Gå til innhold

Bør han egentlig betale noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du ikke våger å ta opp noe av det skriver om her, hvordan tenker du at arbeidsfordeling og økonomi skal bli om dere flytter sammen? Skal han fremdeles bo på hotell med tilnærmet gratis kost og losji? Hvorfor finner du deg i å gjøre alt av husarbeid og nærmest forsørge han?

Han bør i det minste stå for alt av mat, samt være med å betale strømregningen. Du betaler kommunale avgifter, forsikring, holder tv og avis osv. At han ikke skjønner dette av seg selv hadde vært et stor varsko hos meg.

Anonymkode: b9e14...46f

Enig i denne! Jeg lurer på hva slags "mann" dette er. Trolig ikke en jeg ville planlagt å kjøpe noe større sammen med...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ærlig talt, det er da ikke vanlig å dele matbudsjettet etter hvem som spiser mest og minst? Så smålig og petimeter! Voksne mennesker deler 50/50.

Anonymkode: 8eb96...72b

Vi tenker ikke sån. Vi tenker at begge to skal sitte igjen med like mye, ikke at begge skal betale like mye.

Anonymkode: 9fd7f...69b

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ærlig talt, det er da ikke vanlig å dele matbudsjettet etter hvem som spiser mest og minst? Så smålig og petimeter! Voksne mennesker deler 50/50.

Anonymkode: 8eb96...72b

Meg du spurte. Selvfølgelig ikke - i et forhold hvor begge to bidrar etter evne både økonomisk, praktisk og emosjonelt.

I His forhold bidrar ikke mannen økonomisk, selv om han har dobbelt så mye i inntekt som det hun har.

I HIs forhold bidrar han ikke praktisk i hjemmet.

I His forhold får Hi økte utgifter og økt arbeidsbelastning i hjemmet pga. denne mannen.

Han lever tilnærmet gratis på hotell, han spiser for mer enn han betaler for, han bruker strøm han ikke betaler for, han bruker ulike abonnement uten å betale for dem, han bidrar ikke med noe husarbeid eller matlaging.

Du har helt rett - dette er pinlig smålig av HAM. Og voksne mennesker i et forhold, de bidrar enten 50/50, eller etter evne.

Den som betaler LANGT mer enn 50 % er Hi. Til tross for at han har dobbelt så mye i lønn enn hun har.

Så jo, i en slik situasjon må Hi passe på at også matbudsjettet blir delt etter hva man faktisk bruker, for hun er dum om hun fortsetter å fø på en mann som er rik og som bare utnytter henne.

Ikke bidrar han økonomisk, ikke bidrar han praktisk. Og etter min mening bidrar han ikke egentlig emosjonelt heller, for gjorde han det ville han ha respektert HI, ikke hatt et ønske om å utnytte henne på alle måter.

Jeg hadde gitt denne mannen én sjanse til å rydde opp, at han betalte for det han har kostet henne den tiden han har bodd der, og at han betaler sin del fremover OG at han gjør det med et smil og en unnskyldning for å ha vært så tankeløs mot henne. Og om han surmulte eller ikke ville, da hadde han blitt kastet ut på dagen.

Hva mener du er voksent med den måten denne mannen behandler HI?

Anonymkode: c705b...d4c

Skrevet

Hvis det er abonnenter som du har likevel så tenker jeg at at det er greit om han får tilgang til disse gratis. Men dere har kanskje dobbelt opp med TV abonnenter og slikt. Ta den opp. Trenger dere to stk Netflix. Nei! Da kan du få tilgang til hans osv så går det opp i opp der

Mat- enten kan du sende med mannen handleliste for uken så han begynner å handle. Eller ta han med og begynne å pakke varer slik at han betaler. Ellers foreslår du om dere skal ha en matkonto med felles kort som dere begge overfører penger til.

div andre ting som strøm- det pleier ikke være utgjøre så mye for en ekstra person

dersom du kvier deg for å ta opp denne samtalen med han så setter du deg ned en ettermiddag og lager et mnd budsjett.

du får han til å gjøre det samme.

Ser han at han ikke har utgifter på mat?

ser han at dere betaler dobbelt på streamings ABN?

ser han at du har lite penger?

kan dere spare på noe ved å dele utgifter?

kan du sette opp budsjett sammen med han som unnskyldning for at dere skal spare til noe å eie sammen og kunne finne ut hvor dere kan spare inn? Evt ferie etc

min mann er ikke kjip bare litt treig, så jeg satte opp budsjett sammen med han i begynnelsen. Vi hadde det samme som dere. Og nå sparer vi som bare det😊

Anonymkode: 72880...0f7

Skrevet

Om dere har bodd sammen i et år så er det på tide å skrive felles budsjett.

Du kan ha en veldig ubetenksom kjæreste, som blir flau når dette blir lagt frem så han skjønner det, og du kan ha en "blodigle" av en kjæreste som synes det er deilig å bo gratis på hotell. Det finner du ut når du tar dette opp...

Er du av den konfliktsky typen så trenger du slett ikke legge det frem som et angrep, legg det frem som at du selv må ta tak fordi alle pengene dine forsvinner ut og du må ha bedre kontroll.

Sett dere ned en kveld, forbered deg og ha oversikt over alle utgifter, abonnement osv du har og be om at han forteller deg hva han har. Si at du må si opp noen abonnement for det blir for dyrt å ha alt, da vil kanskje han tilby seg å betale noe der. 

Jeg ville ikke kjøpt noe sammen med denne mannen får at dette er på stell, et minimum når man skal kjøpe sammen er litt innsyn i hverandres økonomi og vilje til å dra lasset sammen. Det samme når det kommer til husarbeid, selvfølgelig skal ikke du gjøre jobben alene.

Anonymkode: 7a809...594

Skrevet

Takk for gode svar, alle sammen! 
Ja, han tjener mye bedre enn meg og jeg kvier meg for å si noe så lenge han har sin leilighet han betaler på. Jeg foreslo at han skulle leie den ut i sommer, men han ville ikke. Han betaler som sagt litt mer mat enn meg, men jeg betaler lån, husleie, strøm, Spotify, lokalavis og Netflix. Han snaker om å selge sin leilighet snart og tenker at jeg får ta den samtalen med han da. Skal han ha adresse her så skal han hvertfall betale. Tror ikke han ser det slik at han bor her nå, han bare er på «besøk» selv om mange av tingene og det meste av tøyet hans er her. Han kaller dette for hjem. 
Han er som sagt veldig raus til jul og bursdag og flink til å hjelpe med praktiske ting som f.eks oppussing. 

Anonymkode: 73332...0e2

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, han tjener mye bedre enn meg og jeg kvier meg for å si noe så lenge han har sin leilighet han betaler på. Jeg foreslo at han skulle leie den ut i sommer, men han ville ikke. Han betaler som sagt litt mer mat enn meg, men jeg betaler lån, husleie, strøm, Spotify, lokalavis og Netflix. Han snaker om å selge sin leilighet snart og tenker at jeg får ta den samtalen med han da. Skal han ha adresse her så skal han hvertfall betale. Tror ikke han ser det slik at han bor her nå, han bare er på «besøk» selv om mange av tingene og det meste av tøyet hans er her. Han kaller dette for hjem. 
Han er som sagt veldig raus til jul og bursdag og flink til å hjelpe med praktiske ting som f.eks oppussing. 

Han betaler altså mat men ikke husleie og strøm. 
Altså hva har du av økte utgifter ift hvis han ikke var der? Ekstra strøm? 
for du hadde hatt NF Spotify og avis dersom det ikke var for han også? Ellers er det jo bare å si det opp hvis du ikke benytter deg av dette.

akkurat nå skjønte jeg ikke problemet plutselig. Han betaler jo mat. Hvor mye ekstrautgifter genererer en person som du ikke ville hatt dersom du bodde alene?

faste utgifter har man uansett om man er en eller to. At han tjener mer enn deg er jo kjedelig ser jeg, men er diskusjonen strømmen ekstra per mnd?

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han betaler altså mat men ikke husleie og strøm. 
Altså hva har du av økte utgifter ift hvis han ikke var der? Ekstra strøm? 
for du hadde hatt NF Spotify og avis dersom det ikke var for han også? Ellers er det jo bare å si det opp hvis du ikke benytter deg av dette.

akkurat nå skjønte jeg ikke problemet plutselig. Han betaler jo mat. Hvor mye ekstrautgifter genererer en person som du ikke ville hatt dersom du bodde alene?

faste utgifter har man uansett om man er en eller to. At han tjener mer enn deg er jo kjedelig ser jeg, men er diskusjonen strømmen ekstra per mnd?

Jeg tenker jo bare at egentlig så er det jo ganske vanlig å betale sammen da en bor sammen slik vi gjør nå. 
Matbudsjettet er økt betraktelig etter han flyttet inn, iom at jeg har et barn 50/50 og har veldig lavt matbudsjett da barnet ikke er her. Vi betaler vel 60/40 på maten nå. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker jo bare at egentlig så er det jo ganske vanlig å betale sammen da en bor sammen slik vi gjør nå. 
Matbudsjettet er økt betraktelig etter han flyttet inn, iom at jeg har et barn 50/50 og har veldig lavt matbudsjett da barnet ikke er her. Vi betaler vel 60/40 på maten nå. 

Jeg vasker også mye mer klær da han er her. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men han betaler jo sin del av maten når han betaler 60%

Anonymkode: 03bb7...a62

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjæresten min har mer eller mindre bodd her på heltid det siste året. Han har egen leilighet, men velger å bo her hos meg. 
Jeg betaler lån, husleie, strøm ja, alt. 
Han kjøper en del mat, er vel fordelt 60/40 på oss. Jeg gjør alt av husarbeid, vasker tøy og lager det meste av maten. Han har lokalavisen og spotify gratis på mitt abbonement.  
Han har hjulpet meg med å male noen rom (jeg har betalt alt maleutstyr og maling)

Burde han betalt noe til meg?

Han tjener nesten det dobbelte av hva jeg tjener. 

Han bor i et hus han aldri rengjør.

Han kommer hjem fra jobb til ferdig mat.

Han får rene klær i skapet.

Han har gratis musikk og avis.

Sparer masse på strømmen i sitt hus, men betaler ikke strøm der han bor. 

Og i tillegg tjener han det dobbelte så han kan spare mens HI ikke har noe til overs.

Kjærnekar. 

Anonymkode: 49e80...e3a

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og i tillegg tjener han det dobbelte så han kan spare mens HI ikke har noe til overs.

Kjærnekar. 

Og selvfølgelig bør han betale husleie. 

Det er ikke HI's problem at han ikke vil leie ut leiligheten sin og lar den stå ubrukt.

Skrevet

Det høres egentlig ikke ut som om han tenker at dere bor sammen foreløpig. Så lenge han har sin leilighet og ikke har flyttet ut derifra betaler han kanskje mange av utgiftene der også. Da blir det lett sånn. Snakk med ham om det og vær villig til å ingå litt kompromier. Flytt dine ting ut i boden slik at han får plass til sine møbler, bilder, talerkner osv på lik linje med deg, bli enige om hvilke abonemanger dere skal ha (ikke bare viderefør det du har), bli enige om arbeidsfordeling og økonomi. Hvis dere ikke snakker konkret om drt er faren stor for at dere vil irritere dere begge to. Det er ikke enkelt hverken å være den som fåf noen flyttende inn til seg eller å være den som gir opp sin bolig og flytter inn til en annen.

Anonymkode: 9fd7f...69b

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjærnekar. 

Rengjøring og klær har ingenting med penger å gjøre- det er arbeidsfordelig.

hvor mye mer strøm bruker en person liksom? 

og har ikke hun Netflix og avis dersom det ikke var fordi han bruker det?

Her er mener jeg at han betaler jo for seg i form av mat. Han er ikke kjip.

at hun har lite penger er ikke hans ansvar. 
Har hun kanskje 200 kr ekstra i strøm i mnd pga han og vil han skal bidra med økonomi fordi hun gjør husarbeid? Det er vel bare be han bidra i arbeidsfordelingen nå som han er der mer.

skal han betale hvis han bare er et par netter i uken også. Han bruker sikkert avis strøm og NF da også

Skrevet

Rengjøring og klær har ingenting med penger å gjøre- det er arbeidsfordelig.

hvor mye mer strøm bruker en person liksom? 

og har ikke hun Netflix og avis dersom det ikke var fordi han bruker det?

Her er mener jeg at han betaler jo for seg i form av mat. Han er ikke kjip.

at hun har lite penger er ikke hans ansvar. 
Har hun kanskje 200 kr ekstra i strøm i mnd pga han og vil han skal bidra med økonomi fordi hun gjør husarbeid? Det er vel bare be han bidra i arbeidsfordelingen nå som han er der mer.

skal han betale hvis han bare er et par netter i uken også. Han bruker sikkert avis strøm og NF da også

Var jo derfor jeg spurte her inne for å høre hva andre mener. Jeg har jo ikke spurt han om noe enda. Han er her ikke bare ett par netter, han bor her og kaller dette hjem. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Var jo derfor jeg spurte her inne for å høre hva andre mener. Jeg har jo ikke spurt han om noe enda. Han er her ikke bare ett par netter, han bor her og kaller dette hjem. 

Det er ikke det jeg sier at han bare er der et par netter. Men hadde du forventet at han skulle betale for seg hvis han bare var der et par netter per uke også?

min mening her er at han faktisk betaler for seg når han betaler mat. De øvrige kostnadene er utgifter du hadde hatt uansett om han var der eller ei. 
når han er det så mye som han er kan jeg se for meg at du synes det er urettferdig at du hat det trangere enn han økonomisk, men så lenge dere ikke har bestemt dere for å faktisk bo sammen (han vil jo tydeligvis ikke ta steget helt ut) så kan man ikke forvente felles økonomi av noe slag.

men når han et der så mye så hadde jeg hvertfall fått han til å bidra til husarbeid - han trenger ikke å være på hotell og det kan du la han høre. Evt foreslå at han tar en tur hjem i ny og ne og sende med han skittentøyet🙈

Skrevet

Det er vel ikke kronene i seg selv du lurer på, HI? For meg høres det ut som om du synes du gir mer enn du får igjen i forholdet, både av penger og av daglig innsats. Å lure på om man blir utnyttet er ikke en god følelse. Hvis du ikke snakker med ham om det, tror jeg du fort blir frustrert over ham. Særlig siden du også har et barn som skal leve med et eventuelt formelt samboerskap eller et brudd, synes jeg du skal snakke med ham. Hva forventer han i et varig forhold? Hva trenger du? Hvordan synes hver enkelt av dere at oppgaver bør fordeles? Hvordan skal kjønnsrollemønsteret være? Hvilken rolle ønsker han å ha når det gjelder ditt særkullsbarn? Ønsker dere felles barn? Er han villig til å bruke penger på ditt barn? 

Jeg er usikker på hva som er en rimelig forventning til deling av utgifter i dette stadiet av forholdet. Uansett er det vel heller ikke rimelig at dere skal sitte igjen med like mye til «tull og tøys» hvis han har en jobb som gir langt mere penger inn. Sannsynligvis har han lenger utdannelse, og han påtar seg overtidsarbeid, og ønsker vel da å sitte igjen med en del. Du hadde vel dårlig råd før han flyttet inn også, og kan ikke vente å profittere på et forhold som er såpass nytt. 

Skrevet

hvis han bor der hele tiden, så ville jeg sagt 50/50,men ser han egen leilighet, så da vet jeg ikke, enten bør han selge den han har eller så bør dra hjem til seg hvis han ikke vil betale noe

Anonymkode: f29a3...b40

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, han tjener mye bedre enn meg og jeg kvier meg for å si noe så lenge han har sin leilighet han betaler på. Jeg foreslo at han skulle leie den ut i sommer, men han ville ikke.

Du kan foreslå at dere flytter inn i hans leilighet siden den uansett står tom, så kan du bo gratis hos ham og leie ut din egen leilighet. Da får han kanskje mer eierskap til husarbeidet også.

Skrevet
22 timer siden, inchi skrev:

Enig i denne! Jeg lurer på hva slags "mann" dette er. Trolig ikke en jeg ville planlagt å kjøpe noe større sammen med...

Han har skutt gullfuglen... 

Anonymkode: 73de6...923

Skrevet

Dette er vel en samtale man vanligvis tar når man planlegger å flytte sammen. Men i deres tilfelle har han liksom bare blitt værende... vanskelig å endre ting nå tenker jeg, spesielt mtp at han ikke bidrar praktisk. Han har jo flyttet "hjem til mor", gratis bosted og service. 

Jeg ville satt meg ned med ham og sagt at dere må ta den praten, framtida og praktiske og økonomiske hensyn. Skal han selge og dere kjøpe sammen, han må gjøre sitt hjemme osv. 

Anonymkode: 3a29a...ca3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...