Gå til innhold

Hjelp - baby våkner HELE tida!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå trenger jeg litt hjelp. Jeg er på barn nr.4, og burde sikkert klart dette selv, men jeg har tydeligvis vært heldig med de tre første. 🙈 

Jeg har en gutt på 9 mnd som plutselig har begynt å våkne om kvelden og natta. Ofte, og gjerne lenge. En typisk natt er slik: 

-kveldsmat (grøt)

-bad mellom 18 og 19, alt etter soving på dagen og hvor trøtt han er 

-pupp i voksensenga 

-bærer og koser litt, sovner på armen, over i egen seng på eget rom

Så langt, alt vel. MEN! 

20.30-21.30 våkner. Vil ha mer pupp. Legges i egen seng 

00.00 våkner, mer pupp, blir liggende i voksensenga, våkner til hvis jeg prøver å legge han i sin seng og kan være våken lenge. 

02.00 kan våkne, og være lysvåken. Kravler rundt i senga og lager godlyder. Blid som bare det. Jeg ikke like blid. Kan fint være våken i et par timer. 😱

mellom 06.00-07.00 våkner og er helt klar for dagen. 

Hjelp! Hva kan jeg gjøre for å få han til å sove lengre perioder? Blir jo helt tullerusk av dette her. 🙈

Anonymkode: e56c5...49b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt, det er sikkert bare en periode, å det går over 🙂😘❤️

Anonymkode: 041df...a12

Skrevet

Er nok en periode 😊 Min gutt har stort sett sovet natta gjennom siden han ble født. Men vi har også hatt perioder hvor han var mye våken. Og perioden 8-9 måneder (mulig det var 9-10)var værst mener jeg å huske, da var han våken nesten hver time natta gjennom noen uker. Men det gikk heldigvis over. Det går stort sett over, men noen ganger varer det noen uker og er hardt mens det står på.

Skrevet

Hvis du gir kveldsmat som aller siste aktivitet før legging da?
Bading, grøt, pupp.

Evt

Grøt, bading, banan el annen mettende frukt, pupp. 

Virker jo som om baby er mer sulten og derfor våkner.

Anonymkode: edb52...300

Skrevet

Hvor mye sover han på dagtid?

Han burde også sovne i egen seng. 

Skrevet

Vår holder på slikt en periode nå og da, og da vet vi at det er på tide å endre soverutinen. Kutte ut/ned på dagkvil, legge senere, legge tidligere. Prøver oss frem, og finner ut hva som fungerer. 

Anonymkode: d62d7...dca

Skrevet

Hvor mye sover han på dagen? Ville prøvd å kutte litt ned på dagsoving, ihvertfall sent på ettermiddagen.

Men det er noen barn som bare er sånn, har fire barn selv og her var det nr to som var sånn. Fra han var 8 mnd til han var 1,5 år våknet han mellom to og tre på natta og var våken et par timer, uansett hva vi gjorde med soving og spising på dagen holdt han denne rutinen og holdt på å ta livet av oss voksne. Plutselig, da han var ca 1,5 år sluttet han å våkne på natta, for en lykke det var ;)

Anonymkode: 5bf28...631

Skrevet

Ikke la han sovna på deg. La han finne søvnen selv i senga si. Gråtekur i en 2-4 dager så er problemet løst😀hilsen 6 barnsmor😍

Anonymkode: 5a34b...740

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke la han sovna på deg. La han finne søvnen selv i senga si. Gråtekur i en 2-4 dager så er problemet løst😀hilsen 6 barnsmor😍

Gråtekur er vel strengt tatt frarådet og uansett helt uaktuelt. For en tortur for et barn i perioden med absolutt mest separasjonsangst.  

Tusen takk for alle svar. Jeg tar absolutt med meg noen. Dagsoving er det nok ikke så mye å gjøre noe med. Han sover halvannen times tid på morgenen/formiddagen og en snau time fra ett til to. Det er mye mulig at han er mer sulten, så der skal jeg absolutt utforske litt. Det samme med å sovne i egen seng, det må vi også øve mer på. :) 

Anonymkode: e56c5...49b

Skrevet

Spiser han mye på dagen? Hvis ikke trenger han kanskje mere mat fordelt utover dagen, i tillegg til kveldsmat som siste post før legging.

