Pobie Skrevet 5. oktober 2020 #26 Skrevet 5. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg har allerede over sagt at gråt i seg selv ikke er farlig. Forskjellen er om barnet blir hørt eller om det ligger alene og gråter seg ut. Anonymkode: 40b29...e0a Studiene er ikke enige med deg. At et barn med normale omsorgspersoner gråter når det skal legges er IKKE skadelig.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #27 Skrevet 5. oktober 2020 46 minutter siden, Pobie skrev: Barnet føler seg da ikke utrygt i egen seng? Og man lar selvfølgelig ikke barn sove alene hvis det er fare for at rovdyr kommer og tar dem. Da jeg begynte med Ferber begynte jeg med 2 minutter intervall. 20 minutter er ikke før femte dagen og da er babyen godt kjent med prosessen. Begge mine har sovnet innen 5-7 minutter. Med vår første brukte vi ikke noe annet enn metoder som ikke innebar noe gråting. Han sov utrolig dårlig, og først nå i en alder av 4 år har det endelig løsnet for han og han sover stort sett hele natta. Var ikke villig til å kun sove 2 timer om gangen i årevis med de to yngste barna. Barns behov for trygghet kommer selvsagt foran foreldrenes behov for søvn. Da får en sove på andre tidspunkt den korte perioden det står på. Det vil aldri være god omsorg å gå fra et gråtende barn. At det ene barnet ditt slet med søvnen til det var 4 år er bare tilfeldigheter, ingen av mine barn trengte å gråte seg i søvn og ingen av dem slet med å sove etter en periode i 9-10 mnd alderen da det var dag kl 4.30. Anonymkode: 87550...f86
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #28 Skrevet 5. oktober 2020 24 minutter siden, Pobie skrev: Et barn som er livredd og fullt av adrenalin vil jo ikke sovne på under 5 minutter. Likeså et barn som er sultent eller har skitten bleie. Det at babyen sovner innen få minutter betyr at gråtingen er protest på forandring og fordi det er trøtt. For babyer gråter når de er trøtte og. De kan fint gråte av trøtthet mens man bysser eller går med dem i vognen. Det er ikke logisk å dra likhetstegn mellom gråt og redsel bare fordi babyen er alene. Man merker jo fort om babyen gråter fordi det er noe galt eller bare i protest. Det er også fullstendig ulogisk at gråt er skadelig eller traumatiserende. Babyer gråter mange ganger om dagen. Babyer med kolikk kan gråte i flere timer hver dag. Eldre babyer og barn kan gråte i frustrasjon mens de lærer nye ferdigheter. Å sovne på egenhånd er en ny ferdighet. AAP i linken over er forøvrig American academy of pedatrics, dvs offisielle retningslinjer utarbeidet av over 60000 barneleger i USA. Ikke hvem som helst mao. Det er klart at barnet raskt lærer at det ikke nytter å gråte, mamma kommer ikke likevel. Det tar du som tegn på at metoden virker. Jeg tar det som tegn på at barnet gir opp og resignerer. Små barn gråter ikke for å plage deg. Anonymkode: 87550...f86
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #29 Skrevet 5. oktober 2020 Her er det flere som ikkje har lest seg opp på Ferber, ser jeg. Gjør du den metoden riktig, er det ikke skadelig for barnet. Det er snakk noen få minutt ute av rommet, eller noen få minutt i en stol inne på rommet. Mine barn har ved flere anledninger grått mer alene enn det som er anbefalt i Ferber, fordi jeg har ikke nådd frem før. Det er snakk om få minutt. Det blir og fortalt i Ferber at du skal avbryte kuren, hvis den ikke fungerer etter noen dager/ei uke. For da er det noe annet som er i veien, som ikke vil fikses ved gråtekur. Da må du finne utav hva det er, før du ev. prøver på Ferber igjen. Anonymkode: d62d7...dca
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #30 Skrevet 5. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Her er det flere som ikkje har lest seg opp på Ferber, ser jeg. Gjør du den metoden riktig, er det ikke skadelig for barnet. Det er snakk noen få minutt ute av rommet, eller noen få minutt i en stol inne på rommet. Mine barn har ved flere anledninger grått mer alene enn det som er anbefalt i Ferber, fordi jeg har ikke nådd frem før. Det er snakk om få minutt. Det blir og fortalt i Ferber at du skal avbryte kuren, hvis den ikke fungerer etter noen dager/ei uke. For da er det noe annet som er i veien, som ikke vil fikses ved gråtekur. Da må du finne utav hva det er, før du ev. prøver på Ferber igjen. Anonymkode: d62d7...dca Babyer gråter av en grunn, og de skjønner ikke hvorfor mamma (eller pappa) responderer på behovet deres. Så enkelt er det. Hadde det vært en så fantastisk måte som noen av dere later til å innbille dere, så hadde metoden selvsagt vært anbefalt av norske helsestasjoner. Ferber er omsorgssvikt satt i system av foreldre som ikke gidder å møte barna sine. For mamma må jo få sove, må vite! Anonymkode: 87550...f86
