Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #1 Skrevet 4. oktober 2020 Mange kommuner rundt i landet, særlig på Sørlandet, praktiserer fire dagers skoleuke, og onsdagsfri. Dette har jeg aldri hørt om, og er helt sjokkert! For et bakstreversk samfunn vi er. Det er vel damene da, som jobber deltid og er hjemme med barna. Jeg skjemmes. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/lE163o/det-hvite-parallellsamfunnet Anonymkode: 9e86a...867
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #2 Skrevet 4. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Mange kommuner rundt i landet, særlig på Sørlandet, praktiserer fire dagers skoleuke, og onsdagsfri. Dette har jeg aldri hørt om, og er helt sjokkert! For et bakstreversk samfunn vi er. Det er vel damene da, som jobber deltid og er hjemme med barna. Jeg skjemmes. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/lE163o/det-hvite-parallellsamfunnet Anonymkode: 9e86a...867 Enig! Anonymkode: fa359...b6d
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #3 Skrevet 4. oktober 2020 Det har jeg aldri hørt om Anonymkode: 3a6c5...323
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #4 Skrevet 4. oktober 2020 Der jeg bodde før, en liten bygd på vestlandet, var det fri på onsdager for de yngste elevene. Men det var fordi det bare gikk én skolebuss, så alle måtte ha like lange dager. Det var SFO på onsdager da, så det var ikke så mange som tilbragte den fridagen hjemme... Anonymkode: e0ae7...a4c
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #5 Skrevet 4. oktober 2020 De har jo ofte sfo på onsdag da, så du kan puste igjen. Anonymkode: 28a59...79a
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #6 Skrevet 4. oktober 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: De har jo ofte sfo på onsdag da, så du kan puste igjen. Anonymkode: 28a59...79a Virker slett ikke som om det alltid er tilfellet nei: https://www.nrk.no/sorlandet/_-kjemp-for-a-beholde-firedagers-skoleuke-1.13447238 “I Hægebostad må arbeidsplassene innrette seg etter skoleuken. Sørlandets rehabiliteringssenter har «lavaktivitet» på onsdager fordi mange ansatte da er hjemme. Noen som ikke har besteforeldre som kan ta seg av barna, får problemer med «logistikken». På design- og snekkerbedriften Hamran har 55 prosent av dem som jobber deltid, fri på onsdager. Dette utgjør 12 prosent av arbeidsstokken. – Vi har løst det med å bemanne opp slik at noen deltidsansatte er fra andre kommuner enn Hægebostad, skriver bedriftsledelsen i et høringssvar til kommunen.” Anonymkode: 9e86a...867
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #7 Skrevet 4. oktober 2020 Her er det fri én dag i uka for 1. og 2., og halv dag den samme dagen for resten av barneskolen. Det er selvfølgelig SFO på fridagen, men det har med mulighet for å få det til å gå opp med skoleskyss og antall timer osv. Anonymkode: f2927...3f9
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 4. oktober 2020 #8 Skrevet 4. oktober 2020 4 dagers skoleuke er gjerne for de minste og de har ikke færre timer totalt. Dette henger igjen fra gammelt av. Noen praktiserer også en fast dag på tur i uken
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #9 Skrevet 4. oktober 2020 Har vært vanlig i alle år på en del småsteder ja. Men antall skoletimer i året skal være det samme ja. De som har en dag fri, har lengre skoledager de dagene de går på skolen Anonymkode: 6f904...b71
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #10 Skrevet 4. oktober 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har vært vanlig i alle år på en del småsteder ja. Men antall skoletimer i året skal være det samme ja. De som har en dag fri, har lengre skoledager de dagene de går på skolen Anonymkode: 6f904...b71 Joda, men det hjelper jo ikke for foreldre (mor) som ønsker å jobbe fem dager i uken! Anonymkode: 9e86a...867
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #11 Skrevet 4. oktober 2020 Her har småskolen utetime på slutten av hver dag for at det skal gå opp med timene til de større barna (pga skolebuss), en mye bedre løsning enn onsdagsfri. Anonymkode: 7cf09...eb4
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #12 Skrevet 4. oktober 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Joda, men det hjelper jo ikke for foreldre (mor) som ønsker å jobbe fem dager i uken! Anonymkode: 9e86a...867 Den eneste forskjellen er at en dag i uka er de bsre på sfo. De andre dagene er de litt lenger på skolen og kortere på sfo. Det er ikke vanlig å kunne kombinere 100% jobb med å ha barn på barneskolen som ikke kan være alene hjemme og ikke ha sfo eller annet pass før/etter skolen. Anonymkode: 86a9b...a66
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #13 Skrevet 4. oktober 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Den eneste forskjellen er at en dag i uka er de bsre på sfo. De andre dagene er de litt lenger på skolen og kortere på sfo. Det er ikke vanlig å kunne kombinere 100% jobb med å ha barn på barneskolen som ikke kan være alene hjemme og ikke ha sfo eller annet pass før/etter skolen. Anonymkode: 86a9b...a66 Igjen - se linken min ovenfor. Flere av disse stedene har de tydeligvis ikke SFO på fridagen, og derfor må enten besteforeldre passe eller foreldre ha fri. Anonymkode: 9e86a...867
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #14 Skrevet 4. oktober 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Igjen - se linken min ovenfor. Flere av disse stedene har de tydeligvis ikke SFO på fridagen, og derfor må enten besteforeldre passe eller foreldre ha fri. Anonymkode: 9e86a...867 De fleste stedene, om drt er alle er jeg ikke sikker på, har de sfo. Det er inidlertid en del som velger å ikke bruke den. Jeg ser ikke bort fra at 5 dagers uke ville gjøre at noen fler mødre begynte å jobbe full tid, men jeg tror det å ha en dag skolefri for de minste er en god ting. Jeg skulle ønske mine hadde hatt mulighet til det. En sammenhengende dag på sfo hadde vært gull verdt de første årene. Anonymkode: 86a9b...a66
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #16 Skrevet 4. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Mange kommuner rundt i landet, særlig på Sørlandet, praktiserer fire dagers skoleuke, og onsdagsfri. Dette har jeg aldri hørt om, og er helt sjokkert! For et bakstreversk samfunn vi er. Det er vel damene da, som jobber deltid og er hjemme med barna. Jeg skjemmes. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/lE163o/det-hvite-parallellsamfunnet Anonymkode: 9e86a...867 Hvorfor skjemmes du? Er det å være hjemme med barna synonymt med å være en svak dørmatte? Anonymkode: 67dfc...a43
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #17 Skrevet 4. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: De har jo ofte sfo på onsdag da, så du kan puste igjen. Anonymkode: 28a59...79a I Lom har de ikke det. Der skal kjerringene jobbe deltid. Det er så tragisk. Ekstremt mye tull i dette landet og jo lenger utpå landet man kommer jo verre er det. Anonymkode: a94a0...ad4
ulenissen Skrevet 4. oktober 2020 #18 Skrevet 4. oktober 2020 Synes det er trist at en del kristne menigheter (og andre religiøse menigheter) mener at mor hører hjemme ved kjøkkenbenken. For mange av disse kvinnene er det ikke en reel mulighet å jobbe eller jobbe fult da de vil møte stigma om at de er dårlige mødre og kvinner.... https://arkiv.klassekampen.no/article/20170513/PLUSS/170519948
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #19 Skrevet 4. oktober 2020 Når jeg ser på lista over hvor mange kommuner som har 4 dagers skole, så skjønner jeg ikke hvorfor Sørlandet trekkes frem som versting. Eller jeg skjønner jo det, det er jo fordommene om at det er bedehus på hvert hjørne som snakker. Anonymkode: df543...b00
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #20 Skrevet 4. oktober 2020 Det er ikke uvanlig i mindre kommuner. Er det virkelig såååå vanskelig for urbane damer å skjønne at i mindre befolkede områder er det vanskelig å få skoledager og busstilbud til P henge sammen. Selv her hvor vi bor - uten for en middels stor by med 30 000 innbyggere- er busstilbudet en vits! Barneskolen er 6 km unna. Bussen går en gang om morgenen og en gang om ettermiddagen. Det betyr at småskolebarn, som har færre timer pr uke enn mellontrinns-ungene, må vente på sfo 3 ganger i uka. Heldigvis har kommunen innført dette som en gratisløsningen. Sikkert billigere enn å sette opp en ekstra skolebuss. Uansett; bussturen hjem tar 50 min, mot 8-10 min i bil. Fordi EN buss skal kjøre rundt hele bygda siden de to andre busstrekningen ble lagt ned i høst som en del av kommunens spareplan! Anonymkode: 49e33...f07
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #21 Skrevet 4. oktober 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når jeg ser på lista over hvor mange kommuner som har 4 dagers skole, så skjønner jeg ikke hvorfor Sørlandet trekkes frem som versting. Eller jeg skjønner jo det, det er jo fordommene om at det er bedehus på hvert hjørne som snakker. Anonymkode: df543...b00 Lav utdanning, lav sysselsetting, høy kristenmoralisme? Joda, versting. Anonymkode: 804fc...914
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #22 Skrevet 4. oktober 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke uvanlig i mindre kommuner. Er det virkelig såååå vanskelig for urbane damer å skjønne at i mindre befolkede områder er det vanskelig å få skoledager og busstilbud til P henge sammen. Selv her hvor vi bor - uten for en middels stor by med 30 000 innbyggere- er busstilbudet en vits! Barneskolen er 6 km unna. Bussen går en gang om morgenen og en gang om ettermiddagen. Det betyr at småskolebarn, som har færre timer pr uke enn mellontrinns-ungene, må vente på sfo 3 ganger i uka. Heldigvis har kommunen innført dette som en gratisløsningen. Sikkert billigere enn å sette opp en ekstra skolebuss. Uansett; bussturen hjem tar 50 min, mot 8-10 min i bil. Fordi EN buss skal kjøre rundt hele bygda siden de to andre busstrekningen ble lagt ned i høst som en del av kommunens spareplan! Anonymkode: 49e33...f07 Jeg skjønner virkelig ikke hva du mener - «vente på SFO»? Her hos oss går da alle barna på SFO etter skolen. Jeg henter førsteklassingen min kl fire når jeg er ferdig på jobb. Anonymkode: 9e86a...867
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 4. oktober 2020 #23 Skrevet 4. oktober 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner virkelig ikke hva du mener - «vente på SFO»? Her hos oss går da alle barna på SFO etter skolen. Jeg henter førsteklassingen min kl fire når jeg er ferdig på jobb. Anonymkode: 9e86a...867 Poenget er vel at ikke alle barn hadde gått på Sfo dersom det var et alternativ. Noen barn ønsker ikke, bør ikke og orker ikke Sfo.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #24 Skrevet 4. oktober 2020 12 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Poenget er vel at ikke alle barn hadde gått på Sfo dersom det var et alternativ. Noen barn ønsker ikke, bør ikke og orker ikke Sfo. Det er jo helt greit, men her får jo ikke foreldrene noe alternativ en gang. Jeg er feks opptatt av karrieren min. Hvis jeg hadde bodd på dette gudsbejamrende stedet, kunne jeg ikke hatt en karriere, det ville vært forventet at jeg var hjemme med barna en dag i uka og etter skoletid de andre dagene. Anonymkode: 9e86a...867
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #25 Skrevet 4. oktober 2020 Der jeg bodde før var det slik fordi det er bygd og nesten alle barna må ta skolebuss. Siden det ikke går andre busser, blir det problematisk hvis barna slutter til ulike tidspunkter. Løsningen var derfor lengre skoledager fire dager i uken og svært billig SFO tilsvarende timer den siste dagen. Da begynte og sluttet barna til lik tid hver dag, og fikk buss til og fra. Det fungerte helt utmerket. Anonymkode: f17cd...25a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå