Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #1 Skrevet 5. oktober 2020 Kjæresten min har mer eller mindre bodd her på heltid det siste året. Han har egen leilighet, men velger å bo her hos meg. Jeg betaler lån, husleie, strøm ja, alt. Han kjøper en del mat, er vel fordelt 60/40 på oss. Jeg gjør alt av husarbeid, vasker tøy og lager det meste av maten. Han har lokalavisen og spotify gratis på mitt abbonement. Han har hjulpet meg med å male noen rom (jeg har betalt alt maleutstyr og maling) Burde han betalt noe til meg? Han tjener nesten det dobbelte av hva jeg tjener. Anonymkode: 73332...0e2
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #2 Skrevet 5. oktober 2020 Leier han ut leiligheten sin? Anonymkode: 9e721...9a6
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #3 Skrevet 5. oktober 2020 Kommer jo an på om han leier ut sin leilighet eller om han har tilsvarende kostander på den som du har på din. Anonymkode: 58fea...bd2
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #4 Skrevet 5. oktober 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Leier han ut leiligheten sin? Anonymkode: 9e721...9a6 Nei, han fjør ikke det. Jeg har foreslått at han burde det, men han vil ikke. Han har mye mindre lån enn meg og tjener nesten det dobbelte. Hos meg går det akkurat rundt hver mnd., han sier at han aldri bruker opp det han får hver mnd. Anonymkode: 73332...0e2
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #5 Skrevet 5. oktober 2020 Han burde betale halvparten av strømmen, Spotify, lokalavisa og slike ting som dere begge bruker. Han burde og betale en sum for slitasje i din bolig. Anonymkode: c1ec2...7f1
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #6 Skrevet 5. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Han burde betale halvparten av strømmen, Spotify, lokalavisa og slike ting som dere begge bruker. Han burde og betale en sum for slitasje i din bolig. Anonymkode: c1ec2...7f1 Han burde forresten kanskje betale for hele strømmen, som en kompensasjon for slitasje. Gjøre halvparten av husarbeidet. Vaske sine egne klær. Anonymkode: c1ec2...7f1
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #7 Skrevet 5. oktober 2020 Syntes det er så vanskelig å si det til han. Jeg vil jo gjerne at han er her, men som sagt så bor han her mer eller mindre 100% helt gratis. Anonymkode: 73332...0e2
Superdolly Skrevet 5. oktober 2020 #8 Skrevet 5. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Syntes det er så vanskelig å si det til han. Jeg vil jo gjerne at han er her, men som sagt så bor han her mer eller mindre 100% helt gratis. Anonymkode: 73332...0e2 Hvis du tenker at dere skal fortsette å være sammen og bo sammen, må dere pent lære dere å kommunisere altså. Sett deg ned med ham og forklar ham, pent og uten å gå til angrep, det du har skrevet her. Du har ikke råd til å fortsette å forsørge ham mens han legger seg opp masse penger.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #9 Skrevet 5. oktober 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Syntes det er så vanskelig å si det til han. Jeg vil jo gjerne at han er her, men som sagt så bor han her mer eller mindre 100% helt gratis. Anonymkode: 73332...0e2 Superdolly sa det ganske greit. Anonymkode: c1ec2...7f1
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #10 Skrevet 5. oktober 2020 10 minutter siden, Superdolly skrev: Hvis du tenker at dere skal fortsette å være sammen og bo sammen, må dere pent lære dere å kommunisere altså. Sett deg ned med ham og forklar ham, pent og uten å gå til angrep, det du har skrevet her. Du har ikke råd til å fortsette å forsørge ham mens han legger seg opp masse penger. Ja, jeg vet🙄Han jobber også masse overtid, så han har veldig god økonomi. Han er veldig raus til jul og bursdag da. Anonymkode: 73332...0e2
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #11 Skrevet 5. oktober 2020 Sett deg ned å ta en hvit en. Forklar han at det er blitt veldig dyrt for deg etter at han flyttet inn. Strømmen har økt, matpengene og du har ikke råd til å kose deg. Hør om han i det minste er interessert i å betale strøm, TV/Internett pluss at han bør betale mer for maten ettersom han sikkert spiser mer. Anonymkode: 8f80e...675