Anonymkode: 89c1e...d17

Skrevet

Keg hadde det sånn med nr 3. Men det pågikk fra han var nyfødt til han var 7 år. Sov ikke en natt sammenhengende på de årene. Han er fortsatt litt avhengig av nærkontakt og er 10 år nå. Trenger litt ekstra kos

Anonymkode: 26f14...926

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Idiotisk råd. 

Anonymkode: 288f0...aef

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Idiotisk råd. 

Anonymkode: 288f0...aef

Her gjennomførte vi gråtekur ved at vi la barnet i senga til fast til hver kveld. Satt ved siden av med en hånd på barnet, sa ingenting annet enn nå er det natt nå må du sove. Aldri ta opp etter det først er lagt i senga. Gikk kjempefint og overraskelse fort over. Gråt noen minutter før barnet sovnet. Etterhvert og ganske fort lærer barnet å sovne selv i egen seng til fast tid. Ingen problem i det hele tatt. Idiotisk å kalle det idiotisk råd 

Anonymkode: f3050...028

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her gjennomførte vi gråtekur ved at vi la barnet i senga til fast til hver kveld. Satt ved siden av med en hånd på barnet, sa ingenting annet enn nå er det natt nå må du sove. Aldri ta opp etter det først er lagt i senga. Gikk kjempefint og overraskelse fort over. Gråt noen minutter før barnet sovnet. Etterhvert og ganske fort lærer barnet å sovne selv i egen seng til fast tid. Ingen problem i det hele tatt. Idiotisk å kalle det idiotisk råd 

Anonymkode: f3050...028

Jeg forsøkte det samme. Etter en mnd var jeg utslitt og ga opp. 

Anonymkode: 26f14...926

Skrevet

Gråtekur er det enkleste og raskeste og frarådes ikke. Det er viktig at foreldre får sove godt for å kunne fungere som foreldre, og da er det vel bedre at barnet gråter i noen få minutter i noen få dager heller enn at man skal dra det ut over mange uker og måneder fordi man ikke vil at babyen skal gråte. Det er ikke skadelig for babyer å gråte. Studie etter studie har vist at gråtekur er både effektiv og ufarlig. 

Brukte Ferber på baby nr 2 og 3 her så snart de var gamle nok. 

Skrevet

Hvis han spiser godt gjennom dagen, trenger han vel egentlig ikke servering (pupp) gjennom natten. Hva med å vurdere å avslutte nattmaten? Hvis han er tørst, kan han få tilbud om vann - men det er selvfølgelig hverken like godt eller koselig som mammas gode melk ved mammas varme kropp. Kanskje blir det ikke like «interessant» å våkne så ofte da? 

Vet hvor utrolig slitsom det er, lykke til! Det går over snart❤️

Anonymkode: 26800...d4b

Skrevet
6 timer siden, Pobie skrev:

Gråtekur er det enkleste og raskeste og frarådes ikke. Det er viktig at foreldre får sove godt for å kunne fungere som foreldre, og da er det vel bedre at barnet gråter i noen få minutter i noen få dager heller enn at man skal dra det ut over mange uker og måneder fordi man ikke vil at babyen skal gråte. Det er ikke skadelig for babyer å gråte. Studie etter studie har vist at gråtekur er både effektiv og ufarlig. 

Det er jo frarådet på det sterkeste å bruke Ferber. Trodde bare det var uopplyste amerikanere på landsbygda som brukte den metoden lenger. 

Det å la et lite barn ligge alene og gråte er omsorgssvikt og noe elendige foreldre tyr til når de ikke gidder å gi barnet det det trenger. 

Anonymkode: 87550...f86

Skrevet
6 timer siden, Pobie skrev:

Den er veldig kontroversiell og mange fraråder den selv om enkelte også sverger til den. At den fungerer er det nok ikke tvil om. Det er bare å se til barnehjem i Ukraina f.eks hvor barna ikke får nok trøst og omsorg. De har resignert og er stille og «snille». Små barn har ikke samme tidsperspektiv som voksne.

Anonymkode: 40b29...e0a

Skrevet (endret)
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den er veldig kontroversiell og mange fraråder den selv om enkelte også sverger til den. At den fungerer er det nok ikke tvil om. Det er bare å se til barnehjem i Ukraina f.eks hvor barna ikke får nok trøst og omsorg. De har resignert og er stille og «snille». Små barn har ikke samme tidsperspektiv som voksne.

Du ser vel at det er litt forskjell på barnehjemsbarn uten fast omsorgsperson som blir liggende å gråte hele dagen uten trøst, versus barn med normalt og kjærlig forhold til foreldrene sine som ellers får alt de trenger av kjærlighet og trøst? 

Barn som gråter fordi de må sovne i egen seng istedenfor i armene til mamma eller på puppen gråter i protest, ikke fordi de mangler noe. Det er selvfølgelig normalt at et barn protesterer mot forandring. 

Kan forsikre deg om at barna mine som har sovnet stille og rolig på egenhånd i egen seng siden de var 4 mnd ikke er spesielt stille og rolige ellers på døgnet. 

https://www.aap.org/en-us/about-the-aap/aap-press-room/Pages/Infant-Sleep-Training-is-Effective-and-Safe-Study-Finds.aspx

https://www.healthychildren.org/english/ages-stages/baby/sleep/pages/Getting-Your-Baby-to-Sleep.aspx

https://www.preciouslittlesleep.com/is-sleep-training-child-abuse/

Endret av Pobie
Skrevet
12 minutter siden, Pobie skrev:

Du ser vel at det er litt forskjell på barnehjemsbarn uten fast omsorgsperson som blir liggende å gråte hele dagen uten trøst, versus barn med normalt og kjærlig forhold til foreldrene sine som ellers får alt de trenger av kjærlighet og trøst? 

Barn som gråter fordi de må sovne i egen seng istedenfor i armene til mamma eller på puppen gråter i protest, ikke fordi de mangler noe. Det er selvfølgelig normalt at et barn protesterer mot forandring. 

Kan forsikre deg om at barna mine som har sovnet stille og rolig på egenhånd i egen seng siden de var 4 mnd ikke er spesielt stille og rolige ellers på døgnet. 

Det strider mot barnets overlevelsesinstinkter å bli forlatt alene på et rom hvor de føler seg utrygge. I dyreriket er det heller ikke vanlig å la barna sove alene. 
Jeg er ikke redd for gråt i seg selv, men er sterkt imot å la et barn ligge på et rom alene for å gråte seg ut alene. Selv om man går inn etter 20 min, er dette en evighet for barnet. De har ikke samme tidsforståelse som oss voksne.

Vi har også måttet tåle litt gråt om kveldene, men har da vært tilstede hele tiden for omsorg og nærhet. Det har resultert i at barnet nå føler seg trygg på at det ikke er forlatt og kan nå sove helt alene i visshet om at vi kommer og trøster hvis det skulle være noe.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det strider mot barnets overlevelsesinstinkter å bli forlatt alene på et rom hvor de føler seg utrygge. I dyreriket er det heller ikke vanlig å la barna sove alene. 
Jeg er ikke redd for gråt i seg selv, men er sterkt imot å la et barn ligge på et rom alene for å gråte seg ut alene. Selv om man går inn etter 20 min, er dette en evighet for barnet. De har ikke samme tidsforståelse som oss voksne.

Vi har også måttet tåle litt gråt om kveldene, men har da vært tilstede hele tiden for omsorg og nærhet. Det har resultert i at barnet nå føler seg trygg på at det ikke er forlatt og kan nå sove helt alene i visshet om at vi kommer og trøster hvis det skulle være noe.

Barnet føler seg da ikke utrygt i egen seng?

Og man lar selvfølgelig ikke barn sove alene hvis det er fare for at rovdyr kommer og tar dem. 

Da jeg begynte med Ferber begynte jeg med 2 minutter intervall. 20 minutter er ikke før femte dagen og da er babyen godt kjent med prosessen. Begge mine har sovnet innen 5-7 minutter. 

Med vår første brukte vi ikke noe annet enn metoder som ikke innebar noe gråting. Han sov utrolig dårlig, og først nå i en alder av 4 år har det endelig løsnet for han og han sover stort sett hele natta. Var ikke villig til å kun sove 2 timer om gangen i årevis med de to yngste barna.

Skrevet
1 minutt siden, Pobie skrev:

Barnet føler seg da ikke utrygt i egen seng?

Og man lar selvfølgelig ikke barn sove alene hvis det er fare for at rovdyr kommer og tar dem. 

Da jeg begynte med Ferber begynte jeg med 2 minutter intervall. 20 minutter er ikke før femte dagen og da er babyen godt kjent med prosessen. Begge mine har sovnet innen 5-7 minutter. 

Med vår første brukte vi ikke noe annet enn metoder som ikke innebar noe gråting. Han sov utrolig dårlig, og først nå i en alder av 4 år har det endelig løsnet for han og han sover stort sett hele natta. Var ikke villig til å kun sove 2 timer om gangen i årevis med de to yngste barna.

Nei, selvsagt gjør vi ikke det, men et spedbarn forstår ikke dette. Det er overlevelsesinstinktet til barnet å være i nærheten av sine omsorgspersoner som kan beskytte dem mot farer. Deres eneste måte å tilkalle hjelp på er ved å gråte. Etter hvert resignerer barnet når det forstår at ingen responderer på gråten deres. De har ikke lært at om 5 min kommer mamma, for de forstår ikke tid på den måten. 

Jeg skjønner at vi aldri kommer til å bli enige her. Du har brukt metoden og er overlykkelig over at du nå har barn som sover. Selvsagt vil du aldri prøve å forstå at metoden kanskje ikke er så heldig, for det vil jo bety at du har «sviktet» barna dine da de trengte deg.

Skrevet

Ser du nå har redigert innlegget ditt og lagt til en del linker. Det er ingen problem å finne linker som både støtter og som forbanner metoden. Som jeg sa er metoden kontroversiell, og det finnes både tilhengere og de som mener at metoden burde forbys. 

Skrevet (endret)
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, selvsagt gjør vi ikke det, men et spedbarn forstår ikke dette. Det er overlevelsesinstinktet til barnet å være i nærheten av sine omsorgspersoner som kan beskytte dem mot farer. Deres eneste måte å tilkalle hjelp på er ved å gråte. Etter hvert resignerer barnet når det forstår at ingen responderer på gråten deres. De har ikke lært at om 5 min kommer mamma, for de forstår ikke tid på den måten. 

Jeg skjønner at vi aldri kommer til å bli enige her. Du har brukt metoden og er overlykkelig over at du nå har barn som sover. Selvsagt vil du aldri prøve å forstå at metoden kanskje ikke er så heldig, for det vil jo bety at du har «sviktet» barna dine da de trengte deg.

Et barn som er livredd og fullt av adrenalin vil jo ikke sovne på under 5 minutter. Likeså et barn som er sultent eller har skitten bleie. Det at babyen sovner innen få minutter betyr at gråtingen er protest på forandring og fordi det er trøtt. For babyer gråter når de er trøtte og. De kan fint gråte av trøtthet mens man bysser eller går med dem i vognen. Det er ikke logisk å dra likhetstegn mellom gråt og redsel bare fordi babyen er alene. Man merker jo fort om babyen gråter fordi det er noe galt eller bare i protest. 

Det er også fullstendig ulogisk at gråt er skadelig eller traumatiserende. Babyer gråter mange ganger om dagen. Babyer med kolikk kan gråte i flere timer hver dag. Eldre babyer og barn kan gråte i frustrasjon mens de lærer nye ferdigheter. Å sovne på egenhånd er en ny ferdighet. 

AAP i linken over er forøvrig American academy of pedatrics, dvs offisielle retningslinjer utarbeidet av over 60000 barneleger i USA. Ikke hvem som helst mao. 

Endret av Pobie
Skrevet

Jeg har allerede over sagt at gråt i seg selv ikke er farlig. Forskjellen er om barnet blir hørt eller om det ligger alene og gråter seg ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...