Gå til innhold

Hvorfor bare bruke jentebarnevakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter hadde en gutt som barnevakt da hun var mindre. Han var eldste sønn av en venninne. Kjempeflink med unger👍😊 

Anonymkode: e7efb...c1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Her er det enkelte som bør søke hjelp. Skremmende holdninger til gutter😢

Endret av Hengebukksvinet
Skrevet
4 minutter siden, Hengebukksvinet skrev:

Jeg må si meg enig. De fleste har både fedre, brødre, sønner, samboere/kjæreste osv. som er flotte og ok karer. Skremmende at så mange forhåndsdømmer menn når de aller aller fleste er normale oppegående gutter og menn 

Anonymkode: e7efb...c1a

Skrevet
2 timer siden, Hengebukksvinet skrev:

Jeg blir faktisk veldig lei meg på gutten min siden veiene når jeg leser dette mange her skriver :(

HI

Anonymkode: 20a86...4cc

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har to jenter, som nå er nesten voksne. Men helt ærlig, jeg ville ikke bruke gutter som barnevakter da de var små. Bare om det var familie. Det er fordi jeg var redd noe ugreit seksuelt skulle skje. Ja jeg vet, jeg er sikkert fordomsfull, men likevel.....kan jo ha noe å si at det var en slik sak i nabobygda som kom opp på den tiden.

Anonymkode: 903c0...b73

For alle tenåringsgutter vil misbruke yngre barn seksuelt eller?

Anonymkode: 3bc27...0f4

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en sønn som godt kunne tenke seg å tjene litt ekstra penger.
Han er veldig moden og voksne for alderen, samtidig har han yngre søsken han har erfaring med å passe på.
Flere av jentene i klassen hans tjener litt ekstra på å sitte barnevakt på enkelte kvelder, men han får ikke napp noen sted.
Når har har spurt litt rundt hvorfor får han til svar at de foretrekker ei jente.

Ville dere kunne ha brukt en gutt som barnevakt, dersom ikke, hvorfor?

Anonymkode: 20a86...4cc

Jeg har brukt gutter som barnevakt. Og jeg har sønner som selv har sittet barnevakt. At de foretrekker jenter syns jeg høres rart ut, det har ikke mine blitt møtt med noen gang.

Skrevet

Her er det nabogutten som passer, konfirmant i år og har passet småsøsken i årevis.

Anonymkode: cdca2...0b5

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gutt kunne være helt greit, men de fleste guttene virker litt yngre og mindre ansvarsbeviste enn jentene i tenårene. Ofte ville jeg nok derfor krevd ag gutten var litt eldre enn jenta før han fikk prøve seg.

Anonymkode: 8ab7d...c3f

Kommer jo an på modenhet, så klart. Og det kommer også an på om oppdraget er å passe en femåring på lekeplassen i halvannen time mens mor er i et møte - det klarer trettenåringen min fint. Noe annet hvis det gjelder å mate og legge et tvillingpar i verste bavian-alderen, f eks toåringer med lite høydeskrekk og mye energi. Da trenger man kanskje en på 16-17 som har erfaring. 

Skrevet

Min 12,5 åring er barnevakt. Takler helt fint barn fra 3-4 år og oppover. Han lager mat, legger og ordner. Kjempe flink og ansvarsfull, passer gjerne 2-3 om gangen. Foreløpig bare venner og familie sine barn, de kjenner han og ser han er moden til tross for alderen.

Anonymkode: fac01...66a

Skrevet

Tror ikke jeg ville brukt en gutt nei, men det ville vært avhengig av mange ting, bl.a. hvor godt jeg kjente han, magefølelse, og hvor gamle barna var. Nå liker jeg heller ikke å bruke jenter som barnevakt, så gjør ikke det med mindre jeg kan unngå det. Jeg har kun brukt en jeg kjente ved to anledninger, på 22 år (stor aldersforskjell på barna mine). Men syns ofte gutter er mindre moden og er redd for seksuelle overgrep mot mine barn. Det er jo stort sett gutter/menn som gjør dette, selv om det ikke er en regel uten unntak. Veldig mange menn syns å ikke respektere grenser til voksne damer som ikke ønsker seksuell oppmerksomhet fra dem, selv om de sier klart ifra. Hvor mye respekterer de da et barn som ikke selv kan sette grenser? Selv om det ikke er mange som er slik, så vises det ikke utenpå og jeg tar ikke sjansen med mine barn. Så politisk ukorrekt er jeg.

Anonymkode: 5fe3f...86a

Skrevet

Jeg forstår godt dere som mener det er hysterisk å frykte seksuelle overgrep, for selvfølgelig er ikke alle gutter overgripere. Men når man som i min nære familie har opplevd flere tilfeller av seksuelt misbruk utført av to forskjellige tenåringsgutter (hver for seg), blir man gjerne litt hysterisk. Denne jenta var fem-seks år da det skjedde, den ene gutten var tolv, den andre fjorten. De passet henne hver for seg. Hun ble tafset på og onanert foran, begge guttene har innrømmet dette i voksen alder. Jenta som nå er voksen, har slitt med selvverdet og forholdet til menn hele sitt voksne liv. 

Jeg har inntrykk av at mennene ikke syntes det de gjorde var så ille, siden de "ikke voldtok henne eller noe". Og selvfølgelig er ikke alle gutter sånn, men dette har dessverre gjort at jeg har fravalgt gutter som barnevakt for mine unger. De har forøvrig aldri blitt anmeldt for dette, sakene er vel uansett foreldet nå, og de var under den seksuelle lavalderen. 

Anonymkode: fa070...60a

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

For alle tenåringsgutter vil misbruke yngre barn seksuelt eller?

Anonymkode: 3bc27...0f4

Nei jeg skriver ikke det. Men hvis du leser litt nøyere det siste jeg skrev, så var jeg nok også farget av denne hendelsen. Det var en 15 år gammel gutt som hadde forgrepet seg på en fire år gammel jente han passet. En annen jeg kjenner skulle være litt moderne og skaffet seg mannlig au-pair. Han ble fersket i å ta seksualiserte bilder av den eldste jenta han skulle passe på. Selvsagt musbruker jo ikke alle tenåringsgutter små barn! Men bare det at jeg visste om to (!) tilfeller, var nok til å velge vekk dem. 

Skrevet (endret)
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår godt dere som mener det er hysterisk å frykte seksuelle overgrep, for selvfølgelig er ikke alle gutter overgripere. Men når man som i min nære familie har opplevd flere tilfeller av seksuelt misbruk utført av to forskjellige tenåringsgutter (hver for seg), blir man gjerne litt hysterisk. Denne jenta var fem-seks år da det skjedde, den ene gutten var tolv, den andre fjorten. De passet henne hver for seg. Hun ble tafset på og onanert foran, begge guttene har innrømmet dette i voksen alder. Jenta som nå er voksen, har slitt med selvverdet og forholdet til menn hele sitt voksne liv. 

Jeg har inntrykk av at mennene ikke syntes det de gjorde var så ille, siden de "ikke voldtok henne eller noe". Og selvfølgelig er ikke alle gutter sånn, men dette har dessverre gjort at jeg har fravalgt gutter som barnevakt for mine unger. De har forøvrig aldri blitt anmeldt for dette, sakene er vel uansett foreldet nå, og de var under den seksuelle lavalderen. 

Det er selvsagt ikke hysterisk å frykte seksuelle overgrep, men det er hysterisk å tro at samtlige unge gutter er overgripere. At du som har opplevd det, eller ihvertfall sett på nært hold at det skjer, er mer engstelig enn normalt, er helt logisk og forståelig.

I opptil 15 % av overgrep mot barn er det kvinner som er overgripere. Det utelukker vel en god del jenter også? I tillegg løper barn som har stefedre en ekstra risiko, så jeg antar at disse damene som frykter smågutter aldri involverer en stefar i sine barns liv. De 30% av overgrep blir begått av familiemedlemmer, så da er det vel heller aldri alene med annen familie? Søsken og fedre inkludert? Hva med når de er på vennebesøk? Kanskje vennenes far er overgriper? Eller vennenes bror? Bussjåføren? Læreren? Fortballtrenere? Søndagsskolelæreren?

Selvsagt skal man ikke være naiv, overgrep kan skje. Men den beste måten å unngå dem på er å snakke mye om temaet, så barn vet hva det er, og vet at det ikke er normalt. Å lære barna at alle smågutter er overgripere, har ingen preventiv effekt.

Endret av Den perfekte mor, påan igjen
Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men helt ærlig, jeg ville ikke bruke gutter som barnevakter da de var små. Bare om det var familie. Det er fordi jeg var redd noe ugreit seksuelt skulle skje. Ja jeg vet, jeg er sikkert fordomsfull, men likevel

Herre min barbeint gud... Fordomsfull er bare forbokstaven 

Anonymkode: a8f18...6d7

Skrevet

Gutta mine hadde digga å bli passa av en gutt! Eller hvertfall han på 7, da :) Ungdomsskoleungen trenger ikke barnepass :)

Han ELSKER guttene/mannfolka på SFO, og har alltid vært fan av menn i barnehagen. De leker på en annen måte!

Anonymkode: 36437...eaa

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herre min barbeint gud... Fordomsfull er bare forbokstaven 

Anonymkode: a8f18...6d7

Las du hele innlegget??

Skrevet
7 timer siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Det er selvsagt ikke hysterisk å frykte seksuelle overgrep, men det er hysterisk å tro at samtlige unge gutter er overgripere. At du som har opplevd det, eller ihvertfall sett på nært hold at det skjer, er mer engstelig enn normalt, er helt logisk og forståelig.

I opptil 15 % av overgrep mot barn er det kvinner som er overgripere. Det utelukker vel en god del jenter også? I tillegg løper barn som har stefedre en ekstra risiko, så jeg antar at disse damene som frykter smågutter aldri involverer en stefar i sine barns liv. De 30% av overgrep blir begått av familiemedlemmer, så da er det vel heller aldri alene med annen familie? Søsken og fedre inkludert? Hva med når de er på vennebesøk? Kanskje vennenes far er overgriper? Eller vennenes bror? Bussjåføren? Læreren? Fortballtrenere? Søndagsskolelæreren?

Selvsagt skal man ikke være naiv, overgrep kan skje. Men den beste måten å unngå dem på er å snakke mye om temaet, så barn vet hva det er, og vet at det ikke er normalt. Å lære barna at alle smågutter er overgripere, har ingen preventiv effekt.

Jeg lar ikke ungene mine sove på rom med bestefedre, onkler eller andre mannlige familiemedlemmer, nei. Jeg har heller ingen planer om å involvere en stefar i ungenes liv, ikke som skal bo sammen med meg og ungene. Jeg har snakket masse med dem om grenser, om å si fra, om at ALLE voksne vet at det er forbudt å ta på barns "private områder", og at hvis noen prøver seg på det, uansett hvem, skal ungene skrike og brøle og bite og sparke og slå, hva som helst for å komme unna. 

Jeg har mange fantastiske gutter og menn i mitt liv og er selv mor til en sønn. Jeg vet godt at ikke alle er overgripere og det lærer jeg selvfølgelig videre til barna mine. Men beskytte dem så godt jeg kan, det gjør jeg. Jeg har sett for mye av hva seksuelle overgrep kan gjøre. 

Ingen vet grunnen til at mannlige familiemedlemmer ikke deler rom med ungene, selvfølgelig ikke barna heller. Det bortforklares med pladshensyn, snorking eller annet. 

Det er selvfølgelig umulig helt å beskytte barna sine, da kan man ikke leve i verden eller ha en normal oppvekst. Men det jeg kan gjøre innen rimelighetens grenser, det gjør jeg. 

Skrevet
På 12.10.2020 den 15.58, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Om man er så usunt redd for seksuelle overgrep at man tror alle guttebarn utfører det, bør man oppsøke profesjonell hjelp!

Kjønnet på barnevakten hadde vært helt uvesentlig, kun personlig egnethet👍🏻

Nei, man er ikke forskrudd selvom man er føre var. Virker som du ble kraftig truffet her.

Jeg har ikke gutter som barnevakt uansett hvor pliktoppfyllende de er. Spiller ikke en dritt rolle. Foretrekker å ha jente.

Anonymkode: c2fcb...51b

Skrevet
På 12.10.2020 den 18.22, Hengebukksvinet skrev:

Vi velger heldigvis selv hvem som skal passe ungene våre. Så kan heller du invitere all verdens gutter hjem til deg for å passe på dine barn.

Skrevet

Det er så mange jenter å velge mellom. Men slettes ikke alle jenter egner seg heller. Da vi lette etter barnevakt ville vi ha ei som gikk på videregående, hadde erfaring med småsøsken osv. Vi skrev ikke jente i annonsen, men så jo for oss det.

La oss si det er 0,1 % sjanse for overgrep med jente og 1% sjanse med gutt (dette er bare tall jeg finner på), da velger man jo jente forutsatt at man ikke vet noe annet. Akkurat som man velger den coronavaksinen med minst risiko for bivirkninger.

Hadde jeg kjent en gutt, for eksempel hatt en i familien, eller sønnen til en god venninne, hadde det vært noe annet. Da kunne jeg godt ha brukt han som barnevakt (forutsatt at han passet til det da). 

I barnehage er det noe helt annet, og jeg er veldig glad de har menn der. Der innhenter de politiattest og ansetter folk med erfaring 

Anonymkode: 4587f...5b2

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, man er ikke forskrudd selvom man er føre var. Virker som du ble kraftig truffet her.

Jeg har ikke gutter som barnevakt uansett hvor pliktoppfyllende de er. Spiller ikke en dritt rolle. Foretrekker å ha jente.

At jeg ble truffet? På hvilken måte da? At jeg er en tenåringsgutt med pedofile tendenser?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er så mange jenter å velge mellom. Men slettes ikke alle jenter egner seg heller. Da vi lette etter barnevakt ville vi ha ei som gikk på videregående, hadde erfaring med småsøsken osv. Vi skrev ikke jente i annonsen, men så jo for oss det.

La oss si det er 0,1 % sjanse for overgrep med jente og 1% sjanse med gutt (dette er bare tall jeg finner på), da velger man jo jente forutsatt at man ikke vet noe annet. Akkurat som man velger den coronavaksinen med minst risiko for bivirkninger.

Hadde jeg kjent en gutt, for eksempel hatt en i familien, eller sønnen til en god venninne, hadde det vært noe annet. Da kunne jeg godt ha brukt han som barnevakt (forutsatt at han passet til det da). 

I barnehage er det noe helt annet, og jeg er veldig glad de har menn der. Der innhenter de politiattest og ansetter folk med erfaring 

Anonymkode: 4587f...5b2

Men da velger du jo å ta en enda større sjanse? De fleste overgrep blir utført av noen i familien eller nær omgangskrets...

Og politiattesten sier bare at ikke de ansatte er dømt for sedelighetsforbrytelser. Selv om du ikke har anledning til å kreve attest hos en barnevakt, er jeg sikker på at 100% av aktuelle tenåringsgutter hadde hatt plettfri attest...

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi velger heldigvis selv hvem som skal passe ungene våre. Så kan heller du invitere all verdens gutter hjem til deg for å passe på dine barn.

Det er ikke snakk om å «invitere all verdens gutter» hjem for å passe ungene mine nei. Det er snakk om hyggelige, oppegående og modne gutter som man kjenner godt. Akkurat som det ville vært med jenter!

Skrevet

Jeg ville ikke brukt fremmede uansett, så om det er gutt eller jente hadde vært revnende likegyldig. Broren min har passa ungene flere ganger, skulle det liksom vært et tema?

Anonymkode: 36437...eaa

Skrevet
På 12.10.2020 den 16.46, Anonym bruker skrev:

hysteri

Anonymkode: 12220...450

Utrolig at barnet ditt overlever, så likeglad du er til absolutt alt Blair Waldorf

Anonymkode: 132e5...c4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...