Gå til innhold

Visste dere dette?! Fire dagers skoleuke

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner virkelig ikke hva du mener - «vente på SFO»? Her hos oss går da alle barna på SFO etter skolen. Jeg henter førsteklassingen min kl fire når jeg er ferdig på jobb.

Anonymkode: 9e86a...867

Kommunen er forpliktet til å tilby skoleskyss til elever som har krav på det. Det er normalt de med 2/3 km skolevei, særlig farlig skolevei eller andre tungtveiende grunner. skoleskyssen gis normalt etter endt skoledag. 

Sfo er et frivillig tilbud, som kommunene tar betalt for. 

Her tilbyr altså ikke skolen skyss etter endt skoledag for elevene i småskoletrinnet. De må vente opptil 2 timer på skolebussen fordi busstilbudet er innskrenket som følge av økonomi. Nå går det kun EN buss. Og den går kl  14:30. Som kompensasjon får Småskolebarn da gratis SFO i de timene de må vente. 

Alternativet ville vært at de hadde 4 fulle skoledager og en hel dag fri - med tilbud om sfo På fridagen. 

At du henter 1. Klassingen din kl 16 på sfo er et valg for deg. Et valg du betaler for. Barnet kunne gått hjem etter skoleslutt. Eller tatt buss hjem. 

For en 1. Klassing er det nok naturlig med sfo uansett. For en 4. klassing er det ikke sikkert behovet for sfo hadde vært tilstede. 

Anonymkode: 49e33...f07

Videoannonse
Annonse
Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo helt greit, men her får jo ikke foreldrene noe alternativ en gang. Jeg er feks opptatt av karrieren min. Hvis jeg hadde bodd på dette gudsbejamrende stedet, kunne jeg ikke hatt en karriere, det ville vært forventet at jeg var hjemme med barna en dag i uka og etter skoletid de andre dagene.

Kunne du ikke bare hatt barna på SFO som alle andre?

Anonymkode: e83af...259

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom du leser litt om dette fenomenet ser du at Sfo ikke nødvendigvis er et tilbud. Det finnes rett og slett ikke, eller du risikerer at ditt barn er det eneste på SFO. Og du hadde nok blitt pratet om! Om for da hadde du ikke klart alle oppgavene dine som kvinne og mor:

– Du skal være på topp overalt. Du skal være en god mor og prestere på jobben, du skal ha en god utdannelse og en fin heim, du skal engasjere deg i menigheten og jobbe frivillig i idrettslaget, og så skal du være en god kone, ha et bra sexliv med mannen din, se fin ut, stelle håret og huden ... Samfunnet forventer så vanvittig mye av deg.

– Jo. Å jobbe 100 prosent i en turnus­jobb med små unger, er det ingen som greier, sier Tveiten. (https://arkiv.klassekampen.no/article/20170513/PLUSS/170519948)

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Arghh poenget er jo at det tilsynelatende ikke er tilbud om SFO overalt!! Det er jo helt sinnsykt!

Skrevet

Sykt kos med onsdagsfri da. Ja takk.

Anonymkode: 823e6...998

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kommunen er forpliktet til å tilby skoleskyss til elever som har krav på det. Det er normalt de med 2/3 km skolevei, særlig farlig skolevei eller andre tungtveiende grunner. skoleskyssen gis normalt etter endt skoledag. 

Sfo er et frivillig tilbud, som kommunene tar betalt for. 

Her tilbyr altså ikke skolen skyss etter endt skoledag for elevene i småskoletrinnet. De må vente opptil 2 timer på skolebussen fordi busstilbudet er innskrenket som følge av økonomi. Nå går det kun EN buss. Og den går kl  14:30. Som kompensasjon får Småskolebarn da gratis SFO i de timene de må vente. 

Alternativet ville vært at de hadde 4 fulle skoledager og en hel dag fri - med tilbud om sfo På fridagen. 

At du henter 1. Klassingen din kl 16 på sfo er et valg for deg. Et valg du betaler for. Barnet kunne gått hjem etter skoleslutt. Eller tatt buss hjem. 

For en 1. Klassing er det nok naturlig med sfo uansett. For en 4. klassing er det ikke sikkert behovet for sfo hadde vært tilstede. 

Om det tar ti min. med bil kan de fleste 4. klassinger sykle!

Anonymkode: a94a0...ad4

Skrevet

Sykt kos med onsdagsfri da. Ja takk.

Anonymkode: 823e6...998

Sykt kos med skikkelig jobb også 🤩

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sykt kos med skikkelig jobb også 🤩

Så å jobbe 80% er ikke skikkelig jobb altså

Anonymkode: df543...b00

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sikkert😀 Men her er det 6 km fordelt over 300 høydemeter, med 80- og 90 sone. Uten sykkelvei, fortau eller overgangsfelt. De færreste har lyst til å slippe unger ut på sykkel på den skoleveien altså, uansett om de går i 2. eller 6. klasse. Veldig få voksne våger deg ut på den veien heller. Her kjører det ca 100 lastebiler med grus pr dag pga masseuttak.

Nå var ikke akkurat DET poenget da😀 Men igjen; det illustrerer jo at urbane DIB-damer kanskje bør se litt lenger ut i horisonten for å få en større forståelse av hvordan Kommune-Norge fungere utenfor de de store tettbebygde stedene. 

Jeg er forundret over at noen er sjokkert og forundret over at ikke alle tilbud er like strømlinjeformet i alle kommuner. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Sikkert😀 Men her er det 6 km fordelt over 300 høydemeter, med 80- og 90 sone. Uten sykkelvei, fortau eller overgangsfelt. De færreste har lyst til å slippe unger ut på sykkel på den skoleveien altså, uansett om de går i 2. eller 6. klasse. Veldig få voksne våger deg ut på den veien heller. Her kjører det ca 100 lastebiler med grus pr dag pga masseuttak.

Nå var ikke akkurat DET poenget da😀 Men igjen; det illustrerer jo at urbane DIB-damer kanskje bør se litt lenger ut i horisonten for å få en større forståelse av hvordan Kommune-Norge fungere utenfor de de store tettbebygde stedene. 

Jeg er forundret over at noen er sjokkert og forundret over at ikke alle tilbud er like strømlinjeformet i alle kommuner. 

Forøvrig er det 14 km til videregående. Med bil tar det ca 20 min. Med buss tar det 1 time og 20 min og morgenen. Da må de bytte buss 2 ganger, altså 3 busser tilsammen.

Bussenturen hjem tar 26 timer😂😂😂😂. Da må de først gå 45 min. Så ta bussen en time til neste by, deretter overnatte for så å ta første buss dagen etter hjem😂😂😂 Fylkeskommunen mener dette problemet er minimalt da en undersøkelse her viste at de fleste videregåendeelever her uansett tar lappen på moped/Atv....

Skrevet

Forøvrig er det 14 km til videregående. Med bil tar det ca 20 min. Med buss tar det 1 time og 20 min og morgenen. Da må de bytte buss 2 ganger, altså 3 busser tilsammen.

Bussenturen hjem tar 26 timer😂😂😂😂. Da må de først gå 45 min. Så ta bussen en time til neste by, deretter overnatte for så å ta første buss dagen etter hjem😂😂😂 Fylkeskommunen mener dette problemet er minimalt da en undersøkelse her viste at de fleste videregåendeelever her uansett tar lappen på moped/Atv....

Hmm så merkelig, hvorfor gjør de det tro... 🙄

Anonymkode: e0ae7...a4c

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor velger du å bo på et slikt gudsforlatt sted ? Det høres jo helt forferdelig ut.

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor velger du å bo på et slikt gudsforlatt sted ? Det høres jo helt forferdelig ut.

Det er ikke gudsforlatt. Dette er en helt middels stor kommune med 30 000 innbyggere. 

Det er bare et elendig busstilbud. Velkommen til kommune-Norge :)

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det blir omtrent som å reise fra Oslo S til Rikshospitalet. Sogn ansees vel neppe som å være særlig gudsforlatt eller øde. Men uten buss/trikk/bane er det veldig kronglete å komme seg dit. Hvis man ikke har bil da:)

Det er veldig få byer i Norge med trikk og bane. Og i tillegg få byer som har et tilrettelagt busstilbud ala det store byer som Oslo, Bergen og Trondheim har. Kommer du bittelitt utenfor bykjernen i de fleste norske byer er ikke kollektivtilbudet mye å skryte av

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bor også i en by der det nesten ikke finnes busstilbud. Siste buss i vår retning går en time før eldste slutter på skolen. Så her er det lappen til ATV som ble tatt i fjor. Jippi. 

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken stein bor du under? Norge er et langstrakt land med mange dårlige veier. Vi brukte 10 min å kjøre til skolen, men den veien ville jeg ikke turd å sykle selv en gang. 80-sone, ingen fortau, bare plass til én bil (kom det to måtte en svinge inn i en lomme), mye svinger og bratt bakke over halve veien. Hadde du sendt en 9-åring på sykkel der ville jeg meldt deg til barnevernet...

Anonymkode: f17cd...25a

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er nesten litt vakkert at det går an å leve så ute av synk med resten av landet.

Anonymkode: 28a59...79a

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan relativt lite om Norges geografi, skjønner jeg. Har du vært utenfor Ring 3 noen gang, sånn bortsett fra E6 eller flytoget til Gardermoen? 

Anonymkode: 5c5e5...914

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...