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #12 Skrevet 5. oktober 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sett deg ned å ta en hvit en. Forklar han at det er blitt veldig dyrt for deg etter at han flyttet inn. Strømmen har økt, matpengene og du har ikke råd til å kose deg. Hør om han i det minste er interessert i å betale strøm, TV/Internett pluss at han bør betale mer for maten ettersom han sikkert spiser mer. Anonymkode: 8f80e...675 Han spiser myyye mer enn meg og oftere🙄Han snakker om å selge sin leilighet etterhvert og da tenker jeg på om han tenker å fortsette å bo her gratis. Planen er vel på sikt å kjøpe noe større sammen, men frem til da blir han jo boende her. Anonymkode: 73332...0e2
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #13 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg ville ikke tenkt at han skulle betale husleie for å bo nei, så lenge han fortsatt betaler på sin egen leilighet. Dere har tatt et valg om å ha to leiligheter men bo sammen i den ene. Den dagen han eventuelt selger, bør han kjøpe seg inn hos deg. Mat, strøm og abonnementer bør deles 50/50. Anonymkode: 8eb96...72b
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #14 Skrevet 5. oktober 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville ikke tenkt at han skulle betale husleie for å bo nei, så lenge han fortsatt betaler på sin egen leilighet. Dere har tatt et valg om å ha to leiligheter men bo sammen i den ene. Den dagen han eventuelt selger, bør han kjøpe seg inn hos deg. Mat, strøm og abonnementer bør deles 50/50. Anonymkode: 8eb96...72b Tenker du vi bør dele 50/50 nå på mat, strøm og abonnementer eller da vi kjøper noe sammen? Anonymkode: 73332...0e2
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #15 Skrevet 5. oktober 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tenker du vi bør dele 50/50 nå på mat, strøm og abonnementer eller da vi kjøper noe sammen? Anonymkode: 73332...0e2 Jeg tenker nå. Anonymkode: 8eb96...72b
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #16 Skrevet 5. oktober 2020 2 timer siden, Superdolly skrev: Hvis du tenker at dere skal fortsette å være sammen og bo sammen, må dere pent lære dere å kommunisere altså. Sett deg ned med ham og forklar ham, pent og uten å gå til angrep, det du har skrevet her. Du har ikke råd til å fortsette å forsørge ham mens han legger seg opp masse penger. Enig. Han burde, som noen andre skriver, betale hele strømmen og 50 % av alle abonnementer dere begge drar nytte av. Hvis han spiser så mye mer enn deg, Hi, så burde dere få litt oversikt over matbudsjettet også, for å se om 60/40 % der er nok. Det kan umulig være slik at du som har dårligst inntekt skal forsørge ham. Er han en ordentlig mann så innser han også det. Anonymkode: c705b...d4c
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #17 Skrevet 5. oktober 2020 ... og husarbeid og matlaging bør dere selvfølgelig dele på! Husk at slik dere nå innarbeider vaner, slik blir det også mest trolig videre fremover. Ikke gjør deg selv en bjørnetjeneste, rydd opp nå, krev at han deltar like mye som det du gjør. Hvis dere flytter sammen i felles bolig senere bør dere betale felles utgifter ut fra prosent dere tjener. Anonymkode: c705b...d4c
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #18 Skrevet 6. oktober 2020 Min samboer flyttet inn til meg for noen år siden, da jobbet han skift. Han var veeeeldig sliten hele tiden, så han syntes nok det var greit å flytte inn i en husholdning som "gikk rundt". Han betalte husleie og mat, men alt av jobb (rengjøring, matlagning osv) det lusket han seg unna, skyldte på jobb og at han var sliten og mente at jeg uansett gjorde dette hver dag/uke og at det derfor ikke forandret så mye at han hadde flyttet inn. Holdningen hans - blæh. Det endte med brudd etter knapt ett år. Da var jeg lei av å ha en gjest her, en som måtte ha beskjed om alt som skulle gjøres, en som ikke var interessert i å ha det ryddig og rent rundt seg, en som ikke skjønte at 4 mennesker i en leilighet lager "møkk" i løpet av en uke. Da jeg i tillegg fungerte som barnevakt for hans barn så skjønte jeg hvorfor han hadde insistert på å bo sammen. Det var jo veldig praktisk for han. Nå slapp han å tenke på alt annet enn jobb. Så HI, ta en prat med samboeren din og tenk litt over hvordan DU vil ha det i deres forhold. Vil han bo sammen med deg, så krever det litt jobbing. Han kan ikke bare være gjest på et hotell - er det det han er ute etter så er vel ikke du egentlig interessert i det...? Eller....? Anonymkode: d7946...c87
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #19 Skrevet 6. oktober 2020 Foreslå at dere begynner å bo hos han. Så kan du bo gratis. Anonymkode: 4cbbf...6e9
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #20 Skrevet 6. oktober 2020 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Enig. Han burde, som noen andre skriver, betale hele strømmen og 50 % av alle abonnementer dere begge drar nytte av. Hvis han spiser så mye mer enn deg, Hi, så burde dere få litt oversikt over matbudsjettet også, for å se om 60/40 % der er nok. Det kan umulig være slik at du som har dårligst inntekt skal forsørge ham. Er han en ordentlig mann så innser han også det. Anonymkode: c705b...d4c Ærlig talt, det er da ikke vanlig å dele matbudsjettet etter hvem som spiser mest og minst? Så smålig og petimeter! Voksne mennesker deler 50/50. Anonymkode: 8eb96...72b
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #21 Skrevet 6. oktober 2020 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ærlig talt, det er da ikke vanlig å dele matbudsjettet etter hvem som spiser mest og minst? Så smålig og petimeter! Voksne mennesker deler 50/50. Anonymkode: 8eb96...72b Jo, når resten av utgiftene og arbeidsoppgavene er så skjevt fordelt. Anonymkode: c1ec2...7f1
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #22 Skrevet 6. oktober 2020 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ærlig talt, det er da ikke vanlig å dele matbudsjettet etter hvem som spiser mest og minst? Så smålig og petimeter! Voksne mennesker deler 50/50. Anonymkode: 8eb96...72b Ikke her inne. Her skal det avansert brøk til for at det skal bli rettferdig. Anonymkode: 4cbbf...6e9
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #23 Skrevet 6. oktober 2020 Når jeg flyttet inn til min samboer betalte jeg strøm, TV og Internett. Betalte også litt for maten, ca det samme som tidligere. Jeg var student å hadde kanskje 10 000kr i mnd, men ser på det som rett og rimelig. Jeg betalte 6000kr for husleie med strøm som student Så uansett billigere for meg. Anonymkode: 8f80e...675
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #24 Skrevet 6. oktober 2020 Hvis du ikke våger å ta opp noe av det skriver om her, hvordan tenker du at arbeidsfordeling og økonomi skal bli om dere flytter sammen? Skal han fremdeles bo på hotell med tilnærmet gratis kost og losji? Hvorfor finner du deg i å gjøre alt av husarbeid og nærmest forsørge han? Han bør i det minste stå for alt av mat, samt være med å betale strømregningen. Du betaler kommunale avgifter, forsikring, holder tv og avis osv. At han ikke skjønner dette av seg selv hadde vært et stor varsko hos meg. Anonymkode: b9e14...46f
Superdolly Skrevet 6. oktober 2020 #25 Skrevet 6. oktober 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ærlig talt, det er da ikke vanlig å dele matbudsjettet etter hvem som spiser mest og minst? Så smålig og petimeter! Voksne mennesker deler 50/50. Anonymkode: 8eb96...72b Selv om det betyr at hun (det er som regel kvinnen) som tjener minst går i null eller til og med i minus hver måned, og aldri har råd til sparing, nye klær eller luksus som ferie eller en tur på kino? Det er dette jeg sliter med å forstå: Hvorfor er det mest rettferdig å dele 50/50 når det betyr at den ene blir fattig av det? Og hvordan kan en mann (det er som regel han som tjener mest) som hevder at han elsker en kvinne, samtidig synes det er helt greit at hun ikke kan unne seg noen verdens ting ekstra, mens han sparer og investerer og øker sin formue? Hi skriver at han tjener dobbelt så mye som henne. Hos henne går det akkurat rundt hver måned, mens han har masse til overs. Hvorfor skal hun i praksis forsørge ham?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå