Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2020 #1 Skrevet 9. oktober 2020 Ikke svar før dere vet hva SIAN faktisk er... Å gi gjerne en forklaring på hvorfor dere mener det dere gjør. Anonymkode: b689d...c2a
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2020 #2 Skrevet 9. oktober 2020 Helt ærlig, de er kloakkrotter som lever i de mørkeste, skitneste delen av samfunnet. Anonymkode: 15843...3e4
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2020 #3 Skrevet 9. oktober 2020 De er en flokk med mennesker som har mislyktes i livet og mener at samfunnet skylder dem noe. De finner en felles fiende i ‘de andre’. Dette mener jeg fordi det er noe alle fornuftige mennesker ser. Anonymkode: 1a0ea...23d
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2020 #4 Skrevet 9. oktober 2020 Redde tullinger som trenger noen å skylde på for alt som har gått galt i deres eget liv. Anonymkode: 6b287...a0b
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2020 #5 Skrevet 9. oktober 2020 De driver "islamkritikk" på samme måte som en viss herre med bart drev "kritikk av jødedommen". De aner ikke en gang hva en qira'at er for noe eller hvorfor dette er et så viktig spørsmål for både tilhengerne av islam og for orientalistene (kritikerne av islam, ikke "kritikere", men de som setter seg grundig inn i historie, ahruf, qira'at, mynter, hele islams opprinnelse og bakgrunn, og på den måten kritiserer islam på et sterkt fundament heller enn, "de ser nifse ut"). Anonymkode: 20529...56c
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2020 #6 Skrevet 9. oktober 2020 Jeg mener at de faktisk har noen gode poeng, men dessverre så drukner det ofte i ekstreme uttalelser. Jeg synes også at de ikke er så flinke til å formidle hva som er islam og hva som er kultur/ukultur. Hadde myndighetene vært tøffere på visse områder og en del muslimer mindre hårsår så hadde de ikke hatt så mye å demonstrer om lenger. Jeg ville vært forsiktig med å si at dette er personer som har mislyktes i livet, nå har jeg ikke sjekke dette noe mer enn denne reportasjen: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/OQnQy1/hvem-er-medlemmene-i-sian-vi-spurte-dem Norske myndigheter kunne f.eks. sagt: Hijab på barn under 16 år er ikke lov. Styrer i moskeer MÅ ha ev viss andel kvinner for å få etablere seg eller få statsstøtte. At man ikke kan forvente å bli fritatt fra jobb på sykehjem om det serveres bacon. Jeg synes norske myndigheter er litt for feige når det gjelder kulturen rundt islam, som om de er redd for protester. Anonymkode: 3d99e...cd9
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2020 #7 Skrevet 9. oktober 2020 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Redde tullinger som trenger noen å skylde på for alt som har gått galt i deres eget liv. Anonymkode: 6b287...a0b Dette. Hatefulle, redde, hvite folk med lavt kunnskapsnivå og tendens til å vei og vrenge på i sin fortolkning. Anonymkode: 4e48d...799
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2020 #8 Skrevet 9. oktober 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener at de faktisk har noen gode poeng, men dessverre så drukner det ofte i ekstreme uttalelser. Jeg synes også at de ikke er så flinke til å formidle hva som er islam og hva som er kultur/ukultur. Hadde myndighetene vært tøffere på visse områder og en del muslimer mindre hårsår så hadde de ikke hatt så mye å demonstrer om lenger. Jeg ville vært forsiktig med å si at dette er personer som har mislyktes i livet, nå har jeg ikke sjekke dette noe mer enn denne reportasjen: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/OQnQy1/hvem-er-medlemmene-i-sian-vi-spurte-dem Norske myndigheter kunne f.eks. sagt: Hijab på barn under 16 år er ikke lov. Styrer i moskeer MÅ ha ev viss andel kvinner for å få etablere seg eller få statsstøtte. At man ikke kan forvente å bli fritatt fra jobb på sykehjem om det serveres bacon. Jeg synes norske myndigheter er litt for feige når det gjelder kulturen rundt islam, som om de er redd for protester. Anonymkode: 3d99e...cd9 Nå har utallige kristne menigheter og kristne skoler samme utfordring, du ser ikke SIAN engasjere seg og stå på barrikadene for mer likestilling i disse.... SIAN skjønner lite og mener mye. Anonymkode: 4e48d...799
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2020 #9 Skrevet 9. oktober 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener at de faktisk har noen gode poeng, men dessverre så drukner det ofte i ekstreme uttalelser. Jeg synes også at de ikke er så flinke til å formidle hva som er islam og hva som er kultur/ukultur. Hadde myndighetene vært tøffere på visse områder og en del muslimer mindre hårsår så hadde de ikke hatt så mye å demonstrer om lenger. Jeg ville vært forsiktig med å si at dette er personer som har mislyktes i livet, nå har jeg ikke sjekke dette noe mer enn denne reportasjen: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/OQnQy1/hvem-er-medlemmene-i-sian-vi-spurte-dem Norske myndigheter kunne f.eks. sagt: Hijab på barn under 16 år er ikke lov. Styrer i moskeer MÅ ha ev viss andel kvinner for å få etablere seg eller få statsstøtte. At man ikke kan forvente å bli fritatt fra jobb på sykehjem om det serveres bacon. Jeg synes norske myndigheter er litt for feige når det gjelder kulturen rundt islam, som om de er redd for protester. Anonymkode: 3d99e...cd9 Hvorfor skal staten blande seg i hvordan folk går kledd? Burde kravet om kjønnsbalanse gjelde alle organisasjoner eller bare muslimske? Man får ikke fri fra jobb på sykehjem selv om de serverer svin en dag. Anonymkode: 6b287...a0b
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2020 #10 Skrevet 9. oktober 2020 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener at de faktisk har noen gode poeng, men dessverre så drukner det ofte i ekstreme uttalelser. Jeg synes også at de ikke er så flinke til å formidle hva som er islam og hva som er kultur/ukultur. Hadde myndighetene vært tøffere på visse områder og en del muslimer mindre hårsår så hadde de ikke hatt så mye å demonstrer om lenger. Jeg ville vært forsiktig med å si at dette er personer som har mislyktes i livet, nå har jeg ikke sjekke dette noe mer enn denne reportasjen: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/OQnQy1/hvem-er-medlemmene-i-sian-vi-spurte-dem Norske myndigheter kunne f.eks. sagt: Hijab på barn under 16 år er ikke lov. Styrer i moskeer MÅ ha ev viss andel kvinner for å få etablere seg eller få statsstøtte. At man ikke kan forvente å bli fritatt fra jobb på sykehjem om det serveres bacon. Jeg synes norske myndigheter er litt for feige når det gjelder kulturen rundt islam, som om de er redd for protester. Anonymkode: 3d99e...cd9 Her viser du jo et kroneksempel på alt som er typisk for folk som syns SIAN er fornuftige. Ingen får fri selv om det serveres svinekjøtt. Staten skal da ikke styre hva vi skal kle oss i. Skal moskeene ha krav om kvinneandel, må vel dette gjelde andre religiøse organisasjoner også. Anonymkode: 1a0ea...23d
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2020 #11 Skrevet 9. oktober 2020 De har rett i mye. Anonymkode: 9e4d6...eb3
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2020 #12 Skrevet 9. oktober 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå har utallige kristne menigheter og kristne skoler samme utfordring, du ser ikke SIAN engasjere seg og stå på barrikadene for mer likestilling i disse.... SIAN skjønner lite og mener mye. Anonymkode: 4e48d...799 I følge denne så ligger de fleste kristne menigheter godt an når det gjelder fordeling av kvinner og menn. 36% av norske prester er kvinner, ut i fra det jeg har funnet ut så finnes det en kvinnelig imam. Problemet ligger i det at mange muslimer blander kultur med religion. Anonymkode: 3d99e...cd9
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2020 #13 Skrevet 9. oktober 2020 Ironisk at kun Anonymkode:20529...56c og jeg klarer å begrunne vårt syn. Anonymkode: 3d99e...cd9
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2020 #14 Skrevet 9. oktober 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ironisk at kun Anonymkode:20529...56c og jeg klarer å begrunne vårt syn. Anonymkode: 3d99e...cd9 Ironisk? Anonymkode: 1a0ea...23d
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2020 #15 Skrevet 9. oktober 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ironisk at kun Anonymkode:20529...56c og jeg klarer å begrunne vårt syn. Anonymkode: 3d99e...cd9 Negrunne hva? Jeg kan godt skrive at jeg oppfatter sian som: Redde tullinger som trenger noen å skylde på for alt som har gått galt i deres eget liv på grunn av at de oppfører seg som redde tullinger som trenger noen å skylde på for alt som har gått galt i deres eget liv. Anonymkode: 6b287...a0b
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2020 #16 Skrevet 9. oktober 2020 Små, kunnskapsløse, navlebeskuende reddharer som bruker hat mot en menneskegruppe på fullstendig feil grunnlag. Anonymkode: 98e8d...e91
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2020 #17 Skrevet 9. oktober 2020 Jeg synes det vitner om en lett miks av kunnskapsløshet, fordommer og manglende evne til refleksjon, lett blandet med usikkerhet og mye uforløst hat. Begrunnelse? Kunnskapsløshet: De skiller ikke mellom moderne muslimer og islamister, ei heller mellom konservative og radikale. I stedet bruker de retorikk som antyder at de mener at majoriteten av alle muslimer i Norge har en agenda om å gjøre Norge til en islamsk stat. F.eks. står det i Hadith-tekstene at muslimer i diaspora skal tilpasse seg, ikke omvendt. Fordommer: Går på mye det samme som nevnt over. I tillegg opplever de, gjerne gjennom media, at noen muslimer ikke oppfører seg. Og ja, det stemmer. Disse er likevel like lite representative for alle muslimer som Breivik er for alle nordmenn. Det er normalt å ha fordommer, fordi hjernen vår har behov for å klassifisere verden rundt seg, men det er også normalt gjennom oppdragelse og utdanning og se bort i fra disse fordommene og ikke leve etter dem. Manglende evne til refleksjon: Dette henger også sammen med det over. Disse personene later til å mangle evnen, eller viljen, til å tenke over og gjennom om synspunktene deres faktisk har rot i virkeligheten, eller om det bare er basert på enkelte, utvalgt kilder og erfaringer som ikke gir et bredt nok grunnlag. Usikkerhet og uforløst hat: Dette er mye mer komplekst, men det er gjort mye forskning på dette området. Det er flest menn med i gruppen, og flest relativt unge. Felles er at de ofte mangler utdanning og generelt er misfornøyd med både sitt eget liv og samfunnsordningene som har gjort dem selv overflødige. Industrialiseringen har fjernet mye av det arbeidet som før passet til dem som ikke var akademisk anlagt, sekulariseringen har fjernet mye av kristendommens moral, kvinnefrigjøringen har fjernet den tydelige mannsrollen osv. De har ikke lenger en plass i samfunnet, føler seg nedverdiget, malplasserte og sinte, og de er redde. Og noen må de ta det utover. Derfor er det lett å gå løs på den gruppen som fortsetter å utfordre det lille som er igjen av tradisjonelle roller og verdier i det gamle, norske samfunnet. Sånn, fornøyd? Anonymkode: 319af...6e7
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2020 #18 Skrevet 9. oktober 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det vitner om en lett miks av kunnskapsløshet, fordommer og manglende evne til refleksjon, lett blandet med usikkerhet og mye uforløst hat. Begrunnelse? Kunnskapsløshet: De skiller ikke mellom moderne muslimer og islamister, ei heller mellom konservative og radikale. I stedet bruker de retorikk som antyder at de mener at majoriteten av alle muslimer i Norge har en agenda om å gjøre Norge til en islamsk stat. F.eks. står det i Hadith-tekstene at muslimer i diaspora skal tilpasse seg, ikke omvendt. Fordommer: Går på mye det samme som nevnt over. I tillegg opplever de, gjerne gjennom media, at noen muslimer ikke oppfører seg. Og ja, det stemmer. Disse er likevel like lite representative for alle muslimer som Breivik er for alle nordmenn. Det er normalt å ha fordommer, fordi hjernen vår har behov for å klassifisere verden rundt seg, men det er også normalt gjennom oppdragelse og utdanning og se bort i fra disse fordommene og ikke leve etter dem. Manglende evne til refleksjon: Dette henger også sammen med det over. Disse personene later til å mangle evnen, eller viljen, til å tenke over og gjennom om synspunktene deres faktisk har rot i virkeligheten, eller om det bare er basert på enkelte, utvalgt kilder og erfaringer som ikke gir et bredt nok grunnlag. Usikkerhet og uforløst hat: Dette er mye mer komplekst, men det er gjort mye forskning på dette området. Det er flest menn med i gruppen, og flest relativt unge. Felles er at de ofte mangler utdanning og generelt er misfornøyd med både sitt eget liv og samfunnsordningene som har gjort dem selv overflødige. Industrialiseringen har fjernet mye av det arbeidet som før passet til dem som ikke var akademisk anlagt, sekulariseringen har fjernet mye av kristendommens moral, kvinnefrigjøringen har fjernet den tydelige mannsrollen osv. De har ikke lenger en plass i samfunnet, føler seg nedverdiget, malplasserte og sinte, og de er redde. Og noen må de ta det utover. Derfor er det lett å gå løs på den gruppen som fortsetter å utfordre det lille som er igjen av tradisjonelle roller og verdier i det gamle, norske samfunnet. Sånn, fornøyd? Anonymkode: 319af...6e7 Når det gjelder det siste så er jeg usikker. I følge den artikkelen jeg linket til så er det feil å tro at det kun er unge sinte menn. Flest menn ja, men ikke nødvendigvis unge og ulært: "De er eldre: Over halvparten av Sian-medlemmene er over 60 år, og over tre fjerdedeler er over 50 år. Og de er rimelig ressurssterke: Halvparten har universitets- og høyskoleutdanning, de tjener mer enn gjennomsnittsbefolkningen, over tre fjerdedeler har vært eller er medlemmer av andre frivillige organisasjoner, og kun én fjerdedel er single." Under fordommer så vil det kanskje vært bedre å si at ikke alle nordmenn er som Norske Rednecks eller dritings nordmenn i Syden. Breivik blir mer det å sammenligne alle muslimer med de som blir medlem av IS og strengt tatt så er vel ikke de muslimer men idioter. Anonymkode: 3d99e...cd9
Gjest Skrevet 9. oktober 2020 #19 Skrevet 9. oktober 2020 SIAN er en rasistisk organisasjon som bruker «islamkritikk» som påskudd for å fremme rasisme. Det er ikke merkeligere enn som så. Og når folk begynner å tro på dem, og bre om seg med myter om at muslimer får fri på jobben når det serveres svin, så er det helt galt fatt. Da kan vi bare glede oss til jul og «har-du-hørt-at-en-barneskole-ikke-fikk-lov-å-ha-grisen-med-i-Luciatoget»-stafetten. Vandrehistoriene står i kø hvert år i desember.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2020 #20 Skrevet 9. oktober 2020 Norge har et stort problem med voldelige gjenger, som så og si KUN består av ikke-vestlige innvandrere. Ikke-vestlige innvandrere er sterkt overrepresentert i all volds- og narkotikakriminalitet. Dette er alvorlige utfordringer som er direkte følger av innvandring, men som det politisk korrekte hylekoret ikke kan ta tak i. Derfor dukker det opp ekstremvarianter som SIAN. Anonymkode: 9e4d6...eb3
Gjest Skrevet 9. oktober 2020 #21 Skrevet 9. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Norge har et stort problem med voldelige gjenger, som så og si KUN består av ikke-vestlige innvandrere. Ikke-vestlige innvandrere er sterkt overrepresentert i all volds- og narkotikakriminalitet. Dette er alvorlige utfordringer som er direkte følger av innvandring, men som det politisk korrekte hylekoret ikke kan ta tak i. Derfor dukker det opp ekstremvarianter som SIAN. Anonymkode: 9e4d6...eb3 Jaså? Dette må du nesten belegge. Der er jo omtrent ikke voldskriminalitet i Norge (hvis man ser bort fra vold i nære relasjoner og hatvold, da, ofte mot homofile.)
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2020 #22 Skrevet 9. oktober 2020 1 time siden, Pashla skrev: Jaså? Dette må du nesten belegge. Der er jo omtrent ikke voldskriminalitet i Norge (hvis man ser bort fra vold i nære relasjoner og hatvold, da, ofte mot homofile.) https://www.tv2.no/a/10432505/ Anonymkode: 9e4d6...eb3
Barbalamma Skrevet 9. oktober 2020 #23 Skrevet 9. oktober 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener at de faktisk har noen gode poeng, men dessverre så drukner det ofte i ekstreme uttalelser. Jeg synes også at de ikke er så flinke til å formidle hva som er islam og hva som er kultur/ukultur. Hadde myndighetene vært tøffere på visse områder og en del muslimer mindre hårsår så hadde de ikke hatt så mye å demonstrer om lenger. Jeg ville vært forsiktig med å si at dette er personer som har mislyktes i livet, nå har jeg ikke sjekke dette noe mer enn denne reportasjen: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/OQnQy1/hvem-er-medlemmene-i-sian-vi-spurte-dem Norske myndigheter kunne f.eks. sagt: Hijab på barn under 16 år er ikke lov. Styrer i moskeer MÅ ha ev viss andel kvinner for å få etablere seg eller få statsstøtte. At man ikke kan forvente å bli fritatt fra jobb på sykehjem om det serveres bacon. Jeg synes norske myndigheter er litt for feige når det gjelder kulturen rundt islam, som om de er redd for protester. Anonymkode: 3d99e...cd9 Slik jeg tolker resultatene som legges frem i artikkelen, består SIAN av gamle hvite gubber som er tilsynelatende velfungerende, men som er svært egosvake og bruker medlemsskap i denne "organisasjonen" til å legitimere nettrolling.
Gjest Skrevet 9. oktober 2020 #24 Skrevet 9. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: https://www.tv2.no/a/10432505/ Anonymkode: 9e4d6...eb3 Men hvordan forklarer du da at volden ikke er høyere enn i 1987? Andelen utlendinger i Norge er jo mye høyere nå enn for 30 år siden. Hva sier det om nordmenn i 1987? https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/faktaside
Juliea Ruler Skrevet 9. oktober 2020 #25 Skrevet 9. oktober 2020 Kritikk til religioner er fornuftig og ha til alle religioner. SIAN gir ikle inntrykk av rasjonell kritikk, men frykt. Det fremmer ekstremisme og ekstremisme fører aldri godt med seg. Hverken fra Muslimer, kristne, jøder++ eller mot muslimer, kristne, jøder +++. Jeg sliter generelt med mennesker som ikke evner og se nyansert. Mennesker som ikke ønsker og se nyansert oppfatter jeg som enten regelrett dumme, eller redde, eller den uheldige kombinasjonen av begge. Det er selvsagt mulig og endre både frykt og mangel på nyansert tankesett, men det må ønskes selv og det er sjeldent veldig dumme folk ønsker det. Så da er det lettere og fortsette i samme tankesett fordi det krever ingenting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå