det til på barnas navn. Hvis faren ikke hadde gått med på det hadde jeg alikevel tatt tilbake pikenavnet mitt, men beholdt navnet hans også. Hadde jeg giftet meg på nytt hadde jeg ikke byttet etternavni igjen. Å ha samme etternavn som barna mine har i oppveksten er faktisk viktig for meg. Anonymkode: 8d518...3db
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #28 Skrevet 15. oktober 2020 Ville bytta til pikenavnet. Om det er viktig for deg å heite det samme som barna dine, kan du jo vurdere å legge til ditt pikenavn til barna sine navn også. Anonymkode: 4af48...4b7
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #29 Skrevet 15. oktober 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ville bytta til pikenavnet. Om det er viktig for deg å heite det samme som barna dine, kan du jo vurdere å legge til ditt pikenavn til barna sine navn også. Anonymkode: 4af48...4b7 Enig! Det gjorde jeg da jeg ble skilt. Og er det noe jeg er sikker på, er det at det var en stor feiltakelse å bytte bort mitt eget navn i utgangspunktet, det gjør jeg aldri igjen, selv om jeg skulle gifte meg på nytt. Den nye mannen din vil vel bare unngå at du heter det samme som eksen, om det er pikenavnet ditt eller hans er nok likegyldig. Jeg tenker også at å bytte til mannens navn er noe man gjør når man gifter seg ung og tillitsfull til fremtiden (og litt naiv), ikke noe godt voksne kvinner gjør. Anonymkode: 4d592...335
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #30 Skrevet 15. oktober 2020 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, men det jeg tenker fra mannens side er "du tok navnet til mannen sist du giftet deg, hvorfor kan du ikke gjøre det for meg også?" I så måte blir det i hans øyne navnet til eksen. Anonymkode: ca828...50e Da kan jo den mannen ta seg en bolle. Hvis han ikke har forståelse for at hi vil ha samme etternavn som barna sine så er han jo en stor tulling. Hvis det er så viktig for ham med felles etternavn så kan jo han ta hi sitt. Men noe sier meg at det er helt uaktuelt for ham. Anonymkode: 40bd6...1b1
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #31 Skrevet 15. oktober 2020 1 time siden, topaz skrev: Jeg hadde beholdt navnet og latt være å gifte meg med en gammelmodig gubbe som krever at jeg skal bytte navn - noe som medfører masse praktiske drittoppgaver som han bare kan lene seg tilbake og se på at jeg må styre med. Han krever absolutt ingenting, men det er ett ønske, ikke noe annet. Ikke er han gammelmodig heller. Anonymkode: 97c4f...eb9
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #32 Skrevet 15. oktober 2020 Hadde byttet til pikenavnet. Hvorfor i alle dager skal kvinner bytte navn til mannens?? Jeg skjønner det virkelig ikke Anonymkode: dba9a...6c8
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #33 Skrevet 15. oktober 2020 Hadde droppet å gifte meg ! Eller som fler sier, ta pikenavnet tilbake. Hva er greia med å utslette seg selv eller være underdannig av en mann? Er vel ikke hans eiendom? Anonymkode: e2433...592
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #34 Skrevet 15. oktober 2020 Jeg ville heller tatt tilbake mitt opprinnelige etternavn og spurt om barna ville ta det som mellomnavn, om de ikke har det allerede. Også store barn kan føle at de mistet «noe» når en forelder skaper ny familie - for meg ville symbolverdien i etternavn bety noe. Har den nye mannen barn fra før? Da deler du navn med dem, og ikke dine egne barn. Anonymkode: 82a6e...43a
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #35 Skrevet 15. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jo, men det jeg tenker fra mannens side er "du tok navnet til mannen sist du giftet deg, hvorfor kan du ikke gjøre det for meg også?" I så måte blir det i hans øyne navnet til eksen. Anonymkode: ca828...50e Men det er jo ikke dette som er spørsmålet. Sist hun giftet seg skiftet hun navn fra foreldrene sitt etternavn til mannen sitt for at de skulle være en enhet (av mangel på andre ord). Nå har hun samme etternavn som barna sine og de er den tetteste enheten hun har. Det å kreve at en mor endrer etternavn bort fra barna sine er jo pussig (og selv om hun en gang tidligere har skiftet navn er det jo dette navnet som er hennes nå). Skulle jeg skiftet navn hadde jeg tatt pikenavnet tilbake og hadde gjort det etter skilsmissen, ikke fordi jeg giftet meg med ny mann. Jeg hadde beholdt det etternavnet jeg følte var "meg". Ikke minst fordi det er mye styr med å skifte etternavn i voksen alder når det er så mange som kjenner deg ved det tidligere navnet. Anonymkode: 6fbde...bd9
uhhuhher Skrevet 15. oktober 2020 #36 Skrevet 15. oktober 2020 Først og fremst forstår jeg at det kan være rart både for deg og den nye ektefellen at du heter det samme som din tidligere ektefelle. Men navn er tricky, ofte kan man ikke sette ord på hvorfor man vil det ene eller det andre, det handler om identitet og følelser og trenger ikke nødvendigvis ha en rasjonell forklaring. Det er uansett du som bestemmer. Sett utenfra er en grei løsning å bytte tilbake til det opprinnelige etternavnet ditt. Jeg hadde ikke byttet til navnet til den nye ektefellen, det er jeg for kynisk til. Hvor mange ganger skal du bytte navn i livet ditt, liksom, og hva skjer hvis (bank i bordet) du skiller deg igjen? Da sitter du nok en gang med navnet til en annen. Hvis du bytter til pikenavnet ditt, kan den nye mannen din også bytte til det? Når det er sagt, synes ikke jeg personlig at det nødvendigvis er rart at du heter det samme som din eks. Det er tross alt navnet til barna dine.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #37 Skrevet 15. oktober 2020 54 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han krever absolutt ingenting, men det er ett ønske, ikke noe annet. Ikke er han gammelmodig heller. Anonymkode: 97c4f...eb9 Eierskap er gammelmodig. Navn indikerer eierskap. Anonymkode: 224d7...88f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå