Gå til innhold

Felles regler for reiser i Europa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reglene vi har nå er jo veldig greie. 

Anonymkode: ffa01...091

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Reglene vi har nå er jo veldig greie. 

For Norge ja men mange land sliter mer enn nødvendig og derfor er det bedre med felles regler. Det er dessuten greiere å forholde seg til et regelverk 

Skrevet

Eg håpar verkeleg ikkje det vert slik.  Vi er eit av landa med minst smitte i Europa, og slik håpar eg det skal fortsette. Med dagens reglar er det ein god del importsmitte, men heldigvis vert det meste fanga opp om ein held karantena.

Jo mindre smitte vi klarar å halde her, jo friare får vi det. Meir smitte gjev strengare tiltak, som lengre sør i Europa.

Skrevet
9 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

For Norge ja men mange land sliter mer enn nødvendig og derfor er det bedre med felles regler. Det er dessuten greiere å forholde seg til et regelverk 

Vi forholder oss til regelverket i Norge, det er ett regelverk du skal forholde deg til.

hvorfor MÅ folk absolutt reise på ferie nå?

Anonymkode: cc833...258

Skrevet

Det er ingenting i veien for å reise hvis man absolutt må. Man må bare forholde seg til karantenereglene. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi forholder oss til regelverket i Norge, det er ett regelverk du skal forholde deg til.

Det handler på ingen måte om ferie nå. Det handler om at land må samarbeide på tvers av landene. Dette nevnte Høie den 6 oktober også. Ingen land klarer det alene og derfor er det best med tett samarbeid og tydelige like regler. Reiser er ikke kun ferie. Det handler om så mye mer nå. Når det er sagt så forholder man seg selvsagt til Norges regler som de er til en hver tid 

Skrevet

Kjempebra! På tide!
Jeg jobber i luftfart, og vi ligger nede med brukket rygg. I september i år var trafikken ned (husker ikke nøyaktige tall,) ca 85% sammenlignet med 2019. Det er reell fare for konkurs for alle flyselskap som opererer i Norge, med unntak av Widerøe. Flere millioner mennesker rundt i Europa  jobber innenfor turisme og luftfart. Det er brutalt. Vil vi ha flyselskaper og muligheter for å reise i fremtiden, må vi så smått komme i gang igjen snart. 

Anonymkode: 69676...46b

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjempebra! På tide!
Jeg jobber i luftfart, og vi ligger nede med brukket rygg. I september i år var trafikken ned (husker ikke nøyaktige tall,) ca 85% sammenlignet med 2019. Det er reell fare for konkurs for alle flyselskap som opererer i Norge, med unntak av Widerøe. Flere millioner mennesker rundt i Europa  jobber innenfor turisme og luftfart. Det er brutalt. Vil vi ha flyselskaper og muligheter for å reise i fremtiden, må vi så smått komme i gang igjen snart. 

Anonymkode: 69676...46b

Og det er jo fryktelig leit, både for dere i luftfart og andre som livnærer seg på samme måte, men vi kan ikke "komme i gang" så lenge det er så mye smitte!

Anonymkode: 20a98...59d

Skrevet

Og det er jo fryktelig leit, både for dere i luftfart og andre som livnærer seg på samme måte, men vi kan ikke "komme i gang" så lenge det er så mye smitte!

Anonymkode: 20a98...59d

Det viktigste budskapet er at vi må dra i samme retning sammen med de andre landene i Europa. Vi klarer mer sammen. Når man leser forslaget så er det ikke så langt unna det Norge presiserer i dag. Med samarbeid så får alle like vilkår. Høie understreker hvor viktig det vil være å samarbeide nå fremover 

Skrevet
37 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det viktigste budskapet er at vi må dra i samme retning sammen med de andre landene i Europa. Vi klarer mer sammen. Når man leser forslaget så er det ikke så langt unna det Norge presiserer i dag. Med samarbeid så får alle like vilkår. Høie understreker hvor viktig det vil være å samarbeide nå fremover 

Forskjellen for oss i Norge er jo ikke så stor, annet enn at nivået for smitte blir lagt litt høyere og nivået for testing litt lavere. Desuten at vi ikke kan ha spessialregler mot naboland. Dermed vil det bli mindre mulighet til å dra rett over grensen til Sverige, selv om det er lite smitte i det området.

Vi har jo aldri hatt reiseforbud. Det er det andre land som har hatt. Krav om karantene og/eller testing ved innreise kan vi fortsatt ha. Den største forskjellen er vell at det blir litt enklere for journalister å reise.

Anonymkode: 8c350...9ba

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forskjellen for oss i Norge er jo ikke så stor, annet enn at nivået for smitte blir lagt litt høyere og nivået for testing litt lavere. Desuten at vi ikke kan ha spessialregler mot naboland. Dermed vil det bli mindre mulighet til å dra rett over grensen til Sverige, selv om det er lite smitte i det området.

Vi har jo aldri hatt reiseforbud. Det er det andre land som har hatt. Krav om karantene og/eller testing ved innreise kan vi fortsatt ha. Den største forskjellen er vell at det blir litt enklere for journalister å reise.

Problemet er jo at ikke alle har nok ferie til å sitte i karantene på begge sider av grensen etter å ha besøkt sin mor, sine barn, sin søster, sin ektemann osv. Så da går restriksjoner fortsatt ut på praktisk forbud mot å treffe familie, altså retten blir kun forbeholdt dem som har råd til det. 

Anonymkode: b1d0a...647

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vet at mange reiser i forbindelse med noe annet enn ferie? At noen har sine barn i et annet land, sin ektefelle, sine gamle foreldre som trenger hjelp, sine søsken? Enkelte ganger MÅ man reise, og det er ikke ferie for å si det slik. 

Vi forholder oss selvfølgelig til regelverket, men i en rettsstat som Norge er det tillatt å stille spørsmål ved og diskutere gjeldende regelverk, samt foreslå endringer. 

Skrevet

Problemet er jo at ikke alle har nok ferie til å sitte i karantene på begge sider av grensen etter å ha besøkt sin mor, sine barn, sin søster, sin ektemann osv. Så da går restriksjoner fortsatt ut på praktisk forbud mot å treffe familie, altså retten blir kun forbeholdt dem som har råd til det. 

Ja, heldig vis vil de fortsatt at man kan kreve karantene og testing for å hindre videre spredning.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, heldig vis vil de fortsatt at man kan kreve karantene og testing for å hindre videre spredning.

Med den konsekvens at mange ikke får se sine foreldre før de dør, hvis dette vedvarer. Man fikk ikke en gang lov til å si farvel. 

Skrevet

Enkelte av restriksjonene er også helt idiotiske. Man kan komme til Norge fra et land utenfor EU på kjæreste-/ektefellevisum. Men hvis man har et mindreårig barn fra tidligere forhold, får ikke barnet komme med. Det er en helt hinsides regel - barn og mor/far bor jo sammen og bærer den samme smitten. Det er ikke noe mer smitterisiko å la det lille barnet komme til Norge sammen med mor eller far. Blir like idiotisk som at far må vente i bilen til "aktiv fødsel" starter, og så blir kastet ut rett etter utdrivingen er ferdig ved norske sykehus. De sover jo sammen, har sex, spiser sammen osv. Far er jo ikke mer smittsom enn mor, de er jo fra samme husstand. 

Danmark har skjønt dette og tillater at mindreårige barn følger mor/far til Danmark, det eneste man trenger er et bevis på at man er i biologisk slekt med barnet (fødselsattest). Så hvorfor Norge har en mye strengere regel, skjønner jeg ikke. Regelen fører jo til at "kjæresteskjema" er bare tull for dem som har små barn. De får jo ikke reist likevel. 

Skrevet

Jeg så ingen store forskjeller i praksis på dette og slik Norge nå gjør det. Grønt kommer tilbake og er land uten karanteneplikt. Norge endret jo fra grønt til gult for å indikere at man ikke ønsker at folk reiser med mindre de må selv om det er karantenefritt. Gult nivå legges i stedet inn i starten på det som vi har hatt som rødt, men ettersom begge kan utløse karanteneplikt så er det jo mest sannsynlig ingen endring i praksis for nordmenn.   "For gule eller røde land kan det innføres krav om innreisekarantene. Det kan også innføres krav om testing ved ankomst, enten i tillegg til eller i stedet for karantene.". 

Anonymkode: cb957...995

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med den konsekvens at mange ikke får se sine foreldre før de dør, hvis dette vedvarer. Man fikk ikke en gang lov til å si farvel. 

Hvis du ikke er villig til å bruke 6 hverdager og to helge i karantene for å få se dine foreldre før de dør (eventuelt × 2) er nok ikke forholdet så nært at det er noe stort problem uansett.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du ikke er villig til å bruke 6 hverdager og to helge i karantene for å få se dine foreldre før de dør (eventuelt × 2) er nok ikke forholdet så nært at det er noe stort problem uansett.

Mine foreldre bor i et land der man må i karantene i 14 dager ved ankomst, og så er det 10 dager karantene ved hjemkomst. 24 dager uten jobb. I tillegg er det visumplikt til det landet, og mest sannsynlig får man ikke visum nå. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine foreldre bor i et land der man må i karantene i 14 dager ved ankomst, og så er det 10 dager karantene ved hjemkomst. 24 dager uten jobb. I tillegg er det visumplikt til det landet, og mest sannsynlig får man ikke visum nå. 

Visumplikt er av de tingene som kan bli borte hvis dette blir gjennomført. Jeg viste ikke at vi måtte ga visum innen eu nå, men akkurat det ville bli bedre for deg.

At det blir vanskeligere å treffe familie når man velger å bo i forskjellige land må man regne med. 24 dager er under halve tiden du har rett til ferie hvert år. Vil du prioritere familie kan du gjøre det.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Visumplikt er av de tingene som kan bli borte hvis dette blir gjennomført. Jeg viste ikke at vi måtte ga visum innen eu nå, men akkurat det ville bli bedre for deg.

At det blir vanskeligere å treffe familie når man velger å bo i forskjellige land må man regne med. 24 dager er under halve tiden du har rett til ferie hvert år. Vil du prioritere familie kan du gjøre det.

Jeg har rett til 5 uker ferie hvert år. Jeg har også fire barn som ikke akkurat kan være hjemme alene når jeg er og besøker mine foreldre. Det er ikke snakk om at jeg ikke vil prioritere, det går rett og slett ikke. Min ferie må blant annet brukes på planleggingsdager i barnehage og skole (som selvfølgelig ikke er de samme dagene), juleferie og sommerferie. Jeg har ikke mulighet til å bruke 24 dager i ett jafs på aleneferie bare for meg, og ikke har jeg barnevakt i 24 dager heller. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og under halve tiden man har ferie hvert år? Hva jobber du som? Lærer? Jeg har som sagt 5 uker ferie, altså 25 arbeidsdager. Siden når ble det 50 dager ferie som normalen for folk flest? Vil gjerne ha link til denne nye loven, for da skal jeg løpe rett til arbeidsgiver og forlange ekstra feriedager :D 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og under halve tiden man har ferie hvert år? Hva jobber du som? Lærer? Jeg har som sagt 5 uker ferie, altså 25 arbeidsdager. Siden når ble det 50 dager ferie som normalen for folk flest? Vil gjerne ha link til denne nye loven, for da skal jeg løpe rett til arbeidsgiver og forlange ekstra feriedager :D 

Beklager 10 dager karantene begge steder gir under halve tiden, 10+ 14 gir litt over. På de 24 dagene blir det en del helgedager.

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har rett til 5 uker ferie hvert år. Jeg har også fire barn som ikke akkurat kan være hjemme alene når jeg er og besøker mine foreldre. Det er ikke snakk om at jeg ikke vil prioritere, det går rett og slett ikke. Min ferie må blant annet brukes på planleggingsdager i barnehage og skole (som selvfølgelig ikke er de samme dagene), juleferie og sommerferie. Jeg har ikke mulighet til å bruke 24 dager i ett jafs på aleneferie bare for meg, og ikke har jeg barnevakt i 24 dager heller. 

Kan du ikke ta med deg ungene i juleferien for eksempel?

Jeg skjønner at det føles som et problem, men slik situasjonen er nå ser jeg ikke noen bedre løsning. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Beklager 10 dager karantene begge steder gir under halve tiden, 10+ 14 gir litt over. På de 24 dagene blir det en del helgedager.

Kan du ikke ta med deg ungene i juleferien for eksempel?

Jeg skjønner at det føles som et problem, men slik situasjonen er nå ser jeg ikke noen bedre løsning. 

Jeg kan ikke ha 24 dager juleferie, eldste får fravær på videregående, det samme gjør ungdomsskoleeleven. Og jeg får aldri lov hos arbeidsgiver til å ha 24 dager ferie i jula. Vi må ta ut mesteparten av ferien på sommeren når det er rolig. I januar er det fullt kjør, og ingen får ha noe ferie etter nyttårsaften og før ut i mars en gang. 

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg så ingen store forskjeller i praksis på dette og slik Norge nå gjør det. Grønt kommer tilbake og er land uten karanteneplikt. Norge endret jo fra grønt til gult for å indikere at man ikke ønsker at folk reiser med mindre de må selv om det er karantenefritt. Gult nivå legges i stedet inn i starten på det som vi har hatt som rødt, men ettersom begge kan utløse karanteneplikt så er det jo mest sannsynlig ingen endring i praksis for nordmenn.   "For gule eller røde land kan det innføres krav om innreisekarantene. Det kan også innføres krav om testing ved ankomst, enten i tillegg til eller i stedet for karantene.". 

Anonymkode: cb957...995

Nettopp derfor er jo dette uproblematisk for Norges del og kan hjelpe med å få et bedre samarbeid på tvers av landegrensene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...