Gå til innhold

Feire bursdag - invitere kun 4 stk.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min datter har snart bursdag, og jeg kjenner jeg gruer meg. Jeg har ikke plass til å holde selskap her hjemme (eller har plass, men håpløs planløsning så det blir, ja, håpløst) så har de siste 3 årene holdt det andre steder. Første gang lånte vi huset til en venninne (flyttet langt vekk), andre gangen holdt vi det på en lokal restaurant, som var en grusom opplevelse i tillegg til kjempedyrt. Året etter feiret hun med en venninne på et klubbhus som er kjempebillig å leie. Da var det jeg som tok initiativet. Så i år tenkte jeg kanskje at den andre moren ville gi beskjed om de ønsket å gjenta suksessen med har ikke hørt noe så da har de nok andre planer. 
Jeg kunne ha leid klubbhuset alene, problemet er at det ligger et stykke unna buss og jeg har kroniske skader i beina og kan ikke gå så mye. Jeg har ikke plass til å holde det her hjemme, og kinobursdag blir altfor dyrt. Samme med lekeland osv. Utebursdag er også uaktuelt mtp min situasjon. Så jeg har sagt til barnet at hun kan få lov til å invitere 4 jenter og spise pizza og se på film. Hun syns det var en helt fin ide og gleder seg masse. 
Jeg har lest litt på andre forumer om dette tidligere, og noen påpeker dette med at "men hvis alle inviterer kun 4-5 så vil det kanskje alltid være noen som ikke blir invitert". 
Men der er jeg 100% sikker på at de resterende jentene i klassen vil invitere alle. Jeg bor i et dyrt strøk og alle har digre hus og hager. Jeg er den eneste alenemoren og den eneste som leier. Jenteflokken i klassen er også så sammensveisa at alle er gode venner med alle (er nesten litt rart faktisk, men sant)

Så, er det greit å la henne invitere 4 venner?  De er 12 jenter i klassen. Hun er også god venn med mange i den andre klassen, så alternativet kunne være å invitere 2 fra hver klasse. Og jeg vil selvfølgelig ikke levere ut invitasjoner. Vil sende melding til foreldrene og be dem om å holde det litt tett frem til selve dagen, slik at det ikke blir snakket om på skolen. 
 

Anonymkode: 4f460...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gamle er de? Hva med faktisk ha bursdagen i skolegården, invitere alle 12 jenter og spørre 1-2 mødre om hjelp pga din situasjon. For miljøets skyld hadde det vært supert med alle 12. Be om hjelp, jeg hadde hjulpet til hadde jeg fått forespørsel.

Ikke gjør det til et problem. Kjøp pølser, eller bak pizza og kake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på. Dette må alle få gjøre slik det passer for seg og sin situasjon. 
Vi inviterte fire av barna av samme kjønn. på trinnet, ikke i kontaktlærergruppen nå nylig. De fleste gjør det annerledes. Feirer sammen og inviterer alle. Men noen har fulgt i våre spor og ett barn var for første gang på en bursdag h*n trivdes i. Det er like viktig som at alle blir bedt synes jeg. 

Anonymkode: 094d4...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort et enkelt. Invitert alle 12 for miljøets skyld. Tatt det ute eller leid det klubbhuset. 

Anonymkode: 8ee13...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville gjort et enkelt. Invitert alle 12 for miljøets skyld. Tatt det ute eller leid det klubbhuset. 

Anonymkode: 8ee13...0e5

Men det er umulig siden jeg praktisk talt ikke kan gå.... 

Anonymkode: 4f460...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, TinaK 1990 skrev:

Hvor gamle er de? Hva med faktisk ha bursdagen i skolegården, invitere alle 12 jenter og spørre 1-2 mødre om hjelp pga din situasjon. For miljøets skyld hadde det vært supert med alle 12. Be om hjelp, jeg hadde hjulpet til hadde jeg fått forespørsel.

Ikke gjør det til et problem. Kjøp pølser, eller bak pizza og kake. 

Hun er den siste som fyller 8. 
Som jeg skrev kan jeg ikke ha bursdagen ute siden jeg ikke kan gå.

Anonymkode: 4f460...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjør på. Dette må alle få gjøre slik det passer for seg og sin situasjon. 
Vi inviterte fire av barna av samme kjønn. på trinnet, ikke i kontaktlærergruppen nå nylig. De fleste gjør det annerledes. Feirer sammen og inviterer alle. Men noen har fulgt i våre spor og ett barn var for første gang på en bursdag h*n trivdes i. Det er like viktig som at alle blir bedt synes jeg. 

Anonymkode: 094d4...714

Er enig der. Samtidig er jeg enig i at alle bør bli bedt i bursdager. Når de når en viss alder blir det mer og mer normalt og kun invitere "de nærmeste". Da blir det jo fælt for den eller de som ikke er nærmeste til noen og dermed aldri blir bedt. 
Men her tenker jeg man man som forelder er nødt til å følge med. Man "kjenner" jo gjerne klassen til barnet sitt.  

 

Anonymkode: 4f460...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor være redd for å be om hjelp? Du har tydelig et handikap og de aller fleste oppegående folk hjelper gjerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, HeiteH skrev:

Spør nå den andre moren om dere skal gjenta fjorårets feiring. Du har da ikke noe å tape på det. 

Man må booke minst  2 mnd i forveien så det toget har gått. 

Anonymkode: 4f460...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For deg høres det kanskje enkelt ut.  Jeg er en person som er vant til å være veldig aktiv.  Når folk sier "det er ganske langt å gå", og jeg sjekker google så ler jeg litt når den viser 4 km. Det er jo ingenting. Men når man går fra aktiv til 0 så er det ikke like kult. 
Tror du det er gøy å be om hjelp? Har du vært i den situasjoen selv? For ellers har du faktisk ikke lov til å uttale deg. 

Jeg fikser mitt eget barns bursdag

Anonymkode: 4f460...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, TinaK 1990 skrev:

Og hvorfor være redd for å be om hjelp? Du har tydelig et handikap og de aller fleste oppegående folk hjelper gjerne

For deg høres det kanskje enkelt ut.  Jeg er en person som er vant til å være veldig aktiv.  Når folk sier "det er ganske langt å gå", og jeg sjekker google så ler jeg litt når den viser 4 km. Det er jo ingenting. Men når man går fra aktiv til 0 så er det ikke like kult. 
Tror du det er gøy å be om hjelp? Har du vært i den situasjoen selv? For ellers har du faktisk ikke lov til å uttale deg. 

Jeg fikser mitt eget barns bursdag

Anonymkode: 4f460...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen rare svar...

Selvfølgelig er det greit å invitere bare fire. Dette er helt og holdent opp til deg og ditt barn. Føler du at du trenger en unnskyldning kan du bare 'skylde' på ditt handikap. Men det er ingen som har krav på noen forklaring på hvorfor du gjør det sånn. 

 

Anonymkode: 00c83...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

For deg høres det kanskje enkelt ut.  Jeg er en person som er vant til å være veldig aktiv.  Når folk sier "det er ganske langt å gå", og jeg sjekker google så ler jeg litt når den viser 4 km. Det er jo ingenting. Men når man går fra aktiv til 0 så er det ikke like kult. 
Tror du det er gøy å be om hjelp? Har du vært i den situasjoen selv? For ellers har du faktisk ikke lov til å uttale deg. 

Jeg fikser mitt eget barns bursdag

Anonymkode: 4f460...aee

Hvorfor lager du en tråd egentlig? Du vil jo bare ha svar som passer deg. 
Så bare fiks ditt eget barns bursdag da, og drit i å skrive frekt her inne. 
Ingen svar har vært frekke her bortsett fra ditt. 

Anonymkode: 4cbf8...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er innafor å be de 4 men flere spør hvor gamle de er? Og gjør det selv.....Er de 8 synes jeg at det ikke er greit, men er de 11 er det ok!

Skjønner at du har vansker med beina, men hvorfor lage mer problemer ut av det? Du klarer deg vel i hverdagen sann eller? Er det en far i bildet som kan hjelpe til? Og hva med å høre med skolen om å låne gymsal eller SFO så alle jentene blir invitert?

Er bare forslag dette og du tar det valget du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de er en gjeng på 12 jenter som leker veldig godt sammen, så kan du lage problemer for jenta di med kun å invitere 4. 

 

Du sier du har plass, men så dårlig planløsning. Hva har du ikke plass til? 
 

jeg ville ha invitert alle jentene (mest for din egen datter). Så ville jeg bedt far til dattera di, familie, ei venninne, mor til ei i klassen om hjelp. Joda du fikser helt sikkert bursdagen selv, men hvorfor leke superhelt? Helt friske folk ber også om hjelp. 
 

vi dekket bordet og strødde ut over perler. Alle fikk hvert sitt bånd, så plukket de perler fra bordet og laget smykker. Jeg laget ikke kake, men muffins. Satte fram ulike typer glasurer (konditorfarge), strøssel og godteri. Så pyntet jentene sine egne kaker. De brukte lang tid og storkoste seg. Etterpå tegnet de på pappduken. Det hadde de aldri gjort før (det gjorde vi davi var små).

 

har du ikke plass til langbord så rydder du plass, legger en duk på gulvet så sitter de der. Eller de kan sitte på ulike steder. 
 

kanskje du får låne Hagen til de du leier hos? Så kan dere være ute? ha selskap på en lekeplass/fotballbane i nærheten? (Bestill pizza levert direkte!)

Anonymkode: 9772b...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig rart å be bare 4 når alle 12 er gode venner, det er jo å legge opp til problemer. Selv om du ikke leverer innbydelser på skolen vil selvfølgelig jentene snakke om selskapet. Det å lure på hvorfor hun ble bedt og ikke jeg er ikke et godt grunnlag for gode relasjoner og vennskap altså...

Du sier du har plass men dårlig planløsning, vel da tilpasser du deg vel det da. Ungene forlanger ikke å sitte 12 stykker rundt et pent dekket bord, piknik på gulvet er minst like gøy. Spre utover noen pledd og puter så kan de sitte på gulvet, ikke noe problem. Barn er ikke vanskelig å glede. 

Jeg har også hatt selskap på skolen et par ganger, guttegjengen i klassen til ene sønnen min var et helvete å ha hjemme, så da lånte vi sfo en gang og gymsalen en gang, lot de herje i kjente omgivelser, kostet 400 kr å leie tror jeg.

Anonymkode: 6d8e5...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt helt innafor å invitere fire av tolv. Under halvparten er en grei regel. Imidlertid må du regne med at det vil bli snakket om i klassen. Det kan også hende at dette vil gjøre noe med klassemiljøet. Du sier at alle er gode venner, og det gjør ikke underverker for fortsatt vennskap å bli utelatt fra bursdag. Du kan slett ikke garantere at alle etter dette vil fortsette å invitere alle, og det kan fort bli ditt barn som blir utelatt fra flere bursdager. Så da får du tenke gjennom hva du og din datter vil føle om hun heretter blir utelatt fra bursdagene til de sju hun selv ikke ber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2020 den 8.43, Superdolly skrev:

Det er selvsagt helt innafor å invitere fire av tolv. Under halvparten er en grei regel. Imidlertid må du regne med at det vil bli snakket om i klassen. Det kan også hende at dette vil gjøre noe med klassemiljøet. Du sier at alle er gode venner, og det gjør ikke underverker for fortsatt vennskap å bli utelatt fra bursdag. Du kan slett ikke garantere at alle etter dette vil fortsette å invitere alle, og det kan fort bli ditt barn som blir utelatt fra flere bursdager. Så da får du tenke gjennom hva du og din datter vil føle om hun heretter blir utelatt fra bursdagene til de sju hun selv ikke ber. 

Tror det vil gå veldig fint. Jeg har jo tenkt til å sende invitasjon til foreldrene, og be dem om å holde kjeft frem til selve dagen. Nettopp for at det ikke skal bli snakket om. på skolen. 

Anonymkode: 4f460...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tror det vil gå veldig fint. Jeg har jo tenkt til å sende invitasjon til foreldrene, og be dem om å holde kjeft frem til selve dagen. Nettopp for at det ikke skal bli snakket om. på skolen. 

Anonymkode: 4f460...aee

Men du er ikke så naiv at du ikke tror det blir snakket om i ettertid?

Og skal foreldrene bare gi beskjed til barna at de skal i selskap om en time?

Hvorfor vil du ikke be alle når det er så bra miljø i klassen? Det er jo kjempeviktig å ta vare på. 

Anonymkode: dc0ce...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2020 den 8.40, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er veldig rart å be bare 4 når alle 12 er gode venner, det er jo å legge opp til problemer. Selv om du ikke leverer innbydelser på skolen vil selvfølgelig jentene snakke om selskapet. Det å lure på hvorfor hun ble bedt og ikke jeg er ikke et godt grunnlag for gode relasjoner og vennskap altså...

Du sier du har plass men dårlig planløsning, vel da tilpasser du deg vel det da. Ungene forlanger ikke å sitte 12 stykker rundt et pent dekket bord, piknik på gulvet er minst like gøy. Spre utover noen pledd og puter så kan de sitte på gulvet, ikke noe problem. Barn er ikke vanskelig å glede. 

Jeg har også hatt selskap på skolen et par ganger, guttegjengen i klassen til ene sønnen min var et helvete å ha hjemme, så da lånte vi sfo en gang og gymsalen en gang, lot de herje i kjente omgivelser, kostet 400 kr å leie tror jeg.

Anonymkode: 6d8e5...8ad

Jeg har ikke plass til piknik på gulvet... 
Og ingen skal snakke om selskapet. Min invitasjon vil være på messenger til de foreldrene det gjelder. 
Jeg vil da si at "kari" velger å ha en liten bursdag i år..  Og foreldrene forteller det ikke til barna før selve dagen. .

 

Anonymkode: 4f460...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du er ikke så naiv at du ikke tror det blir snakket om i ettertid?

Og skal foreldrene bare gi beskjed til barna at de skal i selskap om en time?

Hvorfor vil du ikke be alle når det er så bra miljø i klassen? Det er jo kjempeviktig å ta vare på. 

Anonymkode: dc0ce...48d

Jeg har ikke plass !!!!!!

Anonymkode: 4f460...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...