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #31 Skrevet 5. oktober 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Babyer gråter av en grunn, og de skjønner ikke hvorfor mamma (eller pappa) responderer på behovet deres. Så enkelt er det. Hadde det vært en så fantastisk måte som noen av dere later til å innbille dere, så hadde metoden selvsagt vært anbefalt av norske helsestasjoner. Ferber er omsorgssvikt satt i system av foreldre som ikke gidder å møte barna sine. For mamma må jo få sove, må vite! Anonymkode: 87550...f86 Gjør du det feil, da er det omsorgsvikt! Uten tvil. Gjør du det riktig, er det gråt i noen minutt og noen dager. Fungerer det ikke, er det feil metode, og da skal du ikke tvinge den gjennom. Da går det over til omsorgsvikt. Anonymkode: d62d7...dca
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #32 Skrevet 5. oktober 2020 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Gjør du det feil, da er det omsorgsvikt! Uten tvil. Gjør du det riktig, er det gråt i noen minutt og noen dager. Fungerer det ikke, er det feil metode, og da skal du ikke tvinge den gjennom. Da går det over til omsorgsvikt. Anonymkode: d62d7...dca Men hvis den er så trygg og effektiv, hvorfor frarådes den av så mange fagfolk? Anonymkode: 87550...f86
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #33 Skrevet 5. oktober 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvis den er så trygg og effektiv, hvorfor frarådes den av så mange fagfolk? Anonymkode: 87550...f86 Fordi folk gjør det feil. Anonymkode: d62d7...dca
Pobie Skrevet 5. oktober 2020 #34 Skrevet 5. oktober 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er klart at barnet raskt lærer at det ikke nytter å gråte, mamma kommer ikke likevel. Det tar du som tegn på at metoden virker. Jeg tar det som tegn på at barnet gir opp og resignerer. Små barn gråter ikke for å plage deg. Anonymkode: 87550...f86 Ja stakkar liten var så traumatisert i går kveld da han smilte og lo mens jeg hadde på han soveposen inne på soverommet, gnidde seg i øynene så snart soveposen var på, smilte til meg da jeg la han i senga og sa godt natt, og da jeg kom ut i stua og sjekket kameraet ett minutt senere sov han allerede. 6 mnd gammel. Men Ferber ødelegger psyken hans altså 🙄
Pobie Skrevet 5. oktober 2020 #35 Skrevet 5. oktober 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er klart at barnet raskt lærer at det ikke nytter å gråte, mamma kommer ikke likevel. Det tar du som tegn på at metoden virker. Jeg tar det som tegn på at barnet gir opp og resignerer. Små barn gråter ikke for å plage deg. Anonymkode: 87550...f86 Og det er jo ikke slik at babyen slutter å gråte. Herlighet. Han oppfører seg som en normal baby hele dagen, gråter når han er sulten, kjeder seg, vil opp, osv osv. Han er også våken og drikker melk 2-3 ganger hver natt fremdeles. Han våkner og GRÅTER fordi han er sulten og han vet at mamma kommer og gir han mat. Han har dermed ikke gitt opp og han vet at det nytter å gråte. Han gråter når jeg legger han hvis jeg har regnet feil og han fremdeles er sulten (og da mater jeg han selvfølgelig). Men når jeg legger han og det ikke feiler han noe, sovner han stille og rolig på egenhånd.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #36 Skrevet 5. oktober 2020 3 timer siden, Pobie skrev: Barnet føler seg da ikke utrygt i egen seng? Og man lar selvfølgelig ikke barn sove alene hvis det er fare for at rovdyr kommer og tar dem. Da jeg begynte med Ferber begynte jeg med 2 minutter intervall. 20 minutter er ikke før femte dagen og da er babyen godt kjent med prosessen. Begge mine har sovnet innen 5-7 minutter. Med vår første brukte vi ikke noe annet enn metoder som ikke innebar noe gråting. Han sov utrolig dårlig, og først nå i en alder av 4 år har det endelig løsnet for han og han sover stort sett hele natta. Var ikke villig til å kun sove 2 timer om gangen i årevis med de to yngste barna. Jeg tenker at du er egoistisk. Setter deg selv foran barna. Anonymkode: 288f0...aef
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #37 Skrevet 5. oktober 2020 2 timer siden, Pobie skrev: Og det er jo ikke slik at babyen slutter å gråte. Herlighet. Han oppfører seg som en normal baby hele dagen, gråter når han er sulten, kjeder seg, vil opp, osv osv. Han er også våken og drikker melk 2-3 ganger hver natt fremdeles. Han våkner og GRÅTER fordi han er sulten og han vet at mamma kommer og gir han mat. Han har dermed ikke gitt opp og han vet at det nytter å gråte. Han gråter når jeg legger han hvis jeg har regnet feil og han fremdeles er sulten (og da mater jeg han selvfølgelig). Men når jeg legger han og det ikke feiler han noe, sovner han stille og rolig på egenhånd. Og dette lærer andre barn helt uten å bli utsatt for gråtekurer. Det kan godt være at det går helt fint med barnet ditt, men veien der var ikke bra nok. Du har uansett utsatt han for omsorgssvikt ved å ikke respondere på hans behov der og da. At ditt behov for søvn trumfer barnets behov for å bli ivaretatt er et valg du har tatt og må leve med. Anonymkode: 87550...f86
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #38 Skrevet 5. oktober 2020 https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovnloshet-hos-barn-behandling Norsk kompetansesenter anbefaler også en lignende variant a la Ferber! Grunnen til at det er omdiskutert, er fordi mange mødre ikke klarer/orker å høre på barnets gråt og fordi det strider litt i mot morsinstinktet å la barnet gråte. Det er IKKE ensbetydende med at det er farlig, ingen studier viser det. Men mange «synser» rundt dette, også helsepersonell/helsestasjon. Anonymkode: 10f54...f8d
Pobie Skrevet 5. oktober 2020 #39 Skrevet 5. oktober 2020 (endret) 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Og dette lærer andre barn helt uten å bli utsatt for gråtekurer. Det kan godt være at det går helt fint med barnet ditt, men veien der var ikke bra nok. Du har uansett utsatt han for omsorgssvikt ved å ikke respondere på hans behov der og da. At ditt behov for søvn trumfer barnets behov for å bli ivaretatt er et valg du har tatt og må leve med. Anonymkode: 87550...f86 Tull og tøys, mangfoldige studier har vist at det ikke er skadelig med gråtekur. Jeg lever fint med at jeg har lært barna mine å sovne uavhengig av meg og har dermed frigjort tid for meg samt lært barna mine en viktig ferdighet. Innlegget mitt var svar på noen som mente babyen min må ha gitt opp å gråte, jeg mente jo selvfølgelig ikke at babyen min har lært å gråte når han er sulten, men at han fremdeles gråter når det trengs, til tross for Ferber. Endret 5. oktober 2020 av Pobie
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #40 Skrevet 5. oktober 2020 På 4.10.2020 den 21.39, Anonym bruker skrev: Ikke la han sovna på deg. La han finne søvnen selv i senga si. Gråtekur i en 2-4 dager så er problemet løst😀hilsen 6 barnsmor😍 Anonymkode: 5a34b...740 Gråtekur er grusomt, og absolutt ikke anbefalt! Anonymkode: 6dc3c...eb8
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #41 Skrevet 5. oktober 2020 22 timer siden, Pobie skrev: Gråtekur er det enkleste og raskeste og frarådes ikke. Det er viktig at foreldre får sove godt for å kunne fungere som foreldre, og da er det vel bedre at barnet gråter i noen få minutter i noen få dager heller enn at man skal dra det ut over mange uker og måneder fordi man ikke vil at babyen skal gråte. Det er ikke skadelig for babyer å gråte. Studie etter studie har vist at gråtekur er både effektiv og ufarlig. Brukte Ferber på baby nr 2 og 3 her så snart de var gamle nok. Ferber ja. Du kunne jo like godt slått barnet i søvn. Babyer har 1 måte å kommunisere på. Gråt! Babyer gråter for å søke kontakt med flokken. Når flokken ikke responderer, tolkes dette som «Jeg er forlatt, hjelpeløs og jeg kan dø». Dette handler om instinkter og vår fortid fra dyreverdenen. Babyer aner ingenting om at de bor i et hus. Eller at det er noe som heter «stue» hvor omsorgspersonene sitter. De kan kun forholde seg til det de ser og føler. Når babyene skriker uten respons, fylles barnet med stresshormoner. Ja, barnet sovner, men ikke fordi det har avfunnet seg med situasjonen. Barnet sovner fordi det er utslitt. Ikke få barn hvis du ikke gidder å gjøre jobben. Din kødd Anonymkode: 6dc3c...eb8
Pobie Skrevet 5. oktober 2020 #42 Skrevet 5. oktober 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ferber ja. Du kunne jo like godt slått barnet i søvn. Babyer har 1 måte å kommunisere på. Gråt! Babyer gråter for å søke kontakt med flokken. Når flokken ikke responderer, tolkes dette som «Jeg er forlatt, hjelpeløs og jeg kan dø». Dette handler om instinkter og vår fortid fra dyreverdenen. Babyer aner ingenting om at de bor i et hus. Eller at det er noe som heter «stue» hvor omsorgspersonene sitter. De kan kun forholde seg til det de ser og føler. Når babyene skriker uten respons, fylles barnet med stresshormoner. Ja, barnet sovner, men ikke fordi det har avfunnet seg med situasjonen. Barnet sovner fordi det er utslitt. Ikke få barn hvis du ikke gidder å gjøre jobben. Din kødd Anonymkode: 6dc3c...eb8 🤣 Som allerede nevnt vil ikke en livredd baby full av adrenalin sovne innen få minutter. At babyen sovner raskt tyder på at det ikke feiler den noe annet enn at den er trøtt.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #43 Skrevet 5. oktober 2020 16 hours ago, Anonym bruker said: Det strider mot barnets overlevelsesinstinkter å bli forlatt alene på et rom hvor de føler seg utrygge. I dyreriket er det heller ikke vanlig å la barna sove alene. Jeg er ikke redd for gråt i seg selv, men er sterkt imot å la et barn ligge på et rom alene for å gråte seg ut alene. Selv om man går inn etter 20 min, er dette en evighet for barnet. De har ikke samme tidsforståelse som oss voksne. Vi har også måttet tåle litt gråt om kveldene, men har da vært tilstede hele tiden for omsorg og nærhet. Det har resultert i at barnet nå føler seg trygg på at det ikke er forlatt og kan nå sove helt alene i visshet om at vi kommer og trøster hvis det skulle være noe. Anonymkode: 40b29...e0a Hvor har du det fra? Hvilke deler av dyreriket tenker du på? Veldig mange dyr går fra ungene sine i lange perioder av gangen for å finne mat, og ungene sover gjerne mens de er borte. Uansett har jo dette fint lite med menneskebabyer å gjøre. Anonymkode: 8b08a...925
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #44 Skrevet 6. oktober 2020 4 timer siden, Pobie skrev: 🤣 Som allerede nevnt vil ikke en livredd baby full av adrenalin sovne innen få minutter. At babyen sovner raskt tyder på at det ikke feiler den noe annet enn at den er trøtt. Men det sovner jo ikke i løpet av minutter når dere startet med dette? Det er snakk om å la barnet gråte inntil 20 min!!! Det er en evighet. Anonymkode: 87550...f86
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #45 Skrevet 6. oktober 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Men det sovner jo ikke i løpet av minutter når dere startet med dette? Det er snakk om å la barnet gråte inntil 20 min!!! Det er en evighet. Anonymkode: 87550...f86 Vet du hvordan Ferber fungerer? Anonymkode: d62d7...dca
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #46 Skrevet 6. oktober 2020 8 timer siden, Pobie skrev: 🤣 Som allerede nevnt vil ikke en livredd baby full av adrenalin sovne innen få minutter. At babyen sovner raskt tyder på at det ikke feiler den noe annet enn at den er trøtt. Feil. Akkurat som at det er feil at samsoving er livsfarlig, som du også påstår. Anonymkode: 6dc3c...eb8
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #47 Skrevet 6. oktober 2020 https://www.klikk.no/foreldre/a-forlate-gratende-barn-er-uheldig-2344814 Anonymkode: 6dc3c...eb8
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #48 Skrevet 6. oktober 2020 11 timer siden, Pobie skrev: 🤣 Som allerede nevnt vil ikke en livredd baby full av adrenalin sovne innen få minutter. At babyen sovner raskt tyder på at det ikke feiler den noe annet enn at den er trøtt. Jeg har svart deg på dette i andre tråder tidligere, men må visst gjøre det igjen. Du har hatt barn som har sovnet etter få minutter på denne måten. Da har du vært heldig. I grunn forstår jeg ikke hvorfor du mener barna dine hadde søvnvansker i utgangspunktet hvis de sovnet etter få minutter. Mange barn reagerer ikke slik. De sovner ikke etter få minutter, og roer seg ikke lett når foreldrene kommer tilbake etter å ha gått fra dem. Mitt barn gråt høyt i to og en halv time. Sovnet utmattet men våknet igjen to timer senere og det gjentok seg. Altså to, tre timer til med kraftig skriking. Vi prøvde dette tre netter uten noen forbedring. (Vi fikk klager fra naboene, så det var definitivt høy gråt, ikke sutring.) Dette er ikke noe jeg er stolt av å ha gjort, og ikke noe jeg tør skrive med nick. Men jeg kan i hvertfall si sikkert at gråtekur ikke alltid er raskt og enkelt og fungerer for alle. Anonymkode: 4f4b2...0dc
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #49 Skrevet 6. oktober 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har svart deg på dette i andre tråder tidligere, men må visst gjøre det igjen. Du har hatt barn som har sovnet etter få minutter på denne måten. Da har du vært heldig. I grunn forstår jeg ikke hvorfor du mener barna dine hadde søvnvansker i utgangspunktet hvis de sovnet etter få minutter. Mange barn reagerer ikke slik. De sovner ikke etter få minutter, og roer seg ikke lett når foreldrene kommer tilbake etter å ha gått fra dem. Mitt barn gråt høyt i to og en halv time. Sovnet utmattet men våknet igjen to timer senere og det gjentok seg. Altså to, tre timer til med kraftig skriking. Vi prøvde dette tre netter uten noen forbedring. (Vi fikk klager fra naboene, så det var definitivt høy gråt, ikke sutring.) Dette er ikke noe jeg er stolt av å ha gjort, og ikke noe jeg tør skrive med nick. Men jeg kan i hvertfall si sikkert at gråtekur ikke alltid er raskt og enkelt og fungerer for alle. Anonymkode: 4f4b2...0dc Men da var det jo feil metode for dere! Og poenget er ikka å la de gråte i timesvis, det er jo da det begynner å gå over til å bli omsorgsvikt. For Pobie fungerte motoden, og da var den riktig. Men dere prøvde, ingenting gale med det. Dere stoppet da det ikke fungerte, og det er bra. Anonymkode: d62d7...dca
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #50 Skrevet 6. oktober 2020 On 10/4/2020 at 8:46 PM, Anonym bruker said: Nå trenger jeg litt hjelp. Jeg er på barn nr.4, og burde sikkert klart dette selv, men jeg har tydeligvis vært heldig med de tre første. 🙈 Jeg har en gutt på 9 mnd som plutselig har begynt å våkne om kvelden og natta. Ofte, og gjerne lenge. En typisk natt er slik: -kveldsmat (grøt) -bad mellom 18 og 19, alt etter soving på dagen og hvor trøtt han er -pupp i voksensenga -bærer og koser litt, sovner på armen, over i egen seng på eget rom Så langt, alt vel. MEN! 20.30-21.30 våkner. Vil ha mer pupp. Legges i egen seng 00.00 våkner, mer pupp, blir liggende i voksensenga, våkner til hvis jeg prøver å legge han i sin seng og kan være våken lenge. 02.00 kan våkne, og være lysvåken. Kravler rundt i senga og lager godlyder. Blid som bare det. Jeg ikke like blid. Kan fint være våken i et par timer. 😱 mellom 06.00-07.00 våkner og er helt klar for dagen. Hjelp! Hva kan jeg gjøre for å få han til å sove lengre perioder? Blir jo helt tullerusk av dette her. 🙈 Anonymkode: e56c5...49b sånn er nok de fleste babyer i den alderen, husker min hadde det også,men det var mye tidligere, tror det var fra 3-5mnd eller noe, og da la han seg kl 19-20, opp kl 22, var våken til 1-2 på nattan, sov et par timer, var klar for ny dag kl 5, og sov lite på dagen også den perioden, kanskje 3 ganger og alt fra halv time til time, før og etter det har alt vert helt supert. fra han var 0-3 mnd la han seg samtidlig som oss og sov til 8 dagen etter, 6-20mnd fra 19-8-9 og fra 20mnd sov han til ca 9-10 hver helg,da hadde han begynt i bhg nå er han snart 8 og sover ca like lenge, kan sove til 11-12 og noen ganger Anonymkode: ba389...216
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå