Gå til innhold

Ville du byttet etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal gifte meg for andre gang. 
(Jeg er godt voksen). 
Jeg har pr. i dag min eks mann sitt etternavn og kun det. Min nye mann vil gjerne at jeg bytter til hans etternavn. Barna mine har også min eks mann sitt etternavn. 
Hva ville du gjort? Føler det er litt rart å beholde eksmannens etternavn (som er veldig sjeldent), men vil jo også hete det samme som barna. 

Anonymkode: 97c4f...eb9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig skal du bytte. At du tar tilbake ditt fødenavn er en ting, men å beholde ex-manns etternavn i et nytt ekteskap er aldeles uhørt.

Anonymkode: e092a...f5b

Skrevet

Hvor gamle er barna dine, da?

Anonymkode: 15976...710

Skrevet

Kommer an på hvor viktig navnet er. For meg holder det at jeg ikke har samme navn som barna. Jeg vet jo at de er mine. Mamma byttet til pikenavnet sitt etter skilsmissen. Hun hadde da ikke samme navn som barna, men vi visste jo at hun var moren vår. Jeg har byttet fra pappa sitt ril hennes i voksen alder da. Men det har mer med pappa å gjøre enn tilhørigheten med mamma. 
Ha det navnet du vil. Det er bare et navn

Anonymkode: 776de...fc2

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvor gamle er barna dine, da?

Barna er 16 og 18. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig skal du bytte. At du tar tilbake ditt fødenavn er en ting, men å beholde ex-manns etternavn i et nytt ekteskap er aldeles uhørt.

Anonymkode: e092a...f5b

Ja, er litt det jeg tenker også, spesielt med tanke på at det er kun vi som heter det i hele Norge. Samtidig er det jo min eks mann sitt etternavn mange kjenner meg for. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommer an på hvor viktig navnet er. For meg holder det at jeg ikke har samme navn som barna. Jeg vet jo at de er mine. Mamma byttet til pikenavnet sitt etter skilsmissen. Hun hadde da ikke samme navn som barna, men vi visste jo at hun var moren vår. Jeg har byttet fra pappa sitt ril hennes i voksen alder da. Men det har mer med pappa å gjøre enn tilhørigheten med mamma. 
Ha det navnet du vil. Det er bare et navn

Anonymkode: 776de...fc2

Ja, du har ett godt poeng der. 

Skrevet

Det er viktig at du viser at du er hans eiendom ved å ta hans etternavn.

Anonymkode: 031e5...b8f

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke du gi deg snart?

Anonymkode: 58fcf...b5c

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barna er 16 og 18. 

Da hadde jeg nok ikke vært i tvil, da hadde jeg byttet. Ungene er jo så store at jeg tror de forstår, selv om det sikkert blir litt rart i en overgang.

Om ti år kan det jo hende begge to har giftet seg og byttet navn selv, og da sitter du alene med din eksmanns navn ;)

Min mor byttet tilbake til sitt pikenavn da jeg var 12-14 år, det gikk helt fint. Litt merkelig i begynnelsen, men det endret jo ikke noe av tilknytningen vår eller annet. Hadde ungene dine vært mindre kunne du f.eks. beholdt din eksmanns navn som mellomnavn, i hvert fall en periode, men tatt din nye manns navn som etternavn, så hadde overgangen blitt mindre brå. Det er jo fremdeles en mulighet. Men jeg hadde nok byttet til ny manns navn, eller tatt tilbake pikenavnet.

Uansett hva du velger - lykke til med ekteskapet og ny mann 🥰

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nja....er vel ikke helt enig med deg der😂🤣

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da hadde jeg nok ikke vært i tvil, da hadde jeg byttet. Ungene er jo så store at jeg tror de forstår, selv om det sikkert blir litt rart i en overgang.

Om ti år kan det jo hende begge to har giftet seg og byttet navn selv, og da sitter du alene med din eksmanns navn ;)

Min mor byttet tilbake til sitt pikenavn da jeg var 12-14 år, det gikk helt fint. Litt merkelig i begynnelsen, men det endret jo ikke noe av tilknytningen vår eller annet. Hadde ungene dine vært mindre kunne du f.eks. beholdt din eksmanns navn som mellomnavn, i hvert fall en periode, men tatt din nye manns navn som etternavn, så hadde overgangen blitt mindre brå. Det er jo fremdeles en mulighet. Men jeg hadde nok byttet til ny manns navn, eller tatt tilbake pikenavnet.

Uansett hva du velger - lykke til med ekteskapet og ny mann 🥰

Tusen takk🥰 Blir nok til at jeg bytter ja....

Skrevet

Hadde byttet - gjorde det også, to ganger faktisk :) Hadde eksmannens navn, men ville ikke hete hans navn da jeg skulle gifte meg med min nye mann. Fikk ikke lov å ta ny manns navn før vi var gift så da ble det tilbake til pikenavnet i noen måneder før jeg ble gift og kunne bytte. 

Anonymkode: 4f6ac...4ba

Skrevet

Min manns navn er også mitt navn nå, så jeg ville ikke byttet bort «hans» (mitt) navn om vi skilles. For meg er det viktigere å ha felles navn med barna mine enn med en ny mann. Jeg blir aldri skilt fra barna mine. Menn derimot kan jeg skilles fra.

Anonymkode: 40bd6...1b1

Skrevet

Skjønner ikke greia med å bytte til mannens navn bare fordi man gifter seg, blir som å utslette sin egen identitet bare fordi man gifter seg. Det er en helt utdatert skikk, blir ikke mannens eiendom når man gifter seg lengre. Ja jeg er gift, har beholdt mitt etternavn. Barna har mitt etternavn.

Anonymkode: 0d6f6...ed4

Skrevet

Nå har du allerede bevist at ekteskap ikke holder. Ungene dine er derimot varige.  Siden du var dum nok til å bytte første gang bør du jo ha lært.

Skrevet

Hadde bytta, men til pikenavn. 

Skrevet
8 minutter siden, sug lut skrev:

Nå har du allerede bevist at ekteskap ikke holder. Ungene dine er derimot varige.  Siden du var dum nok til å bytte første gang bør du jo ha lært.

Du er så sjarmerende med dine «kloke» svar 😴

Skrevet

Jeg hadde beholdt navnet og latt være å gifte meg med en gammelmodig gubbe som krever at jeg skal bytte navn - noe som medfører masse praktiske drittoppgaver som han bare kan lene seg tilbake og se på at jeg må styre med. 

Skrevet

Hadde nok hatt er ønske om å fortsette å ha samme navn som barna, men skjønner litt at han nye mannen ikke er like begeistret om du beholder navnet til eksen.

Tror jeg ville ha tatt begge med binnestrek mellom (så sant ikke han nyes navn er Hansen. Olsen eller lignende)

Anonymkode: ca828...50e

Skrevet
42 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Hadde bytta, men til pikenavn. 

Enig i dette. 

Skrevet

Eg byta etternavn i voksen alder, det er noko av det mest idiotiske eg har gjort. No sit eg med eit namn som etter snart 10 år framleis ikkje føles som mitt, samstundes som det er meir styr enn gevinst i å byte tilbake.

Om du har hatt navnet til eksmannen i snart 20 år og er vand med det, behold det. Det er ikkje berre hans navn, i det du tok det vart det like mykje ditt.

Om du byter, bytt til det du hadde før du gifta deg.

Skrevet

Jeg er skilt nå. Om jeg gifter meg på nytt ønsker jeg å enten gi barna bestemors pikenavn som mellomnavn og til meg selv, samtidig som jeg tar ny manns etternavn, eller bare ta bestemors pikenavn og la det være med det. Eksens etternavn er nå mitt, og barna sitt.

Anonymkode: a1664...678

Skrevet

Jeg hadde beholdt navnet. Han nye høres ut til å ha sjalusiproblemer 

Anonymkode: 58fcf...b5c

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde nok hatt er ønske om å fortsette å ha samme navn som barna, men skjønner litt at han nye mannen ikke er like begeistret om du beholder navnet til eksen.

Tror jeg ville ha tatt begge med binnestrek mellom (så sant ikke han nyes navn er Hansen. Olsen eller lignende)

Anonymkode: ca828...50e

Det er ikke «navnet til eksen», det er hennes navn! 
Hvorfor tror så mange at navn bare er til låns?

Anonymkode: 40bd6...1b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...